Riisit riisikeittimeen!

Keskustelu osiossa 'Ruoka & Juoma' , aloittajana JS83, 01.11.2009.

  1. Yufina

    Yufina Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2005
    Viestejä:
    50
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täytyy kyllä sanoa tuohon edelliseen viestiin, että riisikeitin ja kattila on täysin eri asiaa. Jos joksus sortuu käyttämään riisikeitintä niin ei sitä kyllä helpolla enää kattilaan tee mieli käyttää. Muutenkin nuo kalliimmat riisikeittimet osavat sellasia asioita, mitä katillalla ei pysty tekemään. Ja se riisin maku, mikä riisikeittimellä tulee on aivan ihan erinlaista (sellaista jota jopa viitsii vähän useamminkin syödä).

    Vai osaako kattila pitää riisiä lämpimänä monet tunnit? Entä saako sitä ajastettua niin että riisi on silloin valmis kun haluaa sitä syödä. Kattilan kanssa riisiä pitää koko ajan vahtia ja loppu tuloskaan ei yleensä ole lähellekkään riisikeittimen tasoa.

    Ehkä tuo 200-250e on vähän liikaa riisikeittimestä, mutta minkäs teet, jos ei tänne halvemmalla saa. Itse ainakin melkein päivittäin syön riisiä, joten ei tuo raha ihan hukkaa mene. Ja ainakin tämä nykyinen halpa riisikeitin tekee välillä riisiä vähän "miten tykkää".
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2010
  2. TuK

    TuK Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2004
    Viestejä:
    566
    Saadut tykkäykset:
    14
    Sää olet DVD Plazalla ja ihmettelet sitä, että ihmiset haluaa hifistellä? :confused:
     
  3. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    On aina terveellistä palata välillä edes 5 sekunniksi terveiden maailmaan sieltä karanneiden mopojen maailmasta.

    Aito vakaumuksellinen hifisti ei pahasti suutu, vaikka vääräuskoiset eivät ymmärrä hänen hienoja timanttipintaisia välikaapeleitaaan mp3-soittimessa tai 4*5000 euron 22 tuuman vanteita ToijotaKorollassa.

    Koska vääräuskoiset aina ihmettelevät minun subbari/betoni/epoksi/pikseli/dB-minimivaatimuksiani eli OverKill-uskontoani, minäkin vuorostani ihmettelen muiden uskovaisten harhoja. Kun kyse on niistä uskonnoista, joihin minä itse en usko. Muotivaatteet, hajusteet, pitsiverhot akustoivina elementteinä, riisinkeittimet, leegopalikat kaapelikorokkeina, leegopalikat kuvassa, leegopalikat korvatulppina...

    Ihmettely on normaalia. Ihmettelyn kieltäminen on fasismia?
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Yhdistelmä-mikrouuneihin minä kyllä uskon. Uunini maksoi muinoin markka-aikana noin 600 euroa, inflaatiokorjattuna mitä lie 700 euroa tai jotain. Marketeista tietysti saa parilla kympillä halpamikroja, mutta minä en koske kepilläkään mihinkään mekaanisesti ohjattuun romulaitteeseen, vaadin numeerisen ohjauksen ja ohjelmoitavuuden.

    Ihmetelkää nyt huviksenne sitä, kutsukaa minua rauhassa vaikka uunihifistiksi. Vaikka ihmettelette Uuni-Uskontoani maailmanloppuun asti, en aio muuttaa vakaumustani, enkä siis osta mitään mekaanisesti komennettavaa roinaa.

    Sitten kun tämä vekotin joskus lopullisesti hajoaa, pitää ostaa kallein mahdollinen vastaava tilalle. No siis ei mitään Brunein Sulttaanille tehtyä platinasta koverrettua miljardin hintaista erikoismallia, mutta kuluttajille tai teollisuuskeittiöön tarkoitettu laadukas vehje nyt kuitenkin. Kaikin herkuin.
     
  5. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin onhan sitä aina vahva ennakkoluulo parempaa tietoa kuin omakohtaiset kokemukset :rolleyes:.
     
  6. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Oriental Supermarket, Sörnäisten rantatie 3: Hyllyssä oli joku viikko takaperin Triangle FG10A(G)-riisinkeitin. Ulkonäkö kuten alla:
    http://www.diytrade.com/china/4/products/2752380/Micro-Computer_Electric_Pressure_Rice_Cooker.html

    Uskottavan oloinen rakenne, onko tuo jo painekeitin? Napeissa kiinatekstit, hintaa 99 euroa, ei varmaankaan mitään eurooppalaisia hyväksyntöjä. Jos joku käy hakemassa tuon kokeille niin olisi mukava kuulla kokemuksia. Käsittääkseni isohko sikäläinen valmistaja, tekee mm. HONG- ja TRIANGLE-tuotemerkkejä.
     
  7. ana198

    ana198 Guest Guest

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    0
    Clas Ohlsonista tuli poistettua Colinen riisinkeitin(33€, siel olis ollu myös joku halvempi saman valmistajan malli) ja olihan sen käyttö helppoa.
    Aasialaismättöjä kokattaessa tuo helpottaa suunnilleen saman verran kun kaukosäädin telsun katselussa.
    Taisin tehdä vahingossa pienemmän annoksen kuin on se minimi mutta tulos oli oikein hyvä.
     
  8. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Kaveri osti Phuketista Fuzzy-logic Panasonic SR-DE 103 keittimen, hintaa paikallisessa tavaratalossa alle 40 euroa. Verkkojohto on irrotettava ja mukaan tuli enkkumanuaali. Eli jos on tuonne päin matkustamassa ja jättää 3kg pelivaraa matkatavaroihin paluumatkalle niin tulee hyvin matkalaukussa. Merkkejä oli ollut tarjolla paljon muitakin, kuten Philips, Sharp, Toshiba.

    http://panasonic.co.th/web/pid/10330/Feat/2
     
  9. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä vinkki. Keitin on asiallisen näköinen, varsinkin tuohon hintaan. Thaimaan sähköt on 220V 50Hz, joten kestoikä voi jäädä lyhyemmäksi kuin aidon 230V-laitteen. Hyvällä onnella kyseessä on yleismalli, joka on tarkoitettu 220-240V sähköille.
     
  10. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 973
    Saadut tykkäykset:
    255
    Riisin keittäminen oikein.

    Eipä ole koskaan edes käynyt mielessä, että pitäisi ostaa riisinkeitin. Yleensä tulee suosittua mahdollsimman pientä kattilaa, niin vesi alkaa kiehua nopeaan ja ei jää yli riisiä.
     
  11. Ykskytä

    Ykskytä Guest Guest

    Liittynyt:
    18.07.2001
    Viestejä:
    2 609
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aikamoista puuroa näytti Tv-kokki Sami Garamin ohjeella syntyvän :). Oli hauska kuunnella kaikkia eri tapoja miten hän oli riisin keittämisessä epäonnistunut. Hänellekkin sopisi riisinkeitin.
     
  12. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 973
    Saadut tykkäykset:
    255
    Tuosta olen samaa mieltä, että ihmeen puurolta näytti, vaikka lähtökohdat ja ohje oikea, kokki videolla onkin joku tunari. Eli kaksi kertaa enemmän vettä kuin riisiä ja hiljalleen antaa imeytyä veden riisiin. Helppoa! Ja ainahan pitää olla hieman jännitystä, että tuleeko täydellistä riisiä vai ei. Itsellänihän tulee aina täydellistä riisiä ja ei kiehu koskaan yli. Pottuja tosin en osaa vielä keittää täydellisiksi, helposti tulee liian vetisiä tai jä hieman koviksi. Onkohan pottujen keittämistä varten kehitetty jotain härveliä?
     
  13. xioxia

    xioxia Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.10.2007
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse hommasin zojinrushin muutama viikko takaperin. En voisi kuvitellakaan että keittäisin riisit enää kattilassa. Keitto tulos on sitä jotain ;)
     
  14. Leterface

    Leterface Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.04.2007
    Viestejä:
    5 036
    Saadut tykkäykset:
    153
    Nonniin nyt elämäni eka kunnon riisinkeitin piti haudata kaapin perälle kun teflonia alkaa todenteolla tulla riisin sekaan (ei toki näy riisin seassa mutta itse en sitä paskaa halua varastoida elimistössäni) Tämä Panasonicin thaimaasta ostettu malli noin 15-17 vuotta sitten ja käytetty noin puolet ajasta säännöllisesti 2-7 kertaa viikossa. Ja muistaakseni maksoi noin 75 euroa eli kyllä oli hintansa värtti, harmi vain kun uutta "teflon-kattilaa" siihen ei löydy internetistäkään.

    Meinasin jo hankkia korealaisen Cuckoo-riisinkeittimen, niitä saa jo ihan järkevään hintaan EU amazoneista ja löytyypä jopa varakulhoja ainakin tällä hetkellä.

    Vaimo ei kuitenkaan lämmennyt noin 130 euron uuteen keittimeen niin kaivoin hyllystä noin kaksi vuotta sitten hankkimani Instant Pot. Laite lähinnä lojunut kaapin pohjalla kun en thaimaalaista riisiä siinä osannut kunnolla valmistaa (jota pääasiassa käytän riisinä). Uuden ohjeen kera: 2-3 minuuttia pressure cook ja noin 15 minuuttia sen jälkeen laittaa laitteen nupin hitaasti pois sealing tilasta venting tilaan ja kun ei paljoa vettä riisiin sekoita (vain juuri vähän yli riisin tason), niin riisistähän tulee lähes yhtä hyvää kun Panasonicista ennen (nyt vähän likainen laite / tunkkainen riisi seistyen vasta yli vuorokauden).

    Hankinpa kuitenkin salassa vaimolta vielä hyvän kattilan (Fisslerin paksupohjaisen) kun sai eilen vielä noin puoleen hintaan niin voi kokeilla valmistaa siinä pieniä määriä riisiä kun tuo minun 5 litran Instant Pot on kyllä hemmetin iso ja vaikka sen melko laadukkaalta tuntuva ei-teflonia-sisältävä rst-kattila onkin yllättävän nonstick riisin kanssa niin kyllä tänään meni viemäriin vähän turhan paljon teräkseen kiinnittynyttä riisiä pesun yhteydessä..Pienempää Instant Pot mallia voin kuitenkin suomalaisillekin suositella riisinkeittimeksi. Jos aiot käyttää laitteen muita hienouksia niin isompi 5l malli lienee kuitenkin fiksumpi. Jos jollakin pienempi (2-3 litran) uudenveroinen Instant Pot niin vaihdan mielellä sen minun isompaan malliini (laita yksityisviestiä tällöin).
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2022