Terve! Sellanen 10" subilla varustettu lastulevystä tehty kotelo olisi tuossa itellä ja tarkoitus olisi se valjastaa käyttöön pitkästä aikaa. Kotelon pinnassa on jonkinlainen puukuviollinen puuviilu jonka pystyy hiomaan hienolla hiomapaperilla ja olenkin sen kerran hionut ja en sen jälkeen tehnyt pinnalle mitään, nyt kotelo on pyörinyt tuolla joutilaana ja kerännyt likaa ja pölyä mutta homehtunut ei ole eikä koloja eikä halkeamia. Ajattelin aloittaa seuraavan projektin jos vain saisi vinkkejä miten tässä onnistun / en onnistu Tarkoitus olisi puhdistaa kotelon pinta ja hioa se uudelleen, jonka jälkeen mieleni tekisi saada pintaan tummaa väriä kuten pähkinä ja puuviilun kuviointi näkyisi vieläkin, sitten subbarin elementin eteen /koko kotelon etuseinämän peitoksi voisi rakentaa irroitettavan "suorjaritilän" (kehikko puusta ja tähän pingotetaan sitten musta kangas joka sopii kajarin ritilän kankaaksi) Tarvitsen apua tuon pinnan käsittelyssä / sävyn muuttamisessa koska nyt sävy on pyökki ja tahdon väriksi pähkinän, onko jotain lakkaa jolla tuon pinnan voisi lakata siististi ja tulisi vielä hyvä lopputulos? Tarkoitus lähiaikoina lähtä katsomaan vaikka tuohon kodin terraan jos löytyisi oikea tökötti. Kiitos vastauksille jo etukäteen
Petsausta tuossa iteki mietin.. kaippa se pysyy sellaisessa viilussa samalla tavalla kuin oikeassa puussa?
Kyllä petsi viilussa pysyy. Petsille + vahalle on sitten sekin vaihtoehto, että petsi + lakka. Tai sitten suorilta petsilakka. Ja kannattaa tietenki muistaa, että petsattavan pinnan värisävy vaikuttaa lopulliseen sävyyn, siis vaaleasta puupinnasta voi tulla hyvinki eri sävyinen kuin tummasta puupinnasta...
Kävin hakemassa vesiohenteista puupetsiä. Tumma tammi sävyllä, myyjä arveli sen toimivan parhaiten joten otin sitä purnukan.. alta 8e makso 250ml törppö, lähiaikona lähen koteloa hiomaan ja koettamaan petsiä. Tuo suojariteli ois kans aika tärkeä rakentaa niin tulisi sievempi tuosta "naamasta" Mistähän sitä mustaa kangasta saisi (sitä jota käytetään yleisesti kajareiden suojaritelissä) luulen ainakin osaavani tehdä kehikon mutta tuo kangas on etinnässä, tai jos eurokankaasta sitä saisi niin mikähän liene nimi tälle?
Subbarin kyseessä ollessa ei ole niinkään väliä millaista kangasta käytät. Bassotaajuudet menevät lävitse jäykemmästäkin kankaasta. Toki kankaan olisi hyvä olla ilmaa läpäisevä, jotta elementin liikuttelema ilma ei aivan holtittomasti kangasta rahistelisi. Vahakangas, kurahousukangas tai sentin paksuinen huopa eivät siis kelpaa. Ikkunaverhot, hamekankaat ja sukkahousut kelpaavat hyvin. Etukankaan valinta on tärkeämpää kokoäänialuekaiuttimilla, jotta diskantit eivät vaimennu kankaaseen.
Jees. Tiedossa tuo olikin, mutta kun kaikissa kajareissa on suojat paikoillaan ja musta kangas, niin haluan myös subin eteen kankaan..
Nonii.. Nythän tuota koteloa on jo hiottu ja puhistettu ja petsailtu ja kyllä se vaatii sen suojakankaan siihen eteen niin saapi vielä nätimmän. Pieni offtopic tähän jos joku viitsii vastata. Kun tuo subbari on vanha 10" Cerwin Vega AI-10 ja sen tehonkestosta mainitaan seuraavaa: Per Voice Coil Power Handling: 125W rms 4ohm eli yhtä puhekelaa kohden tehonkesto on 125W 4ohm niin tarkottaako tuo sitä että kokonaisuudessaan se kestää 250w 4ohm?' Äkkiä menee sekasi noissa :S siksi tätä kyselen kun tulevaisuudessa voisi vaihtaa vahvistimen vaikka joksikin Hypex malliin, toimiiko esim Hypex DS 2.0 tuossa?
Elementin tehonkestolla ja vahvistimen maksimiteholla ei ole yhtään mitään käytännön väliä. Elementtisi "kestää" ihan yhtä hyvin hypexin 2.0, 4.0 tai 8.0 mallin tai vaikkapa 2,4kW pa-päätteenkin. Tuo valmistajan ilmoittama tehonkesto pätee vain jossain tietyssä kotelossa ja oikea tehonkesto vaihtelee kotelon mukaan; pienen suljetun kotelon aiheuttama voimakas ilmajousi mahdollistaa suuremman tehonkeston elementin silti pohjaamatta. Vastaavasti free-air asennuksessa elementti todennäköisesti pohjaa jo parilla watilla. Vahvistimissa on myöskin useimmiten tasonsäätö, jolla voi tehojen anniskelua hallita tarvittaessa. Tehon lisääminen lopetetaan välittömästi jos ääneen ilmestyy alkaa ilmestyä kuultavaa säröä. Lisääntyvä särö on merkki elementin liikeradan rajojen lähestymisestä tai sitten vahvistimen orastavasta tehonantokyvyn loppumisesta eli vahvistimen leikkaamisesta. Elementin hajottaminen "liian isolla" vahvistimella ei ole yhtään sen helpompaa kuin liian pienelläkään.
Juu ja ei. Kannattaa huomata, että valmistajat ilmoittavat elementin puhekelan termisen keston, sillä ei ole vaikutusta elementin sietämään tehoon kotelossa. Vaikka elementti sietäsi paljon tehoa pienessä umpikotelossa, elementti parka kuolee, kun ilma lämpiää, eikä puhekela enää jäähdy, lisäksi elementin pieni liike voi estää toimivan jäähdytyksen. Terminen ja liikepoikkeaman mahdollistamat tehonkestot ovat eri aisa. Lisäksi vahvistimen tasonsäätönappula, on vain vahvistuksen säätö, ei tehonsäätö. Kasvatetaan vaan sisäänmenosignaalin tasoa, niin ulos saadaan sama teho vaikka vahvistusta olisi väännetty vahvistimesta pienemmälle. Eli elementille menevään tehonsäätöön se ei sovellu.
Autokäyttöön tarkoitettu valmistajan puolesta 300W tehonkestolle speksattu peerless resolution 15" kesti aivan hyvin armotonta leffarääkkiä ja elektroonisen musiikin huudatusta TA2400MK-X päätteellä. Vahvistimesta välkkyi clip valot kauan ennen kuin elementti osoitti mitään hyytymisen merkkejä. Valmistajan ilmoittamat tehonkestot ylittyivät varmasti moninkertaisesti, mutta elementti ei ollut moksiskaan. Kotelointi vaikuttaa ja huomattavasti. Muutenkin ilmoitetut tehonkestoarvot ovat viitteellisiä eikä niitä tule pitää valintaperusteena sen enempää elementille kuin vahvistimellekaan. Aika huimia tehoja vaatisi saada sulatettua puhekelan käämilanka poikki musiikkisignaalilla (sini-aallolla se onnistuu kyllä, kokemuksesta). Juu, tiedossa on :sleep: Kuitenkin käytännössä havaittava vaikutus on, että kun tietyllä muuttumattomalla äänignaalilla ruokittavan tietyn olemassa olevan vahvistimen kyljessä olevaa säätönumikkaa käännetään, niin elementille menevien wattien määrä muuttuu. Voidaan siis puhua tehonsäädöstä aivan yhtä hyvin. Kaikki sinua lukuunottamatta älysivät mitä ilmaisulla tarkoitettiin.
Joo, tehonkestot ovat viitteellisiä. Mutta lähipiirissä tapaus, jossa oli 30 litran suljetussa kotelossa elementti, joka "kestää" kW luokassa tehoa ja sitä tehoa oli myös myyty ja asennettu autoon. No, huolimatta järjettömästä tehosta, ääntä ei kauheasti lähtenyt ja pari puhekelaakin paloi. Ja ne hajosi ihan lämmöstä, musiikilla Kyllä sitä monet luulee tehonsäädöksi, jos siitä sillä nimellä kirjoitetaan. Jotkut luulee, että se "tehonsäätö" rajoittaisi maksimitehon.
Joo.. näkyy valtautuvan tämä jo vahvistin topikiksi, joten lopetetaampa se jauhaminen.. Kysseessä itellä on oikeasti vanha Cerwin Vega AI-10 subbari ja kotelo taisi olla 54L refleksikotelo, joka on ilmeisesti tehastekonen ja tuli subbarin mukana aikoinaan. mulla on kyllä veljen rakentama DIY vahvistin tälle subbarille, tuo vahvistin on soittanut melko hyvin tuota cerwiniä aikaisemmin, mutta subi on jäänyt nyt käyttämättömäksi, niin nyt ois mielenkiintoa laitella kasaan yhenlainen 5.1 järestelmä.. kun nyt vaan tuo subi puuttuu..