Screeni liian korkealla?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana hulabaloox, 09.08.2013.

1. hulabaloox

hulabaloox Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkäs neuvoa vailla oltaisiin. Tarkoituksena olisi rakennella itselle ensimmäinen pikku elokuvateatteri kotiin,
    pari asiaa vaan mietityttää vielä. Kiinteä valkokangas on jo omasta takaa (Grandview Multiformat vertical 16:9 -> 21:9 "100") ja tykiksi olen ajatellut Benq w1070.
    Katselu etäisyys on hiukan päälle 4 metriä, ongelmana on screenin sijoutus etukajareiden (tai toisen) kanssa. Seinä johon kangas tulee on leveydeltään 250 ja screeni taas kehyksien kanssa 242cm eli pelivaraa ei ole ja kajarit on taas korkeudeltaan 110cm. Vaihtoehtona on laittaa screeni alareunasta 110cm korkeuteen tai sitten toinen kaijutin vaan jotenkin mustan kehyksen päälle osittain, jälkimmäisessä vaihtoehdossa kärsisi varmasti ulkonäkö mutta toisaalta taas niskat säilyisi ja olisi mukavampi katsella?
    Onko ehdotuksia kokeneimmilta, että mikä olisi paras vaihtoehto? Olisiko kangas liian korkealla?

2. latexii

latexii Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    628
    Voisitko kuvitella rajaavasi kangasta pienemmäksi -> katseluetäisyyttä lähemmäksi ja kangas oikealle korkeudelle ?

3. hulabaloox

hulabaloox Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Katseluetäisyyden lähemmäksi tuonti ei ole mahdollista, huone olohuone jossa perällä iso kulmadivaani. Jos tuon kokosta screeniä alkaa rajaamaan niin eikö siitä lähde silloin parhaat ominaisuudet pois? Eikö noiden mustien reunuksien tarkoitus ole estää heijastuminen kankaalla? Vai tarkoititko rajaamisella sitä? Olen vielä vähän hukassa tämän valkokangas asian kanssa, että ei kaikki mene välttämättä heti perille :D mutta sitähän varten tämäkin palsta on :)

4. latexii

latexii Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    628
    Omaa 120" screeniä "pienensin" niin että leikkasin reunoille listat jotka verhoilin mustalla sametilla joskus aikoinaan :). Tämä johtui siitä että tykki vaihtui ja vaihdokissa ei ollut tarpeeksi hyvää zoomia sillä etäisyydellä. Olis näyttänyt hölmölle jos olis ollu kehyksien ja itse kuvan välissä harmaata rantua. Ei ne ominaisuudet siitä mihkään karsiudu jos sitä koittaa rajata, kunhan sitä nyt ei kovin tökerösti tee..

5. Ari

Ari Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    4
    Minulla on kangas lattiakaiuttimien yläpuolella, katseluetäisyys on n. 3 metriä, eli joidenkin mielestä liian korkealla, mutta kaikkihan ovat yleensä jonkinlaisia komporomisseja, minulla on 3 etukanavien kaiutinta samalla korkeudella keskenään valkokankaan alapuolella, joillain taas kangas matalammalla, mutta kaiuttimet eivät samalla korkeudella keskenään tai keskikaiutin kankaan takana jolloin äänikuva kärsii ellei kangas ole akustisesti läpinäkyvä.

Tässä toki auttaa se, että katselupaikalla on sohva jossa voi pään nojata selkänojaan jolloin katselusuunta on jo valmiiksi tuonne yläviistoon. Mutta oma kokemukseni on, että ei tuo kaiuttimien yläpuolelle sijoittaminenkaan ole välttämättä huono ratkaisu.

6. hulabaloox

hulabaloox Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Taitaa olla vähä turhan arvokas screeni alkaa rajaileen tai ainakin mun taidoilla :D Ja sitte viä se, että ton kankaan paras ominaisuus on kuvakoon vaihtaminen 16x9-> 21x9 http://www.hifitalo.fi/grandview_multiformat_vertical_169_-_219_valkokangas. Kyllä mä meinaan varmaan kokeilla asentaa vaan ton screenin kaijuttimien yläpuolella ja jos se ei tunnu hyvältä niin tarvii keksii sitte vaa jotain. Mutta kiitos vinkeistä ja ohjeista :)