@JerQ: Huono säkä :weep: @systeemi:Subbari on ympärisäteilevä, ei (isoa) merkitystä. Passiivin vain pitäisi olla eteenpäin, ei saa olla alhaalla, koska paino kartiossa saa sen roikkumaan. Aktiivi saa olla alaspäin. XLS-subbareille riittää kyllä 1050:n yksi kanava, eli silläkin voit ihan hyvin pyöritellä stereosubbareita. 60l on ihan hyvä koko. Simuloi vielä kuinka paljon painoa haluat lisätä passiiviin. Toinen vaihtoehto on, että käytät aiemmassa viestissä piirtämääni refleksikotelon ideaa. Suunnilleen yhtä pieneen kokoon pitäisi saada kuin passiiveilla.
Okei eli passiivi siis eteenpäin. No passiivi on jo tilattu. Huomenna pitäisi tulla. Tänään käyn tilaamassa kotelon kunhan vain keksisi millaisen. Joku täällä foorumilla oli tehnyt siten, että oli leikkauttanut/leikannut sellaiset jalat suoraan siitä levystä. Katsos sen takia se T.amp 2400, että olisi kasvun varaa.
Kasvun varalle otetaan tietysti joka tilausta tehdessä muutama ylimääräinen T.Amppi kaappiin sadepäivän varalle Vakavasti on ihan hyvä idea olla reserviä, mutta kestääkö sulake sen käynnistystä, se on eri asia. PS. Kannattaa aloittaa oma threadi. Tulee enemmän vastauksia.
Lainaan tässä toisen topickia ja kysyn seuraavaan asiaan vastausta ? Minullakin on suunnitelmissa tuollaisen aktiivisubbarin rakennus. Ja elementtinä on tällä hetkellä coralin prf 400 jonka olen jo ostanut. Ja tällä hetkellä olisi vahvistin etsinnässä täällä on ollut puhe tuosta http://www.thomann.de/fi/tamp_s150_demo.htm ja minua kiinnostaisi tietää piisako tuossa potku liikuttaa coralia ? Vai pitäisikö tuolle subbarille ostaa suosista http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm tuosta ajaisin pelkästään yhdellä kanavalla coralia. Ainut miinus puoli tuossa isommassa vahvistimessa on hinta...
Demo postunut valikoimasta, isompi t.amp voi poksutella sulakkeita, jos laitteen kanssa pitäisi käynnistyä yhdessä esim. tietokoneen tai CRT-näytön tai jonkun muun virtaa syövän laitteen kanssa. Pienemmästä voi yhdestä kanavasta loppua potku, mutta isompi kyllä potkii.
Miten noiden laitteiden kytkeminen käytännössä menee. Esim. The T.amp 450 ja Reckhornin aktiivinen jakosuodin ja subbari. Meneekö oikein: Subbariin terminaali josta kaiutinkaapelilla päätevahvistimeen,jos ei halua leipoa sisään. (onko jotenkin huonompi vaihtoehto,jos vetää huoneen toiselta puolelta normaalilla kaiutinkaapelilla päätteeseen, kuin leipoa se sissään?) (mihin reikään??) Päätevahvistimesta aktiivisen jakosuotimen inniin ja outista sitten kotiteatterivahvistimeen?
Järjestys menee näinä AV-vaffen linjalähtö subille -> reckhorn -> t.amp -> subi. Päätevahvistin voi olla / kannattaa olla irrallaan subista. Käyttää vaan tarpeeksi paksua kaiutinkaapelia subin ja t.ampin välillä. Vähintään 2x2.5mm2 paksuista. Itse suosittelisin subiin speakon terminaalia ja subipiuhaan speakonliittimet molempiin päihin. En itse lähtisi leipomaan räkkivahvistinta subin sisään. Eihän ne kauniita ole, mutta turhaa subia on yleensä kasvattaa räkkilaitteen verran.
Jakosuodin tulee ennen vahvistinta. Eli esimerkiksi näin: Vahvistin -[RCA]- Reckhorn -[RCA, XLR]- T.Amp -[-, Speakon]- Subbari
Kysäisenpä tässä samassa ketjussa: Varastosta löytyy simexin BA-600 (maannut käyttämättömänä paketissa varmaankin 6 vuotta) ja sille kaveriksi jokin subi, olisiko tuo peerlessin 15" hyvä vaihtoehto vai mitä suosittelette? Tila on olohuone / keittiö, siten että välissä ei ole ovia, mutta olohuoneessa on kuitenkin seinää rajaamaan omat muotonsa, en tiedä pitääkö nämä ajatella yhtenä tilana vai erikseen. Koko varmaankin noin 20+20m2. Mielellään suljetun kotelon tekisin elementille, Vahvarille teen oman kotelon joten sitä en ajatellut subin kanssa samaan tukkia. Eli ostanko subin vai heitänkö vahvistimella vesilintua? Edit: Laitoin simexille sähköpostia asiasta, katotaan miten käy.
Soita ensin vahvistimen myyjälle. Tuossa vahvaimessa on ollut valmistusvika, jonka johdosta se on vedetty markkinoilta. Hyvällä säkällä saatat saada siitä hyvityksen. Itse lähetin takaisin, tosin monta vuotta sitten. Jos saat hyvityksen, käytä se Hypex.iin. Jakari on jo ihan eri luokkaa, kuten säätömahdollisuudetkin.
Teetän puusepällä tv-tason. Projektin painopiste on sisustuksellinen, mutta haluan hyödyntää tv-tason sisälle jäävän ylimääräisen tilan jollain käytännöllisellä tavalla, siksi teetän sinne subbarin. Tarvitsen apua elementin, kotelotilavuuden ja vahvistimen valintaan. Edestä. Takaa. Subbarikoteloa esittävä rakenne on virheellinen siinä, että kotelo näyttää olevan irti pohjasta. Takaa. Tässä kuvassa on siis tv-tason sinnepäin mitat ennen subbaria. Subbaria koskee seuraavat rajoitteet: -Suljettu rakenne (ei refleksiputkia, ei passiiveja, eikä mitään mikä teettäisi puusepälle aikaavievää tekemistä). -Todellista sisätilavuutta olisi enintään vajaa 70 litraa. -Elementti tv-tason pohjaan ja osoittamaan lattiaan. -10" tai 12" elementti (mahtuukohan edes 12" kun subbarikotelon pohjan lyhimmäksi mitaksi jää 370 mm syvyys). -Vahvistin + elementti MAX! 300. -Vahvistimessa täytyy olla: kaiutintasoinen + ja - sisääntulo, jakotaajuuden säätö ja edes alkeellinen vaiheensäätö. joku audiosignaalin havaitseva automaattinen päälle-kytkeytymistila olisi myös kiva, vaikkei pakollinen. Vahvistinta ei upoteta tv-tason pintaan, vaan se saa maata hyllyllä. Tämän vuoksi olisi plussaa jos vahvistinta ei tarvitsisi itse koteloida. -Toistettava kaista olisi 30-100Hz:n luokkaa. -Maltilliset äänenpainetasot. Kun tuotteiden pitää olla kohtuullisen nopeasti saatavilla, mitä elementtiä, vahvistinta ja subbarin sisätilavuutta kannattaisi harkita?
Kaikista halvimmalla pääset tästä ostamalla Peerlessin SLS 10" elementin, laskemalla sisätilaksi 60l ja ostamalla Ljudian tarjouksessa olevan vahvistimen.
Arttu on muistaakseni SVS:n kokenut, niin kyllä mä lähtisin rakentamaan 12" ratkaisua. Budjetti voi tosin ylittyä (niinkuin aina). Subbarimiehet osaa varmaan neuvoa tarkemmin, mikä on nyt hinta/laatusuhteeltaan kuuminta hottia, mut kyl mä tuollaseen 12" mahduttaisin ja vahvaritehoa 200-300W. E: Kyllä taas kävi perinteiset! En lukenut viestisi sisältöä. Katselin vain kuvia nopeasti. Eli noihin "raameihin" mitä mainitsit, on varmaan tuon edellä kommentoineen ratkaisu toimiva. E2: Olisiko apua: http://www.hifitalo.com/elementit/peerless/830668.pdf & http://www.ajdesigner.com/fl_subwoofer/subwoofer.php E3: Joo, ja suosittelisin kyllä, että kaivertaisit vahvarille kolon vaikka takaseinään eli käyttäisit sellaista perinteistä subivahvaria. "irtovahvareissa" ei ole yleensä muuta kun inputit eli tarvitsisit sitten siihen väliin jakosuodinta jos vahvariltasi tuot kaiutintasoista signaalia. Miksi muuten tuot? Helpompi olisi antaa kotiteatterivahvarin hoitaa jako, jolloin vain matalat tulisivat ulos ja voisit käyttää vaikka tällaista vahvaria subille.
Kiitoksia neuvoista. Tuo Peerless SLS 10" tuli Css SDX10:n kanssa vastaan kun surffailin netissä. En vaan yhtään tiedä miten vertautuvat toisiinsa (suljettu kotelo). Ajattelin myös vähän kalastella muita ehdotuksia/suosituksia kun minulle ei ole nämä heikohkot elementit ja vahvistimet lainkaan tuttuja. Järeämmät ratkaisut (tällä hetkellä siellä on 2 x SDX15 600 litran arkussa) kuuluvat omalla kohdallani yläkerran kotiteatteriin. Vahvarin kaivertaminen osaksi tv-tasoa ei ole hyväksyttävä vaihtoehto, koska kyseessä on todellakin erään puutaiteilijan uniikki luomus. Erillistä jakosuodinta en kuitenkaan halua, joten ellei muuta vaihtoehtoa ole, niin teen sitten vahvistimelle erillisen kotelon. Pitääkö sitä laittaa Peerless SLS 10 + Hypex DS-2.0 vai Css SDX10 + Zachry DSW-150 vai Peerless XXLS-10 Aluminium + Zachry DSW-150 vai jotain aivan muuta? Zachry DSW-150:ssä arveluttaa se, ettei siinä ole tulevaisuuden tarpeita varten linjatasoista tuloa. Kaiutintasoiset liittimet täytyy olla siksi, koska olkkarissani vahvistimena toimii SAMSUNG HT-BD1220, jossa on vain kaiutintasoinen lähtö subbarille. Jakotaajuuskin siinä on korkealla, eikä sitä pysty säätämään. Uutta laitetta en kuitenkaan ole hankkimassa, vaan tarkoituksenani on säätää subbari kohdilleen sitä ohjaavalla vahvistimella.
Mitä nopeasti katoin tosiaan jollain ohjelmallla, niin 12" vaatis isomman tilan. Itsellä ei kokemuksia miten nuo kalliimmat elementit olisi parempia. Joku diy-subimies varmaan tietää...
Hankin subbaria varten käytetyn Peerless XLS 10" elementin ja Zachry D-250 vahvistimen (Kiitokset tuhverolle ). Käykö tällainen adapteri av-vahvistin-soitin yhdistelmäni (SAMSUNG HT-BD1220 Käyttöopas tässä) ja subbarivahvistimeni väliin? Adapterille mainitaan tehonkestoksi (2x20 W). Entäs tämä Bilteman tasomuunnin? Tarvitsisin siis sellaisen yksinkertaisen adapterin/kaapelin, joka tekisi tuosta Samsungista lähtevälle kaiutintasoiselle signaalille muunnoksen linjatasoiseksi. Zachrystä siis löytyy nimenomaan RCA-sisääntulo.
Varmaan molemmat käy, en uskoisi tehonkeston olevan ongelma, ts. niin pieniä vastuksia käytetyn. Tai sitten kolvaat itse, vaikka 10k ja 470R vastuksilla pudotat tason. 470R subivahvistimen signaalin ja maan välille ja 10k vastus signaalipiuhaan sarjaan. Näin syntyy vastusjako, joka pudottaa jännitteen vastusten suhteessa. Pienet vastukset saat sopiin vaikka RCA-liittimen sisään. Tehohäviötähän vastuksissa ei juurikaan synny, 0,075W, joten vaikka 0.25 watin perinteisillä tai pintaliitosvastuksilla.