Sanyo PLV-Z4

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Jupe, 30.08.2005.

  1. Jiii

    Jiii Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo itsekin ajattelin samaa... eli eikun maalaamaan!
    Muuten sainoin tossa aikaisemmin väärin... se on melamiinilevy, eikä lastulevy.

    Miksi muuten kaikki tällä palstalla kirjoittaa esim. asetuksensa englanniksi? :confused: Itse käytän ko. projektorin valikoissa suomenkieltä, koska englanti ei aina oikein taivu...

    Otan muuten mielelläni vastaan vinkkejä noihin asetuksiin ym.. Tykki on elämäni ensimmäinen, joten kaikki vinkit ovat enemmän, kuin tervetulleita!:)

    PS. Kyllä naapurit olivat äimänä, kun näkivät millaista kuvaa tykki tuottaa....:D
     
  2. Dr. G.

    Dr. G. Guest Guest

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    1 025
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näissä alkaa olla ilmeisesti valovoimaa jo vähän liikaakin. Taitaa jäädä tykki hankkimatta kun veikkaan, että meidän naapureillemme riittää tuo audiopuoli.

    ;)
     
  3. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Eikös melamiini ole kiiltäväpintaista? Jos niin, suosittelen pikaista kangaskaupassa (tai maalikaupassa) käyntiä. Mikäs on kuvakoko?

    Maalin kuivumista odotellessa voit kuivaharjoitella valotehon säätöä linssin iriksellä kuvakokoon sovittaen. Ideana on leikata kaikki valo, jota et ehdottomasti tarvitse, kuitenkin jättäen valoiset kohtaukset eloisan kirkkaiksi. Poistat kuvasta kaiken sen valon mitä et tarvitse ja vaihtokaupassa ostat mustaa.
     
  4. Jiii

    Jiii Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    0

    Melamiini on kyllä hiukan kiiltäväpintainen... itse totesin sen vasta noin 6 tunnin katselun jälkeen (alkoi kuvan harmaus todella ottamaan päähän). Tänään eikun maalikauppaan ostamaan itse Harmonya. Aluksi meinasin MDF-levyä, mutta olisin joutunut maksamaan siitä n. 80€ (levy olisi silti ollut liian iso-->itse olisi pitänyt leikata). Sain tämän melamiinilevyn 40€:lla valmiiksi leikattuna (aika paljon, mutta en asu pääkaupunkiseudulla).

    Levyn koko on 244x142 (levystä uupuu n. 4-5cm reunat, jotka tulevat kun saan levyn maalattua). Katseluetäisyys on n. 5m, ja tykki on noin 4.6m päästä kankaasta.
     
  5. tkorho

    tkorho Guest Guest

    Liittynyt:
    05.11.2004
    Viestejä:
    1 076
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kannattaa maalata. Mutta etukäteen varoitan että älä odota ihan liikoja. Minulla ainakin oli AE700:sen kanssa vähän liian isot ennakko-odotukset ja olin vähän pettynyt "mustan tason paranemiseen". Kyllä siitä iloa on, mutta kunhan suhtaudut siihen 'rauhallisesti'. Minulla tosin ei ollut juuri valkoisen seinän kokemustakaan sitä ennen, vaan "kangas" oli valmiiksi maalattu...

    Filttereitä ei vielä ole Z4:lle niin testattu. Eli siinä mielessä kovin moni ei voi auttaa. Käytännössä se ei niin kummia vaadi: jos valovoimaa (kankaan maalauksen jälkeenkin) riittää, niin osta joku punaista suodattava suodin ja iske kiinni, säädä mielesi kylläydestä niin paljon kuin haluat, ja ilmoita tänne. Joudut vähän toimimaan pioneerina: käytännössä hyviä ja helposti saatavia suodattimia ovat olleet Daylight-filtterit (suodattaa liiallista sinistä) ja sen vähän rajumpi versio 81-filsu. Tottakai voit valita jotain muutakin, kysymällä vaikka valokuvausliikkeestä että mitä suosittelevat jos tarvitsemasi "korjaus" on tietynlainen. Mitään eksaktia vastausta ei varmasti ole. Daylight:eja saa kai helpoiten, koska sitä käytetään kameroiden kanssa vähän jokapaikassa...
    Katsot jos Z4:ään käy (mitkä) kierteet, ja eikun kokeilemaan. AE700:lla tuo oli melkein parempi hankinta kuin X073, koska maksimikontrasti ei enää tee niin raakaa sinista kuvaa, ja mustan pää on nyt punaisenharmaa, joka ei erotu enää niin paljoa kuin vihreänharmaa...

    Huomaa että optinen filtterihän EI pysty tekemään mitään maagista, eihän se älykäs komponentti ole. Se mitä se pystyy tekemään on tekemään fysikaalisen (väri)korjauksen silloin jos sähköinen korjaus ei ole hyvä. Eli jos kuva on maksimi kontrastilla (esim "dynamic" mode) jotenkin vääristynyt, ja vaikka liian sininen/vihreä, niin punainen filtteri voi korjata asiaa hukkaamatta (liiemmalti) kontrastia. Mustan taso laskee lähinnä vähentämällä intensiteettiä => senkään korjaamisessa filtteri ei ole mikään maaginen taikakalu.

    Aiemmissa projektoreissa se toimii hyvin, koska niiden kuva on ollut vähän sininen ja liian kuuma (värilämpötila) kun maksimikontrasti on päällä. Z4 voi olla jo LCD-proju jossa filtteri ei välttämättä auta. Sinänsä ne ovat suht halpoja leluja kokeilla (50€) jolloin se ei ole paha kokeilu...! Suosittelen testaamaan.

    Ylläolevan syyn takia filttereitä ei juuri käytetä DLP-projujen kanssa.


    Ja miksi käytämme englanninkielisiä asetuksia? No, ainakaan vanhemmissa Panasonicessa ei ole kielivalintana suomea... Olet onnellisessa asemassa ja modernimman lelun kanssa kuin me muut! :)
     
  6. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    Itse itselleni vastaten service manual löytyy osoitteesta:
    http://eshop.sanyo-service.com/download.asp?id=SM5110744.pdf
     
  7. _Z4

    _Z4 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lajin aloittelijana kysyisin mihin tuo overscan asetus pitäisi vaikuttaa? En ole huomannut juurikaan eroa on se missä vaan, nyt 0, soitin samsung hd850 ja kiinni hdmi liitännässä. Mainio laite tuo tykki on, screeni X073maalattu mdf :love:
     
  8. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan tarkasti en koko threadia lukenut, mutta onko kenelläkään kokemuksia Saksasta saatavasta "tuning kitistä" jolla luvataan seuraavaa: Tuning of the equipment on optimal colors (6500 Kelvin) and a genuine kontrastwiedergabe of approximately 7000:1 (käännetty babelfishillä).

    Vanhemman sukupolven LCD-omistajat voisivat kirjoittaa lisää kokemuksiaan ja tottakai DLP-omistajatkin, että miten Z4 eroaa.
     
  9. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    Meikäläiseltä löytyy Saksassa tuunattu Z4. Säädöillä ovat päässeet jonnekin 6800:1 kontrastilukemiin. Linssin eteen on laitettu oranssi filtteri. Säädöt on tehty dynamic asetusten päälle eli dynaaminen iiris tekee paljon töitä ja se kyllä näkyy. Tummissa kohtauksissa kuva himmenee huomattavasti, samoin joissain kohtauksissa kuvan kirkkaus "pumppaa" silmiinpistävästi. Itseäni tuo ei hirveästi häiritse, mutta olen varma että monille tuo olisi sietämätöntä. Lamppu on tuossa A1 (adaptive) asennossa eli tuuletin huutaa kuvan kirkkauden mukaan ja polttaa lamppua enemmän kuin eco tilassa.

    Z4:sen kuva on muuten kyllä :love: edellisiin D4 paneeleilla varustettuihin malleihin verrattuna, kanaverkko katosi ja kuvasta tuli kirkkaan puhdas ja terävä.
     
  10. j0sku

    j0sku Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    04.11.2003
    Viestejä:
    1 280
    Saadut tykkäykset:
    0
    Millaista kontrastia tarjoaa eco-modella ja manual iiriksellä, niin ja mistä ostit tykin ja kestikö kauan toimitus?
     
  11. Hippo

    Hippo Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    2 328
    Saadut tykkäykset:
    282
    Eipä ole millä mitata, mutta jos iris on off niin kai tuo kontrasti on jotain 1400:1 luokkaa. Ajattelin joskus testailla noita säätöjä muilla asetuspohjilla joissa dynaaminen iiris toimii hillitymmin.

    Tykin tilasin http://www.pipro.de/ puljusta. Toimitus oli ripeää, noin viikossa tuli siitä kun olivat saaneet noita.
     
  12. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Olen nyt tutkinut tätä asiaa useita iltoja ja jotain pientä on selvinnytkin.

    Vaikuttaa siltä, että jos em. lämpötiloista ylittää aiemmin kertomani rajaarvot, osa tuulettimista kiihdyttää. Joten esimerkiksi jos lämpö A eli kuoren lämpö on tavallista ylempänä, se johtaisi tuulettimien 4 ja 5 kiihdyttämiseen. Tuulettimien 4 ja 5 minimikierroksia säädellään item 53:lla, jonka oletusarvo on 1815.

    Koska meillä oli ulkolämpötilaa lukuunottamatta muut lämmöt korkeampia, joskaan eivät rajoilla, säädin Group 102 Item 53 entinen arvo 1815 -> 1875
    Näillä säädöillä pääsi seuraaviin tuloksiin

    TempA 25,75
    TempB 49,37
    TempC 39,68

    Tuuletinnopeudet ovat
    1275 2265 1680 1875 1875

    Huomasitkin varmasti, että lämmöt ovat edelleen merkittävästi korkeampia kuin teillä muilta osin paitsi "huone"lämmön osalta. Aika erikoista mutta homma on selitettävissä sillä, että yksikään arvo ei ole saavuttanut rajaa, missä tuulettimien olisi tarvinnut kiihdyttää. Sisään imuroivilla tuulettimilla 4+5:lla on niin suuri vaikutus, että 65 kierroksen nosto laski kahta muuta lämpöä pitkällä elokuvalla melkein kaksi astetta. Jos ulkokuori nousisi 28 asteeseen, arvioisin fan4+5 nousevan ehkä 300-400 kierrosta, joka laskisi sisälämpöjä jo huomattavasti enemmän. Todennäköisesti tuuletustehon kasvu kumoaisi ilman lämpimyydestä johtuvan kuumentavan vaikutuksen. Onko näin käytännössä?

    KaKui voinet siis auttaa tässä pikku tutkimuksessa. Pyydän vilkaisemaan Grouppia 102 mitä se sanoo fan 1-5 tuuletin nopeuksista, edellyttäen, että huonelämpösi on yhä entisenkaltainen. Meillä tuuletinnopeudet on ajoittaista huojuntaa lukuunottamatta alati annetut minimilukemat. Mikäli mun arvelu osuu maaliin, olisi sulla todennäköisesti fan4 ja fan5 korkeammilla kierroksilla kuin 1815.

    Tein testin, jossa pyrin matkimaan arveluni mukaan. Nyt tätä kirjoittaessa olen pyörittänyt fan 4+ 5 kierroksilla 2205 ja kuluneen muutaman minuutin aikana lämmöt on laskeneet seuraavasti:

    Temp A 25,75
    Temp B 46,37
    Temp C 36,43

    Tuuletinnopeudet olivat
    1275 2265 1680 2205 2205

    Kieltämättä ei tälläkään kierrosluvulla proju hirveästi huuda mutta on se kyllä ihan vähän kovempi melu kuin normikierroksilla, joten en taida jättää viimeisiä voimaan.
     
  13. _Z4

    _Z4 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    No selvisi minullekin kun eri kuvasuhteen leffoja tuli tsiikailtua :hitme:

    Onko kenelläkään samaa tykki/soitin yhdistelmää käytössä, kiinnostaisi tietää miellyttääkö teitä progekuva hdmi:stä tai komponentista ? Itseäni häiritsee kohina kummassakin ja yleensä tulee katseltua komponentin ei proge kuvaa, se ei kohise lainkaan ja tykki näyttää siitä 575i . Pitääkö hommata uusi soitin kun 5m hdmi kaapelikin tuli ostettua ?
     
  14. KaKui

    KaKui FullHD Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    26.07.2000
    Viestejä:
    2 303
    Saadut tykkäykset:
    40
    Katsotaanpas oman tykin lukemia.
    Tykki ollut päällä noin tunnin ja huonelämpö ~23c.

    Temp A 27,56
    Temp B 49,25
    Temp C 37,56

    Tuuletinnopeudet ovat (vaihtelevat hivenen, mutta korvalla sitä ei huomaa):
    1320 2310 1680 2025 2025

    Arvelusi tuuletin nopeuksista osuivat siis oikeaan.
    Hmm, mitäs tässä säätelis seuraavaksi =) Eipä noi tuulettimet äänellään kyllä nytkään häiritse.
     
  15. Cee

    Cee Guest Guest

    Liittynyt:
    24.09.2005
    Viestejä:
    94
    Saadut tykkäykset:
    0

    Paljon maksoi toimitusmaksun kanssa?

    Tuolta pitänee pyytää tarjous?
     
  16. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Kiitos tiedosta. Tästä on merkittävästi apua. Mä uskalsin tuossa varovasti hieman julkistella meitin havaintoja kansainvälisellä foorumilla ja porukka tuntuisi olevan varovaisen kiinnostuneesti mutta terveesti varpaillaan silti. Kuitenkin me ollaan nyt testattu ja lämmöt vakiintuneiksi todenneet tuloksella 2-0.

    Samassa yhteydessä saatiin käyttöön kikka vaihtaa sietokynnyksen alittava meteli puhaltamaan proju viileämmäksi. Sopii lampun himosäästäjille, joilla on mikä asennustyyli vaan.

    Mä huomaan todella, että sulla on aavistuksen korkeammat kierroksen propelleissa. (KaKui, tuikkasin pikku lisäkommentin privana koskien termariviritystä.)
     
  17. Shamba

    Shamba Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hello..

    monet on varmaan huomannut NetPowerin hinnat Saksalaisissa hintaseurannoissa.. Yritin muutama viikko takaperin tilata PT-AE900:sta ja kangasta hintaan 1599e. Kuten muissakin ketjuissa on todettu, ei sitä tietenkään ollut 'varastossa', mutta tarjosivat Z4:sta samaan hintaan. Ottaen huomioon Z4:sen hintatason, niin 1499e voi tässä vaiheessa vuottaa pitää erittäin edullisena ostoksena. Mietin itsekin pitkäään Pansun ja Z4:sen välillä, mutta koska aikaisempaa tykkikokemusta ei juuri ole, niin ajattelin, että kyllä se Z4 on varmasti riittävän hyvä minun käyttööni. NetPowerista vastailevat nopeasti ja hyvällä englannilla. Väliin kun heittää muutamat morgenit ja vielen danket, niin sävykin pysyy hyvänä.

    Z4 siis tilaukseen.. Vaikka varmistin ainakin kolmeen otteeseen, että heillä on sitä välittömästi varastossa ja kun maksu näkyy heidän tilillä, niin tykki lähtisi heti, ei näin kuitenkaan käynyt. Itse kämmäsin EU-maksun kanssa (kiitos OP-nettipankin päivitysten) ja maksu lähti vasta kaksi päivää myöhässä. Kun maksu oli saapunut, niin nyt yllättäen tykkiä ei heti saanutkaan. 6 päivää vitkuttelivat ja väittivät hidastelun johtuvan Sanyosta (eli se niistä varastoista), mutta lopulta paketti lähti ja tracking number kilahti s-postiin. Postimaksut olivat todella suolaiset 65e (sis. kankaan), standardi UPS:lla. Paketti kesti tulla 5 päivää ja kangas oli leveämpää mallia, kuin mitä olin tilannut. Tähän reklamaatioon ei ole vielä tullut vastausta, mikä on sinänsä kummallista, että muihin viesteihin vastasivat hyvinkin nopeasti.

    No lopulta kun olen päässyt tykkiä testaamaan, niin vaikutelma on ollut lähinnä positiivinen. Kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin ja kuvan laatu on hyvä. Olen eri asetuksia ottanut netistä ja värikalibraatioita yrittänyt, mutta enpä niissä ole juuri mitään eroa huomannut. Huonoina puolina voin kuvasta löytää punaisen panelin pienen siirtymän (tai sitten se vain on analogi-ilmiö) ja vasemman reunan keskikohdan hienoisen punertamisen riippuen iiriksen asennosta. Myös kuvan oikea puoli on hieman sumeampi kuin vasen, ihan kuin se ei olisi täysin fokuksessa. Lensiftiä on käytössä ja testiolosuhteet on järjestetty piirtoheitinkankaalle, joka saattaa hyvinkin olla vinossa. Lisäksi kuvittelin, että musta olisi nyt jotain uutta ja ihmeellistä (kokemuksia pansu 300:sta) , niin ei se nyt mitään pikimustaa kuitenkaan ole, mutta riittävän mustaa minulle. Valotehoa on enemmän kuin laki määrää..

    Sitten kysymysosioon..

    Kun pistän 50Hz tilan päälle powerstripillä, niin kaikki videot nykivät huomattavasti enemmän kuin 60Hz:llä. 60Hz:llä kaikki näyttäisi itse asiassa toimivan ihan loistavasti. Onko mitään järkeä viritellä 50Hz tilaa?-/
     
  18. janila

    janila Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.07.2002
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    58
    Lens shiftin käyttö yleensä sumentaa etäänpänä olevaa laitaa kuvasta mutta uudemmilla tykeillä harvemmin häiritsevästi. Jos valotehoa on rutkasti ja mustan taso häiritsee, niin hommaa filtteri. Se parantaa mustan tasoa valotehon kustannuksella, joten sinunkin tapauksessasi siitä lienee iloa.
     
  19. Shamba

    Shamba Guest Guest

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0

    Juu, mutta itse asiassa sumeuteen löytyi ihan syykin. Ei ollut kuva enää jostain syystä pixel perfectinä, vaan yhtä tai kahta pikseliä liian leveä, siitä sumeus. Kun uudelleen tutustuin säätöihin ja nokia monitor testerillä väänsin fine syncit ym. kohdalleen, niin nyt kuva on superb!

    Uus ongelma on se, että jos lamppu on eco modella (n. 14h käytetty), niin kuvan kirkkaus alkaa sykkimään. Tämän huomaa selvästi kun surffaa netissä. Normal modessa ei ongelmia..
     
  20. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Joissain Panskuissa oli sykkivien lamppujen tapauksia. Niissä oli joissain tapauksissa tehonnut erikoinen lämmityskikka. Lämmitä lamppua vähän aikaa (vaikka 5-10 min) täysillä tulilla ja kato poistuuko sykintä. Oletan, että sykkiminen on lyhytjaksoista?

    Kannattaa lisäksi ennen huoltoon viemistä tarkastaa, ettei sykintä johdu niistä eri asetuksista, jotka yrittää muuttaa kirkkauksia ja tarkkuutta lennossa, eli ite varmistaisin sykkimisen läsnäolon pysäytyskuvalla. Muuten mikäli proju on VGA:lla kiinni, finesyncci saattaa hieman kaapeleista ja näyttökortista johtuen joskus liukua mutta tämän varmaan entuudestaan tiesitkin. Senkin ilmentymä muussa kuin 1:1 testikuvassa on eräänlainen välkyntä, eli mahdollisuuksia on aika paljon.

    Kerro ihmeessä tänne miten kävi, niin saadaan kerätty oleellinen DIY-huoltotieto kirjoihin. Tehosi tuo kikka tai ei, kyseessä voi olla joku vika projektorissa tai liitännöissä. Mikäli vika jatkuu, huoltoon yhteydenottoa.