Hohhoijakkaa, eipä ole vieläkään smoothscreeniä... Näitten uusien tykkien speksatut melutasot ovat kyllä erittäin mielenkiintoisia. 23dB melutaso lienee käytännössä jo huomaamaton, vaikka tosielämän desibelilukema onkin varmasti korkeampi.
Tuo smoothscreen on mun mielestä aika turha kun pikseliverkkoa ei näy jos katselee tykin kuvaa oikealta etäisyydeltä. Eri asia jos haluaa istua metrin päässä kankaasta ja hakea väkisin kanaverkkoa. Enemmän tuossa Z3:ssa pisti kontrasti ja ansilukeman "pienuus" silmään. Mitä etuja tuo tykki tuo Z2:een? Osaako joku viisaampi sanoa?
Nimim. Sanyo PLV-Z2 omistaja? Kukin tietysti katsoo sitä kuvanlaatua omien silmiensä kautta, mutta kyllä minua henkilökohtaisesti häiritsee kanaverkko vaikka kuvan koko pidettäisiinkin pienenä. Kanaverkko hyppää esiin jatkuvasti kun kuvassa on liikettä...
Defokusoikaa Hyvät Ihmiset !!! Eli käytännössä aina kun näette kanaverkon, lisätkää defokusointia pikkiriikkisen. Muutaman leffan jälkeen saavutatte kanaverkottoman kuvan. T. Nimimerkki kanaverkoton Z1
Veit sanat suustani.. en ole nähnyt missään kavereiden tykeissä kanaverkkoja jos tykki on säädetty kuntoon. VB toisaalta häiritsee minua aivan tajuttomasti, sen näkee vaikka etäisyyttä olisi 10 metriä. Ei se että ei osaa säätää tykkiä tarkoita että siinä on vikaa. Smoothscreen on kyllä ihan hyvä keksintö, tietty jos semmoinen on keksitty miksei sitä voisi käyttää muutkin, mutta itse en pitäisi kriteerinä tykkiä hankkiessa. Huom. puhun siis omista mielipiteistä. :thumbsup:
Mullakin on sama ongelma eli liikkeessä ja erityisesti vaaleilla pinnoilla näkyy verkkoa. Mutta johtuuko tämä nyt nimenomaan LCD-kennosta eikä esimerkiksi huonosta skaalauksesta tms? Ainakin läheltä screeniä katsottuna pikselit näyttävät sen verran pieniltä, ettei niitä uskoisi näkevän enää sohvalta.
Itsellä kanaverkko näkyy huomattavasti helpommin tavallisella dvd soittimella katsottuna kuin HTPC:llä. Tykkinä siis Z1.
Tarkemmin katsottuna tuossahan oli mainittu pölyhommelista mukaan tulevan ymmärtääkseni joku pölynputsaussysteemi (valkonen kumihommeli kuvassa?). Tjaapa tjaa, onkohan kyseessä nyt ihan oikea info. Tämähän tarkoittaisi, että pölyongelmaan reagoidaan ekaa kertaa vähän muutenkin kuin tarjoamalla kuluttajille ratkaisuksi huoltoa viikon välein. Heittäkääs arveluja miten tuon puhdistussysteemin on tarkoitus toimia? Onko vehkeessä joku reikä mitä pitkin puhalletaan optiikoita vai meinaako valmistaja antaa kunkin rähmäkäpälän aukoa laitetta ihan omineen?
Jumalauta mikä timanttisilmä pitää olla että sen kanaverkon erottaa 1280 x 720 natiivilla resoluutiolla pikselit on seinällä semmoista parin millin luokkaa 100" kuvalla että niitä ei 4 metrin päästä erota kuin kiikareilla. Kun HTPC on käytössä ja oikeat säädöt ei kanaverkkoa näe.
Eiköhän osa tuota kanaverkosta valittamista ole oman tykkiostoksen perustelua... kun on epävarma hankinnastaan hakee jotain syitä miksi A on parempi kuin B. Se sallittakoon.
Johan viistää keskustelu taas aiheen vierestä. Jaan Vepen hämmennyksen noita speksejä katseltuani. Onko nyt niin, että Panasonicin ilmoittama 2000:1 -kontrasti tulevalle AE700-mallille perustuu AI-tiloihin ja muihin vippaskonsteihin, vai onko Sanyo jäänyt kehityksestä jälkeen? Kontrastittomuus lienee merkittävin DLP-projektorien hankkimista puoltava piirre LCD-tekniikassa, joten luulisi minkä tahansa valmistajan tekevän kaikkensa ainakin mittaustuloksien parantamisen eteen. Speksithän eivät toki kerro itse kuvasta juuri mitään.
Voisi ajatella kyseessä olevan ominaisuuksiltaan korjailtu Z2:n pohjalta sama moottori värjätty pelti. Muutenkin luulen, ettei Epsonin samasta LCD-kennosesta pysty tiristämään todellisuudessa yhtään enempää, miksei sitä muka olisi viimesillä julkaisuilla jo tapahtunut vrt. Hitachin vastine. Sinänsä ihan kiva, että Z2:n pahimpia vikoja ja varmaan tiettyjä tehdassäätöjä tms. on edistetty. Sama lienee sitten AE700:n suhteessa AE500:een. Jokatapauksessa todelliset parannukset, jos niitä on tullakseen, nähdään sitten kun Epson tai Sony kehittää uuden LCD:n laitteiden pohjaksi. Tätä on ennusteltu ulkomaailmassa 2005 tapahtuvaksi.
Joo, yhdyn tähän. Vertical banding ongelmat, värien balansointi/kalibrointi helpommaksi (ja paremmin tehtaalla kuntoon), pölyongelmat, parempi videoprosessointi(progepiirit yms.), tuulettimen meteli ja luotettavuus ovat sellaisia johon kaipaa parannusta. Ulkomaisilta sivuilta luin, että käyttäjä voi 'helposti' poistaa pölyjä Z3:ssa. Eli vissiin jotkut letkut valmiina tms. aukot, joiden avulla paineilmapullolla saa pölyt puhalletksi, ei huono idea. Tuon kalibroinnin osalta harva tykki on säädöissään. Tämän koen hyvin pahaksi puutteeksi, toki tehtaalla tulee lisähintaa tuosta, toivon parannusta Z3:ssa myös tähän alueeseen. Myös VB tulisi kalibroida pois tehtaalla, ettei käyttäjän tarvi etsiskellä hyviä yksilöitä kaupoista tai huollattaa tykkiä. Tai sitten edes joku testi DVD mukaan ja ohjeet kalibrointiin manuaalissa (tosin ilman mittaria ei päästä hyvään tulokseen, mutta yleensä parempaan kuin huonoissa tehdassäädöissä). Kerran bongasin saksalaiselta sivustolta 3 vai 4 Z2:sta, jotka kaliboiriin. Vain yksi oli aika hyvissä säädöissä, ja heitot olivat järkyttävän suuria ennen kalibrointia! Lopputulos kuvaan (värisävyt ja kontrasti) on huomattava huonoissa säädöissä olleen ja kalibroidun tykin välillä. Harmi ettei tullut linkkiä talteen. Eli jos vaikka tuohon kontrastiin ei niin paljon tulisi lisää, niin kun muut saadaan kuntoon, niin vot on aisallinen tykki markkinoilla. Itesä häiritsee eniten virheet kuvassa (kuolleet pikselit, pölyt, VB) tai paha tuulettimen meteli. Ei kontrasti ole aina päällimmäinen asia, vaikkakin kivalta se DLP näyttää Lampun ikääkin saisi tulla lisää ja sellainen inhimillinen tuulettimen ääni plussaa. Onko kellään tietoa optiikasta? onko sama kuin Z2 vai paranneltu? Tätäkin on vara parantaa (lens shift ääriasennossa ei kuva olekaan enää ihan tarkka). Joono, odotellaan. Tuo hitachi vaikuttaa kivalta, mutta tarvii odottaa Z3 ensin. Niin ja olen _ehkä_ vaihtamassa Z1 pois, jos tulee n. 2k tykki, joka vaikuttaa lupaavalta.
Aika paljon on jäljessä Sonyn seuraavaa tekelettä, HS51:stä, jossa on kontrastia 6000:1. Jos hintaero ei kasva siitä mitä sen huhutaan olevan niin ei Z3 paljoa sano.
Eikös sen uuden Sounin pitänyt olla HS50? Mistä noin hurjia speksejä olet löytänyt? Odotas... jep, ei eletä huhtikuuta.
Sonyhän ei tunnetusti ole kuuluisa hypettämisestään Itse en usko ennenkuin näen. Toki hyvähän asia tuo olisi, etenkin jos hinta ei olisi korkea. 2000:1 kontrastikin olisi jo kova juttu LCD-tykillä. Tuommoinen tykki jos tulee markkinoille voidaan kaikki muut LCD:t unohtaa samantien, jos hinta pysyy inhimillisenä. Googlettamalla kyllä näyttäisi että Sony kiven kovaa väittää HS51:een 6000:1 CR:ää. Aika näyttää onko kyse hypetyksestä tyyliin Playstation 2 aikoinaan... 4 paneelia näyttäisi olevan HS51:ssä.
Mitähän te oikein houritte. Ei näin vakavalla asialla parane leikitellä. Nyt linkkejä esille tai Vertical Banding olkoon kanssanne!