Sony 3D-lasit TDG-BR750

Keskustelu osiossa '3D - laitteet, soittimet ja sisältö' , aloittajana Poikarukka, 19.03.2013.

  1. Poikarukka

    Poikarukka Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2010
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sonyn uudemmat titaanisankaiset kävi "testissä" kotona. Ensimmäinen ilta meni ihmetellessä ja lataillessa niitä. Nopeasti testailin toimivuuden ja kyllä ne toimivat. Kaunis muotoilu ja kevyet. Sopivat silmälasien kanssa hyvin. Omistan BR250 laseja kaksi ja ainakaan en eroja niihin huomannut crosstalkin tai katselukulman suhteen. Varmaankin hyvin samansisältöinen tekniikka niissä.

    Toisena iltana pääsin sitten rauhassa katselemana leffoja. Lasit olivat paritettu HX823:n kanssa. Eli sonyn 2011 mallistoa olevan telkkarin kanssa. Huomio kiinnittyi lasien kuvan laatuun. En tarkoita 3D kuvan toimintaa. Se toimi kuten pitikin. Vaan optista laatua laseissa. Kuva oli jotenkin usvainen ja kirkkaat rajat sumenivat. Koska minulla on kokemusta toisista laseista huomasin eron. Mikä mahdottoman suuri se ei ole, mutta erotettavissa pelkällä muistilla. Selkeästi siis huonompi.

    Aloin tutkimaan asiaa ja otin vanhat lasit kasvoille myös. Siis niin, että voin toiset heittää otsalle ja toiset silmille nopeasti vaihtaen. Ero on suuri. Vanhoilla laseilla värit ja kontrastit huomattavasti kirkkaammat. Kuva ei sumene ja eikä värjäänny harmaan / vihreäksi. Seuraavaksi aloin tutkimaan uusien lasien linssejä valoa vasten. Aivan kuin niissä olisi ollut sellainen ohut suojakalvo. Vaan ei ollut tai ainakaan minä en sitä siitä löytäny. Lisäksi linssien pinta tuntua muulta kuin suojalta. Tutkin valossa ja linssin pinta on kuin 200tuhatta ajetun auton tuulilasi eli hiekka puhallettu. Pientä kuplaa ja karheutta täynnä tasaisesti. Karheus kuitenkin oli tavallaan lasien sisällä. Valoa vasten peilailessa erottuu selvästi. Vertasin vanhaan ja siinä linssi on täydellisen kirkas.

    Olen joskus lukenut netistä joltain ulkomaalaiselta foorumilta vastaavasta ja ilmeisesti ongelmaa sumeuden kanssa on ollut. Porukka vaihtanut ja ilmeisesti saaneet hyvät. Omani vein takaisin kauppaan samantien. Sen verran kauheaksi kuva meni vanhoihin verrattuna. Jos en olisi omannut kokemusta vanhemmasta mallista olisin vain todennut että onpas 3D-kuva huonoa. Kaupassa myyjä totesi saman asian ja katsoimme muutaman muunkin yksilön ja niissä sama homma. Joko huono erä kyseisessä liikkeessä tai sitten uudet sonyn lasit ovat käsitelty sumeaksi. Nyt kysynkin teiltä jotka omistatte kyseisen mallin onko teillä laseissa sumeutta? Sen näkee valossa peilaillen aika helposti.

    Ja kyllä olen laittanut lasit päälle, ladannut jne.. TV:n malli HX823. En usko että kysessä mikään toiminnallinen juttu vaan optinen laatu linsseissä. Lasit toimivat vain LCD sulkijoina ja jos kuva ei linssiä läpäise kuva on sitä itseensä.
     
  2. hansolo

    hansolo Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 750
    Saadut tykkäykset:
    537
    Minulla on ollut kyseiset lasit viime kesästä asti. Pitääpä tarkastaa linssien laatu. Mukavan kevyet lasit. Huonoina puolina, että ovat erittäin alttiit sivusta tulevalle hajavalolle. Myös yhdessä Sony HX723 sarjalaisen kanssa lasit ovat aivan mielettömän herkät kallistukselle. Pää pitää olla täysin vaaterissa, muuten toiseen suuntaan värilämpö ikään kuin viilenee ja toiseen lämpenee. Samoin 3D-efekti turmeltuu jo melko pienestä pään kallistelusta. Toinen seikka on, että 3D:tä katsoessa on filmimateriaalilla pakko olla päällä kuvaninterpolointi (frame creation) "normaali" sillä muuten kuva välkkyy aivan armottomasti. Onneksi välkyntä häviää "normaali" moodissa ja se ei tuo kuvaan myöskään häiritsevissä määrin pikakelausefektiä kuten "sulava" moodi.

    En ole ollut kovin tyytyväinen laseihin. Olivat lisäksi vielä kalliit >110 eur. Onpa niitä tullut kuitenkin siedettyä, kun 3D:tä katselen erittäin vähän.

    Edit: Ei löytynyt laseista mitään erikoista paitsi pölyä eivätkä näyttäneet "hiekkapuhalletuilta".

    Sellainen positiivinen asia jäi vielä mainitsematta, että näillä laseilla kuvan kirkkaus ei juurikaan muutu, kun katsoo kuvaa laseitta ja laseilla. Vertailukohteena Finnkinon aktiivilasit ja Dolbyn passiiviset lasit, joilla näkymä on kuin aurinkolasien takaa.
     
    Viimeksi muokattu: 21.03.2013
  3. Poikarukka

    Poikarukka Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2010
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kylläpä harmittaa kun en kuvaa ottanut. Lienee viallinen erä sitten liikkeessä. Se sumuisuus näkyy esimerkiksi kirkkaan kattovalaisimen alla. Sopivaan kulmaan linssi ja vähän kallistelee. Aivan tasaisesti sellaista pientä usvaa lasissa mitä minä pääsin tutkimaan. Linssien optisen laadun kyllä toteaa helposti normaalisti katsomalla, ei tarvitse sitä 3D:ta päälle laittaa.

    Samat asiat allekirjoitan 3D:n suhteen. Värilämpö muuttuu jos liiaksi kääntää sivuun, mutta toki ymmärrettävää että linsseille valo tultava tietyssä kulmassa. Välke on aivan karmea jos ei käytä "sulavaa". Omassani ei kyllä soap opera efektiä tule vaikka laittaakin frame creationin. Olen kyllä vastaavaa nähnyt monessa muussa, mutta yleensä pienempi ruutuisessa TV:ssä.