No niin, katossa roikkuu nyt Z1:n tilalla Z3 ja ihan hyvältähän kuva näyttää Vertailu Z1:een on hieman hankalaa koska lamppu oli varmaan aika himmeä uuteen verrattuna ennen lopullista poksahtamista mutta kyllä tässä kontrastia ja valovoimaa on rutkasti enemmän, värit huomattavasti luonnollisemmat, samoin väriliu´ut ovat tasaiset ja proju on myös erittäin hiljainen. Kuva on erittäin tarkka kun lähdemateriaali on kunnollista, HDTV matsku näyttää erittäin hyvältä, käytössä siis HTPC kytkettynä VGA-kaapelilla. Mustan taso voisi tietysti olla parempi mutta hyvä näinkin. Säädötkin ovat vielä kesken, täytynee ihan tutustua ohjekirjaan kunhan ennättää, säätöjä on sen verran reilusti että menee jonkin aikaa "täydellisen" kuvan saamiseksi. Käyttöohjeen mukaan esim. seuraavat resot ovat tuettuja HDMI:n kautta, itselläni ei ole (vielä) sopivaa välikaapelia niin testaus ei onnistu: D-575p (720x575p, 50.00Hz) D-720p (1280x720p, 59.94/60.00Hz) D-720p (1280x720p, 50.00Hz) D-1080i (1920x1080i, 59.94/60.00Hz) D-1080i (1920x1080i, 50.00Hz) Samat resot toimivat myös VGA:n kautta.
Tässä mallissa on vissiin ihan sama kuinka korkealle takaseinälle tykin asentaa? Lisäystä: Jos näin on niin tämä tykki löytyy minun seinältä jouluna. Liitännät ovat loistavat: Digiboxi SCART-VGA, Pioneer DVD komponentti, Joku toinen dvd DVI, XboX komponentti
Itselläni tykki on tällä hetkellä nurinpäin katosta roikkumassa, tykin (linssin) keskeltä mitattuna matkaa lattiaan on 204cm ja matkaa kankaalle n.320cm (16:9 kuvan leveys 204cm, zoomi tykistä n. puolessa välissä), kuvan alareunan saa alimmillaan 42cm päähän lattiasta ja korkeimmillaan kuvan saa kokonaan kattoon.
Sivuttaissuunnassakin taitaa kuva siirtyä aika paljon ilman kuvanlaadun heikkenemistä? Mikä idea tuolla väärinpäin asennetulla tykillä on (katossa)
Väärinpäin siksi, että kattotelineelle tarkoitetut reiät ovat projektorin pohjassa. Vai mitä tarkoitit?
Sivusuunnassa kuva liikkuu edes takaisin yhteensä kuvan leveyden verran. Väärinpäin asennetun tykin saa nätisti kattoon roikkumaan, sain tossa uuden telineen valmiiksi ja nyt tykki on melkein katossa kiinni, ohessa pari kuvaa. Ja sitten tykkiin vajaan viikon kokemuksella. Kuva on todellakin paljon parempi kuin Z1:ssä, tämän Z1:n omistava kaverikin totesi, värit ovat luonnollisemmat, valovoimaa löytyy enemmän mutta mustan taso on silti parempi. Kuva on kaikilla liitännöillä huomattavavasti kolmiulotteisempi, digiboxin kuva näyttää ihan erilaiselta kuin ennen. Progepiiri on hieman kaksijakoinen, esim. dvd:llä komponentilla toimii yleensä suhthyvin mutta digiboxin kuva s-videolla liitettynä on välillä "eläväinen", välillä kuvassa näyttäisi olevan lievää kampausta nopeissa liikkeissä. Tämä ongelma saattaa tietysti johtua ainakin osittain digitv:n kuvan liiallisesta pakkauksesta? HTPC:llä kuva on todella tarkka, ainut ongelma on että vasenta alanurkkaa ja oikeaa ylänurkkaa ei saa fokusoitua yhtäaikaa teräväksi, jompi kumpi jää hieman epätarkaksi. Tämän tosin huomaa katselupaikalta vain tekstillä tai sopivalla testikuvalla, leffaa katsottaessa se ei häiritse. Liekö tykki tai kangas sen verran vinossa vai onko optiikassa vika on vielä hieman tutkinnan alla. Yksi juminut vihreä pikselikin löytyi, onneksi on niin reunassa että normaalisti katsottaessa siitä ei ole haittaa ja eilenkin leffaa katsottaessa sain etsiä sitä monta minuuttia kunnes se löytyi. Kaiken kaikkiaan paljon on vajaassa kahdessa vuodessa parannusta tapahtunut :thumbsup:
Hienolta näyttää. Onko noita Z3:sia eri värisiä? Näin jossain kuvan jossa olisi ollut tuo musta ja toisena värinä perushopea Olisiko mahdollista saada kuvia screenshoteista (leffat, digitv, pelikonsolit (jos omistat) ). Lievittää kuumetta
Aloin eilen miettiä, että saisko mun pikkukämppään tykin mahdutettua. Näyttää siltä, että Z3 lienee ainoa vaihtoehto. Eli, tilanne on seuraava: Kuvan heitto- ja katseluetäisyys 2.5m , jolloin screenin kooksi saadaan 60"...77" (min. 73x131; max 96x170). Ainut paikka johon tykin voi kiinteästi asentaa on kankaan sivulla. Esim. 65" kankaalla lens shiftiä täytyy käyttää levyssuunnassa suunnilleen 110 cm ja korkeussuunnassa 25 cm. Kankaan alareunasta matkaa maahan 75 cm (sopivin kangaskoko ja sijoituskorkeus ei vielä oikein hallussa). Ovatko 'lens shiftaukset' liian rajuja kuvan laadun kustannuksella? Liian pieni heitto- ja katseluetäisyys? Tykin 23 dB:n käyntiääni murhaavan vi**umainen 0,5 m päässä korvasta? Em. etäisyyksillä laite ei tietenkää pysty parastaan antamaan. Vertailun vuoksi, tällä hetkellä leffoja katsotaan 28" 4:3 karvalakki CRT:llä (ei suoraa kuvaputkea, ei RGB:tä) eli suht' helppoa on tosta parantaa... Kaikenlaiset kommentit ovat erittäin tervetulleita (Edit: typot + katseluetäisyyden venytys 2.35 m -> 2.5 m)
En ole itse katsonut tykillä noin läheltä, eikä tekisi mielikään. Sanoisin, että joku isompi tv olisi paras tuohon ympäristöön. Tämä siis vain minun mielipiteeni.
Tattista kommentista aarno2815. Jos pistän screenin seinään kiinni, katseluetäisyydeksi saadaan ruhtinaalliset 2,5 m. Pilaavatko kuvan virheet näin läheltä katsottuna leffat täysin? Onko Helsingissä mitään liikettä missä projun kuvaa voisi käydä katsomassa ja todeta sitten itse onko kuva em. heitto- ja katseluetäisyydellä siedettävä vai ei? Mitkä tulisi olemaan kkajavan vastaavat etäisyydet ja lens shiftin tarve?
Itse olen käynyt kahdesti Espoon Otaniemessä Primasonicin demoissa. Salin kangas on toki iso, mutta siellä on myös useampi rivi jolla istua - ekalla kerralla istuin ekassa rivissä ja olin "kovin" lähellä... Tuolla voisit käydä etäisyyksiä kattomassa.
Tuo riippuu ihan kuvan koosta. Hyvälaatuinen materiaali antaa katsoa n. 1,5-kertaiselta etäisyydeltä, eli kuvan leveydeksi tulisi 167cm. Rajoittavaksi tekijäksi voi muodostua Z3:n pikseliverkko, jonka takia kuvaa voi joutua pienentämään, mainitsemasi 131cm on varmasta tarpeeksi pieni. Jokin 140-150cm leveä kuva voisi toimia hyvin, toki noin pienen kuvan kanssa pitää käyttää melko harmaata kangasta tai filtteriä. Noin "läheltä" katsominen ei aiheuta ainakaan minulla minkäänlaisia ongelmia, itse katson 240cm:n päästä 160cm levyistä kuvaa, tosin en digitaaliprojektorilla. Televisioiden kuva on niin pieni, että niitä ei viitsi noin kaukaa katsoa. Toisaalta niiden kuvanlaatukin on niin huono, ettei niitä viitsi lähempääkään katsoa.
Tulipa sitten käytyä katsomassa Sanyon z3 ja Panan ae700 tykkejä AV-Rajalassa Turussa. Signaali oli HDMI ja komposiitti Panan s97:lla. Komponenttia ei ollut testikäyttöön. Signaaleita testattiin vuorotellen tykkien välillä. Kuvamateriaali oli mitä myyjältä löytyi. Säätöjä ei ollut aikaa tarkistaa. Testi oli myös siitä kiinnostava, että kuvat olivat vierekkäin yhdellä isolla kankaalla. Ensimmäinen selkeä Panan kuvassa näkyvä virhe oli VB. Raidat oikein loistivat vaaleilla pinnoilla. Kone oli varmaan vielä kylmä, koska noin puolen tunnin katselun jälkeen niitä en enää nähnyt. Myyjä myös osasi hakea valikosta korjausta, joka ilmeisesti auttoi. Toinen huomio oli jo ae500 näkemäni pieni konverkointi virhe, joka myös taisi vähentyä koneen lämmetessä. Kuvan laatu molemmilla laitteilla oli kiitettävää HDMI:llä, mutta toisaalta kuvamateriaalin ollessa huonompaa HDMI tuntuisi tuovan kaikki virheet esiin. Komposiitilla z3 kuva oli todella huono, mutta eipä sitä taideta koskaan käyttääkään näillä tykeillä. Digiboksia käytetään joko RGB:nä tai s-videona, tiedä sitten millaisia eroja olisi kuvassa. z3:n kuva oli noin yleisesti tasaisempi ja tummat sävyt näyttivät mustemmilta. Panaa vaivasi lievä hailakkuus. Yleisesti ottaen molemmat tuntuisivat hyviltä, mutta jotenkin kuvan laatu oli pettymys. Molemmissa näkyi terävissä linjoissa varjoja, rakeisuutta ja koko kuvassa pientä kiehuntaa (z3:ssa vähemmän). Olen nähnyt myös Optoma h30 ja Infocus 4805, joissa paremmat värit, musta on mustempaa ja terävämpi kuva vaikka reso huonompi. Pitäisköhän odottaa HD2+ tykkien hinnan laskua ja tekniikan parantumista? Olisiko Optoma h57 paljoa parempi kuin z3 tai ae700?
Omalla Z3:lla olen huomannut, että lähdemateriaali vaikuttaa paljon kuvan laatuun. Esim. DVD Isku Mogadishuun hirveät varjot ja muutenkin epätarkka kuva, mutta Matrix Reload:ssa ei tietoakaan varjokuvista tms. Pyöritin HTPC ja piuhana DVI-HDMI.
Jos rupeaa odottamaan niin saa kyllä odottaa maailman tappiin asti, valitettavasti. Sama juttu joka saralla. Aina tulee parempaa ja parempaa. Voi olla että jo ensi vuonna tulee joku AE900 jossa ei ole ollenkaan VB-ongelmaa, parempi lens shift jne. Toisaalta kannattaako sitäkään ostaa kun 2006 voi tulla joku uusi sukupolvi jossa musta on niin pirun mustaa jne. Hinnan laskua ei kannata odotella. Tuskin ne hirveästi laskevat ennen kuin uudet tykit ovat jo lähellä. Jos ajatellaan, että vuoden päästä tykin hinta on 500e halvempi niin luultavasti silloin uudet mallit ovat jo 6kk päässä. Eli ostamalla nyt voit nauttia nykymallista 1,5v ja odottamalla säästät 500e, mutta tykkisi on vanha puolessa vuodessa. Osta nyt, joulu on vaan kerran vuodessa :thumbsup: