Sampo pankki - ei toimi, grr

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana Sedator, 25.03.2008.

  1. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osuuspankki väittää saaneensa Sammolta yli 10000 uutta asiakasta, Sammon viimeisin kommentti oli että heiltä on lähtenyt noin 5000 asiakasta. Nähtävästi Sampo on menettänyt asiakkaita ihan siihen tahtiin että näkynee jo seuraavassa tuloksessa.
     
  2. Vekka

    Vekka Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    8
    Ei taida vielä tähän jäädä, koska ongelmia tuntuu edelleen riittävän varsinkin verkkopankin puolella.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Sammon asiakkaana minä (ja vanhempanikin) aion pysyä, mutta pakko on avautua... Kävinpä eilen sekä Sampo Pankin konttorissa (Rotuaari) että (sitä vastapäätä olevassa) Nordean sellaisessa. Tarkoitus oli neuvotella Visa-kortin ehdoista ensiksi mainitussa. Otin vuoronumeron (tämä oli joskus klo 14:n aikoihin), ja oma vuoroni oli noin 13 vuoron päässä. Pistin merkille, että SP:llä (Sampo Pankilla) oli jokaista palvelukohdetta kohden vain yksi työntekijä. Kassapalveluissa oli vain yksi työntekijä, tilit/kortit yms. pisteessä oli vain yksi työntekijä jns.; työntekijöiden kopit ammottivat tyhjyyttään.

    Päätinpä lähteä sitten siinä asioille, joissa menikin useampi kymmenen minuuttia. Näihin kuului kortin hakeminen Nordeasta, jossa minulla muuten ei ole mitään tiliä. Kun astuin sisään kyseiseen konttoriin, pistin merkille, että oikeataan jokainen työntekijäkoppi oli käytössä. Menin infotiskille, ja selvitin asiana. Yllätyksekseni infotiskin asiakaspalvelija ei edes antanut minulle vuoronumeroa, vaan lähti oitis hoitamaan asiaani (koska kyseessä oli vain kortin luovutus). Palattuaan alle viiden minuutin hän hymysuin selosti kaiken tarpeellisen, ja tarjoutui vielä leikkaamaan vanhan korttini pois käytöstä. Lähdin todella hyvillä mielin Nordean konttorista pois, ja tässä suhteessa kyllä SP:n ja Nordean välinen ero on kuin yöllä ja päivällä -- SP:ssä oikeastaan aina asiakaspalvelija tuntuu olevan jotenkin elämäänsä kyllästynyt ihminen, joka imperatiivein mutisee asiakkaalle väsyneesti.

    Palasin sitten Sampo Pankkiin (aikaa oli vuoronumeron ottamisesta vierähtänyt noin 40 minuuttia). Ellen väärin muista, niin edelleen vuoroni olisi ollut 13 vuoron päässä. Istuin ja odotin muutaman minuutin, ja sitten suosiolla luovutin.

    Tähän uuteen Sampo Pankkiin olen pikku hiljaa mukautunut täysin, mutta ainakin täällä Oulussa tuo on kyllä anteeksiantamatonta, että asiakaspalvelijoita on usein vain yksi per palvelukohde, vaikka jonoa on pitkästi. Toisaalta, näin on täälläpäin ollut ennenkin -- tai no ehkä tilanne on pahentunut hieman.
     
  4. Vekka

    Vekka Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tyypillistä suomalaista jupinaa. Puutteet kyllä huomioidaan, mutta asian hyväksi ei tehdä mitään. Pankin vaihtaminen on itseasiassa yllättävän vaivatonta.
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ai nytkö aletaan ihan yleistämään? :) No eikö senkin voisi laskea kliseiseksi toiminnaksi, että (ja puhun kuvainnollisesti) heti kun tulee karikkojan vastaan, niin hylätään laiva. Kyllä, Sampo Pankin karikot ovat tällä hetkellä jopa jättiläismäisiä, mutta koska minulle ei ole tähän päivään saakka kertynyt periaatteessa mitään haittaa tästä SP:n uudistuksesta, niin en aio kuluttaa aikaani pankin vaihtoon. Tuolla konttorissakaan ei tule asioitua kuin korkeintaan kerran vuodessa, niin eipä tarvi katastrofaalista asiakaspalvelua kestää.

    Sitä paitsi mikään pankki, ei Nordea eikä Handelsbanken, ole täydellinen. Puutteiden huomiointi on rakentavaa palautetta (joskaan SP nyt ei taida tätä ketjua lukea :D) ja yleistä keskustelua, ja se on käsittääkseni ihan yleinen käytöntä inhimillisyydessä, että jos homma toimii, niin harvoinpa siitä mainitaan yhtä hanakasti.
     
  6. Vekka

    Vekka Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    8
    No jos koet olevasi jotenkin kiitollisuudenvelassa niitä elämäänsä kyllästyneitä imperatiivein mutisevia asiakaspalvelijoita kohtaan, niin ymmärrän kyllä kantasi.
     
  7. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    No, muissa pankeissa nyt jostain syystä ei ilmesty yllättäviä nollia lainasaldojen perään tai ylimääräisiä satasia lainan kuukausieriin. Puhumattakaan palvelumaksuista jotka tupsahtavat vaan jostain *puff* ja joita edes pankin edustajat eivät osaa selittää. Sinuna vetäisin pörröisen turkiksen päälleni ja marssisin toisen pankin konttoriin valtakirjaa allekirjoittamaan.
     
  8. Fakiiri

    Fakiiri Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9
    En halua pilkata, mutta teinpähän vain koosteen siitä, miksi ihmettelen.

    1)
    Selvä.

    Ai näinkö tosiaan?

    2)
    Selvä.

    Ai näinkö tosiaan?

    3)
    Selvä.
    Ai näinkö se menikin?
     
  9. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Hieno kooste, kiitos siitä. Menee samaan aivopieruosastoon tekoturkiksen ostamisen moralisoinnin kanssa. Näitähän täytyy alkaa keräämään talteen.
     
  10. Sergei

    Sergei Guest Guest

    Liittynyt:
    14.09.2001
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    2
    Hieno kooste Fakiiri. Naureskelin samaa, että etp:n puheet ovat kovin ristiriitaisia, mutta laiskana miehenä en jaksanut postata. Jokainen saa hakata omaa päätään seinään, jos niin haluaa. Toiset näyttää jopa pitävän siitä. ;)
     
  11. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Olen nyt kuullut (sekä vakuuttavat todisteet juuri nähnyt) että lainatilit Sammossa on jossain määrin epäluotettavat. Esimerkki. Oli tapaus missä lainan hoidosta oli sovittu tavanomaisen sitä varten perustetun lainanhoitotilin kautta. Tämä on yrityksissä melko normaali käytäntö, koska lainojen säännönmukainen hoitaminen on toki sielläkin kriittinen toimi. Käytäntöä myös usein tietyissä tapauksissa pankki itse jopa edellyttää, tosin kaikkien eduksi. Nämä on myös kirjanpidollisesti 'käteviä'.

    Maksaminen tilille oli hoidettu säännöllisesti ja kassatilanteen mukaan pääsääntöisesti rahaa on tilillä reilusti ainakin viikkoa ennen eräpäivää, joten hoito varmuus on ollut 100 - 110%. Tältä tililtä pankki oli myös ottanut kaiken sopimuksen mukaisen rahan säännöllisesti niinikään sopimuksen mukaan - tähän asti. Luonnollisesti tilillä ei yritystoiminnan kyseessä ollen kuitenkaan sijoiteta ylimääräisiä hoitovaroja, vaan varoja käytetään juuri laskennallisen tarpeen verran. Yllättäen näin ei enää ollutkaan, vaan uudistuksen jälkeen oli otettu vain lyhennys ja tietenkään vuosia toimineen järjestelmän jälkeen kukaanhan ei maksuhetkillä tarkista automaattisiirtoja.

    Nyt oli tullut seuraava lasku jossa asiakkaalta peritään sekä lyhennys, korko + edellinen korko sekä VIIVÄSTYSKORKO, joka pienuudessakin aiheuttaa sen, ettei seuraavassa automaattikuukaudessa olekaan rahaa lainan hoitoon, joka aiheuttaa...

    Voinette itse päätellä loput sekä miettiä työmäärää. Asian huomasi sattumalta hommaa täsmentävä kirjanpitäjä, jolle erityistä ongelmaa aiheutti kuulema se, että Sammon tiedot on eri tavalla esillä paperi- ja verkkoversioissa. Niitä on äärimmäisen vaikea kirjausketjun säilyttäen kuulema edes seurata. (Kirjanpitäjälle katkeamaton kirjausketju on uskonto ja täsmennys harjoittamismuoto.)

    Pahinta on se, että tarina ei ole mikään poikkeus, qoogle vahvistaa tämän selkeästi. En voi käsittää oikeastaan mitään asian tiimoilta. Omalta osaltani tärisin yöni hikisenä, jos rahaasiani olisi Sampo Pankin hoidossa. Anteeksi vaan mukavat Sampo Pankkilaiset mutta minä kaipaan omalta pankiltani ensisijaisesti luotettavuutta, lottoa voi pelata R-kioskillakin. Teillä ei valitettavasti ole luotettavuutta myytäväksi tällä hetkellä.

    Tuokaa vanha järjestelmä takaisin ja palataan asiaan.
     
  12. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Vaikka tässä ketjussa lapsellisuus näyttää vallitsevan tällä hetkellä, niin toisaalta se on hyväkin... Kaihoisasti niitä aikoja muistelen, kun sai kunnolla väitellä näitä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja vastaan. No, huumorilla huumorilla...

    Tiedän mitä olen kirjoittanut aiemmin SP:stä, ja ymmärrän kyllä jos haluatte nähdä siinä ristiriitoja -- painosanalla haluatte. Ensinnäkään minä tai perheeni ei ole kokenut esimerkiksi JTX:n mainitsemia ongelmia, jotka tosiaan ovat jo sellaisia, jos ne omalle kohdalle sattuisi, niin pankin vaihto olisi ajankohtaisempaa.

    Toiseksi, se, että SP:n verkkopankki on reistaillut ja asiakaspalvelu mättää eivät ole kohdallani varsinaisia ongelmia. Kuten olen kirjoittanut, verkkopankki on reistaillut tasan kaksi kertaa minulla, ja pitkään aikaan vastaavaa ei ole ilmennyt. Jos joku haluaa tällaisen "superongelman" laskea syyksi vaihtaa pankkia, niin väittäisin sitä jotain erityisen herkäksi. Mitä tulee verkkopankin askeettiseen ulkoasuun, niin jälleen tuo on tottumuskysymys, ja käsittääkseni monilla muilla pankeilla on jo muutenkin ollut aika köykäiset verkkopankit. Asiakaspalvelu konttorissa taas on siinä mielessä yhdentekevää, koska ei siellä tule käytyä kuin korkeintaan hoitamassa yksinkertaisia asioita, joita ei hoideta kuin kerran. Tänään muuten sen sain hoidettua yllättävän nopeastikin.

    Pointti? Kyllä, SP:llä on ongelmia, mutta koska ne eivät kosketa minua sillä tavalla, että siitä olisi varsinaista haittaa, niin en näe syytä muiden huonojen kokemusten takia vaihtaa pankkia, jonka asiakas olen ollut lähemmäs kaksikymmentä vuotta. Jos jonkun mielestä tämä on outoa, niin sitten on. Käsittääkseni en ole ainoa SP:n asiakas, joten voitte poijaat kohdistaa ne haukut myös siihen erittäin suureen ihmismäärään, jotka edelleen ovat SP:n asiakkaita. En lähde väittämään kuitenkaan SP:tä parhaaksi pankiksi (varmasti senkin käsityksen vedätte teksteistäni :D), koska sitä se ei todellakaan ole: pankin mokailut ovat olleen paikoitellen erittäin törkeitä.
     
  13. srout

    srout Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.04.2007
    Viestejä:
    565
    Saadut tykkäykset:
    11
    Eikös tämä ole lähes tapa näissä uusissa eri yritysten tarjoamissa Visa/Mastercad/Ym. korteissa. mainostetaan vuosimaksuttomaksi ja otetaan se(ja enemmän) sitten 2-3 euron laskutuspalkkiossa.
     
  14. Vekka

    Vekka Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.02.2004
    Viestejä:
    1 022
    Saadut tykkäykset:
    8
    Heh, aikamoinen tuuliviiri.

    Nojoo, mutta eikö tämänkaltaiset hieman ristiriitaiset itsetutkiskelut ja "miltä minusta tänään tuntuu" lämpimikseen lörpöttelyt sitten kannattaisi kirjoittaa mieluummin vaikkapa jonnekin blogiin, kuin aiheuttamaan hämmennystä foorumille?

    Pahoittelut off topicista.
     
  15. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Haloo, "superongelma" on tässä tapauksessa täysin oikea ongelma. Jos lainat lisääntyy ja arpa käy välillä napsimassa tililtä sitä tai tätä, niin haluan kysyä missä kohtaa mielestäsi asia kenenkään mielestä pääsääntöisesti liittyy ulkonäköön?

    Pahvikin tajuaa käyttää pankkia jos se on vähän eri värinen mutta jos rahat puuttuu niin siitä nousee jo meteli. Koitahan nyt herätä sinäkin.
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Missasit sitten pointtini aivan totaalisesti. Jos olisit lukenut tekstini kunnolla, niin tietäisit, että olen täysin samaa mieltä kanssasi. SP:llä nuo ongelmat ovat suuria, ja ymmärrän hyvin näiden ongelmien uhrien halut vaihtaa pankkia. Mutta (ja ole nyt tarkkana)... Kun minulla ei näitä "lainat lisääntyy ja arpa käy välillä napsimassa tililtä sitä tai tätä" ongelmia ole ollut, ja käsittääkseni en ole ainoa. Ehkä tässä pelaan venäläistä rulettia, kun jään oikein odottelemaan, että SP:n sekoilut aiheuttavat minulle vihdoin oikeita ongelmia (esim. rahallisia menetyksiä), mutta jos realisteja ollaan, niin voinen uskaltaa sanoa 99.9%:n varmuudella, ettei näin tule käymään. Eikä siinä myöskään ole mitään ristiriitaista, että olen kritisoinut SP:tä. Aika monen asian joutuisi elämässä keskeyttämään/lopettamaan, jos syyksi riittäisi pelkkä epäkohtien löytyminen.

    Minun siis pitäisi vaihtaa mielestänne pankkia, koska SP on kohdellut kaltoin joitakin muita, eli jos toiselle tulee paha mieli ja haluaa lähteä leikistä pois, niin sekö tarkoittaa, että minunkin pitäisi. :hitme:

    Vekka, sinne blogiin voisi oikeastaan kaikki henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit ja epäloogiset piikittelyt pistää. Mutta juu, olen minä sitten kai erittäin tyhmä ihminen, kun muiden mielipahan takia en halua pankkiani vaihtaa. :rolleyes:
     
  17. monkeyalert

    monkeyalert Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    436
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onnistuuko kuitin tilaaminen postitse vielä jotenkin..? Ei meinaa millään löytyä kohtaa mistä tämä optio valitaan.. :hitme:
     
  18. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Sampo se pysyy otsikoissa. Nyt tietosuojavaltuuttettu on tutkimassa kerääkö Sammon verkkopankkijärjestelmä ylimääräisiä tietoja asiakkaiden koneilta.

    Kauppalehti
     
  19. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä on minulle nyt kynnyskysymys pysynkö pankissa vai ei. Ei minulle tule pankkikaan asentamaan turvakameraa kämpilleni että josko ne maksulaput kirjoittaakin joku muu.
    Toivottavasti nyt saadaan ihan virallinen kanta miksi ylimääräisiä härpäkkeitä pitää asennella.
     
  20. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Saamari soikoon, että on tämä Sampo Pankki ihmeellinen: yrittivät veloittaa 15. päivä erääntyneen asuntolainen lyhennyksen samana päivänä kahteen kertaan, mutta onneksi toinen virheellinen siirto oli merkitty jo poistetuksi. Käykäähän ko. pankin asiakkaat katsomassa omia tilitapahtumianne, ettei vain olisi käynyt samalla tavalla.