Projekti: Hifimaailma HM-97db/W ja 4 kpl Peerless XLS-10 - 2 kpl 40-litraista suljettua koteloa

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana J.P.K, 04.02.2012.

  1. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eli rakennuksen kohteena oli hifimaailmasta tee itse kaiutin HM-97db/W

    http://www.hifimaailma.fi/artikkelit.php?id=28

    ja

    Tee itse Järeä subwoofer testistä 4 kpl Peerless XLS-10 - 2 kpl 40-litraista suljettua koteloa

    http://www.hifimaailma.fi/artikkelit.php?id=27


    Ja nämä sen takia kun ei oikein löytynyt mieleistä rakennussarjaa mistään ja sattumalta löysin kyseiset artikkelit niin ajattelin testata
    kyseisen setin laadun ja johan ne on testattu siellä hifimaailmassa.

    Pääasiassa musiikille etsin kaiuttimia + subbaria joten uskoisin kyseisen setin olevan käyttööni ihan hyvä. Ja leffojakin tulee paljon kateltua
    mutta jostain syystä ei napannut vielä 5.1/7.1 setti, Ehkä tilan takia (ei o erillistä huonetta leffateatterille ja tila on muutenkin huono kaiuttimien sijoituksille).

    Mutta uskon pärjääväni näillä leffoissakin :)

    Peerlesit joudun tilaamaan rapakon toiselta puolen, Hifitaloon oli satsi niitä tullut mutta sit ne hävis sielt.

    HM-97db/W tarvikkeet hifitalosta http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuotetiedot.php?p=1049

    Ensin meinasin laittaa Peerleseille Hypex ds 8.0 bokseihin mutta päädyinkin T.Amppiin (TA2400 MK-X) jotka tilaan thomanilta http://www.thomann.de/fi/t-amp_ta2400.htm hintaan näitä 2kpl ja kytken yhden Peerlesin per kanava. Tähän päädyin lähinnä hinnan takia (Ja veikkaan että parempi vaihtoehto onkin nämä T.Ampit).

    Kotelojen materiaali on HM-97db/w 22mm MDF ja 4kpl Peerleseille 25mm MDF, Levyjen hinta sahattuna mittoihin oli n. 145e

    Molempiin koteloihin tuli sisälle tuet.

    Levyt kiinnitin 45mm pitkillä ruuveilla ja aika reippaasti ruuveja lätkin, Liimaa reilusti levyjen väliin http://www.jointslr.fi/products.php?id=10&catid=27 (Sain töistä otettua).

    Kun kotelot oli kasassa mittasin/piirsin reiät elementeille ja kuviosahalla sahasin ne.

    Kotelon sisältä kävin jokaisen kulman liimamassalla läpi ja sitä laitoin myös reippaasti, http://www.jointslr.fi/products.php?id=238&catid=27 (töistä myös otettu).

    Kotelon saumat ja ruuvien reiät kittaan (osan jo kitannut) Wurthin Lasikuitukitillä ja vielä sen jälkeen Wurthin hienolla kitillä.

    Koteloihin en jyrsinyt upotuksia kun ei ole kunnon tiloja ja yläjyrsintä mutta jonkunlaiset rosteri/alumiini kaulukset ajattelin ostaa tai teettää joten tähän ehdotuksia.

    Eli kauluksen tulisi tulla elementin reunojen ympärille peittäen elementin reunan (mikä peittyis jos olis upotukset) ja sitten ruuvien paikat.

    Tyyliin tälläinen: katso liitettä ritilänkehä10.jpg

    Kotelot verhoillaan keinonahalla, Koteloiden sivut ja taka levy tulee mustasta keinonahasta.Kotelojen kansi,etulevy ja pohja verhoillaan Valkoisella "Venenahalla" en tiedä tarkalleen mitä se on mutta otin mukaan kun tehtiin kelluvaan huvilaan seinät sillä ja se on suht paksua ja venyvää. Eli saumat jää ainoastaan sivulevyn ja etulevyn liitokseen + sivulevyn,kannen ja pohjan liitokseen. Niihin liitoksiin varmaan jotkut nätit alumiinilistat peittämään saumat.

    http://www.kodinterra.fi/market/kod...unalistat&osuuskauppa=PIRKANMAA&pageName=Main

    Jos on jotain ehdotuksia kotelon viimeistelyyn jne niin antakaa tulla vaan...

    Ja Peerleseille tarttisin passiivijakosuotimen, Valmiina? Rakennusohjeet? Jokaiselle omat? Apuja!!!
    Vai sitten kun mulla on vanha 7.1 vahvistin niin sen kautta?Sen myyn pois ja ajattelin ostaa uuden mutta en vielä ole varma että av vai stereo, Jos tulee laajennettua joskus kotiteatteriks??

    Mites Antimode väliin?Ja millä kytkennällä?
    http://www.dspeaker.com/fi/teknologia/anti-mode-teknologia/anti-mode-connection-examples.shtml

    Sitten hieman kytkentä apuja, En ole ihan varma..

    Laitteisto: yamaha rx-v750 ja tulee vielä 2*t.amp,(antimode?)

    katso liitettä 4.2.2012 168.jpg katso liitettä 4.2.2012 171.jpg katso liitettä 4.2.2012 186.jpg katso liitettä 4.2.2012 188.jpg
     
  2. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Ainakaan ei lopu vahvistinteho kesken noilla päätteillä. Ainoa askarruttamaan jäävä asia on, että miten saat nuo molemmat käynnistettyä saman sulakkeen takaa? On kuulunut useita raportteja että 10A nalli paukkuu t-ampin virtanapin painalluksella käynnistysvirran vuoksi. Minulla oli aikoinaan tuo 2400MK-X ajamassa 2kpl peerless resolution 15", ja minulla se käynnistyikin sulakkeita taulusta polttamatta. Ilmeisesti sulakkeeni sattui olemaan jotain erikoishidasta mallia.

    Jakosuoto subbareille tehdään aina aktiivisesti, eikä ikinä passiivisesti. Ei ole tolkkua syöttää vahvistimelle täyttä taajuuskaistaa ja sitten passiivisesti suodattaa sitä ennen subia. Järkevämpää on syöttää vahvistimelle valmiiksi suodatettu taajuuskaista, joka syötetään sellaisenaan subbarille. Suotojen jyrkkyyttä on helpompi kasvattaa sekä jakotaajuutta muuttaa aktiivisuotimella. Passiivisuotimessa voi myöskin tapahtua jos jonkinlaisia häviöitä ja kummallisuuksia suotimen lämpötilan noustessa suuren kuormituksen myötä.

    Yamahassasi on jakosuodin, joka suodattaa sub-out liittimestä ulostulevaa signaalia. AV-vahvistimen oma jakosuodin voi joskus riittää sellaisenaan, eli kytketään t-amp suoraan yamahan sub-out liittimeen. Mikäli jakojyrkkyys ei riitä, tai halutaan käyttää stereosignaalia, niin tarvitaan ulkoinen erillinen jakosuodin, esimerkiksi behringerin mallistosta. Minulla oli aikoinaan t-ampin kanssa, sonyn av-kamppeen lisänä tuo halvin malli, CX2310.
     
  3. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voisko tohon sulake hommaan auttaa sitten sellainen jatkojohto mis on 16a sulake, esim http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...16-EU-MSP-kahdeksan-pistokkeen-jakopistorasia ,Tai sitten sähkäri töistä saa kertoa hyvän ratkasun..

    Aktiivista jakosuodinta mietinkin mutta en osaa käyttää ja säädellä esim behrua mutta täytyy sitten opetella..Tai jos on jokin yksinkertainen jakosuodin mihin ei tarvi mittaria ja helppo käyttää?

    Yamaha vahvistin on hetken käytössä ennen kuin päätän uuden jonka ostan..
     
  4. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Korjaus edelliseen: Siis tottakai aina subin säätämiseen/korjaamiseen tarvittaisiin mittaria mutta lähinä tarkoitin yksinkertaista jakosuodinta millä pärjäisin hyvin ilman monimutkaisia mittauksia/säätöjä :)
     
  5. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Posliininalli, eli wanhan liiton tulppasulake kestää ainakin yhden t.ampin startin. Moderni automaattisulake (a.k.a "totsi") räpsähtää alas t.amp 2400:lla startissa. Hitaitakin totseja on, mutta niiden käytön "laillisuudesta" en osaa sanoa.
     
  6. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Yksi t.amp antaa 2 x 1200W 4ohmin kytkennällä, sanoisin että 600W per XLS10 on ihan tarpeeksi. Ja turha selittää tässä mistään headroomista.. :p
     
  7. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Ei auta, koska seinässä on edelleen se 10A nalli joka poksuu ennen tuota 16A sulaketta. Sähkäri töistä osannee vetää kokonaan uuden piuhan 16A sulakkein taululta asti, mutta se on hiukan suuritöinen homma "pelkästään" paria vahvaria varten.
    Kokeile toki suoraankin, voivathan ne toimiakin. Posliinit tosiaan minullakin on, joiden kanssa tuo 2400MK-X aikoinaan toimi hienosti vaikka muutakin kuormaa oli (se sonyn av-vahvari sekä tietokone ja kuvaputkinäyttö (vielä tuohon aikaan)).
     
  8. mhelin

    mhelin Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.11.2002
    Viestejä:
    917
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuohon sulakkeen laukeamiseen ei auta muu kuin soft start moduuli. Sen voisi ehkä rakentaa vahvistimelle ulkoiseksikin jos vahvistimen virtakytkin olisi aina päällä, laitteen (tee-itse) laillisuuteen en ota kantaa.
     
  9. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin kerralla ostaa vahvarit mistä riittää tehoa jatkoa ajatellen, Enköhä rupee uusia subbareita suunnittelee vielä joskus kun nämä on tehty ja testattu..

    Toi sulake homma mun täytyy ratkasta jotenkin mutta suht edullisesti..Vetää roikan makkarista ja toisen toisesta makkarista, tai siis kumminkin eri sulakkeilta :confused:
     
  10. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    Osta tällainen Proline tamppi missä on soft startti valmiina niin kestää nallitkin.
    Ja näitä riittää yksikin...
     
  11. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä eräs PA-laitteisiin paremmin perehtyny henkilö jutteli sen suuntaista, että tuohan ei olisi jatkuvaa tehoa, vaan jotain "PA-tehoa" tms. (tarkkaan muista, mitä nimikettä hän käytti). Sitä ei oikeen osannu sanoa, paljonko se olisi sitten jatkuvaa RMS:ää...

    Tosin joo, onhan tuo toki siltikkin melkoisen tehokas pääte ja aika monelle kotikäyttöön täysin riittäväkin...
     
  12. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Ei, vaan kyllä se ihan oikeasti ja mitatattuna antaa jatkuvaa reilut 1kW per kanava. Sillähän ei enää ole paskan käytännön väliä mihinkään jos datalehdessä lukee 1200W per kanava ja todellinen onkin 950W-1100W, tällä tehotasolla.
     
  13. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    No joo, tää olis yks vaihtoehto..Mites liitännät sitten per boksi, sillattuna,sarjaan??
     
  14. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
  15. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin tuosta ei nyt käy ilmi, että erotitko noista koteloista ilmatilan erilleen kullekin elementille? Eli siis 40L kotelossa väliseinä mikä jakaa kotelon kahdeksi 20L koteloksi. Jos elementit ovat samassa ilmatilassa, niin ei kyllä silloin ole välttämättä tarvetta (eikä järkeäkään) laittaa omaa kanavaa jokaiselle elementille. On toivottavaa että kumpikin elementti saa voimakkuudeltaan täysin identtisen signaalin. Tämän asian kanssa voi tulla ongelmia, jos jokaisella elementillä on oma kanava. Ja yksikin T.amp 2400 riittää hienosti 4:lle XLS:lle. Ohmitkin pysynee vielä turvallisella puolella, vaikka pahvit kytkisikin rinnan.
     
  16. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
  17. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, eli yhessä boksissa 2kpl 10" peerlesiä, ei väliseinää eli yhteisessä tilassa. n.40-45l tilavuus.
    Tossa näkyy kotelon rakenne https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=14325&d=1328347587
    En Peerleseitä ole vielä tilannut kun etin rapakon takaa niitä ja kohta puoliin tilailen.
     
  18. jardahl

    jardahl Uusi jäsen

    Liittynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    690
    Saadut tykkäykset:
    1
    Näin vinkkinä kerrottakoon, että tuosta subinelikosta loppuu hönkä paljon ennen noita 97dB/w-pönttöjä. Kannattaa siis mahdollisessa oluenhuuruisessa viihdekäytössä pitää realiteetit mielessä ettei tarvitse haistella karkaavia toimintasavuja.
     
  19. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0

    Ookoo..Eli Tamppi sitten :)
     
  20. J.P.K

    J.P.K Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2011
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä on mahollista vaihtaa Peerlesit toisiin kymppeihin jotka soveltuu tekemääni koteloon??

    Vai tilaanko vaan suunnittelemani Peerlesit??