Prison Break (Pako), Suomen esitystahtiin

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana Wellho, 11.08.2006.

  1. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Voi pojat, koittakaas vaikka vielä etsiä. Voin paljastaa ratkaisun (joka on tosin melkoisen ilmeinen) kunhan tämä :eek: olotila hellittää hetkeksi.

    No joskus sitä kyllä on ihan piristävääkin tuntea olevansa muita cleverimpi. Täytyy sanoa. :D Vaikka onhan siitä sitten ilmeistä haittaakin...
     
  2. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Spoilerihölmöily loppuu sitten tähän. CleverIndeed kertokoon mikä toisen käyttäjän viesteissä häiritsee tai sitten jättäkööt kertomatta, mutta arvausleikkiä saatte käydä jatkossa privaviestein.
     
  3. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ok. :D

    Avaan tuota nyt sitten tässä vielä ilman hölmöilyjä, ettei jää ihan ilmaan. Ongelmallistahan tässä tapauksessa oli se, että kerroin jo selkeästi quotemalla! aiemmin, mitä spoilauksella tarkoitin. Ja kun vielä itse pidin tuota niin selvänä, niin oli vaikea ymmärtää miksi sitä pitäisi vielä erikseen selvittää. Tästä siis oli kyse:

    Miten tuo nyt sitten ei ole spoilaava lausuma? En pidä itseäni yleisesti erikoisesti keskimääräistä älykkäämpänä, joten on hämmentävää ja siksi toki myös älykkäämmän tuntuista kokea tuo toisin kuin ilmeisesti kaikki muut tätä ketjua lukeneet ja oletettavasti sarjaa katselleet. On päivänselvää, että tuo spoilaa sarjaa tiukasti seurannutta katsojaa. Miksikö? Tässä vaikka ajatuskulkua.

    "Ahaa, loppu on siis sarjasta pitämättömän mielestä aika yllättävä, ja pisteiden annon veroinen. Mitäköhän sellaista siinä voisi sitten tapahtua? Noh, pääideana sarjassa ja myös vikoissa jaksoissa on se, onnistuuko pako vai ei. Voisiko sitten kenties olla, että tämä yllättävä juttu olisi tuossa epäonnistuminen ainakin jonkun päähenkilön osalta. Jotain ikävää siinä ilmeisesti ainakin lopulta tapahtuu, josta pisteet..." Mielestäni aika loogista ja selvää...

    Joten ei, en valittanut sarjassa jo tapahtuneen asian ilmaisemisesta, vaan ihan syystä. Joskin kuten totesin, tuo spoilaus ei tällä kertaa pilannut katselunautintoani ollen lievemmästä päästä, ja johtuen luonnollisesti myös sarjan hyvyydestä joka piti keskittymisen tapahtumissa. Myös siitä, että tältä huippusarjalta jotain sellaista yllättävää loppuun itsekin osasin odottaa.

    Voi sitten yleisesti keskustella mikä todella voidaan laskea spoilaavaksi ja mikä ei. Omasta mielestäni raja on tarpeeksi selvä. Ja tuon kaltaisessa tapauksessa on ihan selvä virhe kirjoittaa lopusta ylipäänsä mitään, kun sarja on ketjun aikataulun mukaisesti vielä kesken! Jos ei oma mieli riitä tavoittamaan spoilausta, niin jonkun toisen voi ja se riittää. Itselle ainakin jo lopun kuuleminen yllättäväksi on liikaa. Eihän se yllättävyys sitten enää niin yllätä! :OI
     
  4. winterland

    winterland Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    5 248
    Saadut tykkäykset:
    2
    No voivv.. Tääkö nyt oli se suuri paljastus? :D Huhhuh.
     
  5. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Niinpä. Samaa tässä on itsekin naureskellut jo toista päivää. :D
    Kannattaa kuitenkin huomioida, että minähän en tuota paljastusta luonut. Vaan te. Tämä ei ole minkäänlainen syytös, vain yksinkertainen toteamus.
     
  6. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.02.2002
    Viestejä:
    3 420
    Saadut tykkäykset:
    137
    Kaikki juonellisuuden tai hahmomatkaamisen kannalta lopputuloksellisesti epäolennainen ja juuri mihinkään katsojan kannalta tunteikkaasti vaikuttava askarointi ei ole juurikaan spoilaamista (Hollywoodnaama lähtee huoriin ajassa 1h 15min, ja hoitaa hommaa kotiin, mutta tämänkin kokeneena hän tulee olemaan hahmokehityksen kannalta melkeinpä ennallaan, vaikka Lihaliisan viettelykset tulevat viemään tämän Hollywoodnaaman lompakkoaarteet ihan kortteineen ja päivineen! Hauskahko oli tapahtuma, mutta hahmo se vaan jatkaa tuostakin koettelemuksesta eteenpäin! Toki jos tämä sankarinaama saa tästä kohtalokkaasta tapaamisesta vaikkapa pippeliä tiputtavaa hyppykuppaa, niin sehän on toki sitä juonihahmokehityksen ja myötäelämisen kannalta relevantiksi luokiteltavaa tietämystä, jota ei kyllä ilman spoilitagien koodikieltä aleta näkemättömille naputtamaan!).

    Ei ne leffa/teevee-sarjanautinnot nyt mihinkään pikkujuttupukkuisiin spoilitietämyksiin pitäisi kaatua. Spoilia on oikeastaan vain kahdenmerkkistä laatua, joten kestäkäämme nyt varsinkin niitä vähäpätöisimpiä lukemisvahingossa saatuja.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Kyllähän se melko kiitettävänarvoinen suoritus nykyään on, jos onnistuu olemaan näkemättä tai kuulematta suosimansa elokuvan tai sarjan juonenkäänteistä ennen ensimmäistä katsomiskertaa. Toki Paon ja 24:n tyyppisten sarjojen spoilaaminen on eri asia kuin vaikkapa jonkun elokuvan trailerin katsominen -- noiden sarjojen suolahan yleensä on juuri jännitysmomentti, cliffhangerit ja twistit. Toisaalta ei niihin spoilereihin pitäisi niin vakavasti suhtautua. Jos kokemus menee moisen takia pilalle, niin kyse on joko liiallisesta herkkyydestä (ihminen itse pilaa oman kokemuksensa) tai siitä, että sarja/elokuva oli muutenkin huono.

    Usein trailereissa esiintyvät spoilerit jopa parantavat elokuvakokemusta, koska niiden kautta pääsee etukäteen elokuvan fiilikseen mukaan eikä tarvitse miettiä miten näkemäänsä suhtautuu. Olen käyttänyt tätä esimerkkiä monet kerrat, mutta nuorena tuli mentyä katsomaan ensimmäistä Matrix-elokuvaa tietämättä siitä mitään (en ollut kuullut ko. elokuvasta mitään, nähnyt mitään mainoksia ja tuolloin se nettisurffaaminenkaan ei ollut niin yleistä ainakaan minulle). Pakko myöntää, etten tuolloin oikein ymmärtänyt mistä elokuvassa oli kyse ja nukahtelin pitkin ko. elokuvaa. Vasta jälkeenpäin VHS:ltä katsottuna huomasin kuina loistavasta elokuvasta on kyse. Mikäli olisin nähnyt elokuvan trailerin ennen elokuvaa, niin varmasti elokuva olisi elokuvateatterissa kiinnostavampi.

    On hassua miten jotkut täällä lähes kirkuvat, kun joku erehtyy spoilaamaan. Samaan hengenvetoon he sitten kilvan pätevät täällä kuinka heistä kaikki elokuvien ja sarjojen käänteet olivat niin ennalta-arvattavia. Jos ne käänteet olivat ennalta-arvattavia, niin miksi niistä tietoiseksi tuleminen (spoilautuminen) on niin kauheaa. Ristiriitaista...
     
  8. Rokkari

    Rokkari Guest Guest

    Liittynyt:
    23.08.2005
    Viestejä:
    2 385
    Saadut tykkäykset:
    0
    No meikäläiseltä ainakin tällaisissa sarjoissa pienetkin spoilerit pilaavat suuren osan katselunautinnosta. Toisaalta minä hyvin harvoin arvaankaan tulevia juonenkäänteitä.. Ja jos joskus arvaan niin silloin ne ovat hyvin ilmeisiä ja olen sitäkin yllättyneempi arvaamani käänteen toteutumisesta :D.
     
  9. Goofy75

    Goofy75 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    1 359
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä että saatiin tämäkin asia päätökseen, mielestäni en kyllä spoilannut mitään vaan CleverIndeed teki kärpäsestä härkäsen.

    Täytyy tästä lähtien välttää kertomasta että elokuvassa/sarjassa oli yllättävä loppu, menee muuten jollain niin viisailla nautinto pilalle.

    Pahoitteluni vielä kaikille, siis CleverIndeed:lle sarjan lopun totaalisesta pilaamisesta.

    Kyseinen sarjahan oli ekan kauden jälkeen kuiteskin aivan persiistä, varmaan osasyy oli etten ymmärtänyt sarjan nimeäkään.
     
  10. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kukin reagoi tunteillaan eri tavoin asioihin. Vaikea sanoa toisen puolesta. Toki pitää muuten pitkälti paikkansa.

    Ei kaadukaan. Mutta ovat silti parempia ilman spoilauksia. Toki ylipäänsä nettipalstoja lukiessa pitää varautua about kaikkeen, mutta silti kaikista helpointa on se ettei kukaan etukäteen kommentoi tapahtumia, kun niin ehtii jälkeenpäinkin hyvin tehdä. Tämä palsta nyt ei ole varsinainen spoilausten mekka, ei sikäli - varmaan siksikin pienikin spoili pistää esille helpommin.
     
  11. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tämä on nyt taas asia jossa olen kanssasi aika täysin eri mieltä.

    Joo, nykyään haastavaa olla kuulematta/lukematta juttuja, mutta itse olen tässä aika hyvin onnistunut. Tiedon määrä ei siis ole mikään syy olla välttämättä sitä. Minä suhtaudun vakavasti pitämäni viihteen katseluun - en muuten sitä katsoisikaan. Ja kerran se nyt vaan on kertakaikkiaan paras katselukokemus että tietää mahd. vähän etukäteen, niin miksi valitsisin spoilaukset? Usein ne pilaavat lähes täysin koko jutun, tästä on varmasti kaikilla kokemusta.

    Pätee myös trailereihin. Hyvin tehty trailer voi ollakin katseltava ja taidekokemus sinänsä, mutta kun tätä ei voi etukäteen tietää! Huonosti tehdyt trailerit (erit. komedialeffoista) avaavat koko leffan käytännössä täysin: mitä enää nähtävää? Toki oman mielen avulla voi pystyä osittain sulkemaan huonoa infoa pois, mutta tämä on edelleen aina se huonompi vaihtoehto.

    En ymmärrä itse alkuunkaan tuota, että trailerin katselu auttaisi elokuvakokemusta? Elokuva on elokuva, ja sen katsomalla alusta loppuun keskittyen saa kyllä kaiken tarvittavan infon. Jos kokemus on silti huono, niin vika on joko leffassa ja/tai sitten katsojassa - piste. On sitten erikseen tyylikeino avata tapahtumia etukäteen itse taideteoksen sisällä (joku tietää tälle hienon nimen), joten mitään traileria tähän ei edes tarvita. Mä en pääse fiilikseen mukaan paremmin näkemällä jonkin kohdan toistamiseen, samalla kun itse elokuvakokemus on kuitenkin uusi. Yleensä se on jo liiankin tuttua, joten ei tarjoa sitä fiilistä mikä ensireaktiosta tulee, vaan jättää laimea(mma)n vaikutelman. Ja eikös tuo näkemänsä sulattelu juuri kuulu siihen kokemukseen! Miksi sitä pitäisi etukäteen miettiä. :)

    Hassua kyllä, mainitsemasi Matrix-esimerkki on tässä tosiaan mitä parhain. En tiennyt leffasta paljon mitään, oikeastaan vain genren ja Keanu Reevesin (tuolloin myös täysin tietoinen valinta, vaikka leffasta oli paljon kohua), ja se osoittautuikin täten aivan huikeaksi kokemukseksi, eikä vähiten kaikesta yllättävyydestä ja tuoreudesta johtuen. Jos olisin nähnyt edes yhden toimintakohtauksen tai juonipätkäselostuksen etukäteen, olisi tuo kokemus ollut varmasti paljon latteampi. Nykyisin tältä on tietysti haastavaa täysin välttyä, kuten todettu. Sinä nukahtelit leffan aikana -> olit joko liian väsynyt tai et vain käsittänyt elokuvaa. Ei kuitenkaan leffan vika, kuten itsekin todistit.

    Tuo näennäinen ristiriita spoilauksen ja ennalta-arvattavuuden välillä on helposti selitettävissä. Toisessa on kyse toisen etukäteen kertomasta tapahtumasta, ja toisessa itse koetusta/ajatellusta. Noiden välillä on valtava ero vaikka teknisesti olisikin tavallaan sama juttu. Ainakin saa tyydytyksen oivalluksesta tms. varman tiedon sijaan.

    Minulle optimaalinen elokuvakokemus on se, etten tiedä elokuvasta mitään etukäteen, muuta kuin sen, että haluan sen katsoa eli leffa on tarpeeksi hyvä/kiinnostava. Tähän tietoon riittää esim. tähtien vertailu eri sivustoilla. Tämän vertailun jätän toki silloin tekemättä, kun tiedän muuten pitäväni leffasta - silloin en halua mielelläni tietoa eri tähtimääristäkään koska niistä voi päätellä jotain tulevasta.

    Myös kun ei tiedä mitään etukäteen, on mahd. vähän odotuksia. Ja itseäni huvittaa kuunnella ihmisten pettymyksiä esim. elokuviin. Itse petyn korkeintaan omaan etukäteisarviooni leffan katsottavuudesta - siis ajankäyttöön.
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2010
  12. Goofy75

    Goofy75 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    1 359
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinhän minä juuri tein ja mitä siitä seurasi, rupesit vinkumaan että spoilaan:thumbsup:.
     
  13. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tarkista vaikka ketjun nimi uudelleen. Jos et myönnä virhettäsi, niin en koe aihetta sinunkaan viesteihisi enää mitään vastata tai niitä edes huomioida.
     
  14. Goofy75

    Goofy75 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    1 359
    Saadut tykkäykset:
    0
    Otsikko on Prison Break (Pako), Suomen esitystahtiin
    Niin ja katsoin kyseisen jakson digiboxilta monen päivän viiveellä, eli minkä virheen tein??
     
  15. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ihme selittelyä. No sopinee kai jotenkin nimimerkkiisi. Alkup. spoilausviestisi on näköjään poistettu, joten en saa tähän tarkkaa aikaa siitä laitettua, mutta tiedät hyvin itsekin kuten kaikki muutkin ketjua seuranneet että laitoit sen loppua koskeneen spoilauksen päiväkausia ennen viimeistä jaksoa (quoteista senkin voi tarkistaa). Ja nyt sitten aloit asiaa kokonaan kieltämään vaikka juuri äsken sen myönsitkin. :hitme:

    No eihän näihin trolleihin tietysti pitäisi mennä. Laitetaan jatkossa suoraan ylläpitoon viestiä näistä.
     
  16. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Olisiko mitenkään mahdollista, että Goofy75 ja cleverindeed puhuvat kahdesta eri lopusta? Kaksi jaksoahan (Final Break) tuli ulos vielä sen jälkeen, kun varsinainen sarja periaatteessa oli jo päättynyt.
     
  17. idgie

    idgie Guest Guest

    Liittynyt:
    19.06.2006
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Pistän sitten minäkin kauhani tähän soppaan. :D
    Olen katsonut sarjaa Goofyn tapaan digiboksilta aikamoisella viiveellä ja luin hänen kommenttinsa samana päivänä kuin itse olin katsonut jakson.
    Mielestäni tässä polemiikkia aiheuttaa se että tällä sarjalla oli tavallaan kaksi päätösjaksoa. Pari viikkoa sitten tullut jakso ja nyt tämä final break mitä käsittääkseni ei näytetty Amerikassa ollenkaan, toisin kuin Suomessa.
    Toinen puhuu toisesta lopusta ja toinen toisesta. :D
    Tosin täytyy olla aika omituinen juonenseuraaja jos tuosta ekasta lopusta ei ymmärtänyt loppuratkaisua :hitme:, final breakhan vain selvensi miten asiat tapahtuivat.
     
  18. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuota vaihtoehtoa voi tietysti myös ajatella. Mutta...

    1. Ko. spoilaaja myönsi jo tuossa spoilanneensa. Miksi näin jos viittasi alunperinkin ekaan loppuun eikä siis ollut tarvetta myöntää mitään?
    2.
    Mitä yllättävää oli siinä ekassa lopussa? Ei mielestäni ainakaan mitään niin paljon, että sen erikseen mainitsisi, päinvastoin loppu oli imo hyvinkin odotettu.
     
  19. Goofy75

    Goofy75 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.09.2005
    Viestejä:
    1 359
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ensimmäistä loppua siis tarkoitin, yllättävää siinä mielestä oli että päähenkilö kuoli. Enkä käsittääkseni mitään ole myöntänyt spoilanneeni,viimeisen selvityksen lähetin sinulle postiin joten lue sieltä.

    Jälkimmäisen lopun katsoin toissapäivänä, mutta sehän on vaan minun sanani.
     
  20. JPH

    JPH Guest Guest

    Liittynyt:
    02.02.2003
    Viestejä:
    2 907
    Saadut tykkäykset:
    4
    Jaa myönsi vai? Ei minun nähdäkseni.

    IMHO Final Breakin lopussa ei ollut mitään yllättävää - kuten edellä mainittiin, se selvensi, miten kaikki tapahtui. Ja tuskin tuota nyt enää tarvitsee spoiler-tageihin laittaa, kun sarja (ja myös Final Break) on jo saatu päätökseen.