Rakennusohje: Hifi-PA, elementit 100e/kanava

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana saurama, 29.01.2014.

  1. konTomi

    konTomi Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minulla on nykyään hankaluutena näissä hifihommissa se, kun Menieren tauti on vienyt vasemmasta korvasta kuulon huonoksi. Ja nimenomaan se kuulon heikkous on matalassa päässä jo n. -50...-70 dB luokkaa. Voi siis olla, että mun kajareista ei senkään takia lähde bassoja tarpeeksi.

    Tätä kuvastaa sekin, etten kuule eroa, onko yksi, kaksi vai kolme putkea auki. Kuulostavat samalta kun äsken tulppailin ja auoin putkia. Hemmetin hemmetti alkaa mun hifeilyajat olla ohi. :-(
     
  2. konTomi

    konTomi Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Okei, nyt kun tein 10 cm paksusta tiheästä superlonista pyöreät tulpat niin, että on kahdessa putkessa molemmissa ämyreissä niin soivathan ne hyvin bassoiltaankin. Jeesusteippi ei ole tämän kokeilun perusteella oikea tulppa noihin.

    Perutaanpas siis tuo bassojen riittämättömyys, kaksi putkea auki nurkkiin sijoitettuna kuulostavat hyvältä myös yksikorvaiselle. Pitäisikö Saurama sun seuraavaksi tehdä sisarmallit noille Yksisilmäisille, joissa eritoten huomataan meidät Yksikorvaiset. :)
     
  3. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Eikö kelpaa todisteeksi vaikka sauramakin näin sanoo? Että vahvistin kuulostaa tummaääniseltä.

    Ehkäpä syynä onkin kaiuttimen aiheuttama kuorma vahvistimelle. Hifimaailmakin noita taajuusvasteita mittaili kuormana Aurelia ambera kaiuttimet, ainakin muutama vuosi takaperin. Ja vasteissa oli 3db luokan heittoja.
     
  4. jokku

    jokku Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2014
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ja nuo 3db heitot ainaki oman käsityksen mukaan tuntuu jo äänessä. (oman laitteiston heitot tosin on sitä n.12 db luokkaa huoneen kanssa :OI )
     
  5. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    Itse Samun Kingrexiä omilla kaiuttimia kuunnelleena, päällimmäisenä jäi mieleen pitäisikö ittellekkin hommata Kingrex. Ei niinkään pienen pieni tummasavyisyys.
     
  6. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eikös nuo SS:n kommentit koskeneet Kingrex:in T20U vahvistinta, jota oli käyttänyt? Siinä muistaakseni käytetty Tripathin (tai kuka nykyään kiinassa tekeekään) TA2020 piiriä. Siinä on takaisinkytkentä ennen lähdön filtteriä. Kunnon suotimella kuorman vaikutus 15-20kHz:n tienoilla +/-1dB. Sauraman kaakattimien impedanssikäyrän pitäisi olla yläpäätä kohti nouseva, muistelisin. Ei sen kauheasti vaimennuksen puolelle pitäisi mennä. Mutta syy voi löytyä induktiivisesta kuormasta ja vahvistimen surkeasta lähdön filtteristä. Saattaa vääntää vastetta enemmän persieelleen induktiivisellä yläpään kuormalla kuin resistiivisellä (vahvistimen mittaus keinokuormalla). Erään tuontehoisen "filterless" vahvistimen kanssa huomasin pahimmillaan 4-5dB:n virheitä vasteessa ilman suodinta kaiutin kuormana, suotimen kera homma pelitti kunnolla.
     
  7. konTomi

    konTomi Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Sain jalustat nakerreltua valmiiksi Satasen satsille ja nyt diskantit ovat korvien korkuisella. Voi h-e-l-v-a-t-a miten upeasti soivat! Koteloineen ja jakosuotimineen n. 120 euroa per pönttö. Ei uskoisi ikipäivänä.
     
  8. HikinenM

    HikinenM Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.12.2008
    Viestejä:
    238
    Saadut tykkäykset:
    22
    Aika halvalla pääsit. Itse juuri laittelin Uraltonelta kaiuttimet+kaiutinterminaalit/johdot ja Vaasan elektroniikkakeskuksesta jakosuodinosat (ei ollut kaikkia osia Uraltonella) ja hinnaksi posteineen tuli n.280 €. Siihen lisäksi kotelo niin 300 € ylittyy. Noh, pitää katsella josko jaksaisi tilata hieman kalliimmalla.
     
  9. konTomi

    konTomi Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    459
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joo havuvanerilevy oli 22 euroa, siitä oli tarpeeksi molempiin pönttöihin ja jäi vielä jalustoihinkin. Ruuvit 4e laatikko ja liimaa ym. löytyi omasta takaa. 75 mm sisämittaista muoviputkeakin on nyt 200 kilometriä ja hinta 0e. Uraltonelta tuli mulle muut suotimen osat paitsi kelat.
     
  10. B12

    B12 Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2005
    Viestejä:
    139
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jostain syystä Uraltonella ei tosiaankaan näy keloja myynnissä... Itsellä 12" yksisilmäiset ajatuksissa. Mikä on hyvä ostopaikka jakosuotimen keloille (no Hifitalolla ainakin on)? Toki kaikki jakariromppeet ehkäpä voi ottaa samasta paikasta, tai kuinka vaan. Terminaaleja saa ebaysta eurolla tai parilla.
     
  11. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Uraltonen Mikko laittoi minulle viestiä eilen, että ny on kelojakin ja valmiit suodinpaketit kullekin koaksiaalille: http://www.uraltone.com/koaksiaali-kaiutinrakennussarja.html