Omistan behringer b2030a kaiuttimet ja äänikorttina on m-audio fasttrack mkII. Nyt menin hankkimaan käytetyn audio pro sub focuksen ja rupesin miettimään miten saan sen kiinni systeemiin. Kaiuttimissa on xlr(käytössä) ja 6.3 mm pluginit liitäntöinä. Onko mahdollista laittaa subbari 6.3mm pluginilla kaiuttimiin kiinni vaikka kaiuttimet ovat jo xlr johdolla kiinni äänikortissa? Vai pitääkö mun ruveta kuorimaan noita kaiuttimen johtoja ja laittamaan kaiuttimet kiinni subbariin ja subbarista sitten johot äänikorttiin? Ps. Olen aloittelija näissä hommissa. Kiitoos.
Paikallisista mymälöistä löytyy varmaan sekä Y haaroittimia että johtoja joissa on toisessa päässä miniplug ja toisessa rca subbaria varten.
Hei, käytän nyt tätä samaa threadia omaan kysymykseeni. Elikkäs suunnitteilla olis ostaa jotku aktiivimonitorit, ja kytkeä ne XLR:llä tai RCA:lla suoraan äänikorttiin kiinni (ESI Juli@). Sitten mulla ois subbari, Audio Pro Avanti SW-450. taka Miten saan sen kytkettyä, vai pitäisikö olla erillinen vahvistin jossa on pre-outit kaikille?
Huonolta näyttää tuon subin kanssa. Jos subissasi olisi stereo rca sisään JA ulos, niin voisit helposti vetää signaalin monitoreille subin kautta. Subi siis tekisi jakosuodon signaalille, eli ottaisi subille matalat ja päästäisi korkeammat lävitse monitoreille. Nyt lähinnä ainut mieleen tuleva tapa on kättää haaroitinta, jolla äänikortin ulostulosta viedään sama signaali monitoreille ja subille. Tässä haittana on se, ettei monitoreilta nyt leikatakaan matalia pois. Subi ja monitorit siis kummatkin toistavat päällekkäin alataajuuksia, mikä voi johtaa korostumiin. Tähän helpottaa hieman jos monitoreissasi on bass roll-off tai muu basson tason lasku. Paras vaihtoehto olisi aktiivinen säädettävä jakosuodin, esim CX2310. Hinta ei varsinaisesti ole kovin paha, mutta 19" laitteena tuo on melko tilaa vievä.
Minulla on aktiivimonitorit ja lisäbasso liitettynä näin. Taajuusvaste on niin suora ettei Anti-modesta ollut mitään hyötyä. Lisäbasson jakosuotimen tulee olla säädettävissä riittävän alas ja vaiheen tulee olla portaattomasti säädettävissä. Audio Prosta puuttuu portaaton vaiheensäätö, joten jakotaajuuden tuntumaan voi tosiaan tulla korostumia tai vaimentumia riippuen jakotaajuuden korkeudesta ja etäisyydestä monitorien ja lisäbasson välillä.