Sikariharrastajia?

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana Raymond, 03.01.2005.

  1. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllä mä voin lämpimästi suositella tätä mun esimerkkini seuraamista. :) Olin aika epäileväinen aluksi ja niiden tarvikkeisiin kuluva rahasumma arvellutti, koska jos en osaisi niitä kunnolla käyttää tai jos sikariharrastus laantuisi, niin sitten harmittaisi. Mutta täytyy sanoa, että kun olin tehnyt sen humidori-tilauksen, niin jotenkin tuli helpottunut olo, ja sitä vain kuumeisesti sitten odotti, että milloin se tulee. Niiden perusjuttujen opiskelussa ei mene kuin hetki, ja itse asiassa mä olen koittanut auttaa muita aloittelevia sikariharrastajia perustelemalla ketjuja tonne sikaritalon sivustoille, missä käsitellään ihan basic-juttuja. Nimittäin tuntuu joskus, että nämä pro-sikarimiehet ovat niin pro, etteivät välillä haluaisi vastata sellaisiin peruskysymyksiin, jotka ovat heille jo olleet aikoja sitten selviä mutta ainakaan minulle ei.

    Ja voin kyllä sanoa oikeasti, että kun hieman viileämmässä kesäillassa kaupungissa ravintolan korotetulla terassilla hyvässä seurassa polttelee hiljakseen sikaria ja katsoo ohikäveleviä ihmisiä ja aistii sen kesäillan fiiliksen, niin tunne on mahtava. Tietenkin täytyy muistaa, että baarissa on pahimmillaan kaksinkertaiset hinnat sikareissa nettiin verrattuna. Itsekin tosiaan laskeskelin, että jos ostaisin joka viikonloppu baarista sikarin, niin mulle menisi vuodessa yli 800 euroa mutta jos tilaan netistä, niin menisi kevyesti alle 500 euroa. Ja tuolla erotuksella tulee maksetuksi jo ne tarvikkeetkin plus että voi sitten poltella missä haluaa eikä aina tarvi mennä sinne baariin sitä sikaria ostamaan. Tämmöstä.

    Niin siitä lämpötilasta. No mä taidan tehdä niin, että vain kesä-elokuussa ostetut sikarit pakastan, mutta muita en. Mun talossa katsos ei ole niin viileää paikkaa, että voisin pitää humin lämpötilan edes alle 25 asteen kesällä. Cohibat nyt ovat kumminkin vähän kalliita, niin mä en viitsisi turmella koko sikarivarastoa ja joutua desinfoimaan humin sen takia, etten pakastanut. Ja tosiaan tuolla sikaritalon puolella jokainen häiskä melkein siellä pakastelee aina sikarinsa. Mutta siis mä ajattelin vain kesäisin, kun se lämpötila menee yli 24 asteen.
     
  2. Toksa

    Toksa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen poltellut kaupasta ostettuja pikkusikareita, sigge ei maistunut ollenkaan hofnarin half coronoita maistoin kans. Ei mitään kummosia nekään. Suosikki tähän mennässä on ritmesterin sweet. Nyt on tullut hinku maistaa vähän parempia ja isompia sikareita, mutta jos ne maistuukin samalta kun sigge tai muut huonot joita olen maistanut niin menee se 10€ täysin hukkaan.
    Jos löytyy omiakokemuksia niin vastaanotetaan, ja hyviä sikari ehdotuksia kanssa!
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No mähän suosin Cohiba Siglo II:sta, ja pidän sitä sellaisena varmana valinta. Muita korkealaatuisia sikareita, mitä ainakin haluan kokeilla -- ja voin kai niiden suosion takia suositella -- ovat:

    Montecristo (Nro. 2, Nro. 4)
    Partagas (Serie D, Lusitanias)
    Hoyo de Monterrey (Epicure Nro. 2)

    Tosin osa näistä on isompia sikareita, ja mä suosin sitä Corona-kokoa oikeastaan enkä isompia. Muutenkaan kun en ole tupakkamiehiä, niin haluan toki nauttia sikarista, mutta en vetää ihan överiksi.
     
  4. Toksa

    Toksa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu se on kyllä huomattu että niitä suosit.. Täytyy virossa käyvä vloppuna kahtomassa josko löytyis jotain mitä kokeilla. kotia ei viiti kovinmontaa tilata kun ei ole missä säilyttää
     
  5. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    En ehkä seurais Elviksen jalanjälkiä ihan niin tarkkaan, että aloittaisin heti tuolta Cohiba/Montecristo-osastolta. Itse esim. aloittelin harrastuksen puolisentoista vuotta takaperin, enkä ole vieläkään maistanut miniä isompaa Cohibaa. Humidorissa on yksi, mutta säästelen sitä kunnes tulee jotain merkittävämpää juhlistamista. Pari Montecristoa olen poltellut ja vaikka hyvä ovatkin, ovat aika voimakkaita.

    Suuri osa kuubalaisista saattaa muutenkin olla alkuun turhan voimakkaita. Itselleni maistuu usein paremmin sikari dominikaaneista, meksikosta, hondurasista tms..

    Kokeile esim. dominikaanisten Macanudoja, ovat huomattavasti halvempia ja miedompia, mutta palavat/vetävät hyvin ja ovat maukkaita. Helsingistä löytyy ainakin aseman sikarikaupasta.

    Kuubalaisista "budjettisuosikki" on Punch:in "Punch", sitä saa muistaakseni suht. edullisesti myös Tallinnan liikkeistä. Myös kuubalainen Rafael Gonzales on hintaansa nähden varsin hyvä, joskin voi olla vetovaikeuksia.
     
  6. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Täytyy muuten semmoinen juttu heittää noista Cohiboista, että maailmalla (ja eritoten kaiketi jenkkilässä) myydään myöskin feikattuja Cohiba-sormuksia. Moni wanna-be nimittäin mielellään vaihtaa oman halpissikarinsa sormuksen Cohibaksi, jotta näyttäisi ehkäpä esim. äveriäämmältä kun onkaan. Cohibaan liittyy - mun mielestä - nykyään hieman samoja arvoja kun esim. Cristal-shampanjaan. Eli pienoista näyttämisen halua.

    Onneksi tämmöistä ghetosta klubeille kultakäädyissä -kulttuuria ei keskiluokkaisessa Suomessa hirveästi ole.

    Anyway. Tämä ei missään tapauksessa ole hyökkäys Elvistä kohtaan, kirjoituksia alusta asti lueskelleena huomaan, että taustalla on ihan aitoa innostusta harrastusta kohtaan.

    Joidenkin mielestä vain Cohiban kanssa heiluminen tietynlaisessa ympäristössä saattaa näyttää pieneltä pousaamiselta.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Raymond, hyvin paljon samaa mieltä olen kanssasi. Etenkin tuo Cristal/Cohiba-pointti on hyvä. Mutta itse en suinkaan Cohiboja polttele sen takia, että näyttäisin muiden silmiin jotenkin coolilta ja rikkaalta.

    Mun Cohiba-villitys lähti siitä, että se oli ensimmäinen sikarini, joka todella maistui minulle. Minähän en pidä voimakkaista enkä sellaisista "bensankäryisistä" sikareista, ja esim. Romeo y Julieta ei sitten uponnut ollenkaan. On totta, että vielä tähänkään päivään asti en ole kokeillut kuin 2-4 sikaria, mutta Cohiba vaan istuu mulle hyvin.

    Sanotaanko näin, että syitä miksi haluan polttaa enimmäkseen/vain Cohiboja on muutamia. Ensinnäkin siihen vaikuttaa Cohiban suosio ja status. Mä olen yleensä sellainen, joka haluaa tehdä ns. varmoja valintoja. Tiedän Cohiban arvostuksen ja arvokkuuden, ja vaikka tiedän senkin, ettei sitä pidetä ns. parhaana sikarina, niin silti sen maine maailmalla on vankka, ja siihen on syy. Toiseksi siihen vaikuttaa hinta ja polttotiheys. Koska mä aion kumminkin polttaa 3-5 sikaria kuussa vain, niin Cohibojen hinta nyt ei niin pahalta tunnu. Ja hei... jotenkin mä koen, että kun mä esim. raskaan opiskeluviikon (älkää naurako siellä :D ) jälkeen viikonloppuna haluan vähän sikaria poltella, niin onko se nyt niin väärin, jos mä haluan nimenomaan Cohibaa polttaa. Eli ensisijaisesti mä pidän Cohibasta sen hienostuneen, kermaisen eikä liian voimakkaan mauan takia, ja toissijaisesti sen takia, että ainakin tietän sen maineen ja arvostuksen, ja kun sikariasiantuntija en ole, niin ainakin tiedän, että ihan surkeaa sikaria en polta.

    Mä myönnän kyllä, että olen muutamalle kaverille Cohiban tarjotessani kuiskannut paljon se maksaa esim. baarissa, mutta en mä missään nimessä luule, että kun Cohibaa polttelen, niin olen sitten muiden silmissä rikas ja cool -- tai no sanotaan, että luulen, mutta vain sen verran kuin inhimilllisyyteni sitä vaatii. :rolleyes:

    Raymond, tuo Cristal-vertaus oli siinäkin mielessä sattuva, että arvaas mitä me kaverin kanssa ollaan ehkä tässä kohta baarista ostamassa ihan kokemuksen vuoksi :D

    Mutta kyllä Raymond asiaa puhuu, että ei välttämättä kannata aloittaa heti paksuista Kuubalaisista. Itse vaan satun olemaan sellainen tyyppi, että mun on aloitettava aina niistä arvostetuimmista eikä mistään "harjoittelu-malleista", mutta tämä johtuu siis siitäkin, että kun niin harvakseltaan polttelen sikareita, niin mä vaan haluan ottaa niistä kokemuksista kaikki irti. Tosin mä kyllä väitän Cohiba Siglo II:n sopivan aloittelijoille hyvin, koska se maku ei todellakaan ole voimakas, vaan tulee ehkä sellainen Bayley's fiilis, jos olette kyseistä juomaa maistaneet. Tosin kaikki nyt eivät halua satsata sikariin, joka maksaa baarissa ja yleensäkin monessa suomalaisessa kaupassa n. 20 euroa/kpl (enkä edelleenkään ole status-hakuinen :cool: :D ).
     
  8. Toksa

    Toksa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu en meinannu heti noita järeempiä pöllejä koittaakkaan, kattelin kyllä virosta La Casa Del Habano paikasta että ois tarjolla kaikkee mitä on kuullut että on kehuttu ja jonkin verran halvemmalla kun täällä. Olen aikanaan polttanu tupakkia ja nykyään väliin maistellu niitä minejä, mutta ei varmaan isoimpia ja vahvempia kannata siitä huolimatta testata. Onko kokemuksia Trinidad merkkisistä, ainakin kehuttuja olivat yhessä testissä saaneet..?
     
  9. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Trinidadia en muista koskaan kokeilleeni, kuubalainen näyttäisi olevan.

    Koko ei muuten ole mitenkään verrannollinen vahvuuteen. Mun mielestä nimenomaan minit on usein varsin pistäviä ja savu tulee kuumana suuhun. Osittain ehkä johtuu siitä, että ne on kaupan hyllyltä ostettuna kuivempia kun sikarin pitäisi olla. Palaa ärhäkämmin. En ole itsekään kokeillut pikku robustoa isompia, mutta usein niissä tuntuma on paljon pehmeämpi.

    Ennemmin voisi sanoa, että kuubalaiset ovat voimakkaita ja muut eivät niinkään. Poikkeuksia tietysti on.

    Tiedätkin varmaan, mutta pitää vielä muistuttaa entiselle tupakkamiehelle, että sikaria ei vedetä henkeen :).
     
  10. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Elvis, pieni status-hakuisuus lienee hyväksyttävää :). Ja pääasiahan on se, että itse viihtyy, ei se mitä muut ajattelevat.

    Lähdin kyllä itsekin liikkelle sikareissa pelkästään kuubalaisista. Pääsyy silloin oli, että kuubalaiset on suht. pieni ja selkeästi hahmotettava ryhmä. Taustalla myöskin ehkä se, että kuubalaisia yleisesti arvostetaan korkeimmalle = "varma valinta". En tiedä johtuuko osittain siitä, että jenkeille kuubalainen on harvinaista herkkua ja sitä myötä ajatus on voinut levitä muuallekin maailmaan. Nyttemmin - joskin vasta muutaman kymmenen sikarin jälkeen - voisin sanoa, että sikarin alkuperämaalla ei ole enää kovinkaan suurta väliä.

    Testattuja merkkejä ovat pikaisesti muistellen Macanudo, Partagas, Hoyo de Monterrey, Punch, Rafael Gonzales, Zino, Davidoff, Montecristo, Bolivar, Fonseca, H. Upmann, Jose L. Piedra, La Flor Da Cano, Romeo y Julieta, La Rica, Te Amo ja vissiin Belinda. Ja muutamia muita, joita en millään muista. Itseasiassa tuo La Flor Da Cano (petit corona) on halpa ja hyvä sikari alkuun. Se maksaa muistaakseni suomessakin vain n. 3 euroa kappale.
     
  11. jpop

    jpop Guest Guest

    Liittynyt:
    27.12.2001
    Viestejä:
    693
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuubalaisista H. Uppmanit (erit. Petit Corona) ovat mielestäni hieman miedompia, jos sellaista haet. Dominikaaniset ovat yleensä Kuubalaisia miedompia, mukaanlukien tunnetummat merkit kuten Davidoff. Etelä- ja Väli-Amerikan lisäksi myös mm. Euroopassa tehdään laatusikareja. Yritän juuri perehtyä edes vähän Kanarialaisten sikarien sielun elämään. Näitä, ja monia muita löytyy mm. sikaripuodista

    Trinidad on erittäin arvostettu ja pidetty Kuubalainen. Sen menneisyys on saman tyyppinen kuin Cohibojenkin. Eli se oli pitkään (en tiedä onko enää) F. Castron protokollasikarina (käsittääkseni Fundatores) ja sitä alettiin myymään ulos vasta 90-luvun loppupuolella.

    Kannattaa käydä jossain sopivassa sikarikaupassa tai sikariravintolassa kokeilemassa noita kalliimpia tuotteita, niin tietää, pitääkö vai ei. Kunnollisia sikariravintoloita löytyy ainakin Turusta (Pikku Havanna), Tampereelta (Tuulensuu) ja Helsingistä (en muista missä tuli käytyä ;) ).
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jaa-a. Mulla on paha tunne, että mä olen yhden kavereistani suistanut tupakkolakosta tarjoamalla kerran baarissa yhden Cohiban (tai en edes kokonaista). No, itsehän en ole ikinä harrastanut tupakanpolttoa, joten ehkä ymmärrettävästikin mulla ei tee enempää mieli kuin se 3-5 sikaria kuukaudessa. Tässä on ollut kaksi viikonloppua, jolloin olen "joutunut" polttamaan peräkkäisinä päivinä sikarit, ja on kyllä tullut sellainen tunne, että nyt ei tee kyllä enää yhtään mieli vähään aikaan poltella mitään.
     
  13. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3
    Varmaan tuokin voi riippua henkilöstä kuinka herkästi aloittaa uudelleen tupakoinnin, mutta 2-3 sikaria kuussa ei saa sinua ainakaan fyysisesti millään tavalla addiktoitumaan. Itselläni ei ainakaan ole tehnyt tupakkaa yhtään sen enempää mieli sikariharrastuksen aloittamisen jälkeen kuin ennen sitä, tuo "tapana" tai "elämyksenä" kuitenkin on mielestäni sen verran eri asia kuin tupakanpoltto. Itselläni alkoi pari vuotta tupakoinnin lopettamisen jälkeen sikariharrastus.
     
  14. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Polttelin joskus viime vuosituhannella tupakkia ja olin välissä useita vuosia kokonaan polttamatta. Nykyisin menee sikareita n. 0-5 kuukaudessa, riippuen mm. vuodenajasta.

    Varmasti erittäin yksilökohtainen juttu. Itse en koskaan kokenut olevani nikotiinikoukussa eikä tupakoinnin lopettaminen ollut koskaan mitenkään hankalaa, päinvastoin.

    Nykyään ei tee edelleenkään mieli tupakkaa parista syystä; savun vetäminen keuhkoon tuntuu ikävältä ajatukselta ja rööki haisee. Sikari tuoksuu :).
     
  15. Maugester

    Maugester Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2005
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Enpä ole aloittanut tupakointia uudestaan, jos nyt sikareita ei lasketa.
    Joskus kyllä Cohiba mini tulee vetästyä, kun muut tupakoi...eikä muuten maistu kuivana mitenkään ärhäkältä. Varsin pehmeä maku.

    Tuohon Cristaliin kyl melkein suosittelisin, että maistelis sen ensimmäisen erän niin, ettei juuri sikaria pössyttelis pohjalle.
    Ostaisi sille pullolle kaveriksi vaikkapa Ruinart'R'Vintage pullon ja arviois kumpi oli järkiostos. Ravintolassa pullon hinta vielä nousee hyvinkin korkeaksi. Tosin jos sitä rahaa on, niin eihän se silloin ole kallista. Mietin vaan oman opiskeluaikani budjetin pohjalta ;)
     
  16. Toksa

    Toksa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuolla muummoassa jonkinverran arvosteluja josta myös katoin ne Trinidadit http://www.tuotoi.net/sikariklubi/fi_1_1.htm

    Sikaritalon sivuja olen selaillu kyllä mutta ei vielä viiti tilata kun ei ole missä ne säilyttää, täytyy tehä jonkinlainen humi ja tilata joitain, voihan se olla että mikään ei maistu niin turhaan sitä humiakaan ostamaan vielä :rolleyes:
    Tuli tänään pyörähettyä itiksen stocmanilla kahtomassa minkälaisia sikareita on tarjolla, Mukaan lähti Rafael gonzalesia ja r&j tuubissa..
     
  17. Toksa

    Toksa Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2006
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin virossa tuli käytyä ja muutamia sikareita polteltua. Trinidad reyes, Cohiba siglo 2 ja Macanudo #4 cafe. Cohiba noista paras, ei kitkeryyttä hyvä imu mutta ei mikään tajuntaa räjäyttävä kokemus kumminkaan..
     
  18. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin, täytyy muistaa, että ainakin mulle se lähes tajunnan räjäyttävä kokemus tulee, kun polttelee sitä sikaria oikeassa tunnelmassa. Jos mä vaikka baarin nurkassa tai yksinään terassilla polttelen Cohibaa, niin sehän vain tuntuu ihan ok sikarilta. Mutta jos on sellainen vienotuulinen kesäilta ja on hyvässä seurassa terassilla tai vaikka festareilla kun hyvä bändi soittaa, niin silloin se Cohiba nousee uusiin sfääreihin. Tosin tämähän koskee mitä vain, eikä vain sikareita.

    Viime viikonloppuna meni sitten neljä Cohibaa, kun kaverille piti tarjota... Seuraavan erän tilaan kuitenkin vasta varmaan noin kuukauden päästä. Silloin voisi Partagasta ja Montecristoakin tilata. Ja sekin tuli todettua, että erityistilaisuuksiin kannattaa varata kaksi isompaa sikaria. Voisi vaikka tilata kolme Cohiba Siglo IV:sta...
     
  19. bronton

    bronton Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    239
    Saadut tykkäykset:
    2
    En ole koskaan polttanut tupakkia, mutta muutaman kerran vuodessa tulee poltettua jotain sikaria.

    Voisiko joku asiantuntijoista antaa vinkin jos haluaisin polttaa hyvän ja ison (pitkä & paksu) sikarin. Hinnalla ei merkitystä.
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Hmmm... No et varmaan mene pahasti puihin, jos valkkaat sen sikarin Cohiban tai Montecriston valikoimista. Onhan niitä sitten Partagakselta, Hoyo de Monterreyltä ja Trinidadilta myös. Ja jos hinnalla ei ole merkitystä ja haluat pröystäillä, niin eikös Davidoffilla ole ihan kivanhintaisia sikareita -- tosin se ei ole sitten Kuubalainen.

    Edelleen mä kyllä suosittelen Cohibaa, koska etenkään jos ei polta, niin Cohiba on enemmän hienostunut ja kermainen kuin sellainen ärhäkkä kuten kuulemma Montecristo on. Tosin Montecristo No. 2:sta arvostetaan kyllä aivan hirveästi kaikkialla.