Arvosteluja: http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv-z4.htm http://www.cine4home.de/tests/projektoren/SanyoZ4/Z4Test.htm 6800:1 kontrasti filtteröitynä: http://www.cine4home.de/Tuning/Z4/Z4Tuning.htm ------------------------------- Valuu hiljalleen tietoa uusista 'D5' projektoreista, ensimmäisenä linkissä Saksalainen Sanyon PLV-Z4 esite. Pääominaisuuksia (lähde): - Kontrasti 7000:1 (kahdella iriksellä) - D5:n paneelit (1280x720 resoluutio) - Aiempaa mallia oleellisesti suurempi heitto 2x zoomilla. - Tuuletin hiljaisempi kuin edeltäjissä 22db, toistaiseksi markkinoiden hiljaisin. - Kotikäyttäjän pölyn poisto mahdollisuus. - 12 bitin värisyvyys. - Liitännät HDMI + VGA (/scart RGB samassa adapterilla) + komponentti ja S-video Ja vielä: - Lensshiftin laajuus on sama kuin Z3:ssa lisättynä lukituksella, eli 100% pysty 50% sivu. Pystysuunnassa siis offset 2 metriä leveässä kuvassa noin 56 senttiä. Linssi ääripäissä sivuilta kankaan laitoihin asti. => Sijoitus on kulmakysymys. Siirron laajuus on Sanyon Z3:n/Sonyn HS50:n tasolla ja heiton pituus/zoom AE700:n tasolla Suomen edustaja: Hedcom Odotamme tietoja: ?2. PC yhteensopivuus ja 1:1 resoluutio, säilyykö Sanyon joustolinja? -> säilyi. - 60Hz 1:1 natiivina VGA:n kautta vahvistettu - 50Hz 1:1 natiivina VGA:n kautta vahvistettu - 50 Hz ja 60 hz HDMI kautta kyllä Edit: Jahas, lisätietoa pukkaa: Cine4home.de.
Eikös D5:ssa ole fill ratio ihan suoraan parempi kuin D4:ssa, näin ainakin jossain vertailussa vuosien takaa mainittiin. Näköjään kaksi komponenttiliitäntää, mutta olisi HDMI-liitäntöjäkin tuohon voinut pari roiskaista.
Jahans, mitähän nää uudet meinaa vanhojen hinnoille, eli onko odotettavissa reipasta laskua z3:sen suunnalle?
Enpä usko. Eihän Z2 ole mitenkään kauhean matalissa hinnoissa vaikka Z3:n saa jo vähän reilulla 1200 eurolla.
Joo, näin mä vähän aattelin kun tuli jo vääntöä keskusteluissa, että kannattaa odottaa tuota hankintaa kun uudet tulee ja vanhojen hinnat tippuu heti
Puuttuuko tuosta pdf esitteestä mainita S-Videoliittimestä? Vai onko se jollain toisella nimellä Saksassa? Ainakin projektorissa sellainen kuvien mukaan on.
Mielenkiintoista asiassa on se, miten pienissä askelissa kuitenkin mennään. AE900 istunee aika pitkälle samoihin spekseihin, kuten aina ennenkin. Joka vuosi saadaan vähän viilattua parempia ominaisuuksia sieltä täältä, mutta ei varsinaisesti mitään mullistavaa. Kontrastin parantaminen tekniikasta riippumatta on LCD-tykeissä _aina_ hyvä asia, ehkä se paras asia tälläkin kertaa Z2 -> Z3 -> Z4 eteenpäin mennään, mutta hitaasti. Z2:n omistajienkin on syytä harkita onko Z4:ssa riittävästi lisäarvoa päivitykseen, Z3 omistajien vieläkin tarkemmin. Sama taitaa olla AE500 -> AE700 -> AE900, jää vielä nähtäväksi.
NUS, NUS, on saksaksi S-Video > Die Anschlussseite hat sich gegenüber dem Vorgänger kaum verändert. Sie bietet auch beim Z4: 1x HDMI, 2x Component (YPbPr), 1x S-Video, 1x Composite und 1x RGB H/V. Hienoa on että projun saa keittiöön, valkokankaan olohuoneeseen.
Mitenköhän tämä speksi pitää lukea: - Lensshift / U/D-Ratio manuell 1 vertikal center +1 vertikal +1/2 horizonal center +1/2 horizontal Itse ymmärtäisin tämän niin, että kuten malleissa Z3 ja Z2 lensshift siirtää kuvan joko yhden kuvanleveyden kuvan yläpuolelle ja puolet kuvaleveydestä molemmille sivuille (katso oheinen piirros) pysty 100% sivu 50%.
Juuri noin tuo pitää mielestäni tulkita, mikä on myös se loogisin vaihtoehto (eli homma toimii samoin kuin aiemmissa malleissa - nyt vain on bonuksena parempi zoom).
Jos joku ei ole huomannut niin Grobin sivuilta löytyy esittelyvideo Z4:sta, Z 4 DEMO Video (*.wmv) (Edit: linkki ei taida toimia tästä suoraan?) Linssin edessä oleva luukku näyttäisi avautuvan kun tykin laittaa päälle ja sulkeutuvan kun tykin sammuttaa, erittäin hyvä idea :thumbsup:
Olenko ainoa, joka ei saa tuota pdf:ää ladattua? Jos jollain on se koneellaan niin voisi postata tänne liitteenä.
Jep sinnepäin, "aperture ratio" se taisi olla eng. termi jota hain. Aperture ratio on D5:ssa 20% parempi kuin edeltävässä D4:ssa ja kontrasti 50% parempi. Samoilla suhteilla kontrastin/kirkkauden kuvittelisi kasvavan lopputuotteissa. Tälläkertaa Z4:n natiivikontrasti 'voisi olla' teknisten tietojen pohjalta suurempi kuin Sonyn HS50:ssä, joten iriksellä tehostettu osuus olisi pienempi mutta odotamme testiraportteja miten nuo keskenään rankataan. Vaikka Z4:n & kumppanien todellinen still-kontrasti olisikin vain luokkaa 2500:1 se on melkein kelle meikämannelle unelmallinen. Ei voi olla pohtimatta vaikuttaako nää sivussa parempien DLP-laitteiden sekä tietenkin Sonyn HS50:n hintoihin. Oletetaan DLP:lle jäävän vieläkin pienen kontrastiedun mutta Sonylle ei edes sitä. Tottakai rikaskin taapertaja miettii, onko järkeä marginaalisen ansikontrastiedun takia valita DLP, jos kaikista väripyöräongelmista kokonaan vapaan ja sivussa muita etuja lensshifteineen ja hiljaisine käyntiäänineen sisältävän Z4:n saa esim. 50% halvemmalla - hinta tietty vielä arvoitus. Niille harrastajille taasen, jotka kaiken muun kustannuksella hakee ääriä, on edelleen ne CRT:t. Syksy on tuomassa alalle parasta vipinää vuosiin.
Toivottavasti tuossa esittelyvideossa ei esitelty lensshiftin ääripäitä. Nähty esitys muistuttaa AE700:n suhteellisen vaatimatonta sivuttaissiirron varantoa suhteettoman suurella zoomilla. Pointti on siinä, että vanhempi Z3:n tai Z2 sallii sijoittamisen kattoon kuvaa reilusti ylemmäksi mutta esimerkiksi AE700 ei, takaseinällä taas päinvastoin. Se mitä markkinat mututuntuman perusteella kaipaa on ison zoomin ja ison sivuttaissiirron kombinaatio.
Jupe: edelleen taitaa olla värmaailman ja fillrate DLP:n heiniä... mutta kahtotaan ny miten nuo uudet LCD:t pärjäävät.