Sikariharrastajia?

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana Raymond, 03.01.2005.

  1. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pohdiskelin eilen tuota humidorin hankintaa aika tosissani, mutta kävinkin laittamassa eilen kellarissa olevaan kaappiin digitaalisen kosteusmittarin, joka antoi kosteusprosentiksi 73% ja lämpötilaksi 18c äsken. Tuo 18c on tuolla ollut viimeiset kymmenen vuotta, ja kosteuttakin on yleensä ollut hiukan liikaa asumiseen. Eikö tuo kävisi jo humidorista vai mitä vielä tulisi ottaa huomioon?
     
  2. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    En näe mitään syytä miksi tuo ei kävisi, kunhan siellä pelaa tuuletus edes jotenkuten (voithan toki käydä availemassa ovea silloin tällöin :) ), eikä ole ylimääräisiä hajuja. Liinavaatekaapeissahan sikareita on perinteisesti säilytettykin :)
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Joo, no pitkiä tikkuja en ainakaan ala kantamaan mukanani. Mulla oli vielä eilen illalla ideana se, että tähän alkuun käyn vain baarimikolta pyytämässä normaaleja tikkuja (ja annan niiden palaa vähän aikaa sytyttämisen jälkeen jotta tosiaan se ei vaikuta makuun), mutta kaipa se lienee parasta hommata sellainen butaanisytkäri. No siis mullahan kyllä on kotona sellainen Zipon pitkä butaanisytkäri (Zippo MPL), mutta kun se ei ole musta vaan hopea, niin en voi ottaa sitä mukaan :D Tosin se on sen kokoinenkin, että baareihin en sitä ala raahaamaan.

    Mutta tosiaan tänään käyn katsastamassa, josko vaikka siihen Zippoon tuleva Z-plus insertti löytyisi Stockalta. Jos ei niin katsastan löytyisikö Xikarin Executivea tai sitten Dupontteja. No Dupontit ovat kyllä sitten sitä luksusta, ainakin jos lähtee ihan huippumalleja hankkimaan. Mutta don't worry, ihan 100 euroa en taida sytkäriin pistää :D

    Niin, kun googlailin tuosta sytyttämistavasta vähän, ja eikös se näin mene:
    1) Sytytä butaanisytkäri tai pitkä tulitikku, ja anna sen vähän aikaa palaa. 2) Roikota/pidä sikarin päätä liekin yläpuolella mutta älä anna liekin koskea sikaria. Pyörittele sikaria siinä samalla. Tämä on ns. alkuvalmistelu. 3) Sytytä itse sikari laittamalla se suuhun ja pitämällä liekkiä sikarin alla (tässäkään vaiheessa ei liekin kai saa antaa koskea sikaria). Tupruttele samalla.

    Myös tuo leikkaamisprosessi vähän mietityttää. Minullahan siis nyt kaiketi on Xikar Xi2 kaksiteräinen giljotiinileikkuri/normaalileikkuri. Eli sikari pitää ilmeisesti leikata niin, että siinä päässä mikä pistetään suuhun on ns. cap joka on tällainen osa päässä mikä rajautuu selvällä rajalla muusta sikarista. Tätä capia ei saa leikata kokonaan pois vaan sitä pitää jättää vähän jäljelle. Netissä oli sen verran, että joko leikkaa siitä kohtaa capista, että siitä jää vielä 3 milliä jäljelle, tai sitten leikkaa sikarinpäästä lähtien n. 6 milliä. Itse sikarileikkuriin sikari laitetaan niin, että laitetaan se ensin siihen päähän mistä ensimmäinen terä ei vielä tule. Sitten puristetaan vähän leikkuria jolloin ensimmäinen terä tulee esiin. Se tuodaan hitaasti sikariin kiinni, ja sen jälkeen tarkasti ja nopeasti leikataan sikari.
     
  4. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elvis: Tuossa on yksi, mahdollisesti asiaa selventävä käsitys aiheesta - siis leikkaamisesta, sytyttämisestä, polttamisesta, jne.

    http://www.sikarikerhohaiku.fi/sikaritietoutta/polttaminen/polttaminen.html

    Sinällään sikari syttyy itsestään, kun vain on kärsivällinen. Pidä sitä kulmassa liekin päällä - ei liekissä - ja pyörittele samalla, että sikari syttyy tasaisesti. Sen jälkeen imaiset kevyesti ja nautit.
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Päivitetäänpä tämä hintavertailu: Stockmannilla hinta on 17.90 euroa/kpl.

    Kiitos leikkaus- ja sytytysneuvoista. Taidan nyt tietää miten homma hoidetaan. Mä kävin katsomassa niitä butaanisytkäreitä Stockalla ja ei siellä ainakaan St. Dupontin sytkäreitä myyty. Ehkä hyvä niin, sillä mä ilmeisesti olin hieman hätäisesti katsonut niiden hintoja netistä, ja suurin osa malleista taitaa sijoittua hintahaitariin 250-850 euroa, eli kuten noiden Davidoffin kalleimpien leikkurien kanssa, niin taitaa mennä vähän liian luxukseksi.

    No Stockalta sitten kyllä löytyi sellainen hopean värinen Xikarin butaanisytkäri. Mustaa heillä ei ollut, ja mulla oli siinä aika kiirus, niin en älynnyt kysyä voisiko myyjä kysyä mustaa mallia muista Stockmanneista, tai voisiko sitä tilata (tosin mun täytyy nyt tarkastaa sikarintalon kokonaishinta sille, sillä Stockamannilla näyttää olevan vähän kalliimpaa...).

    Toisaalta, eihän ne pitkät tikut sitten kai niin inhottavia olisi. Mutta musta Xikarin sytkäri on ensi sijalla. Tosin oli Stockalla jonkun mulle tuntemattoman merkin sikarisytkäreitä (vieläpä samanlaisen lasin takana kuin Zipot), mutta en niitä katsastanut. No, perjantaina käyn hoitamassa sytkäriasian kuntoon.

    Anyway, nyt mä taidan tietää kaiken tarpeellisen miten saattaa tämä harrastus alkuun. Kiitos teille hyvistä neuvoista! Mä veikkaan, että kesäkuun puolen välin paikkeilla mulla on humidori asennettuna ja Cohibat sisällä. Ja sitten vaan naatiskelemaan... :thumbsup:
     
  6. anttipee

    anttipee Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Nautinnon kannalta kunnollinen standillä varustettu tuhkakuppi on paljon tärkeämpi kuin sytkäri... osta musta coltti ja hanki kotipolttoja varten kunnon tuhkis ;)

    Noi millimitat heittää häränpyllyä kun sikarin pää on eri muotoinen... mun mielestä silloin olet leikannut oikein kun aukko on n. 3/4 osaa sikarin paksuudesta. Ja siis riittää hyvin että vain capissä on reikä, mitään muuta ei tarvitse poistaa.

    Mun mielestä tuolla on pari virhettä... jos sikari sammuu, on tärkeää puhaltaa heti "vanhat" savut pois pöllistä. Näin sikari ei kitkeröidy yhtä paljon vaikka sen antaisi hetken levätäkin. Ja se auttaa vaikka sikarin sytyttää saman tienkin.

    Sitten siellä on myös väitetty että sikari palaisi yläpuolelta nopeammin kuin muualta, minusta taas sikari palaa nopeiten alhaalta jossa on eniten happea. Ainakin epätasaisesti palava sikari tasoittuu nopeasti kun kääntää vähemmän palaneen puolen "järjenvastaisesti" alaspäin.
     
  7. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Sikarinpolttajaksi tai tupakoijaksi en ikinä ryhdy, mutta silti mielenkiintoinen ketju. Enpä ole tiennytkään, että sikarin polttaminen voi olla näin vaativa "harrastus" ja miten paljon siitä tulisi tietää ennen aloittamista. Paljon on tämä ketju paljastanut. Mutta eipä sen kummempaa, jatkakaa samaan malliin Elvis & Co. :thumbsup:
     
  8. TJJ

    TJJ Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.04.2002
    Viestejä:
    409
    Saadut tykkäykset:
    1
    En polttajaksi minäkään ryhdy, mutta hauskaa lukea kuinka ihmiset voi hifistellä missä vain.. Juuripa tuli käytyä sikareiden luvatussa maassa, eli kuubassa ja olihan sikaritehtaaseen tutustuminenkin ihan mielenkiintoista.. :) Siellä melkein toivoin jo, että polttaisin, kun mahdollisuus kunnon sikareihin olisi.. Ja pakkohan sieltä niitä olis ostaa.. Nyt vain tuliaissikarit odottaa sitä, että keksisin kelle antaisin ne.. :p

    Vielä mielenkiintoisempia oli ne vanhat kurttuset ämmät, jotka istuskeli kadun varrella hirveän (tyyliin 40 senttiä pitkiä) kokoisia sikareita imeskellen ja jyrsien. Tosin turisteja varten siellä lähinnä olivat, mutta siltikkin..
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Joo, tulihan se mullekin kyllä aikamoisena järkytyksenä mitä tämä sikariharrastuksen aloittaminen vaatii taloudellisesti -- ja miten paljon joutuu näkemään vaivaa. Onhan tämä tosiaan kans sellainen Bling Bling -harrastus ilman muuta: mitä tahansa leikkuria tai sytkäriä ei voi käyttää :D

    By the way, nuo kaksi edellistä kommenttiahan kuulostaa ihan siltä kuin mä tässä nyt harrastuksen myötä vaarantaisin terveyteni. Ensinnäkään mä en ole koskaan elämässä ollut tupakanpolttaja. Joskus baarissa olen kaverin tarjotessa polttanut, mutta ikinä en ole itselleni esim. ostanut tupakka-askia. Ja mitä tulee tähän sikariharrastukseen, niin tuskinpa vaarannan terveyteni 2-4 sikarin kuukausivauhdilla. Kysehän on enemmän sellaisesta pikkupaheesta. Tätähän voisi verrata alkoholin käyttöön. En mä viikolla juo ikinä mitään alkoholia -- no korkeintaan yhden saunakaljan. Juon vain illanviettojen yhteydessä viikonloppuna, ja näin voin pitää hauskaa, nauttia pikkupaheesta ja silti säilyttää terveyteni. Olihan nuo teidän kommentit tosi kiintoisia, mutta tietenkin tuo aina kuulostaa sellaiselta piilotetulta loukkaukselta/varoitukselta kun sanoo, että "Minä en ikinä tule polttamaan, mutta kuulostaapa mielenkiintoiselta". Siis musta tupakanpoltto on ilman muuta väärin ja terveysriski. Jokainen ihminen kuitenkin päättää itse mitä tekee kehollaan. Mä vaan en näe kauheasti terveysriskiä siinä, jos 2-4 sikaria kuukaudessa polttaa...

    Tietenkin joku voisi kysyä, että jos en ole polttaja, niin miksi ihmeessä haluisin vetää vain silloin tällöin sikareita. No ensimmäisen kerran kuin poltin kunnon sikaria (taisi olla viime joulun aikoihin) niin se oli... kokemus. Sikariahan ei vedetä henkeen, vaan tavallaan sen aromeista nautiskellaan. Kyllä musta sikaria kun polttaa, niin muodostuu sellainen utuinen ja rauhallinen verho ympärille, ja etenkin noiden Cohibojen kohdalla tulee sellainen hienostuneen kermainen aromi haju- ja makuaisteihin. Itse asiassa vähän samanlainen fiilis tulee, kun siemaisee yhden Bayley'sin ja sitten nautiskelee sen hieman tujusta mutta silti hienostuneen kermaisesta mausta.

    Tämä sikariharrastushan on siinä mielessä myös ihan kiva, kun mä yleensä menen baariin vähän aikaisemmin kuin muut -- syystä tai toisesta. Baariinhan väkeä alkaa tulemaan kunnolla vasta noin 23.30-00.00 aikoihin, joten mulla yleensä jää noin tunti luppoaikaa siellä. Monesti oon kierrellyt vain baaria tai istunut hankalan näköisenä jossain nurkassa. Mutta sikariharrastuksen myötä voin huoletta mennä hiljaiseen paikkaa baarissa, ja vaikka yksin poltella rauhassa sikarin. Ja mikä sen parempaa sitten kun sikari on poltettu niin baari onkin jo täynnä, ja sitten voi alakertaan kävellä pitämään hauskaa. Ainakin minusta tällainen olisi loistava järjestely.

    By the way, se sytkärimerkki, jota menen tänään katsomaan Stockalle, on Sarome. Netistä ei paljon löytynyt juttua siitä, mutta kuulemma sitä pidetään ihan arvostettuna ja verrattaen huokeahintaisena vaihtoehtona. Muotoilu on mielestäni aika samantyylistä kuin mitä St. Dupontilla, mutta hinnat tietenkin alhaisempia.
     
  10. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mitä noihin pariin aikaisempaan kommenttiin tulee, puhuminen tupakoinnista ja sikarin polttamisesta samaan hengenvetoon on vähän sama kun rinnastaisi mäyräkoiran ja pari senttiä singlemalt-viskiä.

    Sanokaa mun sanoneen. Elvis nähdään seuraavan kerran, tai ainakin jossain vaiheessa, viskiketjussa ;).
     
  11. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    No jos ne on Cohiboja, niin elvikselle vaan, sille ei muut kelpaa. :D

    Mitäs jos unohdetaisiin nuo aloittelijoiden brassailumerkit, ja vaihdetaan vaikka Trinidadiin. ;) :sleep:
     
  12. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinkas kovasta sikarimiehestä on kyse? Olen tuolta Pablamosista järjestämässä tilausta, johon pari frendiä osallistuu. Ei ole erityisemmin rahaa kasassa, joten 600g tavaraa olen aikeissa tilata ja maks. hinta 150e. Ehdotuksia? Mikään älytön into ei ole kokeilla tuhattaa eri mallia, mutta jos ostaisi kaksi 5 pakettia ja yhden 10.
     
  13. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Näinhän se on, Raymond. Tänään sitten poltin ensimmäistä kertaa Cohiban ihan ypöyksin, ja hieno kokemushan se oli. Eli sikariharrastus ilman muuta jatkuu. Sytkäriä mä vaan en löytänyt Stockamanilta, joskin he aikovat kysyä muiden kaupunkien Stockmanneilta butaanisytkäreistä...

    Viskiketkjuun en ihan taida osallistua. Taidan olla liian nuori alkaakseni nauttimaan eri viskilaaduista.... Tässä vaiheessa JD tai J&B on ne mitkä menee jos menee, ja muut on sitten vaan eksoottista kokeilua. :D
     
  14. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3

    Väittäisin jopa että tupakanpolttoa voi rinnastaa yhtä hyvin sikarinpolttoon kuin pilvenpolttoon (laillisuutta lukuunottamatta). Perusmekaniikkahan on kaikilla sama, mutta homman idea on jokaisella noilla kolmella toiminteella kuitenkin melko selvästi keskenään erilainen.
     
  15. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Onko tämä cigarsclub sitten varmasti luotettava? http://www.cigarsclub.com/

    Kysyn ihan siksi, kun satuin huomaamaan netissä suomenkielisen postauksen, jossa tyyppi väitti tilanneensa sieltä Romeo y Julieta sikareita, ja ne kuulemma hänen mukaansa olivat olleet väärennöksiä: sinetti outo, laatu huono yms.

    Toisaalta, mä sitten kyllä mitään muita negatiivisia juttuja löytänyt näin äkkiseltään, vaikkakin jokunen tyyppi oli asiakaspalvelua vähän moittinut.
     
  16. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noista on kyllä aivan mahdotonta sanoa, mitkä niistä on oikeasti luotettavia ja mitkä ei. Itse olen tilannut tuolta boxin H. Uppmannin Petit Coronaa ja ainakin ne olivat/ovat aitoja.

    Edit: Pistätkö tähänkin ketjuun linkin siitä löytämästäsi jutusta.
    Edit2: Sikarinharrastajien linkkilistoissa on yleensä maininta, jos joku paikka epäilyttää. Esim: http://www.sikariseura.com/linkit.html
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
  18. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Vakiobaariini oli ilmestynyt ns. torch-tyyppinen sytytin missä siis on vain sellainen sininen liekki (hitsaus tulee mieleen). Ilmeisesti juuri tällaisia pidetään parhaina sikareiden sytytykseen. Joskaan näitä ei tyylillä ole kai pilattu:
    http://www.butanetorches.com/

    Tai en tiedä sitten onko osa tai kaikki St. Dupontin luxussytkäreistä kanssa tällasia torch-tyyppisiä. Anyway, kun mustaa pitää saada niin mielestäni tuo sikariosion GT200 Pocket Gun Torch -vaikuttaa ihan jännältä.
    http://www.cgarsltd.co.uk/default.aspx?CategoryID=10121&ItemID=cuban_cigars_3

    Siellä baarissa oli tällainen torch (minusta tämä ei ole niin kovin tyylikäs, ja tuntuisi hieman oudolta kantaa taskussaan tuollaista -- tosin siellä baarissa oli tällainen sillä variootiolla, että tuo miestä liekki tulee oli hitsauslaitemaisesti vaakatasossa mikä helpotti huomattavasti sikarin sytyttämistä):
    http://www.cgarsltd.co.uk/default.aspx?CategoryID=10121&ItemID=cuban_cigars_765

    No tuolla pyssymallilla on ainakin tuossa putiikissa aika kova hinta: 50 euroa. Tai ei se niin kova kai ole, mutta tekisi mieli löytää vertailun vuoksi toinenkin putiikki missä noita myydään. On harmi että ilmeisesti putiikit myyvät näitä Blazerin torcheja eri nimillä, joten googlettamalla ei helposti löydä. Jostain suomalaisesti sikarisivustosta löysin tämän tyyppisiä torcheja (ei tosin tuota pyssymallia).
     
  19. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    Suomen Sikariasiantuntijat vaviskaa, uutta Gurua pukkaa. :D

    No leikki sikseen, kyselit tuosta cigarsclubista. Kerran on tullut itselle huonoa tavaraa, mutta sekin kun itse ehdottivat haluamani tuotteen tilalle toista, ja minä hölmö suostuin. ;) Silloin kyseessä ei kuitenkaan ollut väärennös, vaan muuten ala arvoinen heidän mielestä "vastaava" tuote (taisivat tyhjentää vaan varastoaan tänne pohjoisen perukoille). Espanjalaisia hiukan arvokkaampi saksalainen Zigarrenhaus Peter Weinig on suosittelemisen arvoinen. Tuli tosin joulun alla säikähdettyä että mitä ne nyt kämmää, kun pukkasi pakettia tuolta vaikken mitään ollut heiltä juuri tilannutkaan - mutta paketista paljastuikin konjakkipullo puulatikossa ja nimikoitu sikari joulukortin kera. Onneksi en kerinnyt reklamoida. :thumbsup:

    Torch tyyppiset sytyttimet ovat erinomainen valinta, mutta silmälasien käyttäjät saavat olla varovaisia. Tämä ei oikeastaan sikarien kanssa haittaa, mutta tupakkia sytyttäessä (niin että se tupakki on suussa, lienee se yleisin tapa ;) ) saattaa 'liekittömän' lämpö yllättää ja linssit (varsinkin muovi linssit, mutta myös lasisten pinnoitukset) mennä pilalle. Moista on raportoitu tapahtuneen, kun sytyttimen tehot on aika mukavat, ja töhö puhaltaa voimakkaammin (ja kauemmas) kuin perinteinen butaanisytkärin liekki.

    edit: näytti tuolla Weiningillä oleva sytyttimiäkin, mm. Xikarin mallit oli aika edullisia, joskin niiden laadusta ei itsellä mitään kokemusta.
     
  20. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3
    Puristien mielestä ei varmaankaan parhaana, mutta näin normaalikuluttajalle tuo on ehdottomasti kätevin tapa sytyttää.