Kasettitelevisiokauden kasvatteja hemmotellaan jälleen uudella dokumentilla, jonka taustat (maltillisestikin arvioiden) tulee taatusti olemaan kiinnostavampia kuin mihin saagan esiosa aikanaan parhaimmillaankin ylsi. Tämä, jos mikä, on Kickstarterinsa ansainnut! The Untold Story of No Retreat No Surrender This will be the first and only documentary of the cult classic "No Retreat No Surrender". "The Untold Story of No Retreat No Surrender" will explore the story behind the 1980s cult classic, examining the mix of Hong Kong action with Western storytelling, how Kurt McKinney inspired kids and teenagers to fight back against bullies, how the world was introduced to Jean Claude Van Damme, and how it impacted the VHS generation.
HS 50 vuotta sitten 13.4.1975 Uskomaton arkkitehti – Paul Newman: Näyttelijä Paul Newmanille on ehdotettu Yhdysvaltain vuoden arkkitehtipalkintoa.
Lähinnä myötähäpeäryöppyjen voimalla puserran viimeisiä ymmärryksen rippeitä synapseista sisäistääkseni edes murto-osan alla olevan ja tuloaan tekevän ristisiitoksen äärimmäisen kiusallisesta kuvastosta, mikä vaikuttaa vahvasti kuin referoidulta oppikirja esimerkiltä Hollywood-tuotantojen nykytilasta stereotypioineen, jota edes naapurin pikkutenavan on vaikea ottaa tosissaan. Tällaisen kärsimisestä kuuluisi katsojan saada tuntuva kertakorvaus ja bonukset päälle jo pelkästä härnäkkeestä!
Trumpilta taas uusi tulli-ilmoitus – nyt kohteena elokuvat Yhdysvaltojen elokuvateollisuus tekee Trumpista ”hyvin nopeaa kuolemaa”. Presidentti Donald Trumpin mukaan Hollywood on hätää kärsimässä. Spoiler
Hän on Simo Häyhä! Suomalaisen sotaelokuvan päähenkilö valittu Jarkko Lahti nähdään pääosassa ikonisena Simo Häyhänä suomalaisessa Häyhä-elokuvassa.
Yle Areenasta löytyy nyt osin suomalainen tuotanto Salaliitto Kairossa (2022) sekä taustadokumentti Olipa kerran... Salaliitto Kairossa (2024). Tätä elokuvaa ei ole julkaistu Pohjoismaissa ilmeisesti kuin DVD:nä, eikä eurooppalaisissa blu-ray-julkaisuissa ole mitään lisämateriaaleja. Jos piditte elokuvasta Conclave, saatatte pitää myös tästä!
Jalmari Helander ohjaa seuraavaksi Rambon esiosan… https://www.episodi.fi/uutiset/kun-...siosan/?utm_medium=Social&utm_source=Dvdplaza Aika kova.
Ihan hyvä juttu sinänsä, mutta pakko ihmetellä taas yhtä leffaa, joka periaatteessa on turha. Siis siten, että vaikka leffa olisikin hyvä, niin miksi sen pitää olla Rambon esiosa? Eikö vain voisi olla joku hyvä leffa Vietnamin sodasta? Katsokaapa vain, niin leffassa on ne asiat, mistä Rambo itkee ekan leffan lopussa. Hienoa kuitenkin, että Helander pääsi ohjaamaan.
Elokuvan katsojamäärä moninkertaistuus siitä, että sen nimessä on Rambo ja julisteessa kuva nuoresta Rambosta pullistelemassa. Miksi kukaan lähtisi rahoittamaan jotain Vietnam-elokuvaa, kun ei ole mitään takeita siitä, että ketään kiinnostaa nähdä se.
Ei välttämättä, voi mennä ihan C tai B leffailuksi ja tuotto minimaaliseksi jolloin ura ottaa takapakkia.
Niin siis totta kai tämä on se syy. Mutta miksi? Koska rahastus. Nykyään vain tehdään niin vähän originaaleja leffoja, vaan aina yritetään rahastaa jollain tavalla vanhalla. Kyllä leffa myy, vaikka se ei pohjaisi mihinkään vanhaan, jos se vain on hyvä. Esimerkkinä vaikka Warfare ja Sinners. Tällaisista esiosista tulee väkisellä mieleen se, että tehdään minimibudjetilla (mistä valitettavasti on esimerkkinä nyt ohjaaja, joka tuskin miljoonia saa) ja köykäisellä juonella/näyttelijöillä ja luotetaan siihen, että se "Rambo"-sana myy sen verran, että omat saa takaisin. Toivottavasti Helander saa luultavasti paskasta kässäristä ja näyttelijöistä revittyä niin paljon irti, että leffa menestyy.
Sinä oletkin sinä, etkä mikään massojen leffamaun edustaja. Minä taas olen minä ja minua eivät juuri kiinnosta Rambo- tai Vietnam-leffat...
Minulle on aivan yhdentekevää, miten tuo elokuva tulee menestymään, koska minulla ei ole siinä omia rahoja kiinni. Jos tätä elokuvaa ei tehtäisi, niin sen tilalla tehtäisiin jokin toinen elokuva, joka suurella todennäköisyydellä kiinnostaisi minua ihan yhtä vähän, joten ei näillä asioilla minulle juuri mitään merkitystä ole. Rambo-faneille tällä lienee paljonkin merkitystä.
"Rambo-fani" voi tarkoittaa montaa asiaa. Mielestäni alkuperäinen First Blood oli hyvä elokuva myös tarinallisesti vaikka ei ihan kirjan mukaan mennytkään. Sitä fanitan ihan mielelläni. Sen jälkeen tulleet leffat ovat sitten jotain ihan muuta roskaa. Jos alkuperäistä ei ole koskaan nähnyt tai muistikuvat ovat hataria, kannattaa se kyllä katsoa. Elokuvassa kuolee suoraan näytettynä vain yksi henkilö. Toki muitakin saattoi sairaalassa kuolla, mutta ei lasketa niitä nyt tapoiksi. Tuo yksikin on vähän vahinko. Jotta, että kyseessä ei siis ole samanlainen tappoelokuva kuin muut Rambot, vaikka on toki väkivaltainen elokuva. Mutta totta kai näin suomalaisesta näkökulmasta aina toivoisi, että suomalaisen ohjaajan elokuva menestyisi, vaikka muuten huono olisikin. Ihan vain jotta uusiakin elokuvia saisi ohjattavaksi. Ja samalla saisi pientä imua myös muille suomalaisille Hollywoodiin. Sillä, että onko leffa Rambo vai Barbi, ei ole mitään väliä.
First Blood on pari kertaa tullut nähtyä ja hyvä leffahan se on, mutta en minä sen takia itseäni Rambo-faniksi kutsu. No, suomalaisohjaajien menestyksestä Hollywoodissa on iloa lähinnä niille ohjaajille itselleen. Ei siitä meille muille juuri mitään iloa ole. Verotkin maksetaan sitten sinne jenkkilään, eikä Suomeen. Siinä mielessä on parempi, että suomalaiset ohjaajat tekevät elokuvia täällä Suomessa ja maksavat veronsakin tänne. Niitä Rambo- ja Barbie-elokuva voi sitten ohjailla siellä jenkkilässä vaikka minkä maan ohjaajat.
No kyllä sillä, että suomalaiset ohjaajat/näyttelijät menestyvät Hollywoodissa on merkitystä myös Suomen elokuvateollisuudelle. Paljonkin. Jos meillä olisi kuuluisia ohjaajia/näyttelijöitä Hollywoodissa, houkuttelisi se lisää nuoria alalle myös Suomessa ja lisäisi elokuvateollisuutta. Ja varmasti Hollywood-elokuvat suomalaisillä näyttelijöillä houkuttelisivat myös enemmän ihmisiä teattereihin katsomaan elokuvia. Mielestäni tuota voi suoraan verrata urheiluun. Lajit, joissa suomalaiset menestyvät myös maailmalla (joita ei valitettavasti ihan kauheasti ole) ovat myös Suomessa suosittuja. Toisinpäin myös eli lajit, joissa suomalaisia on ollut maailmalla menestyjinä, mutta ei enää ole, eivät myöskään Suomessa ole enää niin suosittuja. Menestystä maailmalla varsinkin urheiluseuramaailmassa toivotaan, koska selkeästi se innostaa nuoria kokeilemaan lajeja, joissa Suomella on kansainvälistä menestystä. Eli kyllä sillä, että suomalainen menestyy jossain asiassa maailmalla (oli siten urheilu, elokuva tai mikä lie) on vaikutusta myös Suomeen. Joten ehdottomasti suon menestyksen Hollywoodissa suomalaisille, vaikka veronsa sinne maksaisivatkin. Se, että ko. ihminen asuisi Suomessa ja maksaisi veronsa suomeen siitä naurettavasta palkasta, mitä täällä saa on ihan pikkuhiluja verrattuna siihen, että henkilö menestyisi maailmalla ja saisi sitä kautta nostettua elokuvateollisuutta myös täällä Suomessa, mikä nostaisi myös koko elokuvateollisuuden liikevaihtoa. Aika jännä tuollainen periaate muutenkin, että olisi parempi, että kaikki suomalaiset vain olisivat Suomessa töissä. Ei paljoa Suomi saisi maailmalla mainostusta, jos kukaan ei missään muussa maassa asuisi ja olisi töissä. Ja samalla periaatteella ei kenenkään siis kannattaisi tulla Suomeen töihin, vaan jäädä kotimaahansa maksamaan veroja.
Olen tehnyt duunia jenkkilässä, UKssa, ja vaikkapa Saksassa, kyllä siitä oli suomelle iloa, ainakin yhdelle firmalle ja yhdelle perheelle.
Okei, myönnetään, että ulkomailla työskentely voi olla Suomellekin hyvä juttu. En ole vain ajatellut asioita itse loppuun asti. Toivotellaan siis tälle Rambo-leffalle menestystä maailmanlaajuisesti.