Terve. Olen tässä rakentelemassa asunnolleni koteloa spl dynamics PRO-15D4 ja tarkoitukseni olisi tehdä noin 120litranen pönttö ja elementti olisi latiaa päin niin kysymys kuuluu miten pitkät jalat yleensä on? kun olen viikkotolkulla etsinyt netistä tietoa ja jollain on 5cm ja jollain 10cm mikä se ois hyvä itsestäni ainakin tunnustaa että 5cm on liian vähän :/ kertokaa viisaammat
Cervin Vega VMAX 15.2. Muistaakseni eräässä topicissa päädyttiin 15cm riittävyyteen mutta itse laitan aina hieman "pelivaraa", siksi itsellä tuo 18cm.
Noin 8,75 cm plus liikepoikkeama on teknisesti perusteltu arvio. Muut mainitut arvaukset yllä perustuvat menninkäisten helmahepenien pesuainetuloksiin, tai mihin lie. Ilmaraon kaava sentteinä on siis: ( Kartion aktiiviala neliösentteinä / aktiivikartion kehäpituus sentteinä ) + liikepoikkeama sentteinä Tuo on se rajapyykki, jossa äänen pakoreitillä on vielä käytössään kartion kokoinen ala ahtaimmillaan (kartio eniten ulos työntyneenä). Kun ääni pakotetaan liian ahtaan kohdan läpi (pienempi kulkureikä kuin kartion ala) se muuttaa viritystä ja siirrytään epälineaariseen systeemiin. Mihin lie monikammio-bandpasseihin tai torvivirityksiin, joissa kartion edessä oleva paikallinen minikammio muuttaa systeemin muuksi kuin sen pitäisi olla. Optimitapauksessa ahtautuksen ansiosta syntyy äänenpainetta kasvattava erikoisviritys. Jos tällaista tietyn taajuuden korostumaefektiä toivoo, kannattaa tietenkin kokeilla ahtauttaa kartion näkemää aluetta. Mutta jos haluaa pitää taajuusvasteen simuloidun kaltaisena normaalina, pitää jättää riittävästi vapaata tilaa kartion eteen. Toisaalta ei ole tarvetta jättää pakoaluetta liian väljäksikään, siis liian pitkiä koipia alle asentaa. Kun kaavan mukainen etäisyys on saavutettu, taajuusvaste muuttuu enää minimaalisesti vaikka jalkojen pituudeksi panisi tuhat kilometriä. Muutaman sentin lisäystä voi tietysti käyttää jos huvittaa, esim. imuroinnin helpottamiseksi. Visuaaliset syytkin voi ottaa huomioon. Jos kaikissa muissa huonekaluissa on esim. 11 cm koivet alla, kannattaa subbariin myös panna 11 cm koivet alle, vaikka se olisi sentin liian ahdas tai sentin liian väljä kaavan mielestä.