Tämän vuoden aikana on tapahtunut kaksi vähän tämän tyylistä lähipiirille, mutta ei itselle. Vaimon paketti oli merkattu toimitetuksi, mutta sitä ei näkynyt missään. Kyseessä oli kotiinkuljetus. Lopulta henkilö jolle se oli toimitettu, oli soittanut vaimolle, että tämmönen on hänelle toimitettu. Numero siis näkyi paketissa. Saivat sovittua keskenään tapaamisen. Jos ei olisi ollut tunnollinen kansalainen, niin olisi kyllä paketti jäänyt saamatta. Oli vielä annettu lupa toimittaa paketti kotiin ilman kuittausta. Melkoinen riski siis tuossa. Toinen tapaus oli kaverilla, että hänen paketti oli toimitettu jonkun firman tiloihin, samassa satsissa oli iso määrä muita paketteja rullakossa. Sattumalta siellä oli kaverin tuttu töissä ja näki siellä hänen paketin ja nappasi sen talteen. Että tämmöistä toimintaa Postilla...
Tuollaisessa tapauksessa sentään tiedetään, kuka on tuon kirjauksen tehnyt, ja voidaan ruveta tivaamaan asiaa suoraan häneltä. Meille on joskus jaettu naapureiden kirjeitä (n. 2 krt. vuodessa) mutta onneksi ei mitään noin vakavaa ole sattunut...
Itse lähetin 50kg painavan paketin postin rahtina, väkisin merkkasivat jälkikäteen sille kotiinkuljetuksen vastaanottajan päässä vaikka lähettäessä ja vastaanottajan kanssa oli sovitu nouto terminaalista! Lisäksi paketin tilavuus oli laskettu päin persettä (kaksinkertainen oikeaan verrattuna). Arvatkaapa maksanko kotiinkuljetuksesta tai tuplahinnasta (hinta perustuu tilavuuteen)! Nyt hintaa oli 103e + alv. Muutama kk sitten lähetin samanlaisen paketin (molemmat siis Suomessa, aikaisempi paketti meni vieläpä huomattavasti kauemmas) ja hintaa oli about 50e + alv. Herää kymysys, mikä on postin vastuu tälläisesta, kuinkahan moni kuluttaja on hyväksynyt tuollaista kiskontaa tekemättä reklamaatiota!
No tähän sitten tuli usean OmaPostissa käydyn chatin jälkeen ei niin yllättävä vastaus: Valitettavasti lähetyksesi sijainti ei ole ratkennut tiedusteluistamme huolimatta. Pyytäisinkin sinua olemaan yhteydessä lähettäjään. Mikäli kyse on verkkokauppaostosta on lähettäjä korvausvastuussa sinulle. Lähettäjä voi halutessaan aloittaa lähetyksen tiedustelun ja jatkamme asian heidän kanssaan päätökseen. Mitenkähän Amazon DE mahtaa suhtautua koska heilläkin näkyy tieto, että tuote on toimitettu? Olisiko tällaisesta kellään kokemusta?
Kokeilemalla selviää. Jossain yhteydenottokanavassa saattoi jopa olla valinta sille, ettei ole saanut pakettia vaikka seuranta niin näyttää.
Toi Postnord on kyllä paskin toimittaja kautta historian. Heidän paketti on nyt ollut Postissa muutaman päivän, kun eivät ilmoita yhtään mitään. PostNordin seurannan mukaan eivät ole edes vastaanottaneet pakettia kuljetukseen... Aloin miettiä, missä lähetys, ja kas, OmaPosti ilmoitti heti lisäyksen jälkeen, että siellähän se lähi-Postissa. Ja toinen case: pakettia ei ole voitu toimittaa ja sitten tulee tekstari, että sovi itse pakettisi toimitus. Mikseivät soittaneet, kun olivat tulossa? Tai lähettäneet edes sen tekstarin silloin. Täyttä perseilyä. Ja terminaalista haku on aivan perseestä, kun se on jossain toisella puolella kaupunkia eikä lafkalla ole pakettiautomaatteja tai niihin ei voi siirtää saapuvia paketteja.
Hetkinen. Siis Postnordin paketti tuli normaalissa postissa? Ainakin täällä päin on Postnordille ihan omat hakupisteet eikä omalla kohdalla ole koskaan käynyt noin, että se olisikin normaalissa postissa tullut. Mielenkiintoista, että noin käy. Ja myös tuosta kotiin toimituksesta sen verran, että onneksi täällä aina soittavat, kun on paketti tulossa. Tuo on varmaan ihan vain paketin toimittavasta ihmisestä kiinni, että jaksaako alkaa soittelemaan.
Käsittääkseni Posti tekee yhteistyötä Postnordin kanssa. Mutta toki Postnordilla on omiakin noutopisteitä ja jopa pakettiautomaatteja. Kai se riippuu ihan siitä millaisesta palvelusta paketin lähettäjä on maksanut.
Juu, täällä on ihan omat tiskit ja omat automaatit molemmille. Ihan hyvä kuitenkin tietää, että se on mahdollista, että Postnord meneekin Postin kautta. Ehkäpä pienemmillä paikkakunnilla, joissa ei ole mahdollista jokaiselle toimijalle omia pisteitä olla.
Minulla on se tilanne, että lähi-Alepassa (puolen kilometrin päässä kotoa) on pakettiautomaatit suunnilleen kaikilla muilla toimijoilla paitsi Postilla. Siis Postnordilla myös. Postin pisteisiin on sitten 3-kertainen matka...
Jälleen aivan huikea suoritus Postilta: 04.02.2022 Lähetys lähti matkaan Yhdysvalloista 11.02.2022 Lähti Atlantin ylitykselle lentopostina 13.02.2022 Saapui Suomeen USPS:n mukaan (eli noin viikossa) 17.02.2022 Lähetys on saapunut kohdemaahan Postin mukaan 02.03.2022 Tee tullaus ja maksa Postin käsittelymaksu 20 päivän kuluessa saapumisesta (AIVAN!. Sähköinen tullauspyyntö tuli vasta näin monen viikon odottelun jälkeen). 02.03.2022 19:49 Lähetys on tullattu 02.03.2022 19:57 Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille 02.03.2022 20:09 Lähetys on vapautettu toimitettavaksi 10.03.2022 Lähetys on lajiteltu VANTAA (taas viikko odottelua edellisestä toimenpiteestä) 14.03.2022 Lähetys saapui postiluukkuun noin kuukausi siitä, kun se saapui maahan!!
Uusimmassa Skrollissa oli taas hyvää juttua Postin paskuudesta. Yllä oleva hansolon esimerkki kuukauden odottelusta on tuon jutun mukaan ihan normaalia. En kyllä ymmärrä, miten Posti voi noin paska olla, mutta näköjään.
Paska se on ja ahne. Ja mielivaltainen, kun tilaa kuljetuksen Postin rahdista, lomakkeella on kohdassa "Lisäpalvelut" mm. rastituskohdat "Jakelu yksityishenkilölle" ja "Toimitus terminaaliin". Jos jälkimmäisestä unohtuu esim. kiireessä rasti pois, lähetys viedään kotiin ja siitä veloitetaan. Siis vaikka kohdassa "Jakelu yksityishenkilölle"-kohdassa ei olisi täppää. Sikamaista! Mitä vitun väliä kyseisellä kohdalla ja sen rastittamisella on, kun ainoa määräävä tekijä on kohta "Toimitus terminaaliin" ja onko siinä rasti vai ei! Olisipa mielenkiintoista testata, mitä tapahtuu jos molemmissa kohdissa on täppä! Lähetys olisi noudettu terminaalista, eikä Posti suostu oikaisemaan virhettään. Kuukausia on jo reklamoitu, enkä aio maksaa sellaisesta palvelusta mitä en ole tilannut. Vastaisen varalle rastitan aina kohdan "Vastaanottaja maksaa", eipähän tarvitse Postin kanssa enää tapella.
Posti lienee huonoimmin toimivia infrastruktuurin osia Suomessa. Muutenhan täällä asiat toimivat järjestään aika hyvin. Syynä lienee se, että Suomi on pinta-alaltaan aika iso maa, melkein Japanin kokoinen, mutta väkiluku on vain 5,5 miljoonaa eli väestöntiheys on todella pieni. Laadukkaiden postipalveluiden tuottaminen Lapin porotiloja myöten taloudellisesti kannattavasti on siten todella haasteellista, ellei jopa mahdotonta. Sveitsin postilaitos lienee rankattu maailman parhaaksi, mutta Sveitsi onkin pienikokoinen (väestöntiheys 13-kertainen Suomeen verrattuna) ja erittäin varakas valtio, joten pystyvät pyörittämään huippuluokan postilaitosta. Aikaisemmin Posti pärjäsi kaiketi kirjepostin tuloilla, mutta kirjepostin vähennyttyä on tullut kannattavuusongelmia...
Itsekin kyllä ymmärrän Postin ongelmien syyt ja sen, miksi ei ole kannattavaa joka päivä jakaa kirjepostia. Eikä sillä meikäläiselle niin isoa väliä edes ole. Mutta nuo kuukauden odotukset tullauksessa ja siihen liittyvät typeryydet (joita Skrollin jutussa hyvin tuotiin esille) ovat asioita, joita ei oikein voi noilla Postin muilla ongelmilla mitenkään selittää.
^ Niinpä. Tuo pakettibisnes pitäisi olla se postin tulevaisuuden pohja kirjepostin vähentyessä. Mutta kun sekään ei toimi.
Nyt piippaili Postin appi ensimmäistä kertaa tällaisella ilmoituksella. Tiedossa oli, että lähettävä pää (Eureka Shop) on IOSS yhteensopiva. Eurekan toimitusmeilissä sanottiin, ettei seurantakoodia olisi saatavilla. Tunnin päästä tuli kuitenkin Postin appiin tämä ilmoitus: "Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi". Toivottavasti lähetys etenee nopsaan Suomen päässä IOSS:n myötä .
Postilla pitäisi olla sisäistä analyysiä siitä, mikä tuolla tullauksessa oikein mättää ja yrittää sitten jouhevoittaa toimintaa. Vaikea uskoa, että pakettien pyöriminen pari viikkoa "rullakoissa" toisi suurta säästöä, päinvastoin...
Tästäkin oli muuten tuossa Skrollin jutussa mainintaa, että aina Posti ei tuota tullausta hoida, vaikka tuollainen ilmoitus tulee. Vaan jostain syystä vastaanottajan pitää hoitaa se, vaikka tuo IOSS olisikin käytössä ja alv-maksettu. Tuota saattaa joutua selvittämään vielä postille erikseen, että alv on maksettu, vaikka Posti ilmoittaa, että kaikki on ok ja Posti saattaa silti haluta periä tuosta oman tullausmaksun, vaikka sitä ei tarvitsisi IOSS:n takia maksaa. Toivottavasti kuitenkin nyt kaikki menee ihan hyvin.