Subbarin alusta?

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana virgo, 14.03.2004.

1. virgo

virgo New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Näyttää siltä että ensiviikolla käyn hankkimassa subbarin ja tässä vaiheessa täytyy mietiskellä sijoituspaikkaa..Todennäköisin valinta osuu REL Q150 subbariin,toinen vaihtoehto olisi amphionin oma subbari mutta sen hinta menee mahdollisesti yli budjettini.Kaiuttimina on 5 x helium 2.

No tässä taas sivujuttuja jaarittelen kun piti se kysymys laittaa.Jos subbarin laittaa suoraan lattialle niin minkälaista eristystä kannattaisi laittaa alle vai läjäytänkö sen suoraan parketin päälle? Jotenkin tuntuu että rivitalossa voipi ääni matkustaa naapurin puolelle jos lätkäsee subbarin suoraan lattialle :rolleyes: .

(Asiasta kolmanteen,olen nyt tilannut 10 kpl banaaniliittimiä biltemasta,tulipa vähän varastoonkin tilattua :p ) Mun kotitietokoneessa täytyy nettiasetuksissa olla jotain häikkää kun en koskaan päässyt Bilteman sivuille ja töistä pääsin..

2. benighted

benighted New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Oman subbarin mukana tuli ainakin suht paksut kumitassut mitkä oon laittanu alle. Mitään kovaa ei ainakaan kannata laittaa kun se sitten johtaa eteenpäin. Matot on myös yks kikka.

3. Yorcci

Yorcci Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla Q 100:ssa ei ollut kuin piikit alle ja parketti ei moisesta tykkää. Kävin hakemassa rautakaupasta 'ovistoppareita' (niitä pyöreitä, harmaita pikkutötteröitä, joita on jokaisen kerrostalon alaoven auki pitävässä koukussa) neljä kpl ja sain kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Parketti on suojassa piikeiltä ja subbari on myös eristetty akustisesti, eli jytinät ei johdu suoraan kotelosta parkettiin/rakenteisiin. Samanlaiset tallat on ollut toisessakin subbarissa jo alusta lähtien, eikä bassotaajuudet tunnu menevän naapurin puolelle millään, vaikka meillä cyproc-väliseinät alkaa resonoimaan.

4. Azam

Azam New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on kanssa ton subbarin kanssa ongelmia :).
    XLS-12, hifitalon ohjeilla tehty kotelo.
    Subbarin ääni kuuluu todella hyvin viereiseen huoneeseen, mutta samaan huoneessa ääntä ei kunnolla edes erota vaikka subbari on täysillä.
    Kannattaisiko minun laittaa jotain subbarin alle kenties? :thumbsup:

Pitäs viellä subbarin paikkaakin kokeilla mutta olen hieman laiska, kun se painaa paljo :).

5. virgo

Saadut tykkäykset:
    0
    Kumitassukikka kuullostaa hyvältä!!!!

JEEES..Täytyy tässä ekaksi vähän tuulettaa kun se REL Q150 on nyt päässyt kaupasta kotiin minun luokseni :D .

Tässä vaiheessa subbari on sijoitettu kyllä melkoisen varmasti väärin kun on tavallaan sellaisen tukevan sokkelin päällä kirjahyllyn sivustalla,johtuen tietty sen pienestä koosta niin se mahtui siihen rakoon..

Subbarin kytkeminen olikin sitten toinen juttu,meikä luki viritinvahvistimen manuaalia ja mietti että eikö tästä laatikosta todellakaan lähde enemmän mötinää..Kääntelin kaiket namikat kaakkoon paitsi tietty vahvistimen volumenappia ja sitten löysin vahvistimesta vasta asetuksen subwoofer plus..
    Heh no voinee sanoa että toivottavasti naapuri ei ollut kotona :eek: .
    Meikäläinen oli melkeen perseellään lattialla kun alkoi jytisemään..Johan lähti Sarah Brightmanistakin bassoa..

No kaikenkaikkiaan nyt on kaiutinasetukset tehty eli helium 2 kaiuttimet on määritelty small kaiuttimiksi ja subbarista sitten lähtee se älämölöö mitä tarvitaan ja siinä ei todellakaan tarvita nappeja kohti kaakkoa..
    Hyvältä kuullostaa :love: .

6. ttimonen

ttimonen Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Kirjoittelehan kommentteja kunhan olet testannut kunnolla, siis miten passaa noiden Helium2:sten rinnalle.

Mulla on muuten sama kokoonpano mutta subbarina tällä hetkellä Audio Pro Subzone, jonka päivitän joskus parempaan.

7. kinks-58

kinks-58 Scorpio on the dark side Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    12
    Ilman muuta sama ratkaisu kuin mulla,eli otin poikani vanhat pehmeät skate-laudan pyörät ja laitoin ne alle.. :D

Jep,eli tuo on todellakin vain väliaikainen ratkaisu,itse meinaan sorvata taas "piikit" hapokkaasta ja laittaa niiden alle sitten kovakumiset kupit.
    Matalat äänet kyllä menevät lattian/seinän läpi jokatapauksessa,mutta säilyypähän lattiapinta ainakin kunnossa.. :thumbsup:

8. virgo

Saadut tykkäykset:
    0
    -----------------------------------------------
    Juu kertoilen kyllä.Täytyy kyllä kattoa että naapurin auto on pois pihasta kun alan revittelemään.Yleensä olen melko maltillinen kuuntelija ja täytyy todellakin testailla vähän kaikenlaisella musiikilla.Kaikkee melkeen löytyy paitsi jazzia joka ei oiken mene jakeluun..
    Tosin yksi surkea juttu tässä on kun mulla ei ole oikein vertailukohtia kun tämä on mun eka kunnon juttu eli nää viisi kappaletta helium 2:sia ja tää subbari...
    Taas menee muuten ihan threadin vierestä tää juttu
    :D ..
    Nyt kun saisin vielä joskus haalittua sen cd-soittimen..

9. Dynamic K

Dynamic K New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei auta vaikka mitä laitat sen alle, paikka on väärä. Seisovat aallot kiusaa.. Itellä subbari kuuluu, kun se on laitettu tuon yhden seinän viereen ja kun kuuntelee vastakkaiselta seinältä sitä.. Jos laitan subbarin keskelle huonetta niin elementin kalvo liikkuu ja resonointia ilmenee mutta ääntä ei kuulu :p

10. virgo

Saadut tykkäykset:
    0
    -----------------------------------------------

Tässä vähän kommentia:

Olen soitellut vanhoja cd-levyjäni ja ihan kuin kuulisin ne ekaa kertaa :eek: .

Täytyy todeta että tuo REL Q150 toistaa todella alas eli moni kappale kuullostaa ihan toisenlaiselta kun mitä olin tottunut ne kuulemaan..Ja suoraan sanoen todella hyvältä kuullostaa ainakin tässä vaiheessa.

En ole pahemmin säädellyt subbarin takaa tosin Nightiwishin Centyry Child levyn kohdalta pitäisi ehkä mennä subin taakse ja vähentää volumea,tosin melkoisen pienellä se jo valmiiksikin on.
    Tuon levyn kohdalla vaan tuntuu että subbari vetelee melkeen pääosaa ja Helium 2:set sivuroolia :confused: .Tässä jo mietiskelee että miltähän ne Argon 2:set tuntuis etukajareina varmaan ainakin puolensa pitäisivät :rolleyes: ..

Vaan nälkä taitaa mulla kasvaa syödessä eli pitää tässä potkia itsensä ruotuun ja olla tyytyväinen näihin koska hyvältä nää kuullostaa .
    En ole muuten koskaan ennen ajatellut miten paljon kunnon kaiuttimet muuttavat musiikkia(tai siis eihän ne muuta vaan niillä kuuluu se mikä halpiskajaireilla ei kuulu).Vielä kun saisi joskus laittaa volumenapit kohti kaakkoa ja nauttia oikein kunnolla vaikka viinilasillisen kera,kyllä kaljakin kelpaa...Niin ja hämärää pitäisi olla että saisi oikein nauttia vaan musiikista ja kaikki muutkin häiriötekijät pitäisi olla kotoa pois....

Tässä nyt täytyy sanoa että mulla ei ole todellakaan vertailukohtaa muihin subbareihin eli tää hehkutus on noviisin hehkutusta. :love: .
    Yksi jännä piirre tuossa subbarissa on että se ääni ei tunnu tulevan sieltä subbarista vaan ihan kuin se tulisi niistä Helium 2 kaiuttimista mutta sitten kun kytkee virran pois subbarista niin sitten huomaakin että ei se Heliumeista tullutkaan..(sekavasti selitetty)

11. DVB-G

DVB-G Active Member

Saadut tykkäykset:
    23
    Hienoa, että saat uusia kokemuksia. Lisää yllätyksiä on tiedossa tulevina vuosina, kun kentien haluat edetä kohti nollaa, kuten eräät. Ota vaikka seuravaksi tavoitteeksi kyetä kehollasi aistimaan 10 Hz äänet (koska korva lopettaa aistinnan jossain 15-20 Hz välillä). Sitten muutaman vuoden päästä siirrät rajaa 5 hertsiin. En suotta nyt kerro, millaisilla laitteilla nuo toteutetaan, ettet pelästy. Minun mielestäni "subbarit" alkavat siitä kun keho alkaa tuntea, mutta korva ei ääntä kuule. Pesukonemyyjien mielestä subbari on laite, jonka mahtuu muovikassilla kotiin kuljettamaan, ja jonka käyttö ei häiritse naapurin koiria.

Tulet tulevaisuudessa huomaamaan äänitteistä (omista ja valmiista) myös alle 20 Hz taajuuksiakin, joita et nyt vielä ehkä huomaa. Ne ovat kivoja. Keholla aistittavat taajuudet. Nyt pitää sen verran varoittaa, että vaatteita ei saa käyttää, koska vaatteet lepattavat liian helposti, eli antavat näennäisen kehoaistimuksen, joka on valheellinen. Kun paljas nahka aistii vipatukset, se on kivaa se. Tukkakin muuten hulmuaa äänen tahtiin, joten kannattaa panna tiukka uimalakki päähän tai ajaa koko keho kaljuksi, niin saa aidomman fiiliksen. Mahtaa tämä kuulostaa kaistapäiseltä kokemattoman mielestä, mutta nämä asiat ymmärtää sitten kun kokee. En siis ole käyttänyt ylikireää uimalakkia ja kutistanut aivojani lyttyyn, vaikka siltä vaikuttaisi, olen ajanut kaljuksi.

12. Akkuli

Akkuli Active Member

Saadut tykkäykset:
    4
    Katsotkos DVB-G kaikki leffat aina munasilleen?:D

13. DVB-G

DVB-G Active Member

Saadut tykkäykset:
    23
    Mistäs sinä sukupuoleni tiedät? Mutta ilman vaatteita kyllä oleskelen, kun yksin asustelen. Vaatteet ovat erittäin epämukavia. Kutittavat, ärsyttävät, ja musiikin tahdissa tosiaan heiluvat ilman lupaa.

14. virgo

Saadut tykkäykset:
    0
    No voi sun ..mitähän tässä meikäläiselle on vielä tulossa jos alkaa tulemaan tarve vetää tukka pois päästä musiikin takia :eek: .
    Töissä voisi silmäykset olla paljon puhuvia että nyt on kyllä viimeistään.....

No ihan tottapuhuen DVB-G joko vetää mua huulesta tai sitten kirjoittaa täyttä totta ,tähän en voi sanoa juuta enkä jaata..Ja nähtäväksi jää nähdäänkö minut joskus kaljuna ja alastomana kotona pyörimässä :D .