61 Hz 2,8m ja 63 Hz 2,7 m noin. Oisko joku huoneen mitta tuota kokoluokkaa, niin seisovaa aaltoa veikkaisin..
Siinä on kaksi korkean Q:n vaimentumaa lähellä toisiaan. Ilman Anti-Modea 52 Hz:n korostuma peittää ne näkymistä tässä kuvaajassa. Vesiputouskäyrässä varmaankin näkyisivät.
Hmm.. seinä jolla subi sijaitsee on hieman yli 3m pituudeltaan ja kuunteluetäisyys (sama kuin etäisyys jolta mittasin). Tuosta ~25hz montusta olisi mukava päästä myöskin eroon, tosin taitaisi mennä sisustushommiksi ja epäilen vahvasti että siinä vaiheessa iskee kovaa hellasäröä :hitme:
Tuo reilun 60 Hz:n kuoppa on kuitenkin vain n. 4dB eli ymmärtääkseni varsin maltillinen. Sulla on niin tarkka asteikko tuossa, että tuollainen pienikin kuoppa erottuu hyvin. Tuolla alemmilla taajuuksilla on kuitenkin oikeita kuoppia, että jos johonkin panostat, niin panosta ensin sinne.
Kuoppa vaan niin kapea ettei se näy kokonaan..vaimenee todellisuudessa enemmän. Ja eipä niitä nuin kapeita vaimentumia taida kovin herkästi kuulla muuten kun pistetaajuuksilla ja päätä pitämällä mittauspaikalla tarkasti
Totta turiset! Ja seuraavaksi otetaan hyviä ehdotuksia miten tuo 20db -> 25hz 12db vaimeneminen saadaan nostettua!? Tässä vielä kuva tilasta. Sohvan takana kipsilevyä, päätyseinä betonia. Kameran takaa lähtee aukeamaan leveä käytävä koko asunnon perälle asti. Kuvassa vielä entinen BK:n XXLS400. Nykyinen SVS on samalla paikalla ja järjestys muutenkin täysin vastaava.
Takaseinässä kiinni oleva kuuntelupaikka on aina kompromissi ja aiheuttaa ongelmia. Mites jos kääntäisi koko teatterin 90 astetta myötäpäivään? Samalla sivuseinät menisi identtisempään suuntaan, nyt toisella puolella seinä ja toisella aukeaa tilaa... Oletko kokeillut siirtää subbarin paikkaa? Tiedä vaikka pelaisi paremmin noiden pistorasioiden edessä.
En oikein tiedä mitä järkeä on muuttaa säätöjä pelkkää mittausta varten (200Hz:n jakotaajuus) toisiksi kuin se millä aikoo tavallisesti kuunnella, mutta jos tässä nyt käsitellään vain tuota kuvassa näkyvää vastetta niin onhan se hyvän näköinen. Olettaen, että mittauksiin voi luottaa niin, eikös tuo M1kko:n 25Hz - 100Hz:n vaste nyt kuitenkin ole akustoimattomaan tilaan (oletan, ettei ole akustoitu kun siitä ei mitään mainittu) jopa Antimoden kanssa tosi hyvä. Pystyyköhän tuota enää parantamaan ilman kunnollista suunnitelmaa ja mittavia akustointeja? Millainen tuo tila nyt oikein on ja millainen vaste on alemmalla jakotaajuudella pääkaiuttimen/mien kanssa?
Halusin eliminoida pääkaiuttimet ja keskittyä subin toistoon. Nyt otin mittauksen 60hz jaolla ja anti-moden lift 25 päällä. Alkaa mielestäni näyttämään paremmalta, tai sitten vaan hämäännyn kun muutin hieman mitta-asteikkoa. Oikeassa olet, mitään akustointeja ei ole tehty. Tuolle isolle päätyseinälle on tarkoitus kyhätä jonkinlaisia akustiikkatauluja lähinnä yleistä kaiuntaa vähentämään, bassoihinhan millään ~6cm syvillä villalla täytetyillä canvastauluilla ei taida pystyä vaikuttamaan. Vasta puolisen vuotta tässä asuttu, vaiheessa vielä! Itse tykkään leffoja katsellessa että 20hz maasto on hieman kuumana, korva erottaa kuitenkin heikommin nuo matalat taajuudet? Olisikohan tuo ~65hz monttu korjaantunut pääkaiuttimien mukaan tullessa? Tässä vielä uusi mittaus, ja tässä vielä pohjapiirros asunnosta joka löytyikin kätevästi taloyhtiön sivuilta. Aiemmin postaamassani kuvassa setistä käykin ilmi kaiuttimien sijainnit, eli tuossa parvekkeen isojen ikkunoiden edessä ja subbari oikean puoleisen pääkaiuttimen ja keskikaiuttimen välissä.
Monesti neuvotaan mittaamaan kaiutin kerrallaan. Näilläkin foorumeilla usein näkee kuitenkin vain kuvaajia joissa menee yksi käyrä. Onko tarkoitus siis mitata kukin kaiutin erikseen ja keskiarvoistaa saadut tulokset, vai mitä käyriä te esitätte? Itsellä 5.1 setin säätö edessä ja yritän tässä sisäistää REW:n ihmeellistä maailmaa.
Hyvä kysymys, itseänikin on vaivannut tämä. Pitääkö joka kanava mitata ja korjata erikseen. Takakanavat, miten? Entä sovitus subwooferin kanssa. Olen koittanut lukea tätä ketjua ja hometheatershackin foorumia löytämättä aivan suoraa vastausta.
Mittauksia voi tehdä myös hyvin yksinkertaiesti ja saada käyttökelpoisia tuloksia. Ei siis tarkkoja, mutta käyttökelpoisia. itse mittasin laittamalla Macbook pro:sta johdon vahvistimeen ja painoin REW:stä "measure". Sisäisellä mikillä tulee yllättävän hyviä käyriä. Bassoalueen tassamista voi tällä perusteella ihan hyvin tehdä. Kanavat voi olla helpointa mitata yksittäin siten, että siirtää pitkää kaiutinjohtoa kaiuttimesta toiseen. Erityisesti, jos on banaaniliittimet käytössä. Mittaus kannattaa tehdä etukaiuttimien osalta myös subbari saman aikaan päällä.
Kaiuttimista mitataan toistokäyrät yksitellen. Mittaustuloksen perusteella voidaan tehdä tarvittavat asetukset AV-vahvistimesta, hakea hyvä paikka kaiuttimelle ja tehdä tarvittaessa taajuuskorjaus kaiutin kerrallaan. Kaikkien kaiuttimien keskiarvokäyrälle en juuri keksi muuta käyttöä kuin jälkikaiunta-aikamittaukset. Mistä tiedät että käyrät näyttävät oikein? Aika hinnakkaillakin mikrofoneilla on alimpien taajuuksien mittauksissa yllättäviä eroja. Toinen tapa on viedä signaali sisään vahvistimen 5.1-liitännästä. RCA-liitintä on helppo vaihtaa kanavasta toiseen. Paino on sanalla myös. Tällä tavoin saadaan kaiuttimien ja lisäbasson tasot sovitettua parhaiten toisiinsa. Lisäbasson vaiheensäädöllä haetaan paras toisto jakotaajuudella.
Mikin taajuusvaste todennäköisesti laskee aika tasaisesti, ainakin ilman jyrkkiä piikkejä. Mittauksessa huoneresonanssit taas näkyvät piikkeinä. Ainakin mun olohuoneessa macin mikillä mitattuna antimodella tasoitettu käyrä on aika suora ja ilman antimodea on 15dB piikki 42Hz:lla. Kun on toi antimode niin ei voi itse säätää. Pääkaiuttimien vastetta voin säätää yammun PEQ:lla (piiikit 42 ja noin 80Hz). Jako on 40Hz, joten tuota piikkiä pitää tasata niistäkin.
Näin ei aina käy, mikrofonin vaste voi myös aaltoilla. Jotta voisi väittää läppäriin integroidun mikrofonin toimivan tietyllä taajuusalueella riittävällä tarkkuudella niin tulisi ensin tehdä vertailumittaus kalibroidun mikrofonin kanssa vakioiduissa olosuhteissa. Mikäli tulokset ovat lupaavia niin olisi vielä hyvä verrata paria muutakin läppäriä, jotta saadaan käsitys vaihtelun määrästä.
Tässäkin taas sama ristiriita jota yritin kysellä tuossa aiemmin. Ymmärrän että yksitellen mitattaessa kunkin kaiuttimen optimi sijoitus yms on helppo määrittää. Mitä tuolla koko 2.1 setin yhtäaikaisella mittaamisella haetaan? Tuokin mittaus on kuitenkin ammattilaisen tekemä.
Taitaa olla parempi etten kommentoi tätä asiaa enempää. Parhaiten vastauksen kysymykseen osaisi antaa mittausten tekijä.
Mittaus on päin rectumia. Kävitkö ensin kysymässä mittausapua lähipubin portsarilta/talkkarilta mutta vasta vahvarifirmassa täppäsi? Jos katsot guukkelilla, tämä apollo acoustics ei ole mikään akustiikkafirma. Toimialue näyttää olevan vahvistimet. Mittauksien tekijä saattaa siis olla ammattilainen, mutta väärältä alalta. Jos käyttää ammattilaista, kannattaa valita oikean alan ammattilainen.
No on. Kanavat mitataan yksitellen. Niitä EI MITATA tuolla tavalla yhdessä kuin korkeintaan ihan matalien taajuuksien aputarkistuksena. Nyt oikea ja vasen kanava on mitattu yhdessä ylös asti, ja tätä L+R -yhteislaukausta esitellään "huoneen vasteena". Rookie-tunnistimen merkkivalo palaa kirkkaana. Toinen virhe on jumputi pumputin tasonsäätö joka on unohtunut captain jack -lukemiin. Kalibrointivirhettä on epäselvästä asteikosta luettavissa ainakin 6 dB. Ammattihenkilöllä arvostelukyky ei kahdeksan tunnin vemputtamisella saisi pettää näin pahasti. Das ist total Desaster, Himmel.