Sony Auto Calibration

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana Matti77, 07.05.2014.

  1. Matti77

    Matti77 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2014
    Viestejä:
    62
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla on Sony STR-DH520 av-vahvistin. Siinä ja käsittääkseni muissakin (mm. kalliimpi STR-DN1040) Sonyn perusmalleissa kotiteatteriäänen kalibrointi tehdään mittamikrofonilla DCAC (Digital Cinema Auto Calibration) nimisellä tekniikalla. Custom-tilassa valittavana on FULL FLAT (taajuusvasteen tasoitus), ENGINEER (oletus, jokin Sonyn kuunteluhuonestandardi), FRONT REF (säädön pitäisi perustua etukaiuttimien ääneen) ja OFF (taajuuskorjain pois päältä). Onko joku perehtynyt näihin? Mulla edessä on lattiakaiuttimet, joten laitoin FRONT REF -asetuksen. En jaksaisi kaikkia käydä läpi osittain siksikin, että kuuloni erottelukyky on aika huono eli olen kaukana kultakorvasta.

    Sonyn systeemissä mittaus tapahtuu erittäin nopeasti muutaman sekunnin melodialla joka kaiuttimesta. Kaikkien kaiuttimien moodiksi tulee LARGE, vaikka lattiakaiuttimissa bassotoisto ulottuu selvästi matalammalle. Vähän epäilyttää toiminta sikäli. Etäisyyksien mittaus sentään on tarkka ja levelit menee taatusti tarkemmin kohdalleen kuin korvakuulolta. Mietin, että jos tuo taajuuskorjaus olisi oikeasti pätevä, niin eikö sitä kannattaisi käyttää myös stereolaitteistoissa kaiuttimien äänen paranteluun?
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Large/small ei ole mitään tekoa kaiuttimien fyysisen koon kanssa. Kyse on bassojen ohjaamisesta subwooferille taikka ei.

    Large = ei bassojen ohjausta
    Small = bassojen ohjaus subwooferille (tai, sellaisen puuttuessa joissain tapsuksissa etukaiuttimille) jakotaakuudelta.
     
  3. Matti77

    Matti77 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2014
    Viestejä:
    62
    Saadut tykkäykset:
    1
    Väitinkö jotain muuta? Surroundien ja keskikaiuttimen moodi pitää siis tässä itse vaihtaa Largesta Smalliksi autokalibroinnin jälkeen. Onhan 35 ja 70 HZ välillä ihan selvä ero. Jostain luin, että STR-DN1040 on toiminut testeissä vastaavasti. Myös jakotaajuus pitää itse säätää, jos ei tunnista kaiutinta oikein. Ne on kyllä helppo säätää manuaalisestikin, mutta tämä vaan lisää epäilyksiä järjestelmän toiminnasta.
     
  4. Batmobile

    Batmobile Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.08.2008
    Viestejä:
    395
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kunnollinen huonekorjain on pätevä kapistus, on systeemi sitten 2- tai vaikka 15-kanavainen. Paino siis sanalla kunnollinen. Edullisista vahvistimista sellaisia ei löydy.
     
  5. makemich

    makemich Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 666
    Saadut tykkäykset:
    228
    Toki löytyy joistain edullisistakin, niissä vain pääprosessori on näppäimistön ja tuolin selkänojan välissä.
     
  6. Matti77

    Matti77 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2014
    Viestejä:
    62
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onko näistä edullisten vahvistimien huonekorjaimista haittaa? Vaikka olisi hyvät kaiuttimet, niin monella kuuntelutila on epäsymmetrinen, kuten minulla. Minkälaisia kokemuksia teillä on muiden merkkien kalibrointitoiminnoista? Onko niissä vastaavat custom-valinnat? Montaako taajuusaluetta näissä yleensä säädetään?
     
  7. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Nimenomaan tuosta huonekorjaimesta, noilla kaiuttimilla ja tuossa tilassa, hyöty vs. haitta selviäisi vain mittaamalla ennen/jälkeen korjauksen.

    Noin pääsääntöisesti edullisten AV-virvojen huonekorjaimissa on se vika, että ne haluavat väenväkisin tehdä kapea-alaisia pistekorjauksia koko kaistalle, vaikka yläpäässä muutaman sentinkin muutos kuuntelu/mittauspisteessä muuttaa tilannetta railakkaasti. Edelleen ainakin vielä pari vuotta sitten edullisemman pään huonekorjaimet jättivät subwooferille menevän signaalin kokonaan korjaamatta, vaikka se olisi se kenties olennaisin korjattava, kun bassotaajuuksien ongelmat on yleensä niitä pahimpia ja myöskin täsmä-korjattavissa.

    Omakohtaisesti voin kehua (taas kerran) Anthemin ARC:a. Samaten Audyssey XT32 on saanut positiivista palautetta.
     
  8. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 758
    Saadut tykkäykset:
    483
    Tai "korjasivat" sen päin seiniä...
    Anti-Mode saakin suuresti kiittää moisia suosiostaan....

    T: Vesku