Olen hommaamassa alle 1500 full hd tykkiä ja pengottuani laitteiden manuaaleja, tuntuu otsikon mukaisen toiminnon löytyminen mahdottamalta. Haluaisin jakaa ruudun ja ajaa toiselle laidalle tölsykuvaa ja toiselle laidalle tietokoneen kuvaa. Tämähän on kaikissa halpis tölsyissäkin tänä päivänä, mutta projumaailmassa ilmeisesti harvinaista? Pitääkö tässä tyytyä halpis 60" plasmaan vai mikä avuksi...
Projektori on yleisesti ottaen vain näyttölaite eli tavallaan kuten tietokonemonitori eikä niissä ole tv-virittimiä. Projektorin pitäisi olla sellainen että se näyttäisi kuvaa samaan aikaan useammasta sisääntuloliitännästä. Enpä ole tuommoisesta ominaisuudesta kuullut. En tunne ihan hirveän hyvin litteiden televisioiden sielunelämää, mutta eikös tilanne ole se että PIP -toiminto tarkoittaa niissäkin vain sitä että näytetään samaan aikaan kahta sisäisen DVB-virittimen tuottamaa tv-kuvaa? Näim ainakin omassa LCD-töllössäni. Kytkemällä tietokoneen projektoriin ja käyttämällä siihen asennettua esim. USB-liitäntäistä DVB-viritintä voi katsoa telkkaria ja tietokonekuvaa samaan aikaan.
Kyllä tolla mun halpis 37" LCD:llä voi digiboxilla ja tietokoneella työntää kuvaa samaan aikaan kahdesta inputista. Tölsyn analogiavirittimestä kun ei ole ihan hirveästi iloa.
Löysin tuon toiminnon uudesta Samsungin töllöstäni pienen ihmettelyn jälkeen, eipä tosin ole minulle hirveästi käyttöä. Ainakaan kyseisessä Samsungissa ei voi syöttää kuvaa kahdesta eri ulkoisesta sisääntulosta samaan aikaan, iso ruutu näyttää ulkoista (HDMI) lähdettä ja pikkukuva sisäisen DVB-virittimen kuvaa. Oli miten oli, niin vastaavaa ei juurikaan löydy projektoreista kun niissä ei ole tv-viritintäkään. Ilmeisesti kustannussyistä kahden ulkoisen liitännän samanaikaista käyttöä ei ole mahdollistettu. Joistakin dataprojektoreista eli presentaatiovehkeistä ominaisuus löytyy, mutta enpä usko että ne ovat muiden ominaisuuksiensa osalta kovinkaan hyviä valintoja kotiteatterin kalustoksi. Benq:in kotiteatteri-DLP -projektoreista ominaisuus taitaa kuitenkin löytyä (W20000 , w6000).