Saksalaisten vikatilastot

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana anttipee, 18.03.2004.

  1. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kielitaitoisille (saksankielistä tekstiä) mielenkiintoista luettavaa:
    http://static.hr-online.de/fs/plusminus/adacpannenstat.pdf

    Tilastot ovat vuotta 2002, ja hiukan kuvaajat hiukan hassulla yksiköllä (tuhannesosia eikä prosentteja). Tuulilasihan nuo kuvat taisi jossain vaiheessa julkaistakin, muttei tekstejä (vai julkaisiko?). Mielenkiintoisinta tuossa onkin lähinnä eri automerkkien tyypillisimmät viat, ne kun oli tuolla lopussa lueteltu mallikohtaisesti. Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuolle listalle on päätynyt ainoastaan vikoja jotka aiheuttivat matkan keskeytymisen, eli ihan pikkuvikoja ei ole laskettu.
     
  2. jaritt

    jaritt New Member

    Liittynyt:
    02.03.2000
    Viestejä:
    2 103
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kannattaa muistaa sellainen itsestäänselvyys että kyseiset tilastot on todellakin tehty vapaiden ajonopeuksien Saksassa jossa autoilla ajetaan kovaa pitkiä matkoja. Tämä selittänee osaltaan sen miksi monet luotettavan auton maineessa olevat isot ja kovakulkuiset autot löytyvät melko korkealta tuolla listalla.

    Rajoitettujen ajonopeuksien Suomessa matkan keskeyttävät usein aivan eri viat kuin Saksassa.

    Osaako joku muuten sanoa miten sähköisen ikkunannostimen tai suuntavilkkukatkaisijan vikaantuminen voi aiheuttaa auton tielle jäämisen? Löytyy luettelosta toki monia muitakin kummastuttavia vikoja.

    Mielenkiintoista luettavaa kuitenkin, erityisesti jos on tarkoitus hakea "hyväkuntoinen" auto Saksasta niin tuo tilasto kannattaa lukea hyvin tarkkaan läpi.
     
  3. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Erittäin hyvä pointti, itselle tuli aluksi mieleen vain täkäläinen suolaus käyttöolosuhteiden erona.

    Tai siitten ymmärsin väärin... toisaalta pienikin sähkövika voi estää ajamisen jos se imee akun tyhjäksi esim. pysäköinnin aikana.
     
  4. juntta

    juntta Member

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se suolaus Saksassa mikään tuntematon asia ole. En muista missä näin seuraavanlaisen tilaston : vuonna 2001 teiden suolaukseen käytettiin Suomessa 80 000 tonnia suolaa. Saksassa 500 000 tonnia. Varsinkin pohjois-Saksassa ja alppiseuduilla suolaa kylvetään isolla kädellä! :thumbsup: Etelä-Saksassa suolaa tietenkään ei käytetä kovin paljoa...
     
  5. jaritt

    jaritt New Member

    Liittynyt:
    02.03.2000
    Viestejä:
    2 103
    Saadut tykkäykset:
    6
    Täysin totta, nimim. "takavuosina pariin kertaan käynnistellyt autoa apukaapeleilla sisävalon unohduttua vuorokaudeksi päälle". Mutta voidaanko siinä tapauksessa puhua "tielle jäämisen aiheuttaneesta viasta" jos autoa ei saada edes parkkipaikalta tielle...

    Pohjois-Saksassa voi olla talvella lunta ja jäätä hyvinkin kunnioitettavia määriä ja siitä huolimatta maassa on nastarenkaiden käyttö kielletty. Kun vielä liikennemäärät ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna ei siinä tienpitäjällä juuri muuta vaihtoehtoa ole kuin reipas suolan käyttö jotta liikenne saadaan talviaikaan edes jotenkin sujumaan.

    Tämäkin tieto saattaa tulla yllätyksenä monelle "suolaamatonta" ajokkia Saksasta havittelevalle.
     
  6. Mahoney

    Mahoney New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mikähän näissä listoissa tarkalleen ottaen kaipaa lisäselityksiä? "Luotettavan auton maineessa olevat isot ja kovakulkuiset autot", mitä ne sellaiset ovat?

    Melkoista pilkun viilaamista... Pitäisikö tuo kansan suussakin tutuksi tullut termi muuttaa muotoon "tielle tai parkkipaikalle jääminen"?
    -Ei, autoni ei ole ikinä jättänyt tielle. Parkkipaikalle kyllä.

    Se on tietenkin eri asia, jos itse aiheuttaa tilanteen (esim. jättämällä sisävalon päälle). Mutta anttipee:hän mainitsi esimerkissään nimen omaan sähkövian, eikä itse aiheutettua tilannetta.
     
  7. jaritt

    jaritt New Member

    Liittynyt:
    02.03.2000
    Viestejä:
    2 103
    Saadut tykkäykset:
    6
    "Oberklasse" luokan kärki (siis huonoimmat autot):
    Volvo S70/V70/850 (41,9/1000)
    Opel Omega (41,6)
    BMW 7-sarja (27,3)
    Mercedes-Benz E-sarja (25,8)
    BMW 5-sarja (24,0)
    Audi A6/S6 (15,2)

    Kaikki nämä ovat Suomessa, ainakin vaihtoautojen hinnoittelusta päätellen, luotettavan auton maineessa. Kovakulkuisiakin ovat, ainakin mainosten mukaan. Isojakin, ainakin suomalaisen perheauton käyttäjän näkökulmasta.

    Yleisesti ottaen Saksassa juuri nämä "oberklasse" -luokan autot jättävät useimmiten tienpäälle. Voisikohan sillä olla jotakin tekemistä sen kanssa että Saksassa näillä autoilla saatetaan ajaa useampi tunti putkeen 200+ km/h? Voisiko mitenkään?

    :rolleyes:
     
  8. Mahoney

    Mahoney New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Voisiko? No eipä oikeastaan. Kyllähän sillä voisi olla tekemistä asian kanssa, mutta ei oikein kuulosta järkevältä. Ensinnäkin, tuossa mainitsemassasi "Oberklasse" luokassa ei edes ole muita autoja listattuna. Mitä muita autoja tuohon luokkaan kuuluu? Ja eikö niillä voi "ajaa yli kahtasataa monta tuntia"?

    Ja mitä pienempiin luokkiin tulee, niin tarjoatko samaa selitystä sinnekin? Kuulostaa pikemminkin taas siltä, että japanilaisten autojen hyvää sijoitusta ei joku halua uskoa (edit: Ei, kun syy löytyikin siitä, että Skoda on kahdella listalla aika kärjessä. ;) ) Siitä huolimatta, että tämä lista näyttää melko samanlaiselta, kuin muinakin vuosina vastaavat.

    Autojen hinnat eivät kylläkään muodostu pelkästään luotettavuudesta, vaan pitkälti aivan muista seikoista.
     
  9. jaritt

    jaritt New Member

    Liittynyt:
    02.03.2000
    Viestejä:
    2 103
    Saadut tykkäykset:
    6
    Japanilaisten autojen luotettavuutta ei ainakaan minulla ole mitään syytä epäillä. Lähipiiristä löytyy useampiakin hienosti toimineita japsiautoja jotka ovat viettäneet paljon vähemmän aikaa korjaamolla kuin omat suomalais/ruotsalaiset kulkineeni. Nykyisen saksalais-tsekkiläisen vehkeen luotettavuudesta en omakohtaisesti osaa sanoa vielä yhtään mitään, mutta muutama tuollaisella satoja tuhansia kilometrejä ajanut tuttavani pitää autoa varsin luotettavana. Syy tuon merkin valintaan tosin oli hintaluokassaan ylivoimainen hinta/varustelu/ajo-ominaisuudet/tila -suhde. Ja ADAC:in tilaston mukaan Skoda Octavia on luotettavampi kuin mm. isot Volvot, Omega, 700-sarjan BMW, Mersu E tai mikään neljästä mainitusta tila-autosta.

    Kun katsotaan vikapromilleja niin "oberklassea" useammin tielle jäävät vain tila-autot. Valtaosa pikkuautoista tai suomalaisittain keskiluokan autoista lienee Saksassa kuitenkin enemmän tai vähemmän kakkosautoina joilla ajetaan lähinnä kaupungissa ja autobaanalle lähdetään sitten perheen isolla autolla eli E-Mersulla tai tilavaunulla.

    Joku selityshän sille pitää olla miksi isot ja kalliit autot jäävät tielle kaksi kertaa niin usein kuin yli puolta halvemmat pikkuautot.

    Niin, kyllä minulle kelpaa sekin selitys että isot Mersut ja Volvot yksinkertaisesti ovat huonoja autoa. :D
     
  10. Mahoney

    Mahoney New Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Niin, kerrottakoon nyt vielä että nuo tässä threadissä mainitut isot autot eivät ole minunkaan mielestäni huonoja autoja, kun noin kokonaisuutena ajatellaan. Mutta kun puhutaan vikaherkkyydestä/luotettavuudesta, niin en käsitä miksi hinta vaikuttaisi asiaan, kuten oletat. Esim. Italiasta löytyy autovalmistajia, joiden autot maksavat miljoonia markkoja - mutta ovatko nämä luotettavia autoja? Usein päinvastoin. Nopeita kyllä, edustavia ja mahtavan imagon omaavia, hyvin ajettavia jne. Samoin esim. BMW:stä on kuulunut ainakin joidenkin mallien kohdalla negatiivistä palautetta huolto-ongelmien suhteen. Niin se vain on, katsos, että halvemman/pienemmän hintaluokan autoista ne luotettavimmat monesti löytyvät. Eikös esim. Rätti-Sitikkakin ollut aika varma peli.
     
  11. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Listalla ei ole esim. Saab:ia, koska sitä ei myydä tarpeeksi isoja määriä saksassa - tuolle listalle päästäkseen pitää autoa olla riittävän iso määrä saksassa rekisteröitynä (tästä taisi olla juttua silloin kun nuo kuvaajat näkyivät Tuulilasissa, voi olla tuossa tekstissäkin, mutta kielitaito ei anna myöden).

    Juu. Ja näillä 'fiilistekijöillä', mukavuudella ym. alkaa olla merkitystä jos autossa istuu esim. pitkän työmatkan takia merkittäviä aikoja vuodessa, IMO.

    Tilastoista huolimatta on paljon todennäköisempää nähdä 500 000km ajettu Mersu liikenteessä kuin samat kilometrit nähnyt Carina2, vaikka Carina2/Avensis pesi esim. juuri C-Mersun tuossa luotettavuudessa. Ehkäpä tuota tilastoa vääntää juuri se, että noita kalliita autoja ajetaan pidempään kuin halvempia?
     
  12. jussi28

    jussi28 Member

    Liittynyt:
    11.07.2002
    Viestejä:
    792
    Saadut tykkäykset:
    5
    Eipä näy Ford Focusta vikatilastoissa:D
     
  13. Generig

    Generig Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.01.2004
    Viestejä:
    1 879
    Saadut tykkäykset:
    5
    Osansa näihin vikoihin tuo sähköistyksen lisääminen. Nykyautot ovat tietokoneita täynnä ja pienikin sähkövika voi lamaannuttaa koko auton. Maadoitus varsinkin pitää olla kunnossa että homma toimii. Ennen auto kävi niin kauan kunnes polttoaine loppui, kunhan sen nyt aluksi käyntiin sai. Toista on tänään. Odottelemme sitä can-väylää näihin autoihin, pitäisi nikottelu vähentyä.

    Itse nykyään saksalaisen ja ennen japanilaisen (ja sitä ennen saksalaisen) auton omistajana sanoisin, että tässä on ylilyöntejä molempiin suuntiin. Mersut eivät ole niin hyviä että olisivat täydellisiä ja vastaavasti japanilaiset eivät ole riisikuppeja olleet enää 20 vuoteen. Saksalaisessa taidan silti pysyä jatkossakin vaikka ennemmin käytössä ollut volsu oli ihan susi. Tuon merkkistä autoa ei ainakaan pihaan enää ajeta.
     
  14. teme_l

    teme_l New Member

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    741
    Saadut tykkäykset:
    1
    Todellisuus lienee se, että auto pysyy niin hyvässä kunnossa kuin sitä jaksaa pitää! Todellisuudessa vain hyvin pieni määrä autoja pääsee tehtaalta "rikkinäisenä" tai tikittävän aikapommina. Jos tuollaiseen yksilöön törmää, niin kyseiset seikat yleensä ilmenevät jo takuu aikana. Mutta jos auto on yli 5v vanha, ei auton valmistajalla ole oikeastaan mitään mahdollisuuksia puuttua auton sen hetkiseen kuntoon.

    Eriasia ovat tyyppiviat, joita löytyy KAIKISTA autoista. Ne ovat ikään kuin bugeja, jotka korjataan yleensä mallisarjaan heti, kun ne huomataan (esim. ensimäisissä E36 BMW:ssä sisusta tuppasi hajoamaan jo vähän ajan kuluttua, mutta myöhemmissä ei kyseistä ongelmaa enää löydy).

    Jos minulle annettaisiin kaksi tuliterää mersua, niin 90% varmuudella saan toisen niin paskaan kuntoon kolmessa vuodessa ettei sitä enää hyväksi autoksi voi kutsua ja toisella ajaisin vielä kahden kymmenen vuoden päästä ilman sen suurempia ongelmia...

    Siksi minusta tälläiset vertailut ovat lähinnä huvittavia perinteisiä Tuulilasin/TM:n hakemia "kohu-uutisia"... tyyppiviat on luonnolisesti hyvä tietää, jos käytettyä on ostamassa...

    Ja itse olen kyllä huomannut sen tosiseikan, että japanilaisissa autoissa on OIKEASTI ohuehkot pellit. Ruostumisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, koska ruostuminenkin on aivan auton pitäjästä kiinni. Perheestä löytyy tällä hetkellä Nissan Primera ja Mitsu Lanceri, joten turha syyttää minua jostain japanilaisten vastaisuudesta (vaikka olenki Fordisti).
     
  15. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    P*skapuhetta. Mulla on neljästä autosta kaksi jättänyt tielle, molemmat alle 5v, mutta takuuajan jälkeen. Fiestasta lohkesi venttiililautanen (missäs huollossa tätä pitäisi tarkastella? Ja millä todeta etukäteen? Ei nimittäin varoittanut millään lailla.) ja Meganesta katkesi jakohihna (huollot virallisessa huollossa, remmin vaihtoväli ei ollut täysi, silmämääräinen kuntotarkastelu tehty ammattimiehen silmin 8000 km aikaisemmin). Joka tapauksessa tielle voi jäädä monesta syystä mitkä eivät johdu huonosta hoidosta tai huollon puutteesta. Sähköviat varsinkin ovat sellaisia mitkä eivät varoittele itsestään etukäteen, eivätkä kuulu säännöllisesti tarkasteltavien asioiden piiriin. Fiestan tapauksessa kaikki mahdollinen ja mahdoton tapahtui, autossa hajoili milloin mikäkin paikka, yleensä vain ei tielle jääty. Meganekaan ei ollut erityisen hyvä, remmin lisäksi mm. jarrut vaativat ylimääräistä vaivannäköä useampaan kertaan. Huonoa huolenpitoa? Miten noi kaksi muuta autoa mulla sitten ovat toimineet kunhan vain määräaikaishuoltojen lisäksi tankkaamassa käy? Kyllä niitä epäonnistuneita yksilöitä ja/tai malleja löytyy, ja tallainen listaus nimenomaan kertoo niistä jotain. Kun otanta on riittävän suuri, niin joka automerkille löytyy hyviä ja huonoja omistajia yllin kyllin.

    Väitätkö tosissaan, että esim. Volvo V70:n nelinkertainen vikaantumismäärä Corollaan verrattuna on pelkästään kiinni Volvomiesten huonommasta huolenpidosta? Äkkiseltään luulisi että kalliimman auton omistajalla on enemmän hävittävää pitäessään autoa huonosti, joten väittäisin niitä tumpeloita autonpitäjiä mahtuvan enemmän sinne halvempien autojen pariin.

    No niitä yleisimpiä vikaantumisen kohteita minäkin pidin aloitusviestissä mielenkiintoisimpina. :)
     
  16. teme_l

    teme_l New Member

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    741
    Saadut tykkäykset:
    1
    Venttiililautasen halkeaminen on saattanut johtua ajotyylistäsi. Olet esim. kenkinyt kylmällä koneella tai kyseessä on ollut valmistusvika, joka menee takuseen (jos olisit osannut vaatia, auton odotettu toiminta ikä on pidempi kuin 3v. Tod. näköisesti Ford olisi pistänyt sen sinun syyksesi. Venttiilinkin kun saa halkeamaan monellakin tapaa)... jos luet sen viestini uudelleen ja tällä kertaa oikein niin ehkäpä tajuat pointtini... remmi = paskaa tuuria, olet saanut remmin jossa on ollut valmistusvika, olisit rehdisti vaatinut remmin valmistajaa korvaamaan mahdolliset vahingot... Jarrut ovat tod. näköisesti tyyppivika, etenkin takana olevat levyt ovat varsinaisia kulutustavaroita monissakin autoissa (etenkin 90-luvun alun autoissa)... Eli kyllä niitä vikoja siihen autoon saa ilmestyä, mutta kun ne hoitaa ajoissa, ei tulevaisuudessa ole ongelmia, mutta kun on näitä ihmisiä, jotka eivät esim. viitsi käydä nytten vaihtamassa öljyjä, kun ovat vaihtamassa kesällä autoa ja hups ennen vaihtoa tuleekin ajettua jo 10tkm ajetuilla öljyillä toinen 10tkm tai vastaava. Esimerkkejä olisi niin paljon, keksi itse loput!

    Ehken painottanut tarpeeksi noita tyyppivikoja, mutta kyllä silti monet ovat saaneet 90-luvun autonsa kestämään hienona ja ehjänä 2004 vuoteen asti, vaikka kyseisestä ikäluokasta löytyy esim. ehkä paskimmat sähköt. Selitäppäs se sitten ja esim. se miten isälläni olleet autot ovat aina olleet kenties parhaimmassa kunnossa ko. mallista Suomessa, saat vapaasti tulla katsomaan tuota meidän 90 Mitsu Lanceria, koriltaan ainakin täydellisessä kunnossa, moottori alkaisi vaatimaan tosin jo pientä remppaa (250tkm 1.3:lla takana ja kannentiiviste tulossa tiensä päähän)? Lienee sillä ajallaan huollattamisella, säännöllisellä pesulla ja vahauksella, kylmässä tallissa säilyttämisellä, koneen lämmittämisellä talvella jne. ole ollut mitään vaikutusta??? Nykyään tosiaan autoista löytyy niin paljon tietokoneistettua automatiikkaa, jotta niiden ongelmia ei huollossa huomata (eikä huollossa huomata kaikkia muitakaan, mutta tärkeintä onkin se auton huollattaminen! Monet kun eivät sitäkään aina "muista" tehdä), mutta esim. sähköongelmiinkin pystyy vaikuttamaan, esim. säilyttämällä autonsa talvella kylmässä tallissa (lämmin talli on se kaikkein pahin, jos auto on ajossa) ja esim. poistamalla kenkien mukana tulleen lumen/jään/veden aina poijes jne.

    Väitän: Saksassa Volvon ostaa businessmies, jolla on varaa ostaa uusi auto vähintään joka kolmas vuosi ja häntä ei sen takia kiinnosta auton huollattaminen juuri ollenkaan, koska hän kuitenkin ostaa uuden, ennen kuin vikoja alkaa suuremmassa määrässä ilmentyä (samanlaisia ihmisiä löytyy jo Suomestakin huollestuttavan paljon, tunnen jopa monia näin autoon käyttäviä). Corollan ostaa tavallinen keskiluokan pulliainen, joka suunnitelee ajavansa sillä 5-10 vuotta ja sen takia pitää autostaan parempaa huolta. Luonnolisesti vikojen määrään vaikuttaa myös mallin ikä. Nykyistä Corollaa on tehty sellainen 7-8 vuotta lähes muuttamati (no näkö saattaa muuttua, mutta tekniikka ei ja onhan Corollalla ikää jo yli 30vuotta (muistaakseni) ja uusi malli aina pohjautuu joltain osin entiseen) ja Volvon V70 on suht koht uusi malli, joten se ei ole evoluutiossa yhtä pitkällä.


    Vieläkö pitää tarkemmin perustella... ei jaksa mitään romaaneja tänne vääntää :D Itse perustan väittämäni käytännössä ihan siihen, että tiedän myös monia ihmisiä joilla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia autojensa kanssa... liekö tuuria sitten? Ja sitten on niitä joiden on vaihdettava sitä autoa 3-5v välein kun se hajoaa käsiin :rolleyes: Huonoa tuuriako?
     
  17. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Venttiili oli ollut liian kuuma - penellä koneella ajettu liian kauan liian isolla kuormalla (3h, 3 äijää kyydissä). En minä sitä maksanut vaan Ford, mutta siitä huolimatta auto jätti tielle.

    En minä tuotakaan maksanut, mutta oikea syy oli se, että remmiin pääsi öljyä kun tiivisteet oli laitettu huonosti paikalleen konetta koottaessa tehtaalla. Öljy sitten pehmitti remmin nopeasti kun vihdoin pääsi läpi. Tämänkin homman suurin v*tutus oli se matkan katkeaminen.

    Eteen vaihdettiin jarrusatuloita ahkeraan (söivät palat ja hajosivat paloja vaihdettaessa), kunnes koneistamalla tokenivat. Näitäkään en muuten maksanut itse. Siitä huolimatta vika oli rasittava, enkä koe omilla toimillani sitä aiheuttaneeni. varsinainen tyyppivika ei ollut kyseessä, koska pajalla eivät muita tapauksia tienneet.

    Eiköhän nämä määräaikaishuollot väliin jättävä porukka ole kuitenkin aika pieni ryhmä? Ainakin niissä kolmen vuoden välein autoaan vaihtavissa ihmisissä.

    No noi pesut, vahaukset ja talli lienee kaikki selviä (vaikuttavat pelteihin), mutta peltien takia harvemmin jäädään tielle? Minä siis puhun edelleenkin harmeista jotka aiheuttavat pajalle menon määräaikaishuoltojen välillä. Sattumoisin oma Fiestani oli -90 mallia, mutta en todellakaan pysty kuvittelemaan sitä enään alleni. Puoli milliä olisi tullut täyteen jo aikaa sitten, nykyäänkin ajan 35 000 km vuodessa, silloin joskus Fiestalla kepitin melkein 50 000km/vuosi. Ei tullut mieleen kokeilla sitä kovin montaa vuotta, sen verran kamala auto tuo oli ajaa.

    Ok, sähköhommiin tuo voisi vaikuttaa. Mutta tuliko kenties mieleesi, että jotkut meistä joutuvat laittamaan töissä auton lämpimään talliin, kun kadulla ei ole tilaa? Tai taloyhtiön parkkihalli saattaa olla ainut tapa pitää bandiitit pois auton kimpusta, ja sekin on lämmin? En silti jaksa uskoa että tuo ihan järjettömiä määriä sähkövikoja aiheuttaa, sen verran hyvin ne herkemmät palikat on epoksihartsin sisään valettuna.

    Niissä bisnesmiesten volvoissakin on yleensä huoltokirja leimattuna, kai sille alle 3v vanhalle volvolle pitäisi määräaikaishuollot ja niiden yhteydessä tehtävät hommat riittää? Pellit saattavat hapantua, mutta tekniikan pitäsi kyllä tuossa vaiheessa vielä kestää, ilman että lisätoimenpiteiden puute vaikuttaisi auton käyttöikään millään lailla.

    Autoa vaihdetaan 3v välein silloin jos sitä käytetään työssä, ei tarvitse miettiä jääkö tielle vaikka olisi saanut sen maanantaikappaleenkin. Ei sillä ole laiskuuden kanssa mitään tekoa, se vain on kätevää (joskin kallista). Tekisin itsekin näin jos rahaa olisi liikaa, uusi on aina uusi.

    30v vanha corolla on tasan yhtä kaukana nykyisestä kuin 30v vanha volvo. Kyllä sen v70 alta löytyy yhtälailla 850, ja sen edeltäjät.

    Hajoaa käsiin on kovin suhteellinen käsite - jos tienestit ovat autosta kiinni, niin yksikin ylimääräinen päivä huollossa on paljon ärsyttävämpää kuin ajella sillä uudella.

    Enivei, en oikein usko tuohon määräaikaishuoltojen tekemättömyyteen. Pellit ovat eri asia, mutta ne eivät jätä tielle.
     
  18. teme_l

    teme_l New Member

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    741
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tästä nyt näköjään vois väitellä loputtomiin, mutta satoja tunteja harrasteautoforumeissa viettäneenä on jonkin verran tullut kerättyä tietoa, miten ihmiset autojaan käyttävät... ja lisäksi en ole mistään määräaikahuolloista puhunut, vaan siitä, miten sitä autoaan PITÄÄ, määräaikahuollot ovat yksi osa sitä, mutta eivät pelkästään riitä...

    Muutama kysymys noista sinun tiellejäänti kokemuksista:

    Ajoit liian suurella kuormalla? Nojaa... Fordin tekniikan aika hyvin tietävänä taisi kyydissä olla kolme yli 150kg äijää?

    Miksi et vienyt autoa huoltoon, jos kone vuosi öljyä hihnalle? Ja hihnatkin ovat kyllä öljyä kestäviä?

    Kai jarrulevytkin vaihdettiin aina satuloiden yhteydessä? Meinaan ne kun korkaa kieroiksi hinkkaavilla paloilla niin johan syöpyy uudetkin palat nopeasti. Itse en tiedä Meganen etujarruista, mutta vähän oudolta kuullostaa, että satulat niitä paloja syövät, eihän kitkapinta edes kosketa normaalissa systeemissä satulaan? Mutta kyseessä oli ilmeisesti harvinainen yksilövika, ja niitäkin esiintyy jokaisella automerkillä...

    Määräaikaishuollot tuppaavat vaan monelta unohtumaan siinä uuden auton viehätyksessä... ja tuolloin olisi erityisen tärkeää suorittaa huollot ajallaan.

    Lämmin talli vaikuttaa suoraan maadoitusvikoihin! Ja suurin osa autojen sähkövioista on maadoitusvikoja! Get the picture? (ja suurin osa konetilassa särkyneistä sähkölaitteista ovat tilapäiseen veteen ajamisesta johtuvia, joita ei muuten takuu korvaa! Tämäkin kumma ilmiö, että pitää tunkea se nokka siihen puolen metrin syvyiseen lättäköön kesän kaatosateissa)

    Jos ajattelet autoa kokonaisuutena niin pellit ovat helvetin tärkeä osa myös muun tekniikan kannalta...

    Okei... Volvo - Corolla vertaukseni ontui, mutta Ruotsalaiset nyt eivät osaa edes ajaa autoa... saatikka rakentaa niitä... :p

    Kuten jo aikaisemmin totesin, perustuu nuo väittämäni autonsa laiminlyöjistä sivusta seurattuihin kokemuksiin. Tiedän kyllä moniakin tapauksia monilta eri automerkeiltä, joissa kohdalle on sattunut maanantaiyksilö. Esim. yhden VW Passatin johon vaihdettiin kytkin-vaihdelaatikko-vetari osastolta jotain kymmenen kertaa ensimmäisen 10tkm aikana, samantyylistä yhden Opel Astran kohdalla: nämä eivät kuitenkaan ko. autoista tee sen huonompia kuin muutkaan, sillä tiedän monia hyvin palvelleita Passatteja ja Astroja...

    Ja vielä tuosta uusien autojen heitteillejätöistä: Suomessa on tätä nykyään outo ilmiö katsastuksessa, jossa ensikatsastuksessaan (onko se nyt 3 vuoden jälkeen, en muista tarkkaan) autot eivät pääse läpi. Erityisesti päästöt ovat osoittautuneet hankaliksi... maahantuojat ovat muuten ihan tosissaan alkaneet tutkia mistä tämä johtuu, koska sitä esiintyy järestään kaikilla merkeillä...

    Eniwei, jokaisella automerkillään on ne omat heikkoutensa, mutta niihinkin pystyy vaikuttamaan hyvin paljon omalla toiminnallaan! Ennen kaikkea mitään "pikkuvikaa" ei kannata väheksyä: Pienistä virroista syntyy iso puro
     
  19. anttipee

    anttipee New Member

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tämä oli Fordin kommentti - en sitä maksanutkaan kun minusta se ei ole liian iso kuorma.

    Kas kun remmi on koneen sisällä, ja sitä oli just katsottu. En availe pataa omine nokkineni harva se päivä, odottelen että kone varoittaa jotenkin. Tuo öljyä kestämättömyys oli huollon kommentti. Eikä sitä öljyä niin paljon mennyt, että sen tikussa olisi ehtinyt huomata.

    Ekalla kerralla levyt olivat ok, sitten kun vaihdettiin ekat satulat vaihtuvat myös levyt. Sitten ei enään, kun levyt eivät olleet millään muotoa kärsineen näköiset (tämä meni siis muiden piikkiin, niin minulla ei kovin paljoa ollut sanottavaa mitä tehdään).

    Ootko tosissasi? Varsinkin nyt kun Relluihin myydään tosi monesti mukana huoltosoppri jolla noista huolloista maksetaan kuukausimaksulla. Itse pidän uusien autojen pidentyneitä huoltovälejä pahempana ongelmana, ennen ongelmat ehtivät olla koneessa vähemmän aikaa ennenkuin huoltomies katselee. Nykyiset 20000km (tai jopa 30000km) kun eivät tässä suhteessa anna paljoa anteeksi.