Täältä foorumista kun tuntuu löytyvän porukkaa vähän joka lähtöön, niin kysytäämpä nyt löytyykö yhtään rullaluistelijoita? Eniten kiinnostaisi viestitellä semmoisten kanssa, jotka harrastavat edes jonkinsortin temppuilua. Rullaluistimethan löytyvät lähes joka toiselta kaupunkilaiselta, mutta osaako kukaan tehdä niiden kanssa muuta kun hiihtää pyöräilyshortseissa pitkin rantateitä? Mulla on reilun viidentoista vuoden rullalautatausta, ja skedellä on pompittu portaita, kurbeja, handreilejä, bänkkejä ja mitä nyt sattuu. Viime kesänä hommasin ns. freeskate rullikset, kun teki mieli opetella jotain uutta. Nyt niillä pysyy jo flätillä pystyssä ja pienistä pompuista on tullut vedettyä jotain 360:siä ja pompittua joidenkin esteitten päälle/yli ja sen sellaista, mutta nyt on jotenkin keksi enää mitä temppuja niillä vois vetää. Rullalautaa kun voi pyöritellä ja pomputella paljon vapaammin. Eli mitä rullaluistimilla oikein voi tehdä? Jos ei ole sellaisia ihan pelkästään streettiin tarkoitettuja vekottimia millä voi grindaillakin. Stadissa kun oon rulliksilla pyörinyt, en oo vielä kertaakaan nähnyt ketään, joka olis hypännyt edes 180:stä jostain kurbista alas. Missä ovat kaikki vähääkään asenteellisemmat rullaluistelijat suomessa? Ovatko kaikki suomen rullaluistelijat ns. kuntoluistelijoita tai pitävät vain hokkaritaitoja yllä kesällä? Itse olen rulliksilla vielä täysi noviisi, ja olis hauska kuulla vähän alan kunnon harrastajien ajatuksia. Onko olemassa jotain kunnon saittia aiheesta? Skedesaitteja löytyy, ja ennen oli londonskaters.comissa hyvä foorumi, mutta ei enää. rami.
Kyllähän tuota on muutama vuosi takaperin tullut tehtyä ihan kiitettävästi, mutta nykyään ei oikeen enää aika tahdo riittää. Eihän sitä yksin jaksa mennä luistelemaan kun kaikki kaverit on jo lopettanu. Mitä niihin saitteihin tulee niin kannattaa tsekata Suomi Perkele
Ei ole tullut kokeiltua, kun olen sen verran onnettomuusaltis tapaus. Mieli tekisi kokeilla kyllä. Mutta pitänee ensin hommata henkivakuutus.
Toi Suomi Perkele olikin aika kovan tason juttua. Menee sinne skede-osastolle panostuksen osalta. En usko, että tuohon pisteeseen rulliksilla pääsen enää koskaan, ei paljon eronnut omista 80-90-luvun skedekuvioista. Sitä taitaa tarttee tommoset customoidut rullikset, jos meinaa vähääkään temppuu vääntää. Ilmeisesti ns. freeskate kulttuuria ei pahemmin suomessa ole. Se on siis kaiketi jotain tollasen hardcore vetämisen ja kuntorullailun välistä. En kyllä itekään tiedä ihan tarkalleen. rami.
Kaatuminen on osa näitä lajeja ja siltä ei välty kukaan . Nim. häntäluu toistaviikkoa niin kipeä, ettei paljon painavia tavaroita tarvi nostella. rami.
Täällä yksi rullailija. Tosin en temppuile, vaan harrastan ihan kuntoilupohjalta. Seitsemisen vuotta on tullut rullailtua.
Mistähän ostit nuo freeskate luistimesi? Itseäni kiinnostaisi ainakin tommoset. Luistelu ja pieni temppuilu. Ootko verttiä niillä vetäny? Toimiiko siellä?
En totta puhuen muista mistä ostin, mutta kyllä noita saa vaikka mistä. Salomonilla ainakin on. En ole verttiä vetänyt, skedelläkin olen puhtaasti streetti mies. Mulla on jäänyt temppuilu ihan hyppyosastolle. Ilmeisesti se on enemmän jotain taitoluisteluosastoa, jota noilla voi vedellä, eli ei varmaan pahemmin grindailla ja sen sellaista. Tänä vuonna ei oo tullut käytyäkään. Viime vuonna meni tosiaan loppukesästä häntäluu ihan hyvin, kun aika mittavan pompun jälkeen lähti tasapaino totaalisesti.
Ensimmäiset rullaluistimet tuli hommattua varmaan 7-8 vuotta sitten. Siitä asti olen lähes joka kesä niitä enemmän tai vähemmän käyttänyt. Muutamaksi kesäksi hairahdin tosin skeittariksi tuossa yläasteen aikoihin, mutta se on historiaa se. Ei ollut minun lajini. Ja jos pyörän ja rullisten väliltä pitäisi valita niin mielummin liikun rulliksilla. Muutama kaverini joiden kanssa rullaluistelun aikoinaan aloitin innostuivat tuosta temppuilusta - aggressivehan taitaa olla tuo astetta virallisempi nimitys - ja jotkut harrastavat tätä vieläkin aktiivisesti. Monet ovat jo lopettaneet ja muutama heistä oli Suomen parhaimmistoa. Heidän kauttaan tunnen monet näistä nykyisistä huipuista, jotkut paremmin jotkut huonommin. Tuttuja nimiä lähes joka toinen kun tuota Suomi Perkeles sivustoakin selailee. On sitä Venäläistenkin aggressive luistelijoiden kanssa tultu yksi ilta ryypättyä kun olivat Suomessa vierailemassa. Heitä voisi verrata jo maailman parhaimmistoonkin (tai näin olen kuullut). Kundeilla ei tunnu olevan mitään itsesuojeluvaistoa kun katselee noita Venäläisten luistelupätkiä. Ja miksikö et näihin temppuilijoihin kadulla törmää? No kaverit ovat jo monet vuodet kiertäneet ympäri Suomen kaupunkeja ja varmaan lähes jokainen spotti on koluttu läpi. Mitä nyt olen touhua seurannut niin yleensä mennään sille yhdelle spotille ja vietetään puoli päivää siellä ja sitten saatetaan vaihtaa toiselle. Eivät he puske pitkin katuja ja heitä ohimennen jokaiseen vastaantulevaan reiliin ja kurbiin jotain näyttävää. Varmaan muutaman kerran vuodessa kundit ottavat luistimet mukaansa ja lähtevät jonnekin päin Eurooppaa temppuilemaan. Pariisissa ovat ainakin muutamaan otteeseen käyneet. Sieltä noita spotteja löytyy varmasti paremmalla menestyksellä kuin Suomesta.
Olen vähän vanha jo, joten ei liikaa voi temppuilla, mutta viime kesänä testasin 180 hyppyä tasasella ja menihän se. Molempiin suuntiin. Hyppyjä tykkään tehdä ja uusin juttu on hypätä semmosen n. 50cm aidan yli 180 =) Se oli hurjaa... hypin myös ramppeja ja rappusia alas, mutta en mitään kierrejuttuja tai edes takaperin vaan ihan muuten vain. Rullistelu on kivaa! Ikä vain alkaa jo painaa ja välillä kattovatkin kieroon kun pompin hullun lailla stadissa... Ihan tavalliset rullikset mulla on, jarrupalakin löytyy. Lyömätön, jos tarttee nopsaan hidastaa. edit: Kaatunut en ole kertaakaan ja suojia en ole koskaan osannut käyttää. Oon aatellu, että iho korvaantuu kyllä aikanaan ja luiden murtumisen estää nätti ukemi, eli hiano-jujutsu-kaatumis-liike
No tuota aggressive porukkaa on näkynyt, mutta en oikeastaan sellaista peräänkuuluttanutkaan. Enemmänkin tuota freeskate-osaston harrastajaa, ehkä vähän vaikea selittää miten eroaa. Ulkomailla harrastetaan aika paljon kaikennäköisiä friday night skate -tyyppistä kamaa, se on enemmän semmoista sosialisointia, kun elämäntaparullailua. Babuskan meininki näyttää about samalta kun mun . Ennen muinoin tuli vedettyä skedellä handreilejä ja portaista 360 flippejä, mutta enää ei oikein oo uskallusta. Ja kuten tosiaan sanottu, takana on reilusti kymmenen vuoden skeittaustausta, joten tiedän kyllä miten se kuvio toimii. Voisin kuvitella, että aggressive-rullailu ei eroa juurikaan.
Täältä löytyy tuore rullaluistelija. Yläasteajoista lähtien olen sitä halunnut harrastaa, mutta (ehkä minulle tyypillisesti ) vasta nyt hommasin rullaluistimet. Tänään oli ensimmäinen kokeilupäivä, ja hyvin se lähti sujumaan vanhalta kiekkoilijalta. Jarruttamisessa vaan tahtoi olla hieman ongelmia (käytän jarrupala-jarrutusta, eli jarrutusjalka hieman eteen, ja sitten varpaita ylös ja kantapäätä alas). Satun asumaan kaupungin keskustassa, ja ehkä se on huono ympäristö liikennevaloineen harjoitella vauhdista pysähtymistä. Selvisin kuitenkin hengissä. Mitä tulee temppujen tekemiseen, niin halua on, mutta urheilullinen lahjakkuuteni on aina tahtonut karista pois sen suhteen, jos maata vasten on muuta kuin jalka.
Itsellä on muutama kesä tullut 80mm renkailla varustetuilla Salomoneilla luisteltua, ehkä sitä ensi kesälle voisi vaihtaa suurempaan rengaskokoon niin ei huonot asfaltit haittaisi niin paljon (täristäisi).
Hankin juuri uudet K2set, malli Moto Extreme. Nyt pyöriä on 2x10cm ja 2x9cm per luistin. On kyllä luistelumukavuus ja liukukyky ihan eriluokkaa vanhoihin huonolaakerisiin Salomonin 4x8cm verrattuna. Ne mäet mitkä meni aikaisemmin lähes kävelyksi, liukuvat ylös ilman hirveetä hengästymistä. Tulisi vaan lämpösemmät ilmat, kun en tykkää kylmässä luistella. Suolanen hinta vaan harmittaa. Taitaa K2 vetää kivasti voittoa, kun on ainoa merkki Suomen markkinoilla ainakin tänä vuonna.
Mitäs noille luistimille tuli hintaa ja mistä ostit? Itsellä on jo varmaan yli 5 vuotta vanhat rullaluistimet, taitaa olla myös Salomonit, ABEC 3 laakereilla. Nyt alkaa taas ilmat sallia luistelun niin mielessä kävi josko ostaisi paremmat rullikset alle. En ole yhtään seuraillut rullaluistimia pitkään aikaan, mitä noissa kannattaa ottaa huomioon uusia ostettaessa? Vanhatkin ovat vain jotkut hyvästä tarjouksesta ostetut sen enempää miettimättä.
Itse ostin Sportiasta, koska Intersportista ei tätä mallia löytynyt ja Sportian palvelu oli parempaa. Tyyriit luistimet oli, 250 kustansi. Lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota laakereihin, renkaan kokoon ja kengän istuvuuteen. Laakereissa taitaa ABEC 9 MR2 olla parasta mitä markkinoilla on, omissa perus ABEC 9. Isommat pyörät vaimentaa tärinää enemmän ja mahdollistaa kovemman pyörän käytön. Pyörän kovuus menee osittain painon mukaan ja osittain käyttötarpeen mukaan. Isot pyörät vain ovat kömpelömpia kikkailussa, mutta matkaluisteluun paremmat. Sopiva koko kengälle on siten, että istuessa saat juuri varpaalla koskettua kengän kärkeä, luistellessa jalka sitten painuu enemmän kantapään suuntaan ja varpailla on sopivasti tilaa. Nämä siis myyjältä kuultuja, itsehän en asiasta tiedä mitään
Tuo Moto Extreme voisi olla hyvä kompromissi matkaluistimen ja kaupunkiluistimen välillä, Radical Pro:t (100mm/110mm) voisivat olla jo tappovehkeet, eli itseltä lähtisi henki kovin herkästi. Mitä tarkoitat tuolla että K2 on ainoa merkki Suomessa tänä vuonna?
K2 Sports Finland sivuilta katselin itse äsken esittelyvideoita läpi. Mielestäni hyvin oli pääpiirteittäin käyty mallit läpi ja olipa hieman asiaa oikean luistimenkin valinnasta. Tuosta Cross-training mallistosta tosiaan Moto 90 tai Moto Extreme voisi olla omaan käyttöön sopivat. Enimmäkseen tulee matkaa luisteltua, mutta joskus mahdollisesti kaupunkiympäristössäkin. Sauvat ajattelin hankkia myös niin saa lykkiä eteenpäin ja käsillekin on tehtävää.
No eipä tainneet olla kovin tyyriit... Nimittäin minulla on juuri nuo K2 Moto Extremet (juuri ostetut), ja Intersportissa niistä maksoin roiman alennuksen jälkeen 39 euroa enemmän kuin sinä maksoit. Alkuperäinen hinta siellä oli 339 euroa. Halusin ostaa heti ihan kelvot rullikset, koska (jälleen kerran) olen kuluttajana sellainen, että harvemmin (tai ainakaan viiden vuoden sisällä) tulee ostettua toista samanlaista. Noihin kalliimpiin Radical yms. malleihin en kuitenkaan halunnut lähteä, sillä olisihan se aika naurettavaa ostaa 500 euron rullikset, jos ei ole kertaakaan ennen elämässään luistellut (sitä paitsi käsittääkseni noissa kalliimmissa malleissa ei ole tukea niin paljon kuin huokeammissa malleissa, ja se kai johtuu siitä, että oletuksena on, että kalliimpien mallien ostaja on jo kokenut luistelija, jolla tietyt lihakset ovat kehittyneet). Tietenkin rahalla saa monesti laatua, ja näin on myös Moto X:n kohdalla. Ovathan nuo erittäin mukavat rullikset jalassa (K2:lla on positiivista muun muassa leveämpi lesti muihin merkkeihin verrattuna, mikä sopii ainakin minun jalalleni), ja ei noilla ollut vaikeuksia rosoisenkin alustan yli luistella (tärinänvaimennuksesta en osaa sanoa, koska olihan sitä kuitenkin jonkun verran, kun luisteli esim. kaupungin "sementtilaatta"alustalla. Pakko vielä tuota istuvuutta hehkuttaa sen verran, että melkein aina kun olen ostanut jalkaanpistettävän (etenkin urheiluun liittyvän), niin jollain lailla se ei ole istunut ihan täysin jalkaani. Nämä rullikset kyllä istuivat kuin unelma, ja tuntui, ettei jalassa kenkää melkein olisikaan.