Sikariharrastajia?

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana Raymond, 03.01.2005.

  1. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä tuolla 3-5 / kk tahdilla kannattaa lähteä jo humidoriin. Baarista ei kannata ostaa kuin hätätapauksessa, enemmin sikaripuodista tai netistä. Mulla on tahti n. 1 sigge / kk jos sitäkään ja pärjään enemmän kuin hyvin 25 sikaria vetävällä humidorilla.

    Kannattaa myös kokeilla reilusti muitakin laatuja kun Cohibaa, joka on selkeästi kalleimmasta päästä. Ja kantsuu myös muistaa, että parhaita sikareita ei välttämättä tehdä Kuubassa, vaikka moni niin väittääkin.
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Selvä pyy. Luinkin eilen vähän noista humidoreista, mutta ajattelin, että sellaisen tarvii, jos säilöö sikareita pidempiäkin aikoja. Mut joo, olisiko teillä antaa vinkkejä mistä kannattaisi humidoreja lähteä hommaamaan? Suomestahan se varmaan kannattaa tilata, vai kuinka?

    EDIT: Yikes... katselin vähän ton cigarsclub.comin hintoja, ja halvimmat humidorit näyttävät lähtevän siitä n. 160 eurosta plus lähetyskulut. Toki pidemmän päälle netistä tilaaminen tulee halvemmaksi, mutta siis jos käytännössä mä poltan 3-4 sikaria kuussa, niin siinä menee aikaa ennen kuin pääsee omilleen verrattuna siihen, että ostelee baarista aina sen yhden sikarin. No, mä kyllä toisaalta olen suunnitellut tekeväni tämän tilauksen kaverin kanssa puokkiin, mutta jos nyt ajatellaan, että humidori maksaa 160 euroa plus lähetyskulut ja sitten jos tilaa vielä päälle 25 Cohiba Siglo IV:n boksin (jos tilaa vain sen 5 siggen boksin, niin säästöä tulee baariin verrattuna vain jotain 20 egee), niin hinnaksi taitaa tulla n. 500 euroa, eli n. 250 euroa per lärvi. Toisaalta, kuka sanoi, että sikariharrastus on halpa harrastus :D
     
  3. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä sen humidorin saa huomattavasti halvemmallakin - lähtien jostain 69 euron paikkeilta. Tuossa joitakin paikkoja:

    http://www.turuntupakkakauppa.fi/
    http://www.sikaritalo.fi/
    http://humidordiscount.com/
     
  4. Kalamies

    Kalamies Guest Guest

    Liittynyt:
    05.01.2003
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    0
  5. Maugester

    Maugester Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2005
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nicaragualaiset ja hondurasialaiset maistuu itselleni parhaiten. Yksi suosikki on myös Macanudo Maduro Hyde Park, joka on Dominikaanisista.
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No olenmä Romeo y Juliet -sikaria tuprutellut (baarista tuli sekin ostettua) mutta mielestäni Cohiba oli paljon jotenkin hienostuneempi ja täyteläisempi. Mä nyt polttelen muutenkin tosi harvoin (siis tupakkaahan mä en polta enkä oo koskaan polttanut vakituisesti) niin ei se Cohiban hinta tunnu niin kauheelta. Itse asiassa kaverin kanssa ollaan yleensä jaettu sikari, joten siinäkin mielessä ne kulut ei tunnu kauhealta.

    EDIT: Niin onhan se baarista sikarin ostaminen siinä mielessä paljon helpompaa, että sitä voi vaan mennä tiskille, ostaa sikarin ja alkaa tuprutella. Itse tässä koen lähinnä muut vaihtoehdot aika vaikeiksi ja aluksi kalliiksi: Okei, netistä saa aika lailla halvemmalla kuin baarista, mutta... Cigarsclubista 25 Cohiban rasia... Okei, siinä säästää yli 150 euroa. MUTTA... pitää ostaa humidori joka maksaa 70-170 euroa (sellainen 50 sikarin humidori). MUTTA HEI... mähän tarvin vielä sikarinleikkurin... AI NIIN, MILLÄS MÄ KULJETAN SIKARIT BAARIIN... mähän tarvin vielä sellaisen sikarikotelon. Kyllähän sen säästön huomaa sitten 1-2 vuoden kuluttua varmaan aika selvästi, mutta näin alkuun on aika häkellyttävää, kun pitää vaikka mitä ostaa ja tilata, että pääsee nauttimaan halvemmalla sikareista.
     
  7. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on hieman samanlainen tilanne. En polta tupakkaa, mutta hyvä sikari maistuu silloin tällöin. Sopivassa sikareita ymmärtävässä baarissa tuo on helppoa ja vaivatonta, eikä se yhden sikarin hinta mitenkään tavaton ole siihen kaikkeen muuhun verrattuna ;) Jos joskus haluaa _satunnaisesti_ poltella kotona, voi käydä hakemassa samana päivänä sikarikaupasta pari pölliä ja tuprutella niitä sitten vaikka laiturilla. Tämä onkin sitten jo hieman vaivalloisempaa ja tämän vuoksi se pikku humidori on jo ihan näpsäkkä peli. Ihan toinen juttu onkin sitten, jos alkaa harrastamaan sikareita vielä kiihkeämmin - saatika "keräilemään" niitä samaan tapaan kuin viinejä.
     
  8. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla on tuolta se kaikista mopoin malli, vetää vissiin 25+ kpl ja on riittänyt ihan hyvin. Tilasin samalla vähän paremman kostuttimen.
     
  9. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Eih. Olisit edes jättänyt sanomatta tuon. Sikari ei ole mikään jointti.
     
  10. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    :D Kyllähän sitä kaverille aina tötsyt tarjotaan... No ei vaan, tässä kun nyt ollaan alla 25 vuotiaita ja vielä menomestoissa liikutaan, niin ei sitä ole kyllä aikaakaan jäädä tunniksi sikaria vetämään. Ehkä sitten kun ollaan siinä ns. hienostunut herrasmies -iässä... Itse asiassa mulle tulikin mieleen, että voisikohan parempi ratkaisu olla tilata niitä lyhyempiä Sigloja. Niitä saisi halvemmalla kuin Siglo IV:sia ja sitten ei tarvitisi jakaa sikaria...

    Ja käsittääksenihän tuolta cigasclub.comista tilatessaan voi tavallaan tehdä sekarasian, (tai näin ymmärsin), eli että tilaa vähän eri sikareita. Voisi tilata enimmäkseen lyhyitä sikareita ja sitten kesäksi vaikka nuotion ääreen muutaman Siglo IV:sen. Tai tietenkin niin (kun se ilmainen lähestys koskee 1-2 rasiaa) niin tilaa 25 sikarin rasion lyhyitä Cohiboja ja sitten pidennettyihin nautintoihin 5 Siglo IV:n rasian.

    Raymond, älä huoli, kyllä mä tästä pikku hiljaa opin sikaritavoille. Nyt kun olen lukenut aiheesta, niin sytytystapakin on jo hallussa ja kaikkee :D
     
  11. cityjeesus

    cityjeesus Guest Guest

    Liittynyt:
    17.02.2004
    Viestejä:
    2 314
    Saadut tykkäykset:
    4
    Aijai, kardinaalivirhe. Sikareitahan ei ulkona poltella missään tapauksessa, ei ainakaan laatusikareja, mikäli halutaan nautiskella aromeista jotka ovat erottamattoman tärkeä osa nautintorituaalia. Sama fakta pätee myös piipun tuprutteluun.
     
  12. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Noniin.. tässähän vallan innostuu, kun päästiinkin jo seuraavaan etikettivirheeseen. Kiireessä ei polteta sikaria. Piste. Kiireessä voi poltella savukkeita tai mini sikareita (esim. cohiban minejä saa nykyisin myös marketeista).

    Ainakin suunta on oikea :).
     
  13. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuosta en kyllä ole samaa mieltä ollenkaan. Missä niitä aromeita paremmin maistaa, jos ei puhtaassa luonnossa?

    Ehkä ihan nuotion viereen ei kannata mennä sekoittamaan savuja keskenään, mutta muuten sanoisin, että ulkona on jopa parempi polttaa kun sisällä. Sisällä kun yleensä pitää istua röökinsavuisessa kapakissa voidakseen polttaa. Ulkona suurin haitta on melkeimpä napakka puhuri, joka voi viedä tunnelmasta osuutensa.
     
  14. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joku sikariammattilainen voisi kertoa, mitä siitä sikarin savusta näkikään. Jos oli erittäin vaaleata ja tiheää kyseesä oli..(?) jne.
     
  15. Maugester

    Maugester Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2005
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiire nyt on oikeastaan ainut syy olla polttamatta sikaria. Hukkaanhan se menee, jos ei kerkeä nautiskelemaan. Se miten sen polttaa, viemärissä kaverin kanssa, sikarisalongissa vaiko kuuseen nojaillen metsässä luulisi olevan yksilöllistä.

    Kummaksuttaa miksi sikari pitäis poltella jonkun säännön mukaan. Koitappa saada kuubalaiset polttelemaan sikarit neljän seinän sisälle. Sitä et näe.
     
  16. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tässä kaikki mitä tarvitset sikareita ja sytytintä lukuunottamatta, ei todellakaan ole kalliita varsinkin jos tykkää muutenkin poltella ylihintaisia sikareita:
    http://www.cigarworld.de/shop/detail.php4?artnr=90000511

    Samaa mieltä, loput "säännöt" tuprutteluunsa jokainen voi keksiä itse jos tarvitsee.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No siitä kiireestä sen verran, että lähinnä tähtäsin siihen, että ei ole aikaa alkaa mitään jättikokoista sikaria yksin polttelemaan. Toki kun mä olen sikaria poltellut, niin olen mennyt mukavaan tuoliin istumaan ja ottanut rauhallisesti. Mutta en minä halua esim. yli 40 minuuttia arvokasta baariaikaa tuhlata pelkästään sikarinpoltteluun. Eli en tosiaankaan kiireessä polta sikaria, mutta en haluaisi kuitenkaan yksin viettää yli 40 minuuttia sikarin kanssa.
     
  18. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kappas, täällähän keskustellaan myös sikareista. On tullut moisia tupruteltua herra-ties-miten-kauan, ja näin kevään korvilla alkaa taas itsellä enempi sesonki johtuen ilman lämpenemisestä. Itse kun en juuri baareissa/loungeissa tms. viihdy, niin polttelu jää talvella aika vähille. Kesällä pääsee takapihalle, tietty kelien salliessa. Tuulella ei passaa - eikä tietty sateella - mutta tyyni kesäsää on ihan oivallinen nautiskeluun.

    Tähän löytyy varsin yksinkertainen ratkaisu - hanki pienempiä sikareita. Kokoja löytyy varmasti kiireisimmillekin, ihan turha ostaa suuria jos ei ole niille aikaa.

    Merkeistä sen verran, että mielestäni on turha aloitella millän sikakalliilla merkkisikareilla, kun ei niistä mitään ymmärrä. (edit: ;) )Tietty sillä merkkisikarilla voi baarissa brassailla, mutta rahat menee vaan hukkaan, ja tulee vielä helposti huijatuksi. Kuubalaiset ovat myös yleensä aika voimakkaita, kannattaa mielummin aloitella miedommilla; esim. dominikaanisilla tai jamaicalaisilla jne. Merkkisikareita väärennetään todella paljon, ja väärennökset on mitä mainiointa rahan haaskausta. Tähän tietenkin auttaa se ostopaikan valinta, eli lähde pitää jotakuinkin tietää. Hyviä tarjouksia varmasti saa kadunmieheltä tai serkun-kummin-kaimalta, joka sai laatikollisen Cohiboja lomamatkallaan todella halvalla, mutta nämä kannattaa suosiolla unohtaa - olen jostain lukenut arvion, että jopa 80% myytävistä Cohiboista on väärennöksiä....

    Jos nettikaupoista tekee hankintoja, niin liki-lähes kaikista saa jonkilaisia lajitelmia, joissa on useampa merkkiä/mallia. Nämä on ihan käteviä tapoja tutustua eri sikareihin, eikä tarvitse välttämättä ostaa heti laatikollista. Joskin olen sitä mieltä, että kun laatikolisen jotain on poltellut, niin silloin vasta saa kunnollisen kuvan sikarista.

    Oma ehdoton suosikki on dominikaaninen Leon Jimenes, jossa hinta/laatusuhde on mielestäni oivalinen. Muista miedoista maininnan arvoinen on Macanudo Hampton Court, ja toki hiukan voimakkaammat Montecriston nelosetkin aina menee, jos niitä humidoriin on jostain ilmaantunut. :D
     
  19. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No tuo, että hankkisin pienempia sikareita, kyllä on jo juolahtanut mieleeni. Tarkistin asian vakiobaaristani, ja siellä tosiaan myydään Cohiba Siglo II:sia 20 euron hintaan, ja mielestäni jos sellaista yksin alkaa tupruttelemaan rauhassa, niin kyllä siinä tunti varmaan menee. Eli ehkä Siglo I tai muu voisi olla oikeampi minulle. Tosin vaikuttaa siltä, että kaverini innostus laantui, niin saattaapi olla, että pysyttelemme tässä "ostetaan baarista silloin kuin siltä tuntuu" linjalla. Koska loppupeleissä jos nyt katson vaikka kolmea viime kuukautta, niin olemme kaverini kanssa JAKANEET Cohiban baarissa varmaan keskimäärin 2.2 kertaa kuukautta kohden ja that's it... joten toisaalta ymmärrän kaveriani siinä mielessä, että vähän överiksi se saattaisi mennä, jos tuollaisella käytöllä alkaisi kauheana tilaaamaan ulkomailta sikareita tukkuna ja vielä humidorin hommaamaan...

    Mitä sitten tuohon "ei järkeä ostaa kalliita sikareita, kun ei niiden päälle ymmärrä" tyyliseen kommenttiin, niin toki myönnän, että mähän olen vain nuorimies, joka haluaa maistaa varakkaiden herrasmiesten elämää vähän (no tai ei se ihan näinkään ole :D ) mutta siis mä OLEN kyllä kokeillut eri sikareita, ja esim. kuten olen jo maininnut, niin Cohiba verrattuna Romeo y Julieta sikariin on paljon hienostuneempi ja maukkaampi, etten sanoisi kermaisempi :D niin kyllä mä näytän sen verran enemmän niistä ymmärtävän, että osaan erottaa mikä on hyvää minusta ja mikä ei...

    No, teille sikarieksperteille asettaisin nyt seuraavanlaisen kysymyksen. Eli jos nyt kuvitellaan, että mä laitan tämän "tilataan paljon sikareita ja humidori" hankkeen jäihin vähäksi aikaa, niin onko teistä ok jos tilaa vaikka tuolta cigarsclubilta 5 Cohiban rasian ja polttaa ne 2-3 viikon sisällä. Nimittäin esimerkiksi voisi jonkun kaverin synttäreille viedä sellaisen jne. Kysyn tätä siksi, että täällähän mainittiin, että monesti (tai aina) sikarit ovat lähetyksen saavuttua jo valmiiksi liian kuivia. Eli tähtään siihen, että jos mä tilaan 5 sikaria niin oletteko sitä mieltä, että en saa niistä lähellekään kaikkea irti ellen sitten osta humidoria ja säilö niitä siellä vähän aikaa?
     
  20. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    Kommenttini ei ollut suoraan sinulle tarkoitettu, eli ei syytä palkokasvin inhalointiin. :) Arvasin että tuota sanamuotoa ei olisi kannattanut käyttää kappaleen ensimmäisessä lauseessa, kun se kappaleen loppu teksi jää sitten helposti huomioimatta. :D Eli ne baarissakin myytävät merkkisikarit voi olla väärennöksiä (kokemusta on...), saati että ne on tod. näk. kuivia. Riippuu tietenkin baarista, mutta huomionarvoista on siis tuon kirjoittamani kappaleen loppuosa.

    Niin ja, kotimainen sikariasiantuntija Olli Alho on erässä haastattelussa sanonut, että kuubalaisia ei kannata alkaa polttamaan ennenkuin on polttanut sikareita kymmenen vuotta, muuten menee rahat hukkaan. ;)

    Mitä tulee sikarien säilyvyyteen, niin kannattaa hankkia putkitettuja sikareita (tubos) jos ei humidoria ole, ovat hiukka kalliimpia, mutta säilyvät paremmin.

    edit: linkki