Polkupyörä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic' , aloittajana Terris, 11.05.2008.

  1. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    28
    Tärkeintä on aluksi selvittää hajonneen osan vuosimalli. Katso otuksen takapintaa, siellä jossain pitäisi olla painettuna kaksimerkkinen koodi, esim. AB ja tämä tarkoittaa vuotta 2002 ja helmikuuta. Sama A-vuosikoodi voi myös tarkoittaa vuotta 1976. mutta erehtymisen vaaraa ei ole, niin vanhasta osasta tuskin sinun tapauksessasi on kyse.

    Shimanon päiväyskoodit voi luntata vaikka täältä:
    http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm#shimano



    Miksi vuosimalli on tärkeä asia? Siksi, koska Deore-osasarjoja on muistaakseni tehty sekä perinteisellä logiikalla että RapidRise®-logiikalla, eikä missään tapauksessa kannata sekoittaa keskenään eri logiiklla toimivia osia. RapidRise®-malleissahan takavaihtajan jousi palauttaa isolle rattaalle kun taas perinteisessä takavaihtajassa jousi palauttaa pikkurattaalle. Vaikka tämä ei suoranaisesti vaikuta etuvaihtajan toimintaan, niin vaihteensiirrinkahvat usein myydään pareittain, eli joudutaan ostamaan uudet vaihteensiirtäjäkahvat jos vaihdetaan logiikasta toiseen. Halvemmalla pääsee kun pysyy samassa logiikassa, tarvitsee ostaa pelkkä vaihtaja hajonneen tilalle.

    Osta käytetty, niitä saa 5-15 eurolla fillarikorjaamoista. Minä ostin muutama päivä sitten käytetyn takavaihtajan, joka toimii huomattavasti paremmin kuin entinen yli 10 vuotta käytössä ollut alkuperäinen, joka oli kulahtanut klappaavaksi kun olin sillä ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä.

    Osta mieluiten alkuperäistä vastaava malli, silloin ei ole säätöongelmia edessä. Minä vaihdoin pykälää kalliimpaan osasarjaan ja jouduin tekemään modauksia säätöihin ("Hubbub-modaus"), muuten vaihtaja ei vaihtanut kunnolla. Eri osasarjoissa on optimoitu hieman erilaiset liikeradat, vaikka speksien mukaan ne samaa liikerataa muka noudattaisivatkin. Kaapelikitkat ja -kireystasot tuottavat epälineaarisuutta ja kun sekoittaa eri osasarjoja samaan fillariin, joutuu joskus pahoihin viritystöihin.
     
  2. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    28
    Front Derailleur on etuvaihtaja juu. Etuvaihtajissa (tai niiden kiinnityspannoissa) olennaista on ketjulinjaus. Eri vaihtajissa/pannoissa on eri etäisyys satulaputkesta. Jos vaihtaa ihan vääränlaiseen etuvaihtajaan, joutuu samalla jopa uusimaan keskiön, jotta saa polkimet eli siis eturattat siirtymään lähemmäs tai ulommas satulaputkesta.

    Toki etuvaihtajan säädöillä pystyy parin millin sivuttaiskompensaation tekemään, mutta ei mitään puolen sentin virhettä.

    Jotta uskaltaisi vaihtaa etuvaihtajan kokonaan eri malliin, pitää ensin mitata miten kauas satulaputkesta entinen vaihtaja asettuu sisimmän eturattaan ja uloimman eturattaan asennoissa. Satulaputken keskipisteestä lähtien mittaus pitäisi tehdä, mutta on helpompaa mitata satulaputken ulkopinnasta etäisyys siihen siirtohaarukkaan (sen keskipisteeseen eli ketjulinjaan), jonka läpi ketju juoksee. Ja satulaputken ulkohalkaisija mitataan vielä erikseen. Tällöin komponenttimyyjä osaa määritellä sopivan tuotteen.

    Mitä eroja "eri Deoreissa" sitten on, se on jumalattoman vaikea ja laaja aihe. Minä pässi en tiedä niistä eroista hölkäsen pölähdystä, vaikka itsellänikin on Deore-osia edessä ja takana ja siellä sun täällä. XTR on kallis liituraitabrassailijoiden koristeosasarja (ajavat kilometrin vuodessa puku päällä firman saunaillasta kotiin). XT on optimaalisin osasarja hinnan/laadun suhteen, aktiivikäyttäjälle sopiva osasarja. Pelkkä Deore ja LX-Deore ovat halpoja ja painavia kaduntallaajan perusosia. Kestävät 50000 km ajoa kuitenkin. Rumia mutta toimivia kuitenkin.
     
  3. Kalza

    Kalza Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kiitokset avusta! Tekstinä on mukavasti FI eli 2007 syyskuu. Pyörä on mallia -08 joten eiköhän se tuo ole. Shimano Deore FD-M510, 31.8mm, 66-69°.

    En ole vielä käynyt pyöräliikkeistä kysymässä vanhoja koska aloin pohtia olisiko sittenkin parempi vaihtaa tuohon XT-sarjalaiseen jos se vaikka kestäisi vähän pitempään käytössä kuin tuo entinen (alle vuoden). Bikeshopista irtoaisi suhtkoot edukkaasti, mutta mulle jäi hiukan epäselväksi Top Swingin ja Down Swingin erot. Ilmeisesti kai Top Swing -versio ainakin tuo vanha taisi olla ainakin ulkonäön perusteella...
     
  4. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    28
    Ei väliä onko etuvaihtajan swingi Top vai Bottom. Tai siis kaksi koulukuntaahan tappelee omansa puolesta, mutta tällä rakenteellisella erolla ei sinänsä ole väliä, molemmat rakenteet toimivat hyvin jos tuote on laadukas. Ja kumpikin rakenne takkuaa jos se valmistetaan 2 euron hintaiseksi markettifillariin.

    Kunhan siis ostat kokonaisen siirtäjän kiinnityspantoineen. Joskus myydään tarjousvaihtajia pilkkahinnalla ilman kiinnityspantaa, esim. CRC:ssä, ja silloin pitää ostaa panta erikseen tai käyttää entistä olemassaolevaa kiinnityspantaa. Pannattomat tarjousvaihtajat ovat siitä hyviä, että niitä voi ostaa kasan varaosiksi ja vaihtaa uuteen heti kun hajottaa entisen vaihtajan. Vanha kiinnityspanta tai runkoon hitsatut kiinnityskorvakkeet kelpaavat, pelkkä vaihtajaosuus vain uusitaan.

    Varmaan jo katsoitkin, mutta esim. tässä topikissa näkee hyviä yksityiskohtaisia valokuvia puheena olevista XT-etuvaihtajista, ylä- ja alaswingeillä:
    http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=370065

    Osta vaan XT, se ei ole liian kallis. Kannattaa periaatteessa ostaa hieman parempi kuin entinen hajonnut, koska entinen ei siis kestänyt tarpeeksi hyvin ja hajosi ennen aikojaan. Tai jos rikkoo vaihtajan kerran viikossa, sitten olisi syytä siirtyä halvempiin malleihin tai saada lottovoitto.

    Maantieajossa osat kestävät helposti vuosikymmenen, alamäkiajossa tai kivikkoisessa metsässä pomppiessa noin 10 sekuntia eli ensimmäiseen kaatumiseen/törmäykseen asti.
     
  5. Kalza

    Kalza Active Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Noniin, nyt kun haki hiukan väärin kirjoitetulla nimellä Ebaystäkin löytyi juuri tuo sama vaihtaja n. 23 eurolla mutta siinä ei ole kerrottu onko se 63-66 vai 66-69 asteen versio. Kummatkin kai kävisi, mutta ajattelin sen 66-69:n ostaa koska vanhakin oli semmoinen. Luin täältä kyllä erot, mutta en oikein siltikään tajunnut kumpi olisi parempi etujousitettuun fillariin. XT on varmasti tuon 66-69 astetta ja tuo 7 euroa kalliimpi hinta ei ole ongelma, joten pistän sellaisen tilaukseen.

    Nuo Shimanon ketjutkin näyttävät muuten olevan yllättävän kehnot: http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/chain/shimano/cn-hg53/PRD_412755_110crx.aspx

    Noi 9-speediset kapeat ketjut ovat muutenkin näemmä paljon kalliimpia kuin leveämmät. Minkämerkkisissä ketjuissa olisi optimaalinen hinta-laatusuhde ja hyvä saatavuus Suomeen netistä tai vaikka jostain kivijalkaliikkeestä täällä?
     
  6. Hippo

    Hippo Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    67
    Mankeloidun etuvaihtajan veisin suosiolla huoltoon, he osaavat laittaa siihen kyllä oikeat osat jne. Eikä se nyt niin hirveästi maksa eikä tarvitse itse säheltää. Tähän vuodenaikaan ei ole edes ruuhkia pyörähuolloissa.

    Yksi vaihtoehto on heittää mäkeen koko etuvaihtaja ja siirtyä muodikkaasti 1x9 vaihteiston käyttäjäksi.

    KMC:n ja SRAM:n ketjuja löytyy Shimanoiden lisäksi melkein joka kivijalkakaupasta, jopa tavarataloistakin.

    Jos netistä haluaa tilailla niin meikäläisen suosikkikaupat ovat bike-discount.de (halpaa tavaraa, erittäin edulliset toimituskulut) tai Chainreactioncycles (CRC, laaja valikoima).
     
  7. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    28
    KMC-ketjuja minä käytän (maantieajoa). Ikinä ei ole yksikään KMC minulla hajonnut, ne kuluvat loppuun eli venyvät, mutta eivät hajoa (siispä reisivoimani ovat astmaisen hyttysen luokkaa, joku voisi tästä päätellä).

    Paras ketju tietenkin on kultainen kallein titaaninitridi-KMC, joka maksaa (10-vaihteisena) noin 40-65 euroa myyntipaikasta riippuen. Näitä kullannuppusia en vielä ole käyttänyt, lottovoitto jäi saamatta jostain oudosta syystä (en lottoa). Tässä alla linkkinä se 65 euron myymälä. 40 euron myymälän linkit jo aiemmin olen listannutkin tässä topikissa, saksalaiset halpanettikaupat siis.
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25416



    Nykyään minulla on filosofiana: "käytä ketjua 2 kuukautta (1500 km) ja heitä pois". Rahapulan takia tosin käyttöaika hieman nyt talvella venyy ja ketjua on täytynyt pikkuisen lisävoidella, mutta keväällä rikastuttuani ostan kerralla vuoden ketjut (6 kpl) ja sitten taas palaan öljyttömään filosofiaani.

    Miksi? Pysyy paikat puhtaampana kun ketjusta ei lennä mustaa mönjää kaikkialle. Toki pesen säännöllisesti rattaita ja ketjua, etteivät ne likaisena olla möllötä. Imurin suulakkeen päässä ketjua pidän ja hammasharjoilla rapsuttelen likaa pois, imuriin. Useita hammasharjoja homma vaatii. Harjat ovatkin nyt loppu, pitää alkaa ostaa jotain halpoja harjoja kilokaupalla, kun hammasharjavarasto loppui. Öljyistä sumutetta voin käyttää pesemisen apuna, mutta vain lian poistamiseksi.

    Filosofiamuutoksen yksi syy oli kun tutkin mitä aiemman KMC-ketjun sisälle oli mennyt öljyämisen johdosta. Paskaa täynnä sisuskalut. Öljy työntää likaa ketjun sisälle, eli vaikka ketju ulkoisesti tulisi puhtaammaksi, se sisäisesti likantuu enenevästi ja alkaa kulua entistä nopeammin. Ketjun sisällä oleva öljyinen likamönjä siis tahraa ympäristöään, vaikka ketju ulkoisesti näyttäisi puhtaalta heti pesun jälkeen. Tahmeaa piilomönjää EI SAA POIS ketjun sisältä yhtään millään. Minä sentään uitin ketjua dieselissä ja bensassa ja tinnerissä sun muussa tökötissä, mutta mikään liuotin ei pessyt pois piilossa olevaa kiinteää "hiomatahnaa". Tahna on kvartsipölyä ja raskasmetalleja ja alumiinioksidia, eivät ne mihinkään nesteeseen liukene.

    Öljyäminen nyt vain ei enää sovi minun elämääni ja sillä sipuli. Varmaan maksaa enemmän uusia ketjut usein, mutta mukavuudesta pitää maksaa. Rattaitakin voi joutua uusimaan kerran-kaksi vuodessa, sen näkee sitten.

    HUOM: minä siis voitelin ketjun KERRAN PÄIVÄSSÄ tai viimeistään 60 km ajon jälkeen silloin kun vielä käytin voiteluaineita ketjussa. Eikä sekään siis auta pitämään oleellisinta aluetta eli ketjun sisäisiä kitkapintoja puhtaana. Enää ei huvita 365 kertaa vuodessa öljytä ja pyyhkiä ketjua, kun vähemmälläkin työmäärällä pärjää.

    En lähde ulos jos ketju näyttää likaiselta. Ketjun pitää näyttää steriilin puhtaalta. Se onnistuu vain päivittäisellä psykoottisella pesemisellä tai öljyämisen lopettamisella. Tai kunnes joku firma keksii ihmeellisen taikaketjun, joka ei kerää likaa eikä tarvitse voitelua.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2010
  8. aheikkinen

    aheikkinen Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 104
    Saadut tykkäykset:
    119
    Minkäs merkkinen fillari kannattaisi ostaa työ/koulumatkoihin? Asfaltoitua tietä käytännössä kokonaan olisi matkat. Rahaa voisi kuluttaa korkeintaan 300-400 euroa, mielellään jopa alle 300 euroa.. Olen 184cm pitkä, jalkani ovat tietääkseni melko "normaalin pituiset", niin minkä kokoinen fillari on sopivin?
    Saksasta tai keskieuroopasta voisi ilmeisesti tuohon samaan rahaan saada hiukan enemmän fillaria. Onko suositella luotettavia nettikauppoja?
     
  9. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 370
    Saadut tykkäykset:
    8
    Riippuu matkasta, mutta Cyclocross (mallina) lienee suositeltavin jos kilometreja tulee useampikin. Se, että löytyykö yhtään tuollaista käytettynä tuohon hintaan on sitten toinen juttu. Singlespeed /fixi sinkula)käytettynä olisi toinen suositus.

    Niinkuin kaikessa muussakin, rahalla saa oikeasti laatua. 300€ on fillarille sellainen "hinnat alkaen"- luokka. (AV-palstalla 300€ fillaria voisi verrata 300€ av-vahvariin, tonnilla saa sitten jo lähes jokaiselle riittävän vekottimen pl. hc harrastajat).

    Hybridi tms. turhakkeita ei kannata ostaa(varsinkaan halvalla) jos kerran ei maastossa ajele.
     
    Viimeksi muokattu: 07.04.2011
  10. Käikäle

    Käikäle Member

    Liittynyt:
    14.03.2001
    Viestejä:
    992
    Saadut tykkäykset:
    0
  11. aheikkinen

    aheikkinen Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 104
    Saadut tykkäykset:
    119
    Työ- ja koulumatkat olisivat noin 3-5km/suunta riippuen kohteesta. En aio ostaa tonnin fillaria, eikä sen puoleen ole rahaakaan. Ei itseasiassa ole edes tuota neljää sataa nyt, mutta hiukan ennakkoon tässä kyselenkin. Eihän tietkään täällä vielä ole sulia.
    Mikä tässä on merkittävimpänä erona citymarketin ja muiden tusinaketjujen vastaaviin merkittömiin 21-vaiht-shimano-hyper -mankeleihin?
     
  12. lmfmis

    lmfmis Active Member

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 016
    Saadut tykkäykset:
    2
    Hauskasti tuossa sanotaan: "Suomessa suunniteltu Nakamura on Budget Sportin oma laatumerkki, joka valmistetaan ISO 9001 –laatusertifioidulla tehtaalla."

    Jaa. Minulla on nakamura joka on ostettu joskus -92-95...paljon ennen budget sporttia ja sen olemassaoloa :)

    Ihan hyvin on kyllä pelannut.
     
  13. KMOK

    KMOK Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 928
    Saadut tykkäykset:
    31
    Tällainen on nyt Kärkkäisellä tarjouksessa 329€. Värivaihtoehtoja ainakin riittää. :)
     
  14. Wile E Coyote

    Wile E Coyote Suurmufti Tukijoukot

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    2 370
    Saadut tykkäykset:
    8
    Osta käytetty vaihteeton, eli sinkula/fixi/singlespeed. Noista 21- vaihteisista markettipyöristä ei ole kuin harmia. Kunnon vaihteistot, rattaat kammet jne. maksavat ihan oikeaa rahaa. Jättää ne 20 vaihdetta pois, niin saa halvallakin toimivan ja luotettavan pyörän.
     
  15. DVB-G

    DVB-G Well-Known Member

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 283
    Saadut tykkäykset:
    28
    1700 € maksaa halvin pystyfillari, joka minua voisi kiinnostaa:
    http://www.roseversand.com/article/rose-npl-fitness-3

    30 tonnin ammattivehkeisiin ei ole rahaa ja jos ostaa halvan markettifillarin, siihen joutuu vaihtamaan osia monella huntilla, eli pirun kalliiksi sekin lopulta käy, koska varaosien hinnat ovat kalliimpia kuin "fillarin mukana" ostetut täsmälleen samat osat.

    Linkkini 1700 € hintaisen fillarin valtit ovat:
    • 12,8 kiloa; TÄYSJOUSTO (siis katuajoon sopiva mukavuusjousto, ei alamäkiajoon tai maastoon).
    • Rullaavat katurenkaat jo vakiona, ei nappulakumeja.
    • Riittävän hyvälaatuinen tekninen kalustus, pääosin XT-sarjaa.
    • Näyttää halvalta fillarilta, sitä ei ensimmäisenä pöllitä kaupan edestä tai fillariparkkipaikalta, kuten hiilikuitufillarit pöllittäisiin 2,5 sekunnissa heti kun selän kääntää tai silmiään räpsäyttää.
    Huonot puolet ovat:
    • Ei hiilikuiturunkoa vaan alumiinia. Typerillä putkiprofiileilla (ei ole pisaraprofiili) ja rumilla vahvikepalikoilla.
    • Jossain vaiheessa (heti) on kuitenkin pakko vaihtaa itselle paremmin mitoitetut: satula, renkaat, ketju, rattaat.
    Eli rahaa palaa koko fillariin noin 2200 euroa. Ei ole maan päällä valmiiksi täydellistä fillaria, kaikki ovat keskenkasvuisia projekteja, joita pitää modata isolla tai keskikokoisella kädellä. Mutta tämä yksilö siis kaipaa "vain" 500 euron parantelut, ja ilman mitään parantelujakin sillä ajelee hätätilassa muutaman viikon. Markettifillarilla ei voi ajaa metriäkään ennen kuin sitä parannellaan massiivisesti. Siis aktiivista lenkkiajoa. Kauppamatka nyt sujuu vaikka yksipyöräisellä tai rullaluistimilla jos on ihan pakko.


    ------------------------------------------------------------------------------


    Tällä 3500 euron söpönassulla kun poljet ruokakauppaan tai kioskille ostamaan tikkaria, joudut kävelemään kotiin, koska rosvo vie tämän alle 2 pikosekunnissa:
    http://www.roseversand.com/article/rose-aero-flyer-4400

    Ja jousituskin tuosta 8,2 kilon otuksesta puuttuu. Minä ostaisin mieluummin tämänkaltaisen aerodynamiikan omaavan fillarin, mutta täysjousitettuna. Lisäksi piilottaisin jarrupalat täysin näkymättömiin rungon suojaan, jotta jarrujärjestelmän ja kaapeloinnin ilmanvastus ei olisi yhtä surkea kuin tässä fillarissa. Amatöörien suunnittelemat detaljit, osaisin suunnitella paremman. Kaikki esillä törröttävät haitakkeet saadaan rungon sisään piiloon pois ilmanvastuksen armoilta jos halutaan, ja minä suorastaan vaadin sitä lähtökohtaisesti. Ilmanvastus on polkijan pahin vihollinen numero yksi.


    ------------------------------------------------------------------------------


    6700 eurolla pääsee tappelemaan kakkosvihollista eli massaa vastaan:
    http://www.roseversand.com/article/rose-carbon-x-lite-oro-8000-double

    6,25 kiloa on kevyt ottaa olalle jos sileällä asfaltilla näkyy pelottava hiekanjyvä tai tulitikku, eikä halua moisen vaarallisen roskan ylitse ajaa ja rikkoa ranneniveliään ja selkärankaansa. Jousitus tästäkin nimittäin puuttuu. Ja tämäkin taitaa varkaalle kelvata liian hyvin. Vanteet ovat sen näköisiä, että varas pöllii koko fillarin ja tutkii kotonaan mitä kivaa tuli pöllineeksi. Tätä ei voi päästää hetkeksikään silmistään, ei sovi arkikäyttöön.


    .
     
  16. Bagheera

    Bagheera Active Member

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 002
    Saadut tykkäykset:
    1
    Alta 400 saa ainakin tällä hetkellä kaupoista viimevuotisia malleja 3-7 napavaihteisia perusmerkkisiä peruspyöriä (Tunturi, Nopsa, Monark jne...), tai ainakin sai vielä alkuviikosta, kun kävin tyttärelle ostamassa.

    Jos haaveilee jostain hienommasta, niin käytetty lienee hyvä idis.
     
  17. Zuah

    Zuah Member

    Liittynyt:
    12.10.2000
    Viestejä:
    979
    Saadut tykkäykset:
    1
    Taisi lähteä homma vähän lapasesta :) Vai täysijousto katuajoon. Tuon fillarin jousto-ominaisuudet lisäävät panoa noin 3 kiloa. Lisäksi jousitus fillarissa syö tehoja poljettaessa ja tuo lisää huoltokohteita. Metsässä juurakossa tai kivikossa rymisteltäessä jousituksen kyllä ymmärtää ja siitä on hyötyä.

    http://www.roseversand.com/article/rose-aero-flyer-4400 aika-ajopyörällä kauppaan. :hitme:

    Asiaan:
    Citymarketin ja muiden tusinaketjujen noin 300 maksavissa 21-vaihteisissa fillareissa tingitään kaikista sellaisista osista joihin normi kuluttaja ei kiinnitä huomioita. Eli navat, vanteet, keskiöt, renkaat, polkimet jne. ovat halvinta mahdollista tavaraa. Runko on vailla ohennuksia ja painaa kuin synti eikä siitä ole yleensä saatavilla kuin yksi koko joka sopii kaikille. Se Shimanon vaihteistokin on yleensä halvin tai toiseksi halvin vaihtoehto. Kaikenlaiset jousitukset tällaisessa pyörässä vain pahentavat asiaa.
     
  18. Topias

    Topias New Member

    Liittynyt:
    01.02.2003
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei, kertokaapa Helkama Vaeltajalla ajelijalle, että miten ihmeessä miespuolinen ihminen pystyy ajelemaan tuommoisella pyörällä? Toisaalta tekisi mieli hommata vähän parempi pyörä, joka liikkuisi eteenpäin vähän helpommin, mutta ongelmaksi tulee aina tuo ajoasento. En vaan pysty istumaan kivuttomasti tuommoisessa asennossa.

    Ja samaan hengenvetoon kysytään vielä sekin, että miten ihmeessä niillä muutama senttiä leveillä satuloilla voi istua? Ei ole kivutonta sekään.

    Niin ja anatomia on miulla ihan normaali, joten en usko ongelman olevan siinä ;)
     
  19. Zuah

    Zuah Member

    Liittynyt:
    12.10.2000
    Viestejä:
    979
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kovan harjoituksen tulosta. Aika-ajossa mennään täysin aerodynamiikan ehdoilla eikä ajamisen ole tarkoituskaan olla mielyttävää.

    Normaalien maantiepyörien http://www.roseversand.com/article/red-rose-pro-300-compact ja maastureiden ajoasento vaatii myös harjoitusta, että tarvittavat keskivartalon lihakset vahvistuvat riittävästi. Myös venyttely auttaa jos taipuisuus muistuttaa enemmän rautakankea kuin pajunvitsaa.

    Kovan ja kapean penkin kanssa on tarkoitus käyttää pehmustettuja pyöräilyhousuja ja sopiva satulan leveys valitaan kuskin mukaan. Sellainen pehmeä ja mukava "sohva" satulana on todella ikävä pidemmillä matkoilla. Aiheuttaa hiertymiä ja leveyden takia tehokas polkeminen tulee hankalaksi. Lisäksi takapuoli kyllä tottuu ajan kanssa kovempaan satulaan.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2011
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 531
    Saadut tykkäykset:
    367
    Itse ostin viime kesänä Insera Canyon -merkkisen polkypyörän. Kyseinen pyörä menestyi jokunen vuosi sitten ylivoimaisen hyvin TM:n halpispolkypyörätestissä.

    Kyllähän tuolla töihin ajelee ja pieniä lenkkejä perheen kanssa. Mitään isompaa valittamista ei ole. Pyörä on tosin hieman liian iso meikälle, mutta pitää vielä yrittää saada säädettyä se paremmaksi. Kun ei tarkoituksena ole ajella kymmenien kilometrien lenkkejä, vaan maksimissaan joku 20 km päivässä kevyttä rullailua, niin tuo on ihan hyvä. Jos oikeita polkypyörälenkkejä tekisin, niin sitten hankkisin paremman pyörän.

    Tuosta meni kylläkin takakumi puhki viime syksynä, joten pitäisi alkaa paikkaushommiin tai viedä pyörä liikkeeseen sisäkumin vaihtoon. Tuo vaihteistohässäkkä takarenkaassa on sen verran kysymysmerkki meikälle, että helpommalla tieten pääsisi, jos suosiolla käyttäisi liikkeessä.

    Tämmöinen pyörä siis http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=1877