Runous - kuka muu vihaa?

Keskustelu osiossa 'Kirjallisuus' , aloittajana 8no, 09.09.2009.

1. 8no

8no New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä topikissa voi kertoa omia kokemuksiaan runoudesta. Inhokkejaan, suosikkejaan, rakkauksiaan. Onko joku runoilija saanut päänne pyörälle, joko rakkaudesta tai sitten raivosta: kun ei ymmärrä mitään runoilijan runoista.

Haluan todella ymmärtää ja rakastaa runoutta, ja olen yrittänytkin moneen otteeseen, mutta ei niin ei. Lainasin Plathin Arielin ja joka kerta kun luen sitä, raivostun. Runot ovat hyvin kirjoitettuja mutta niistä ei saa mitään irti. Uskaltaisin jopa sanoa että tällä hetkellä ne vaikuttavat typeriltä, järjettömiltä. Mitä se masentunut giltsi yrittää kertoa? Eeva-Liisa Manner on toinen naisrunoilija jota olen lukenut. Kuolleet vedet sisältää melko leppeitä runoja jotka eivät niinkään raivostuta mutta ne eivät myöskään kohauta mieltä erityisemmin. Joskus tuntuu että runoja ymmärtääkseen pitää olla joko tylsä, puolihullu, kommunisti, masentunut, sairas tai vitun kirjaviisas. Runoja ei edes lueta yhtään, eikä myöskään klassikkokirjallisuutta. Kuka voi sanoa rehellisellä naamalla lukeneensa Proustin kuuluisan pääteoksen KOKONAAN?

Ironista tässä koko jutussa on se että lempiyhtyeeni on CMX ja ymmärrän Yrjänän lyriikoita aika hyvin, kun taas kymmenet tuhannet muut eivät ymmärrä. Yrpän sanoitukset ovat mielestäni valaisevia ja kiehtovia. Tosin herran runous on asia erikseen. Joskus minua ärsyttää hänen snobbaileva nimenheittelynsä. CMX on Vainajala-albumin jälkeen tehnyt pelkkää kultaa. Kolme ensimmäistä albumia olivat mielestäni kuvottavia.

Niinhän se on että syvä on vaikeaa. Miksi minun pitäisi keskittyä sellaiseen mikä on vaikeaa? On muutenkin huolia. Tämänhetkinen tuomio: runo eivät tarjoa minulle MITÄÄN. Sitten kun sieluni kasvaa nuoremmaksi niin ehkä ne eivät vaikuta niin vaikeilta. Minä mihinkään vaikeaan tule ikinä keskittymään.

Juhani Ahvenjärvi on runoilija johon kannattaa syventyä. Mielestäni hän kirjoittaa aika helposti sisäistettäviä runoja.

Viimeksi muokattu: 09.09.2009
  2. Kari Häkkinen

Kari Häkkinen Active Member

Saadut tykkäykset:
    8
    En itsekään - häpeäkseni - harrasta runoja, mutta en katso tarpeelliseksi hyökätä koko taiteenlajia vastaan 8no:n tavoin.

Jokaisen aggression taustalta löytyy pelko. Eli mistä moinen vihanpurkaus? Siitäkö, ettei oma ymmärrys riitä?

3. phelin

phelin Active Member

Saadut tykkäykset:
    3
    Luitko ollenkaan postia johon vastasit, vai vain pelkän otsikon?

4. 8no

8no New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Poistettu on.

5. Kari Häkkinen

Saadut tykkäykset:
    8
    Luin kokonaan.

Faijalla oli tapana julistaa suureen ääneen milloin mistäkin asiasta, ettei hän ymmärrä moista. Tennis oli käsittämätöntä, samoin miekkailu, rockmusiikki ja monet ruuat ja syötävät, kuten mm. melonit. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että ymmärtämättömyydellä rehvastelu onkin puolustusreaktio. "En ymmärrä" tarkoitti yhtä kuin "tuo on tyhmää, koska en ymmärrä sitä" ja oli yritys mitätöidä itselle liian vaikea asia turhanpäiväiseksi. Ilmiö on sen verran yleinen, että sille löytyy varmaan psykologiasta joku hieno termi.

6. CeeLo

CeeLo New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten kauan kesti ymmärtää, että "en ymmärrä" tarkoitti "en ymmärrä"?

7. Kari Häkkinen

Saadut tykkäykset:
    8
    Ei se tarkoita kertomassani yhteydessä tuota, vaan "sejase on tyhmää, koska en ymmärrä sitä". Asian väitetty tyhmyys yritetään perustella sillä, että se ylittää oman ymmärryksen.

8. CeeLo

CeeLo New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Jepjep, näinhän se on. Eiköhän tuo ole ihan luonnollinen reaktio itselle vieraaseen ja outoon asiaan. Mutta tekisihän se hyvää itse kullekin vähän haastaa itseään tutustumaan vähän vaivalloisempaankin. Kunhan vaan jaksais...

9. Kari Häkkinen

Saadut tykkäykset:
    8
    Eli jos palaisitte tuohon itse asiaan
    , niin minä voin häippästä muihin hommiin häiritsemästä.

10. Thezeus

Thezeus New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    En ymmärrä mitä hienoa runoissa on. Niissä on vain asiat järjettömän monimutkaisesti selitetty. Jokainen runo on tavallaan tehtävä, joka pitää ratkaista, jotta ymmärtäisi esitettävästä asiasta edes jotain. Onhan runoja toki monenlaisia, asteikolla: laidasta: "Oi, kun tuo kukka on kaunis" laitaan: "moottoriöljy, moottoriöljy, moottoriöljy, moottoriöljy, moottoriöljy, moottoriöljy..." Näin minä näen runouden, enkä aio tuhlata siihen vapaaehtoisesti enää yhtään enempää aikaa...

11. DVB-G

DVB-G Active Member

Saadut tykkäykset:
    23
    En hjummarra runoutta piirun vertaa.

Runous on sairaus. Leviää vain niihin poloisiin, joihin tepsii myös homeopatia, puhuvat kivet ja niiloylivainiot sun muut muotihömpötykset.

Koskaan ei tieteellisissä testeissä ole voitu todistaa, että puolikas molekyyli hiirenpapanauutetta korvanlehteen asennettuna parantaisi syövän, vaikka homppelipaatit niin yrittävät uskotella, huijatakseen poloisilta sairailta pennoset pois.

Koskaan ei tieteellisissä testeissä ole voitu todistaa, että niiloylivainion kaatumatautiterapia parantaisi mitään oikeaa tautia, vaikkapa aidsia, pahasti kukkivaa runosuonta tai kokoomuslaisuutta. Luulosairaat kyllä kummasti paranevat itse keksimistään oireista.

Koskaan ei tieteellisissä testeissä ole voitu todistaa, että runoudesta olisi mitään muuta hyötyä kuin pankkitilin pullistuminen, vaikkapa erään kansanedustaja-rakkausrunoilijan pankkitilin. Kun sairaat hellasäröpoloiset törsäävät sormet täristen viimeisetkin roposensa runokirjoihin, vaikka niilläkin rahoilla saisi jotain järkevämpää roinaa. Pakollisia tarvehankintoja. Elintärkeitä tuotteita.

Vaikkapa uusia kiintolevyjä. Ihania 2 teratavun tallennusmötiköitä. Suloisia pikku hurisijoita. Lämpöä hehkuvia bitinhamstraajia. Vienosti raksuttavia rakastajattaria. Mikään ei ole ihanampaa kuin hellästi hivellä noita leppoisia alumiinipintaisia lemmikeitä, nuolla niiden kaapeleista pölyhippuset pois, lausua niille kuiskaten Mooren Lakia pitkinä talvi-iltoina (ei saa huutaa, kovat äänet tutkitusti häiritsevät lukupään toimintaa). Väsyn hiipiessä silmäluomea lupsauttamaan on aika panna ihanat levymöttiäiset paapimaan, sammuttaa sähköt, kuunnella kierroslukujen keveää hiipumista, viimeistä nestelaakerin kohahdusta. Antaa nukkumatin kantaa levyt ja minut yhdessä pumpulisen bittimeren lainehille keinahdellen uinumaan. Kunnes uusi päivä vääjäämättä kipuaa tikapuita astellen taivaanrannan ylitse ja auringonsäteillään lämmittää minun ja alumiinisten ystävieni poskia, kutsuen taas uuteen bitti-ilotteluun virkeänä ja levänneenä.

12. marcoolio

marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    8
    Tuheroa joku joskus kauniisti runoilemalla kuulema saanut.

13. wickerman

wickerman Member Blokattu

Saadut tykkäykset:
    0
    Kasvain, sieltä tallustaa härkä!
    Taitaa tulla panolta kun on vielä kullinpääkin märkä!

14. CeeLo

CeeLo New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Siinäpä kaunis oodi kiintolevyille <3

15. Retro

Retro Active Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    5
    En näe olennaista eroa kirjallisuuden, runouden, näytelmien tai laulujen sanoitusten välillä. Laita You Tubeen hakusanoiksi Leino ja Loiri. Shakespearen koko tuotanto on runoutta, samoin Homeroksen kirjat ja antiikin näytelmäkirjailijat.
    .
    En ole erityisesti runoihin keskittynyt, mutta jotkut ihan fiksut ja tasapainoiset ovat. Leino taitaa olla ainut runoilija jota olen enemmän joskus lukenut.

Eikö olekin hienoa että kaikenlaisille ihmisille löytyy sellaista mistä he pitävät?
    OK.

Jos ei saa jonkun runoista mitään irti niin turha siitä on raivostua, kannattaa kokeilla jotain toista. Jos ei löydy ketään niin ei sitten, voi varmaan unohtaa koko lajin.

Tämähän on aivan vakiokuvio foorumeilla ja muuallakin riidellessä. Kun sanon että en ymmärrä mitä sanot, ei se tarkoita että olen tyhmä vaan että sanomasi on tyhmää eikä se ole järkevästi ymmärrettävissä. Voi kyse olla liian vaikeasta asiastakin, mutta yleensä syynä on haluttomuus ymmärtää. Mulla olisi erinomainen esimerkki eräs ketju jota tuskin tarvitsee nimetä.

Viimeksi muokattu: 09.09.2009