Subin rakennus <400€

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana JerQ, 02.08.2008.

  1. joose

    joose Guest Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    310
    Saadut tykkäykset:
    0
  2. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    tulikin vain mieleeni että voisi olla järkevämpää tehdät tv tason sisälle vain kolo erillistä subia varten jolloin tv tason sisällä olisikin siis oma subbarikotelonsa ja kumitassujen avulla eristää ko kotelot toisistaan... muuten käy niin että oli käytössä sitten mikä tahansa subielementti niin tv taso ja kaikki siinä kiinni oleva (tv,kynttilät,koristeet jnejne) rupeaa tärisemään/resonoimaan pahimmassa tapauksessa, jos elementti on suoraan kiinni tv tasossa.
     
  3. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Kolvaaminen. Se on ollut kaikilla aiemmilla kerroilla vaikeaa. En myöskään ymmärrä vastuksista sun muista muuta kuin niiden perusperiaatteen, joka ei toteutusvaiheessa paljon hetkauta. j_a_k:n (varmastikin hyvistä) ohjeista voisin lähinnä viimeisenä keinona yrittää kolvailla jotain. Yritän tällä kertaa pysytellä valmisratkaisuissa jos se vaan mitenkään on mahdollista. Ilmeisesti kuitenkin nuo aiemmin linkittämäni tuotteet kelpaisivat soitin-vahvistin yhdistelmän kaiutintasoisen sub-out liittimen perään. DSPeakerin Kaiutinlähtöadapterikin. vaikuttaisi sopivalta. Vaikka hintaa onkin Bilteman yms. vastaavia enemmän voisin tämän hankkia valmistajan ammattitaitoa kohtaan tuntamani luottamuksen perusteella. Kyseistä tuotetta olisi ilmeisesti minun tapauksessani käytettävä niin, että yhdistäisin tästä kaapelista yhden miinuksen ja yhden plussan Samsungista sub-out:sta lähtevän kaapelin vastaaviin ja teippaisin kaapelin ylimääräisen plussan ja miinuksen umpeen.

    Tämä on käynyt mielessäni. Rakennusvaihe alkaa itse asiassa lähipäivinä ja tämä toteutustapakysymys pitäisi lyödä lukkoon. Olin joka tapauksessa ajatellut, että tekijä duunaisi tv-tason sisään erillisen kotelon subbarille 30mm vaneerista. Se liimattaisiinko subbari tv-tason sisärakenteisiin vai annettaisiinko subbarin vain maata tärinänvaimennusmateriaalin päällä paikallaan tv-tason sisällä on kotelotilavuuden lisäksi ajankohtaisin projektia koskeva kysymys. Kovia paineita olkkarissa ei ole tarkoitus käyttää, vaan subbari tulee vain jatkamaan toistokaistaa musiikilla. Tv-taso itsessään tulee olemaan koko puusta rakennettu ja melko massiivinen. Näiden kahden syyn takia olen ajatellut, että kotelon voisi liittää myös kiinteästi koteloon, mutta olen asiasta epävarma. Alkaisiko mielestänne tv-taso tärisemään helposti jos subbari olisi esim. liimattu sen osaksi?
     
  4. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    jos vain saat osat ennen tv-tason rakennusta niin voithan "simuloida" miten tärinä vaikuttaa rakentamalla lastulevystä tms prototyyppi kotelon ja sen päälle sijoitat kynttilää,lasitavaraa yms herkästi kilisevää :)
    leffoillahan subi resonoittee varmasti. musiikilla silloin jos musiikin resonanssitaajuus menee yksiin lasitavaran kanssa tai volymea on tarpeeksi vaikkapa yli 80db:tä tms...
    saattaa jopa olla että tv-tasossa ei mikään resonoi mutta sijoituksesta johtuen tms voikin vaikka naapurihuoneen ikkuna resonoida , tai kuten minulla ex-kämpässäni olohuone oli resonoimaton mutta tietyllä taajuudella parvekkeen kaiteen aaltopelti rupesi resonoimaan ja kunnolla :D
     
  5. joose

    joose Guest Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    310
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja siitä adapterista vielä. Jos otat subbarisignaalin etukaiuttimien reistä, niin sitten tarvitset tuollaisen Dspeaker-kaapelin. En oikein ymmärtänyt vahvarin käyttöohjeesta millainen tuo subbariliitäntä on. Jos voit sitä käyttää niin käytä, mutta tuleeko sinne muka high-level signaali? Jos sinne tulee low-level, niin sitten tarvitset vaan toista noista ljudian piuhoista.
     
  6. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Samsungissa on erillinen sub-out liitin ja se on high level, koska Samsungin laite on tarkoitettu käytettäväksi vain mukana tulleella passiivi subbarilla. Olen vuosia sitten käyttänyt vastaavanlaista Sonyn soitin-vahvistin-yhdistelmää, jossa oli samanlainen sub-out-liitäntä, SVS:n subbarin kanssa. Homma toimi ihan hienosti kun SVS:ssä käytti high-level sisääntuloa. Nyt hankkimassani Zachryn vahvistimessa ei ole kaiutintasoista sisääntuloa, siispä minun täytyy siirtää tavara linjatasoisena. DSPeakerin piuha on tarkoitettu nappaamaan 2.0 vahvistimien left ja right kanavien signaalit ja muuttamaan ne linjatasoiseksi monoksi Antimodelle. Uskon, että samainen piuha/muunnin toimisi myös pelkän high-level subbarisignaalin muuntamiseen tässä minun setupissani. Edelleen, nuo Ljudian ja Bilteman tuotteet kävisivät varmaan myöskin, mutta niiden toimivuus epäilyttää. -> DSPeakerin kaapeli tulee valituksi.
     
  7. joose

    joose Guest Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    310
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tosiaan, mutta jos ostat piuhan ja pystyt jostain vahvarista asettamaan että subbaria ei ole ja otat molemmista etukaiuttimien kanavista signaalin subbarille, niin sitten ei jää mitään johtovirityksiä sinne. Itse kun en noista ymmärrä kun sen funktion, niin en osaa sanoa miten johdon vastukset toimii jos käytät vaan toista puolta ja teippaat umpeen. Osaako joku sanoa? Itse ottaisin signaalin siis etukaiuttimista tuolla johdolla. Silloin pitää vain varmistua ettei vahvari leikkaa taajuutta mitenkään, että siitä tulee tosiaan koko kaista, jota sitten vasta subbarin jakarissa leikkaat.
     
  8. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän vanha aihe, mutta mallas..

    Hypex DS 2.0 + XXLS 12"
    Miltä kuulostaa ? Tuolle 100L kotelo, 5" putki (jos muistan oikein lukemat) ja putken pituus X senttiä => ~20hz viritys

    Ajattelin ostaa tavat vähän käytettynä.

    Olisiko tästä hyvin päihittämään BK electroniksin XLS 200 subbarin ?

    Kannattaako harkita DS 4.0 vahvaria, vai onko jo turhan tehokas ? Kuitenkaan en raiskaa tuota subbaria niin kuin amikset.

    Mikä se simulointi ohjelma oli, kun en kirveelläkään sitä löydä. :(
     
  9. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
  10. skige

    skige Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.11.2008
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä oli toi Hypex DS 2.0 ja XXLS 12. Riittää kerrostalossa varmasti, naapurit saa oven taakse nopeasti jos haluaa. Tällähetkellä Hypex DS 2.0 soittaa kahta XXLS 12" 8 ohmin kuormassa 60 litraisissa suljetuissa koteloissa. Tohonkin riittää vahvistin kerrostalokäyttöön.

    Lisätehosta ei ainakaan haittaa ole. Kannattaa katsoa myös PA-vahvareita, niillä saa moninkertaisen tehon samaan hintaan jos sitä tarvitsee. Itse jos nyt sijoittaisin vahvistimeen ostaisin jonkun PA vehkeen.
     
  11. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    No minulla mitään käsitystä noista PA värkeistä, että ehkä ne kannattaa jättää suosiolla pois..

    Mistä Winisdille löytäisi Peerleessin parametrit ? (tms)
    Juuri tuolle 830952 mallille ei löydy mistään..tai sitten en osaa.
    Oikeastaan taidan virittää tuon 'vain' 25Hz taajuudelle. Varmasti jytisee leffat tuollakin hyvin..
    Saadaan hippusen pienempi kotelokin sitten.

    Simuloida vaan pitäisi.

    Onko mitään tietoa paljonko koteloon about menisi MDF levyä (hinta) ?
     
  12. skige

    skige Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.11.2008
    Viestejä:
    18
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voit syöttää itse elementin arvot Winisdlle, arvot löytyy esim hifitalon sivuilta. Kaikkia arvoja ei tarvitse syöttää.
    Itse tekisin ennemmin 80 litraisen suljetun kuin refleksin 25Hz virityksellä.
    Jos refleksiputken sisähalkaisija olisi 125 mm putken mitta olisi noin 64 cm 25Hz virityksellä. Tollaisen sijoittaminen koteloon voi tuottaa hankaluuksia. 100 mm sisähalkaisijalla putki olisi taas 40 cm 25Hz virityksellä, minkä saisi helposti koteloon.

    Itsekkin aluksi tein refleksikoteloita, elementti kävi 3 eri kotelossa, 80l/22Hz; 100l/20Hz; 125l/19Hz. Tällähetkellä on 60l suljettu ja se on mielestäni parempi elokuvillakin. Tosin asun betonikerrostalossa missä matalat taajuudet korostuvat.

    Vahvistimen valintaan, jos on rahaa niin aina kannattaa ottaa tehoa reserviin. Jos kuuntelutila on betoniseinien ympäröimä riittää pienempikin hypeksi. Betoni huoneissa kannattaa harkita antimoden hankintaa. Eron huomaa selvästi ja saat subista paljon enemmän irti.

    MDF levyn hinta... Agrimarketista sain tilattua levyt itselle 2800 x 1800 x 22, hinta oli jotain 60&#8364; tienoilla. En tiedä kotelosi mallia ja rakennustapaa, mutta minulla riitti tuo levy neljään 60 litraiseen koteloon. Tästä voit päätellä oman menekkisi. Isoimmista paikoista levyt saa juuri omaankäyttöön sopivaan kokoon. Hinnoista en tiedä paljonko sahauksesta veloittavat.

    Millainen on kuuntelutilasi johon subi tulee?

    Toivottavasti oli jotain apua mietintääsi.
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2011
  13. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    No joo katsoin, että sama se on tehä 100L koteloon ja 20Hz.
    Mutta niin.

    En kyllä osaa tuota Winisd juttua. Löin nuo arvot tuolta sivulta, mutta erroria heittää..en tiedä sitten mitä teen väärin.

    Joten summarum summarum.

    Tarvikkeet:
    Elementti
    Hypex
    MDF levyä (valmiiksi sahattua)
    Vanua
    Refleksiputki (pitäisi winisd saada skulaamaan ja katsoa, että kuinka pitkän jne tarvin sitten..)

    Kotelon verhoilen osaksi tekonahalla ja sivuille kiiltävän mustaa pleksiä.
    Jotkut hienot teräksiset jalat kenties ja nam.

    Olisiki jollain tuolle elementille .wdr tiedostoa niin saisin homman toimimaan, koska en vaan osaa. =/
     
  14. Pikkuveli

    Pikkuveli Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2003
    Viestejä:
    202
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 15.04.2011
  15. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees. Eli 5" ja ~54cm

    Eli tollanen 58x42x42cm kotelo tulee..
    Pitää vielä vähän katsella tarkemmin noita mittoja sitten paremmalla ajalle mutta boutti ralallaa.

    Tulikin mieleen, että onko väliä laittaako putken elementin viereen (montako senttiä sitten irti seinästä?) vai tähän malliin: http://metku.net/mods/subwoofer/tuet2.jpg

    Ja haittaako jos elementti on lattiaa kohden ja putki elementin vieressä, mutta sitten sivulle kääntyy ?

    Varmaan tyhmiä kysymyksiä tai sitten ei, mutta ei voi tälläinen aloittelija tietää. :(
     
  16. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    WinIsd:ssä pitää parametrit syöttää oikeassa järjestyksessä.
    1.Mms 2.Fs 3.Sd 4.Bl 5.Re 6.Qms
     
  17. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jaa justiinsa.
    Vielä sellanen kysymys, että onko väliä onko elementti pohjaan päin vai esillä esim. sivulla ?
    http://metku.net/mods/subwoofer/musta.jpg

    Tuon näköisen kotelon ajattelin tehdä, mutta ei tommosia jalkoja tai takaosaa. Sivut ja edestä samanlainen..
    Tai sitten elementti pohjaan ja tekonahkaa myös eteen koko alueelle.

    Vaikuttaako tuo elementin paikka esim. äänenpaineeseen. :confused:
     
  18. Voitto-Aulis

    Voitto-Aulis Guest Guest

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    1 996
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elementin sijainnilla ei ole merkittävää vaikutusta äänenlaatuun tai saatavaan äänenpaineeseen. Sivuun kiinnitettynä voi elementin ripustusten ikä olla hieman pidempi painavakartioisissa elementeissä.
     
  19. Kampele

    Kampele Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2009
    Viestejä:
    64
    Saadut tykkäykset:
    0
    Selvä. Sitten tulee sivulle kauneus syistä.
    Tekonahkakin tuli tänään ostettua.

    Saako noita romppeita tilattua halvalla esim. Saksasta ? Mistä ?
    Empä löytänyt kauppaa, joka elementtejä ja vahvareita olisi myynyt..vain perus kajareita subeja yms.
     
  20. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Europe-audio.nl/ on aika hyvä valikoima kaikkea. Kotimaisia esimerkiksi hifitalo ja powerset, kannattaa vertailla aika tarkasti jääkö toimituskulujen jälkeen ulkomaan tilauksesta säästöä.