Tämä on vielä hieman auki. Nuo sun mallinuksessa olevat kartiopiikit olis aika hienot, mut hankalat kun pitää olla jotain suojaa lattian päällä. Mielellään en jättäisi ollenkaan väliä pohjan ja lattian väliin. Kertää vain pölyä ja kissojen kaikki leikkihiiret ovat kuitenkin siellä. Nykyään ne ovat aina jääkaapin alla.
Tämä vois toimia. Pitää laittaa mietintämyssyyn... Tuli tuossa päivällä käytettyä noita tötteröitä kaverin sorvissa hiottavana. Enimmät naarmut sai pois ja nyt niihin tuli oikeanmoinen harjattu mattapinta. Kiitoksia Kartsalle! Hieman mietityttää pitäiskö nuo vain vahata vai lakata, vai ei tehdä mitään? Tasalämmössä ja suht tasaisessa kosteudessa sisätiloissa nuo kestäis noinkin melko hyvin.
Mottoripyörän aluosien kokemuksesta että lakka ei pysy hilseilee ja lohkeilee ajan kanssa. Halutun pinnan saatuasi huuhtele tentulla jättää ohuen kalvon ja esttää hapettumista mut ei vaikuta kiiltoon. Jos joskus haluat puhdistaa pintaa niin ausolin kiillotus tahna toimii niinkuin pitääkin ja taas tenttua.
Hyvältä näyttää, vaikkei nuo niin kauhean sirot ehkä olekkaan.. Itse laittaisin matalat harjatut metallijalat, siis samanlainen pinta kun porteissa.
Ainakin autojen vanteissa suositellaan kiilloitusta viimeiseksi esim. autosolilla. Päälle käy hyvin joku autovaha, ei lakkaa himmentää kiillon ja ei kestä kunnolla kiilloitetussa pinnassa.
Ei kai lakan kanssa tarkoitus olekkaan kiillottaa sitä itse alumiinia todella kiiltäväksi. Eli lakka vedetään tasaiselle pinnalle ja kiilto syntyy sitten lakka kerroksesta joka haluttaessa kiillotetaan. Onko tämä sitten paras vaihtoehto saada kiiltävä alumiini pinta on toinen juttu.
Tarkoitus on siis jättää nuo tollasiksi mattapintasiksi, mahdollisimman samanlaisiksi kun elementtien kartiot. Eli mitään korkeakiiltoa en hae. Jollain nuo vaan pitää käsitellä jottei sormenjäljet ym. pölynpyyhintä jäljet hapetu kiinni pintaan. Pyyhin nuo tänään Sinolilla joten katsotaan miten toimii.
alumiini fillareita ei ainakaan tarvitse käsitellä millään tavalla eikä alumiiniveneissäkään ole mitään käsittelyä. itselläni on teeseitse vahvistin jonka etulevy oli maalattua alumiinia mutta hioin sen maalin pois ja nyt siis näkyvillä pelkkä alumiini jo useita vuosia eikä sormenjälkiä näy missään tms... putsaa sillä sinolilla vain tarvittaessa mutten usko että tarvitsee mitään muuta lakkaa tms.
Jotenkin vaikea uskoa, että noissa veneissä ei ois mitään suoja-ainetta. Toki alumiineja on erilaisia, mutta kiillotappa auton vanne ja jätä ilman suoja-aineta. Pari kuukautta ja saat tehdä kiillotuksen uudelleen. Sisätiloissa voi kestääkkin ilman suojakäsittelyä. Tällänen linkki löyty alumiinin pinnoittamisesta http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/alumiini/oh3.htm.
Tänään kävin noutamassa alukylkipaneelit, 4kpl. Oli mittoihin leikattu, mutta pyöristykset kulmiin joutuu tekemään itse. Nuo on vahvuudeltaan vain 1,5mm, koska anodisoitua alulevyä ei ollut paksumpaa (enkä jaksanut metsästää toista paikkaa), tosin eipä nuo kauheita maksaneetkaan... Tavallista kiiltävää alulevyä olis ollu 2mm, mutta on kauhean pehmeää ja herkästi naarmuuntuvaa. Lisäksi tuo anodisoitu levy on juuri sopivan mattaa ja hieman harjatun näköistä, pinta on myös kova joten kestää kulutusta paremmin. Kuvassa vielä suojamuovi päällä.
anodisointi on ehkä vähän turhan järeä pintakäsittely, tarvitsee hapot ja kipot.. Itse en laittaisi yhtään mitään. pitää vain huolen ettei portteja räpläile joka päivä, tosin jos lapsia löytyy niin asia erikseen..
Alumiinihan on sellaista että juuri työstettynä siihen jää käsistä rasvajäljet ym. jotka eivät enää lähde kuin hiomalla, koska pinta hapettuu muualta erilailla kuin rasvatahran kohdalta. Kun pintaan on muodostunut oksidikerros niin ei enää niin helposti jää jälkiä.
No en meinannutkaan, että tässä projektissa pitäisi kyseistä menetelmää käyttää vaan, että luultavasti noissa veneissä ja fillareissa käytetään kyseistä menetelmää suojaamaan alumiini. Pinkeliviinica siis väitti, että niissä ei ole minkäänlaista suojaa päällä. Itse taas luulisin, että käytössä on tuo anodisointi.
Alumiinisissa fillareissa on anodisointi tai maali. Maali lienee tyypillisesti pulverimaali. Maalipinnan massa on suurempi kuin anodisoinnin, ~200g eroja valmistajat ilmoittavat samalle rungolle anodisoituna ja maalattuna. Veneistä en sitten tiedä, Bustereissa on nykyään pinnoite, liekö ihan pulverimaali? Vanhemmissa alupaateissa ei käsittääkseni ole mitään pinnoitetta, mutta voin toki olla väärässäkin. Ne alumiinithan sitten eivät ole samaa kamaa, seoksista kun on kyse. Fillarit ovat usein muistaakseni 7005:sta, mutta myös kutosella alkavaa käytetään. Merialumiinit taas listattu tuolla.
siis fillareissahan on silloin alumiini anodisoitu jos on haluttu jokin väri tms.. "värittömät" rungot ovat anodisoimattomia (valmistajat tosin tällöin laittavat jonkin lakan vain pintaan että kiiltää mukavammin)... ja katso vaikka ridefree:n palstalta näitä "tee se itse alumiiniin saakka mallit pois hiottuja" -runkoja joissa ei ole käytetty mitään suoja aineita hiomisen jälkeen ja edelleen ovat hyvän näköiset ilman tahroja tms vene alumiinit ovat eri juttu juu ja alumiinistahan on miljoona eri seosta jotka kaikki käyttäytyvät vähän eri tavalla yms