Sanyo PLV-Z4

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Jupe, 30.08.2005.

  1. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    mullahan kävi taannoin soviservicellä z4 takuuhuollossa mykkien pikseleiden takia. mainitsin myös reunapunerruksesta. normaalia kuulemma, eikä sille voi mitään.
    tykkiin vaihdettiin lcd-paneli, mutta ei vaikuttanut ollenkaan tuohon punertamiseen...
     
  2. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 577
    Saadut tykkäykset:
    214
    Minulla on Z4:n kuvan reuna punertanut aavistuksen niin kauan kun olen laitteen omistanut. Katsoin ilmiön olevan "ominaisuus" eikä niinkään vika. Saattanee olla jotakin tekemistä lens shift -toiminnon tai vajavaisten optisten ominaisuuksien kanssa.

    Ei tuo kylläkään juurikaan ole käytössä häirinnyt, ainoastaan testikuvalla ja joissakin tv-mainoksissa tuon värivirheen huomaa.

    Jos punerrus on oikein paha, on kaiketi mahdollista että se johtuu optiikkaan kertyneestä pölystä. Kun focusta veivaa edes takaisin, saattaa selvitä mielenkiintoisia asioita.
     
  3. Upii

    Upii Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2006
    Viestejä:
    818
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mulla tuo punertavuus on hävinnyt itsestään ainakin valtaosin. Ei se minua ole häirinnyt, kuin nhl:llää pelatessa. Siinä kun on vaalea jää, jossa näkyy hyvin vertical bandingit ym virheet jos on.
     
  4. Shamba

    Shamba Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa punerrusta oli meikäläisenkin tykissä ja kysyin asiasta huollosta (Tampereella digiservice muistaakseni) kun olin tykin ostanut (n. 4,5v sitten). Sanoivat, että lähetä heille, mutta en sitten jaksanut.. Myöhemmin alkoi harmittamaan ja lähetin tykin ehkä 2 vuoden kuluttua huoltoon ja vika oli kuulemma emolevyssä. Osia odoteltiin aika kauan ja vika korjaantui. Epäilin itsekin optiikkaa, mutta juteltuani huoltomiehen kanssa, niin hän vakuutti, että johtuu emolevystä, koska piuhat vaihtamalle heidän testi boardiin vika häviää ja uusien osien myötä vika tosiaan poistui. Meni takuuseen.

    Edit: typo
     
  5. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 577
    Saadut tykkäykset:
    214
    Vaikuttaa vähän hassulta. Jos paneelien johdot ovat kiinni ja kukin pikseli näyttää sitä väriä kun signaali käskee, niin miten on mahdollista että reuna emolevyn takia "hiukan punertaa"? Jos värivirhe on ollut todella huomattava niin sitten asia on toinen.

    Itse kuvittelisin että jokin optiikkaan liittyvä komponentti ei ole ollut aivan paikallaan ja kun laitetta on purettu ja koottu uudelleen niin myös asemointi on osunut paremmin kohdilleen ja värivirhe sitä kautta hävinnyt.


    Kunhan pähkäilen ihan amatööripohjalta...
     
  6. Shamba

    Shamba Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla punerrus oli vasemmassa reunassa voimakkaampaa ja heikkeni oikealle mentäessä. Vaikutti kyllä vahvasti optiikasta johtuvalta, mutta niin vain emolevyssä vika oli. En tosiaan osaa sanoa miksi ja olin kyllä itsekin kovin epäileväinen huoltomiehen puheista. Onkohan paneelien ohjaus analoginen? Tällöin emolevyn vika olisi uskottavampi, mutta jos paneelit ottavat sisään digisignaalia, niin aika uskomattomalta tuntuu..
     
  7. JoniP

    JoniP Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2009
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tais langassa olla ku jollaki oli käyny soviservicellä tykki huollossa niin oli kasaus vaiheessa jääny "clipsi" törröttään Lens shiftin puolelta kuorista. Ei sen puoleen, iteltä puuttu melko hyvä palanen samasta nurkasta. Melko kasaajia on kyllä hommissa niillä siellä. Ei loovassakaan puuttuvaa palaa näkyny. Ja laatikko sama sinne ja tullessa eikä isku merkkejä näy. :OI
     
  8. Padex

    Padex Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.09.2005
    Viestejä:
    149
    Saadut tykkäykset:
    0
    Värivirheistä: Olen n. pari vuotta katsonut reunapunerrusta ja vähän aikaa sitten ilmestyi toiseen reunaan sinerrystä. Kokeilin sitten ajaa lamppua täysillä tai sillä a2-moodilla. Yhtenä iltana sitten kuva kirkastui ja värivirheet hävisivät. Nyt kuva on myös lampun eco-moodissa kirkas, eikä havaittavaa punerrusta edes esiinny. Elikkä lampustakin tuo voi olla kiinni..
     
  9. Upii

    Upii Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2006
    Viestejä:
    818
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ihan samanlaisia juttuja on minullakin. Kirkkaus vaihtelee ja välillä noita värivirheitäkin. Näkyy oikeastaan vain valkoista taustaa vasten(esim kun pelaa nhllää) Kirkkauden pumppailu voi kait johtua viallisesti iiriksestäkin.
     
  10. fyndi

    fyndi Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2005
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    0
    Huutelin tästä asiasta ihan omalla säikeelläkin, mutta en osaa siirtää sitä pois, joten moderaattorien apuja tarvitsisin...

    Osaisiko joku valottaa mulle, miksi analogia tulot ihan tuosta vaan lakkasivat toimimasta?

    "Ihmeellinen yhteensattuma ja outo ongelma Z4 kanssa. Poikani istui Sanyon kaukosäätimen päälle ja lähes samanaikaisesti kaikki analogia inputit lakkasivat toimimasta? En tiedä voiko se kaukosäätimen päälle istuminen ja pimeneminen liittyä toisiinsa, mutta hämmästyttävän samanaikaisesti ne tapahtuivat.

    Tykki ei ole rikki ainakaan HDMI inputin kautta katsottaessa, mutta kun kokeilen komponentti 1 ja 2 liittimiä, komposiittia, S-videota tai PC:tä niin niistä ei näy mitään. PC:n lähtö toimii ja digiboxin komponenttilähtö toimii, ne on tarkistettu.

    Eli HDMI tulo on kunnossa ja tykki myös, mutta analogia tulot ovat pimeinä. Missä vika ja miten sen saa kuntoon? Voiko se kaken päälle istuminen tehdä jonkun näppäinyhdistelmän, joka pimentää analogiatulot?

    Nyt on paniikki kun futiksen ja lätkän MM-skabat alkaa kohta ja tykiltä niitä pitää ehdottomasti katsella. Digiboxissa ei mulla ole HDMI-lähtöä... "
     
  11. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Millä tavalla inputit ovat pimeinä? Toimiiko inputin valinta kaukosäätimen napeista kuten aiemmin? Ajattelin vaan, että jos kaukosäädin olisi mennyt rikki ja analogisten inputtien valinta ei toimisi enää kaukosäätimellä.

    Olet varmaan kokeillut ottaa tykin virtajohdon irti seinästä muutaman minuutin ajaksi? Joskus IVO bootti voi korjata tällaiset ihmeviat.
     
  12. fyndi

    fyndi Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2005
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä inputit vaihtuu kakesta, mutta ne ovat ihan mustana kaikki. Kun vaihdan HDMI inputin päälle muuttuu ruutu siniseksi, jos ei ole signaalia. Ja jos DVD on päällä niin kuva tulee näkyviin. Eli kake vaikuttaisi OK:lle. Luin huoltomanuaalista että siellä olisi yksi piiri, jonka kautta kaikki analogiset kuvasignaalit kulkee. Mutta voisiko kakesta vahingossa kytkeä jonkun ihmeellisen huototilan päälle, joka sammuttaaisi analogia inputit?

    No picture with Computer (RGB analog) input source:
    Check Computer source input stage;
    Check RGB signals at test points TP-RIN/GIN/BIN.
    Check IC8201 and peripheral circuit.
    Check sync signals at test points TPADHS and TPADVS.


    Vaikuttaisi vähän turhan vaikealta ryhtyä DIY korjaajaksi...
     
  13. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Onko Z4:ssa "picture mute"-toimintoa? Jossain tykeissä sillä saa kuvan mustaksi tarvittaessa. Ajattelin vaan, että jos se olisi mennyt jostain syystä päälle.
     
  14. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    no show on, mutta se vaikuttaa kaikkii inputteihin.
     
  15. fyndi

    fyndi Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2005
    Viestejä:
    56
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, no show:sta ei ole kyse. Mutta en haluaisi uskoa että tuo IC8201 piiri menisi jumiin siitä että kakesta painetaan useita nappeja samanaikaisesti, tai sitten on kyse uskomattomasta ajoituksesta piirin hajoamisen suhteen.
     
  16. anoniitti

    anoniitti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2005
    Viestejä:
    59
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tilasin kiinasta lampun(no housing eli pitää itse vaihtaa vanhaan housingiin) Sanyo PLV-Z4 tykkiini ja vaihdon yhteydessä ilmeni muutama ongelma..

    Uudessa lampussa on piuhat toisin päin. Siis lampun kantaan menevä piuha ja lampun sisälle sivusta menevä piuha ovat liittimen eri kontakteissa kiinni kuin alkuperäisessä lampussa. Myyjä vakuutti, että ei piuhoja ei tarvitse vaihtaa, mutta itseäni asia vähän askarruttaa kun on kuitenkin kyseessä hieman erikoisempi lamppu..

    Toinen ongelma ilmeni kun yritin ottaa vanhaa lamppua sen housingista pois. Piti onnistua parin ruuvin irroituksella, mutta ei vaan onnistunut. Ilmeisesti lamppu on kiinni metallisilla kiinnikkeillä neljästä kulmasta. Onko joku ottanut tuollaista lamppua irti ja mitenköhän se onnistuu rikkomatta kiinnikkeitä? Vinkkejä otetaan vastaan.
     
  17. njs

    njs Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.08.2001
    Viestejä:
    341
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tykillä ikää pari kk vajaa 4 vuotta ja reilut 5000h katsottu. Nykyisellä lampulla alle 500h ja nyt pysyy vain hetken päällä, sitten sammuu ja vilkuttaa Lamp Replace -valoa. Kuulostaa siis virtalähde ongelmalta, mitähän tuo Soviservice tuollaisen vaihdosta nykyään ottaa? Täytynee soitella huomenna.
     
  18. tuju76

    tuju76 Guest Guest

    Liittynyt:
    05.09.2010
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mull oli samanlainen ongelma 1000 h mittarissa ostin siis tykkini käytettynä ja entinen omistaja sanoi että ei pysy päällä ja vilkuttaa sekä power valoa että lamp replace valoa.. noh tilasin lampun ja alkoin penkoon nettiä josko sieltä is löytyny vastausta mun ongelmaan ja löytyhän sieltä:thumbsup: jollaki enkku foorumilla jollki oli ollu sama vika ku mulla ja oli saanut korjattua vian seuraavasti...
    koneen alta löytyy nuolella merkityt ruuvit oliko niitä nyt sitt viisi muistaakseni..avaa ne, poista tykin päälykuori varovasti ettei sinne pääse pölyä..etsi käsiisi valkoinen pieni lampun päällä oleva nappi..(ylikuumenemisen suoja )paina se sisään kokoa tykki päinvastasessa järjestyksessä ja voilaa tykki toimii..':D
    lampun siis tilasin ihan turhaan siihen hätään mittarissa alkaa oleen parituhatta tuntia ja eikä minkään näköstä hätää....
    lamppuvikasesta z4 tykistä maksoin tietämättömälle naismyyjälle 200e
    ja voin sanoa että ei harmita pieni ylihintaisuus.:)
     
  19. tuju76

    tuju76 Guest Guest

    Liittynyt:
    05.09.2010
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    toki kannattaa myös tsekata nuo suotimet mulla ne oli aivan tukossa silloin kun hommasin tuon tykin siitä siis johtui lampun ylikuumeneminen.
    parin kolmen viikon välein yrittäny muistaa puhistella nuo suotimet..
     
  20. njs

    njs Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.08.2001
    Viestejä:
    341
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laite kävi sitten huollossa, lampun virtalähden vaihdettiin ja suodattimet. Hintaa tuli 240€.