Kannattaa muistaa että jokainen tykki on oma yksilönsä, joten tehdassäädöissä(ainakin huoltovalikossa) saattaa olla eroja. Lisäksi mekaanisissa säädöissä ja komponenteissa on eroja, joten yksilöllistä hienosäätöä tarvitaan aina parhaan mahdollisen tuloksen aikaansaamiseksi. Suuntaa antavia asetuksia löytynee silti jotka voivat toimia suurimmassa osassa tykki yksilöitä, ja jota voi "pienellä" viilailulla säätää parhaan kuvanlaadun aikaansaamiseksi.
Huomenna pitäs UPS:n sedän toimittaa Sanyo Z4 niin ois kyll jees jos jotkut perussäätövinkit löytys:thumbsup: niin pääsee sitten nopeemmin kattomaan leffaa :naminami: tunnelmissa
No jos toi on sun eka tykki, niin ei siinä kuule paljoa säädöt haittaa. Ite ainakin kattelin ekat leffat ilman mitään säätöjä, sitä on niin mykistynyt siitä isosta kuvasta
Haluisin saada mustaa vähän vielä mustemmaksi. Tiedän että säädöissäni on vielä rukkaamista, mutta jos kontrastia/kirkkautta säätää, niin sit menee liian tummaksi... oisko jotain vinkkejä tähän?
Säädä linssin iiristä pienemmälle -> se on optinen kuvan kirkkauden säätö, eikä vaikuta tietenkään valoisuuden eikä värien lineaarisuuteen.
Linkki:http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=7473634 ja täällä lisää : http://img297.imageshack.us/my.php?image=sdt8vn.gif CoolCanuck's Component settings -- aka C-cubed Remember to take these settings with a grain of salt as your screen, viewing environment, lighting, and equipment will most likely vary. Screen is a 128" 2.35:1 Carada Briliant White, total light control in the room, dark walls/ceiling, and Component input on the Z4 is connected to a Sony 400 disc dvd changer (DVP-CX985V) outputting 480p. Creative Cinema preset selected as a starting point. Then tweaked as below: Brightness +4 Contrast -8 Color +2 Tint +5 RGB 0,0,0 Sharpness -2 Lamp A2 Gamma 0 Lens Iris -44 Gain R +4 Gain G +3 Gain B +3 Offset R +4 Offset G +2 Offset B -8 Gamma R +4 Gamma G 0 Gamma B -1 CoolCanuck's Component settings -- aka C-cubed Remember to take these settings with a grain of salt as your screen, viewing environment, lighting, and equipment will most likely vary. Screen is a 128" 2.35:1 Carada Briliant White, total light control in the room, dark walls/ceiling, and Component input on the Z4 is connected to a Sony 400 disc dvd changer (DVP-CX985V) outputting 480p. Creative Cinema preset selected as a starting point. Then tweaked as below: Brightness +4 Contrast -8 Color +2 Tint +5 RGB 0,0,0 Sharpness -2 Lamp A2 Gamma 0 Lens Iris -44 Gain R +4 Gain G +3 Gain B +3 Offset R +4 Offset G +2 Offset B -8 Gamma R +4 Gamma G 0 Gamma B -1
"eikä vaikuta tietenkään valoisuuden eikä värien lineaarisuuteen" eli mustan ja valkoisen suhde säilyy samana, kuva ainoastaan tummenee. Mikäli kuvan kirkkautta säätää "brightness"-säädöllä, häviää kuvasta yksityiskohtia LCD-tekniikan ansiosta. Kokeilkaa vaikka !
Olen tässä hiukan säädellyt Z4:ääni. Apuna olen käyttänyt Digital Video Essentials -dvd:tä. Sekä kontrasti että kirkkaus on asettunut useamman kierroksen jälkeen noin 9:n paikkeille screenin ollessa n. 200 cm leveä Harmony X073 -levy. Linssin iris oli ensi alkuun päälle 40:n, mutta nyt se on lukemassa 35 sillä muuten kuva tummenee liiaksi. Katsottavalla kuvamateriaalilla tuntuu olevan huima merkitys siinä millainen iris -asetus on kulloinkin kohdallaan. Siksi teinkin 3 muuten identtistä user -kuva-asetusta joissa vain iris -lukema poikkeaa toisistaan. Koska käytän projektoria myös 4:3 -kuvalla suurella zoomilla on tuolloin pieni iris -lukema kohdallaan. Erästä asiaa ihmettelen: Edellisellä projektorilla DVE:n testikuvan kolmesta tummasta palkista näkyivät muut paitsi "blacker than black", mutta Z4 ei suostu näyttämään yhtäkään vaikka kuinka säätelisi. Muu laitteisto projektoria lukuun on pysynyt samana. Leikkaako siis Z4 jostakin syystä signaalia jotenkin turhan radikaalisti? Miten säätö tehdään jos noita palkkeja ei näy? Yritin harmaaliukupalkistolla (pattern 14?) säätää siten että kolmella pisteellä merkityn valkoisen viereinen palkki juuri ja juuri erottuu valkoisesta ja säädin siten sekä kontrastin että kirkkauden ja sain siten nuo 9:n paikkeilla olevat lukemat. Ilmeisesti meni suunniilleen oikein? Ainakaan DVE:n videopätkiä katsottaessa en saanut kyseisiä arvoja laskemalla lisää kuvainformaatiota näkyviin. Tuolloin vekottimen koko dynamiikka lienee käytössä?
Yksi "vanhanaikainen" mihin voisi mennä on Contrast enhancement sekä Auto black stretch asetukset, jonka arvot off/L1,L2,L3 vaikuttaisi mahdollisesti mainitun suuntaisesti tietyllä materiaalilla, ohjekirjan sivu 28. Myöskin tietyn asetuspohjan käyttäminen (en muista minkä) vaikuttaa samoin, kannattanee käyttää Creative Cinema lähtötilassa tai kokeilla mikä toimii. Lisäksi HDMI-liitäntää käytettäessä ilmeisesti L1 tai L2 vaihtoehtojen välillä on jotain eroa tässä yhteydessä, katso ohjekirjan sivu 36. Jos näitä olet jo kokeillut, niin enpä osaa arvata mutta tuolla AVS:ssä on paljon juttua säätämisestä: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=591989 OT: panin merkille, että sulla on iris suunnilleen samoissa kuin itselläni (36-32 välillä olen säädellyt). Kuvakokoni on suunnilleen >2 m leveä, kangas oletettavasti 0,8 gain. Toisessa ketjussa juuri Timoj kertoi, että hälle ei oikein riitä valoteho vaikka kuvakoko (vieläpä valkea kangas oletan) on 170 senttinen. Jospa tähän kalibrointiketjuun sopivasti muut kommentoisi miten heillä on linssin iris säädetty.
Mulla on iris -35 ja kangas kokoa 106" (HCMW dalite). Katselen tuota lähinnä vain pimeässä huoneessa ja tuolloin kirkkautta on sopivasta. Lampussa taitaa olla parisataa tuntia. HDMI asetuksissa pitäisi kai käyttää L1 (video levels 16-235) asetusta pöytä DVD-soittimilla ja HTPC käytössä VMR7 ja VMR9 pohjaisessa toistossa. L2 (pc levels 0-255) asetusta overlay toistossa ja muussa tietokonekäytössä (pelaaminen, kuvien katselu jne).
Ajoin taas kaikki säädöt pari (köh, ehkä parikymmentä) kierrosta läpi ja tämmöisiin säätöihin tämä formula Z4 jäi (vain rukatut arvot ilmoitettu): kirkkaus +5 kontrasti +6 värikylläisyys +2 pun +3 vihr -1 sin +3 gamma -1 linssin iris -30 transient improvement: L2 Auto black Stretch: off Contrast enhancement: off lampun iris : auto Esiasetus josta säätöjä alettiin muokata : ei aavistustakaan... Ovatkohan säätöni sinnepäinkään vai otetaanko lisenssi kuivumaan? Muiden tuloksissa on yleensä kontrasti paljon alempana, mutta omassa installaatiossani en oikein näe järkeä pudottaa sitä pakkaselle.Siitä kun ei tunnu seuraavan mitään positiivista vaikutusta kuvaan. Tuon transientti säädön jätin L2 -asentoon kun sen aiheuttama kuvan terävöityminen näytti ihan kivalta. Nuo kaksi muuta säätöä joiden suomenkielistä nimeä en muistanut kirjata olivat päällä ja nappasin pois kun kerran kaikissa muissakin twiikkausohjeissa näin neuvotaan tekemään. Ja ei, en saanut sittenkään DVE:n pimeistä palkeista yhtäkään näkyviin. Onko joku muu kokeillut ja saanut ko. palkkeja tai THX -virityspätkän vastaavia varjoja VGA:lla näkyviin? Sen lisäksi että katselin DVE:n harmaapalkkeja niin katsoin säätöjen vaikutuksia myös ko. levyn demomateriaaleilla. Näyttää siltä että punaisella on jonkinlainen taipumus palaa puhki (kukkien aukeamiskohtaus). Punaisen värin tason laskeminen ei juurikaan auta vaan värikylläisyydeltään/tasapainoltaan parhaan kuvan sain noin lukemalla 5. Muuten haalistuu. Kontrastin ja kirkkauden subjektiivisempaa säätelyä tuli kokeiltua DVE:n helikopterikohtauksella ja säädöt jäivät siihen missä taustan harmaat pilvenriekaleet juuri ja juuri erottuvat.Kokeilin myös kohtausten välissä olevalla mustalla kuvalla että missä kohtaa säädöt alkavat harmaannuttaa kuvaa ja peruuttelin siitä vähän takaisinpäin. Päädyin siis yllä oleviin lukemiin näiden testikuva- ja demomateriaalisessioden kompromissina.
Auto black Stretch: off Contrast enhacement: off lampun iris : auto noihin en tietääkseni ole vielä törmännyt. löytyykö noi huoltovalikosta vai jostain advanced menusta
:hitme: tuolta välilehdeltä en ole säätänyt kuin ylimmäisiä vaihtoehtoja. kai siellä alhaalla olis vielä se advanced. kannattais lukee se manuaali katotaas saako noilla säädettyä paremmaksi kuvaa...
Tästä tuntuu jatkuvasti olevan epäselvyyttä käytäjien keskuudessa. Itse tiedustelin asiaa tässä taannon valokuvausliikkeessä, koska sama säätö eli jäljittelee still-kamerassa sulkimen toimintaa. Eli kun aukko (eli iiris) pieni, valoa pääsee vähän linssin läpi -> kuva tummenee, mutta samalla harmaan sävyt paranevat (hajoittaa vähemmän valoa eri pintoihin, toistensa päälle). Samalla yleinen harmaus vähenee ja kontrasti paranee (vaaleinen tummien pintojen rajat terävöityvät), siis jos muut säädot kohdallaan. Tämä (käsi)säätö siis menee aika usein "mutulla". Nyrkkisääntönä oon humannu, että tilan pitää olla täysin pimeä, jos iirikseen kajoaa. Ei voi antaa yleispäteviä arvoja, koska niin moni muuttuja vaikuttaa säätöihin. Tehdasasetuksista creatiivinen säätö tuntuisi olevan aika hyvä dvd/htpc-dvi/hdmi yhdistelmissä. Säädot omassa Z4 oon tehny aika pitkälle dve:n avulla mahdollisimman neutraaleiksi. Hdmi-sisääntulon pc:ltä oon laittanut L1:si, muut säädot sen mukaan. Topyn digiboxin säädin siten, että tallensin dve:stä demonstation pätkän ensin pc:lle, muokkasin sopivaksi ja siirsin sen boxin levylle, jonka avulla säädöt aika hyvä tehdä.