Subbari sanoi poks, ja hajos?

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana mishrak, 30.05.2013.

  1. mishrak

    mishrak Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    238
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

    Reilu 3 vuotta vanha BK XLS-200-DF MK2 sanoi "poks" kun laitoin siihen virrat päälle. Tämän nallipyssyn laukaisulta kuulostavan äänen jälkeen subbari ei toimi. Ilmeisesti virtalähde hajosi?

    Minkälainen takuu/virhevastuu näillä on? Ostettu Mareksoundista 3 vuotta sitten. Voiko tuota ylipäänsä korjata ja osaatteko arvioida mitä maksaa, jos se pitää itse kustantaa?
     
  2. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Takuu on 2vuotta. Virhevastuuta ei ole Suomessa rajattu mitenkään vaan ne aina katsotaan tapauskohtaisesti.

    Subista on voinut hajota joku parin euron sähköosa ja kolvaamalla uuden tilalle voi saada toimimaan taas.
    Syttyykö subin virtojen merkkivalo(oli siinä kai sellainen)? Onko kaikki kaapelit kunnolla kiinni jne. Jos vika on lähes varmuudella subissa niin voit ehkä irroittaa vahvarinyksikön takaa ja tutkit komponenttien kuntoa onko joku selkeästi kärähtänyt sieltä.

    Jos et näe vikaa itse niin ehkä kannattaa ottaa Mareksoundiin yhteyttä jos ne tutkisi laitteen, kun se hajosi päälle laitossa. Vian syy pitää kuitenkin selvittää jos aikoo korjata ja onko korjaaminen edes kannattavaa. Kustannuksista en osaa sanoa kenen pitää maksaa ja kuinka paljon. Voi olla ehkä 200-300€(max?) jos Mareks joutuu tilaamaan valmistajalta uuden vahvariyksikön ja jos kaikki varaosa+asennus+rahti kustannukset tulee sinun maksettavaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2013
  3. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Uusi samanlainen subbari maksaa Mareksoundissa 500 €. Valmistajan sivuilla listatuista vahvistinmoduleista tämä vaikuttaa XLS200:ssa käytettävältä: BSBP 275.
    Sitä en tiedä, mitä tuo briteistä tilattuna rahteineen maksaisi (painaa 5 kg), jos itse/Mareks tilaa. Varsinkin jos ei itse uutta modulia asenna ja joutuu koko lystin maksamaan, voi hinta nousta turhankin likelle uuden subbarin hintaa.

    Sikäli nämä ovat aina ikäviä juttuja, että se voi tosiaan olla vain parin euron komponentti, joka on mennyt rikki. Tai sitten on kärähtänyt sen verran pahasti, että pitäisi isompi remontti tehdä. Jolloin voi käydä niin, että koko modulin vaihto on rahallisesti fiksumpi idea.
    Jos itse rupeaa tutkimaan, niin kannattaa muistaa 230 V jännite ja sen mukaisesti varmistella, että johto varmasti on irti seinästä. Vaikka tarkoitus olisikin vain vähän vilkaista. Isoista konkista saattaa siltikin saada jonkunlaisen tällin, joten kannattaa liikoja näpelöimättä ihan vain katsella josko löytyisi mustuneita tai pullistuneita komponentteja. Tai ääniefektistä päätellen räjähtäneitä...
     
  4. joelho

    joelho Guest Guest

    Liittynyt:
    07.07.2013
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla samanlainen poksahdus hiljattain. Uusi vahvistin ja uusi subbari. Saan uuden subbarin tilalle, mutta arveluttaa vielä, että onko myös vahvistimesta jotain rikkoontunut. Ja rikkooko se sitten tuon uudenkin subbarin...?
    Selvisikö syy, mishrak? Ja oletko saanut pelittämään laitteet?
     
  5. Hassee

    Hassee Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2014
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävi pieni accidentti tossa, kun tuli kuunneltua Paradigm PS-1200 12" subbarin elementti paskaksi ja kun kotelon avasin, niin aika toivottomalta näyttää elementin osalta. Osaako kukaan suositella jotain korvaavaa elementtiä tilalle, josta saisi vielä jotain fiksua soundia pihalle. Tai elementtikorjaus, vai onkohan aika ajaa traktorilla yli? Hintaluokka mahdollisimman pieni, kun ei älytöntä arvoa boksilla tunnu enää olevan muutenkaan.