Polkupyörä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Terris, 11.05.2008.

  1. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itseltäni pöllittiin reilut viisi vuotta sitten juurikin Biltemasta ostamani halpismaastopyörä (taisi olla tuolloin n. vuosi ajoa takana, rungossa teksti Mountainjotakin, ei siis 'Biltema'). Varmaankin siksi, että oli niin räikeä väritykseltään ja... ...maastopyörä. Aiemminkin oli yritetty viedä pariinkin otteeseen, mutta ohikulkija sattui paikalle tms. (vaijerilukko oli nirhattu melkein poikki).

    Hankin tilalle paljon kalliimman merkkihybridin, eli suht'koht tavallisen pyörän, oikein urheiluvälikaupasta. Mutta kun väritys on nyt tylsän mustaa ja harmaata, eikä ole maastopyörä, niin on saanut olla rauhassa. Vastaavaa ilmiötä on kuulemma muuallakin havaittu, eli että sikahalpojakin maastopyöräromuja viedään, mutta hinnaltaan moninkertainen perinteisempi malli saa olla rauhassa.

    Kenties suurikin osa pyörävarkaista on narkkareita tai muuten vain ns. älyllisesti haasteellisia, mikä selittänee oudot valinnat. Toki heillä voi joskus olla tarkat nouto-ohjeet, jolloin se räikeänvärinen Biltema jääkin viemättä ja sen sijaan lievän luvattoman lainauksen kohteeksi joutuukin hinnaltaan moninkertainen, tylsänharmaa ja sileärenkainen hybridi, jossa on kuitenkin paljon kalliimmat vaihtajat, rattaat yms. komponentit.
    Nykyisessä pyörässäni ei ole levyjarruja tai joustoa, molemmat ominaisuudet kyllä kovastikin kiinnostavat, kun seuraavan kerran ostan pyörän. Mutta lienevät vain melkoisia varasmagneetteja, vaikka kuinka olisi hillitynharmaa väritys pyörässä. Eli sellaista ei enää moneen paikkaan uskaltaisi varsinkään yöksi jättää.
     
  2. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihte asiassa aiemmin illalla jarruja pidellessäni asettuivat palat ihan säätökolojen yläreunaan. Luulisin että ainakin 90-luvulla Nopsissa on käytetty samaa jarrulänkeä sekä 26- että 28-tuumaisissa. Takavanteenhan voisikin jättää alkuperäiseksi, vaihtaisi vaan talvigummin päälle.

    Nooo, mulla "kolmenkympin lenkki" tarkoittaa minuutteja... tosin matkaa ja pituutta olen nyt kasvatellut pikku hiljaa, vasta pari viikkoa "aktiivisesti" sotkenut nyt. Kai maar se paino vielä putoaa kaksi numeroiseksi eikä hiki puske pintaan vielä kengännauhoja solmiessa....

    Onkos muuten noihin sähkönapoihin / sähköavustus -setteihin muita linkkejä? Tai mistäs pitäisi fillaritarvikkeita katsella, Biltsunluettelo nyt on hyvä ku on kuvat, koot/mitat ja hinnat heti esillä.
     
  3. angle

    angle Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    541
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuolla ihan kotimainen vaihtoehto. Paikallisessa Cittarissa oli myös Solifer E-pyörä myynnissä hintaan 699 euroa. On vaan 26 tuumainen ja siten kyllä liian pieni minulle.
     
  4. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tää olikin mielenkiintoinen juttu :thumbsup:

    Tietysti sivujen ulkoasu ja se ettei hintoja ollut heti näkyvillä mietitytti, mutta hinnat löyty ja TM:n juttu oli hyvä plussa. Ainakin varaosia saisi helposti. Tosin akkulaukku (jossa siis on tyhjää) ja ohjauspaneli on aika julmetun kokoisia, mutta jos kotimainen ja ulkolainen on samoissa hinnoissa niin kyllähän se pitää korvan taa laittaa. Ja vannevalikoima oli hiukan isompi: "Saatavana myös nojapyöriin takavannemoottoreita tuumakoossa 20”- 28”
     
  5. juhuri

    juhuri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lyijygeeliakku.. painaa.. käsittääkseni LI-ION akut reilusti kevyempiä.
    Tuolla alienbkes sivuilla olikin ilmoitus että kysynnän vuoksi ei juuri mitään varastossa. Perus 26" vanteelle ostin omani.

    Tuossa kuva rakennusvaiheesta. Johdot on siistimmin ja valkoiset teipit korvattu..

    [​IMG]


    Toinen paikka jota harkitsin http://www.goldenmotor.com/ Noiden MagicPie moottoria (jossa controlleri mahditettu moottorin kanssa vanteeseen) tuo joku suomalainenkin firma maahan. En nyt muista mikä se oli..
     
  6. angle

    angle Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    541
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkemmin luettuani tuosta vaikuttaisi puuttuvan 25km/h nopeusrajoitin ja siten mahdollisesti tulkittaisiin moottoriajoneuvoksi. Vaan kuka näitäkin tarkistaisi...
     
  7. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Toi Citymarketin 599 euron fillari on 24 volttinen. Itselläni on 36 volttinen masiina ja siinä on kivasti vääntöä. 48 volttinen olis musta jo vähän turhan vääntävä ellei ole tarkoitus vuoristossa ajella. Lyijyakku on kyllä tolkuttoman painava, mutta eipä sitä toisaalta moottorilla ajaessa tunne :)

    250 wattinen mottori (26-tuumaisessa pyörässä) vetää just aika tarkalleen 25 km / h ilman mitään rajoittimia. Mutta lain mukaan tuo rajoitin varmaan pitäisi olla ja varmaan onkin kaikissa suomessa myytävissä pyörissä. Itse asiassa ne rajoittimet on vähän liiankin tehokkaita ja keskeyttävät moottorin vedon jo n. 20 km/h vauhdissa. Lisäksi joissain pyörissä on sellainen ärsyke, että veto ei palaa, vaikka vauhti laskisikin - kaasu pitää välillä kääntää nollaan ennenkuin veto palaa.

    Murossa on pitkät keskustelut tästä sähköpyörä-aiheesta:
    http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka/575027-sahkopolkupyora.html

    Lisäys: Akussa kannattaa kiinnittää huomiota niihin ampeeritunteihin. Itselläni on 14 Ah akku ja se riittää n. 35 km ajoon. Joissain fillareissa tulee mukana vain 10 Ah akku. Kiinasta tilaamallahan saisi vaikka 20 Ah LiFePo-akun, mutta niissä on ollut joillain ongelmia ja takuuasiat kiinaan on vaikea hoitoisia.
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2010
  8. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Varallisuutensa mukaan laittomalla ajokilla kukin ajelee. Rikkailla on varaa kiinni jäätyään maksaa sakot ja ajoneuvoverot ja takautuvat liikennevakuutukset, katsastukset ja ajokortin hyllytys/lykkäys. Jos siis rakentaa laittoman sähkömoottoripyörän eikä edes omista moottoripyöräkorttia, kalliiksi temppu käy, tuhansien eurojen lasku voi seurata.

    Mitä erikoisemman näköisen ajopelin rakentaa, sitä varmemmin se ratsataan korttelin välein, eli läänin kaikki poliisit käyvät nuuskimassa ajokin yksitysiskohdat läpi. Minä olen pulassa. Fillarilenkkini pituus kasvaa viiteen tuntiin, josta neljä tuntia menee eri poliisien koepolkuihin kannettavan dynamometrin päällä. Nythän poliisi ratsaa dynolla mopoja, ja kesästä 2011 alkaen koko maan poliisivoimat sitten ratsaa minun pisarafillariani täyspäiväisesti. Pidän huolen, että max 25 km/h ajokkini sähkön avustamana kulkee. Dynomittauksessa siis. Älkää kertoko poliiseille, että tästä replystä puuttuu yksi ykkönen eräästä kohdasta.

    Ilmaista ajoa saa tehdä (EU:n alueella) vain sähköavusteisella fillarilla, jossa moottori ei tuota liike-energiaa ellei ihminen samalla polje tai muulla tavalla tuota lihasvoimalla liike-energiaa. Kadenssitunnistin siis pitää olla; kun polkeminen loppuu, sähkömoottorikin nukahtaa. Onneksi laki ei kiellä polkemasta polkimilla taaksepäin, se temppu tavallaan tekee sähköavusteisesta fillarista laillisesti sähköfillarin. 25 km/h enintään ajonopeus sähkön avustamana saa olla. Pelkillä lihaksilla voimaa tuottaen saa liikkua niin lujaa kuin huvittaa (ja tien nopeusrajoitus määrää). Sähkömoottorille/moottoreille myös on maksimitehomääräykset (tehon ulosanto renkaaseen siis, akusta kyllä saa ottaa tätä enemmänkin energiaa, joka osittan katoaa moottorinohjaimeen ja hukkalämmöksi). Tehorajat kai vaihtelevat renkaiden lukumäärästä eli ajoneuvoluokasta riippuen, en muista ulkoa tehoja. Eri maissa on eri tehorajat.

    Maksullista puuhaa on kaikki tästä poikkeva sähkömoottorin hyödyntäminen, tarvitaan siis mopo-liikennevakuutus jos ajokki liikkuu ilman polkemista tms. lihasvoiman käyttöä. 4 kilowattia muistaakseni teho saa olla jossain mopoluokassa, ja maksimi ajonopeus on eri sähkömopoluokissa 25 tai 45 km/h, ellen väärin muista. Oletettavasti ajokki pitää myös katsastaa (jos sen itse rakentaa) ja tietenkin se pitää rekisteröidä ja vakuuttaa.

    Sähkömoottoripyörälle samoin katsastus ja rekisteröinti ja vakuutukset tarvitaan, mutta voipi vaatia myös kolaritestaukset ja muuta mahdotonta, eli itse rakentaminen ei käytännössä onnistu (tässä maassa) jos haluaa ajaa sähkön voimalla yli 45 km/h ja käyttää kymmenien...satojen kilowattien moottoritehoa. Muutoskatsastus saattaa olla mahdollista, eli poistetaan laillisesta moottoripyörästä polttomoottori ja pannaan sähkömoottori tilalle.

    Sähköautot/sähkömopoautot samoin, käytännössä mahdotonta rakentaa laillista autoa itse alusta alkaen. Muutoskatsastus kyllä onnistuu jos hyväksytysti katsastetun polttomoottoriautomallin muuttaa sähkömoottorilla kulkevaksi.

    Eniweissön, rakentelijan kannattaa ottaa selvää rakentamansa ajoneuvoluokan tämänhetkisistä lakimääräyksistä. Helpointa olisi ostaa valmis kaupallinen laillinen sähköavusteinen fillari tai sähköfillari tai sähkömopo ja virittää siihen lisää teh... taan tyyliin sopivia heijastimia ja varoitusviirejä. Ja tuplata nope... asti kuntotasonsa polkemalla entistä enemmän.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2010
  9. juhuri

    juhuri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tuossa mun setissä on "24v 10Ah Lithium Ion Battery". En ole testannut miten pitkälle kestäisi. 20 km jälkeen näyttää varausledit 2/3 - lataan kuitenkin joka yö.

    Ilmeisesti tää netanttilan Solifer on sama kuin CM:ssa?
    http://tinyurl.com/3ygyoqh
     
  10. angle

    angle Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    541
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samalta näyttää. Tuossa on muuten paikat kahdelle akulle ja vaihtokytkin. Kätevää...
     
  11. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Aika paljonhan tohon vaikuttaa ajotyyli ja varmaan jonkun verran kuskin painokin :) Tuo oma 35 km testiajoni sisälsi tahallaan ylämäkien testausta ja aika vähän kauramoottoriavustusta. Kuormaa oli pyörä mukaanlukien lähes 140 kg. Omassa fillarissani akkumittarin kolmesta valosta kaksi paloi vielä kun veto alkoi yllättäen 35 km kohdalla pätkiä. Kannattaa ehdottomasti testata omalla pyörällä akku tyhjäksi niin sit ainakin tietää paljonko omalla tankilla ajaa.
     
  12. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ainiin ja mä koeajoin tuon Soliferin Citymarketissa. Huomattavasti ketterämmän ja huomaamattomamman näköinen kuin esim. Sotkan halpis e-bike, jota on myyty 499 hintaan. Tota Citymarketin pyörää ei ihan heti edes huomaa sähköpyöräksi. Mutta tosiaan se 24 voltin jännite oli omaan makuuni vähän alhainen. Akun ja vara-akun kiinnitykset tavaratelineessä oli tosi jees. Jos jostain sais tollasta akku-tavaratelinettä varaosana niin ostaisin.
     
  13. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, näinhän se on. Ite ku olen nyt fillaroinut ihan kuntoilu mielessä ja aattelin että toi voisi olla hyvä talviapu, niin tietysti talveen mennessä ehkä tuon systeeminpaino (11kg?) lienee kadonnut itseltä. Tai sitten ei, mutta kuntoiluhan on tehokkaampaa mitä enemmän vastusta kantaa mukanaan.

    Mutta henk koht tasolla talvifillarointi on kaukana ja se että jälkiasennussarjat maksaa +500e ja kokonaisia fillareita ko. systeemillä on myynnissä jo suurin pyörtein samaan rahan ei auta asian lähestymistä kohti itseäni. Mutta edelleen erittäin mieleenkiintoista tämä on seurata ko aihetta.

    Mahtaakos muuten mun 3 led / kryptonpolttimo -ajovalo toimia jos muutan sen 3 volttisesta -> 2.4 volttiseksi? Ennakko-odotuksista poiketen se oli kuitenkin 4 AA -paristotoiminen, mutta mulla olisi parempaa käyttöä AA-akuille ja edelleen ne AAA-akut joutilaana. Jos DVB-G tai joku muu elektroniikkaa paremmin tunteva voisi valaista kun käsittääkseni nuo ledit ovat vähän tarkempia virrastaan?
     
  14. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Vaikeaa on modata halpavalaisimia ellei tiedä täsmälleen mitä on tekemässä.

    Halpavehkeet ovat riippuvaisia teholähteen impedanssista, eli jos vaihtaa paristot akuiksi tai päinvastoin tai eri kokoisiksi, homma ei ehkä enää toimi. Hehkulangat käryävät tai palavat oranssina, ledihakkurit käryävät tai eivät lähde käyntiin jne.

    On paljon helpompaa ja nopeampaa suunnitella koko valaistus alusta alkaen itse, kuin lähteä opettelemaan valmiin halpavekottimen sielunelämää ja mitä muokkauksia siihen pitäisi tehdä että se toimisi osien vaihdon jälkeen. Virittäminen on paljon vaikeampaa kuin uuden rakentaminen. Kun rakentaa kaiken itse, on etukäteen tiedossa jokaisen komponentin parametrit.

    Jos on pakko modata olemassaolevaa valmislamppua, kannattaa kloonata jonkun muun tekemä modausohje sellaisenaan, antaa jonkun muun tehdä vaikea suunnittelutyö, ellei halua viettää kymmeniä...satoja tunteja aikaa käänteisen suunnittelun suossa.



    Kaidomain ja DealExtreme myyvät halpaa ledikamaa.
    Muutamalla eurolla postikuluineen saa ostaa vakiovirtasäätimiä valkoisille ledeille. Säätimille kelpaa tietty ottojännitealue (esim. 1-2 kpl 1,5 V paristo, tai 1-x kpl 3,7 V litiumakku), ja ulos säädin antaa ledille sopivalla muutaman voltin jännitteellä haluttua vakavoitua tasavirtaa 20 mA tai 2800 mA tai jotain siltä väliltä. Eri tehoisia säätimiä myydään. Yhden watin ledi käyttää noin 300 mA vakiovirtaa. 2-3 watin teholuokan ledi haluaa 700 mA virtaa, sellainen säädin sille ostettakoon. Noin 4 W tehoiselle ledille tarvitaan suunnilleen 1000 mA. 11 W ledille 2800 mA. Virtasäätimiä ja ledejä voi valita melko laajasta valikoimasta mielensä mukaan.

    Esim. noin 3 eurolla saa tällaisen ledisäätimen:
    http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26106
    2 litiumakkua sopii teholähteeksi (= 8 euroa), ledeinä toimii 5 lediä sarjaan (15...40 euroa), sarjan läpi kulkee 800 mA virta eli ledinippu toimii noin 13 watin kokonaistehoisena, antaen noin 1300 lumenin valomäärän, toki ledin tyypistä riippuen hieman enemmän tai vähemmänkin.

    Siis tällainen 1300 lumenin lamppu (vastaa 111 watin hehkulamppua) maksaa sähköisiltä osiltaan 26...51 euroa, riippuen miten moderneja ledejä käyttää.

    Toki voi pudottaa ledimäärää alle viiden jos ei halua niin paljon valoa, mutta kun säädin kerran osaa viittä lediä komentaa, viittä lediä kannattaa käyttää. Himmennysmahdollisuus säätimessä on, kolme eri kirkkausasentoa.

    2500 mAh litiumakut antavat jopa 18 wattitunnin energian, ja kun ledisäätimen hyötysuhde on noin 82%, niin 13 watin ledit kuluttavat akusta pois noin 16 wattia, joten akkuparilla saa toiminta-aikaa arviolta tunniksi. Jos neljää akkua käyttää (kaksi rinnan ja kaksi sarjaan), saa runsaat 2 tuntia 1300 lumenin valoa ilokseen.

    Kun valoa himmentää säätimen moodia vaihtamalla, käyttöaika moninkertaistuu. Esim. himmeimmällä 210 mA moodilla ja 2 litiumakulla saa jopa 4 tunnin toiminta-ajan, neljällä akulla jopa 8 tuntia. Ja tämäkin moodi tuottaa 350 lumenia valoa jos käytetään hyviä ledejä.

    2 kpl 18650-akkuja painaa 94 grammaa, joten suosittelen heittämään museoon AA- sekä AAA-paristot/akut.

    Sama 18 Wh energiamäärä vaatii 1,2 V 2500 mAh AA-kennoja 6 kpl ja se painaa noin 150 g (25 g painaa yksi AA-paristo kun äsken asiat punnitsin).

    AAA-kennoja tarvitaan 18 wattituntiin ties kuinka hirveä röykkiö. Luultavasti 18 kpl ja se määrä painaa 198 g (11 g per kenno).



    Valaisimen optiikka on erittäin vaikea alue itse tehtäväksi. Viitisen vuotta olen sen parissa tapellut, ja vieläkään en ole saanut aikaan itselle kelpaavaa eli maapallon täydellisintä valokuviota. Prototyyppitestailu jatkuu yhä. Vasta kun valokuvio on ylivertaisesti maailman paras, tuon sen julkisuuteen. Hajavalon määrää pitää edelleen minimoida, sirontaa pienentää. Vastaantulijaa ei saa häikäistä vaikka valaisin olisi 3000 lumenin versio (20...30 W tehoa kuluttava, ledeistä riippuen).

    Helpointa on ostaa hyvällä valokuviolla varustettu edullinen fillari/mopo/autovalaisin (hehkulankapolttimoa käyttävät mallit myös kelpaavat), hyödyntää sen optiikka ja vaihtaa alkuperäisen hehkulankapolttimon tai ledin tilalle tehokkaampi/taloudellisempi/valkoisempi ledi. Lisäksi tarvitaan ledille se vakiovirtasäädin sekä akku/akut.
     
  15. DVB-G

    DVB-G Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Minulle napamoottorit eivät sovi, haluan jousittamattoman massan minimiksi. Linkin tyylistä rakentelua mieluummin harrastan eli teen kaiken mahdollisen itse, saa aikaan kevyempää JA tehokkaampaa. Liian raskaita rakenteita tämäkin virittäjä käyttää (liian vähän hiilikuitua, magnesiumia, kevlaria), mutta materiaalithan saa jokainen itse valita:
    http://www.recumbents.com/wisil/shumaker/default.htm
     
  16. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Non niin, läheteltyäni epätarkkoja kysymyksiä, tuli vielä hieman kuuklailtua. Eli asia jota en tiennyt, on se että AA-akutkin ovat 1.2 volttisia. Eli saman kuin AAA-akut ja ledit toimivat hienosti 2.4 voltilla. Tosin ledien edessä on pikkuiset linssit jotenka ne ovat erittäin suuntaavia ja omasta mielestäni huomiovalokäytössä niiden ei ehkä ihan noin suuntaavia tarvisi olla. No samalla sitten tuli pientä hajua siitä miksi "kryptonpolttimon, jolla saat kirkkaan valokeilan", kirkas valokeila muistutti lähinnä ihan tavallisen hehkulankapolttimon aikaansaamaa kusenkeltaista läikkää.....

    Alunperäinen ajatukseni oli siis laittaa vain 2 kpl AAA-akkuja tuon valaisimen sisään tämäntapaisessa paristopitimessä. Tai sitten 2 samanlaista. Mutta kuuklaus osoitti että kotimaisesta elektroniikkaliikeestä olisi saanut 5 lediset etu- ja takahuomiovalot samalla rahalla kuin mitä tuo ostamani maksoi, ja ne olisi ollut suoraan AAA-akkukäyttöisiä :mad:

    Well anyway, tuon paristopitimen tilaus ei montaa euroa maksa, jossei minimitilaus ole 1000 kpl, jotenka pikkuakkujen sovitus on nopeasti kokeiltu. Tahdon korostaa että kyseessä on siis vain kesäajan ledihuomiovalon käyttö, syyspimeille ja mahd talviajoon pitää tuo ajovaloasia miettiä uusiksi. Oikeat AA-paristot tai led-polttimo tjms. Kuuklatessa opin myös että taskulamppuihin on nykyään saatavana ksenonpolttimoita. Kuinkahan noissa on sytytinasiat ym järjestetty, valotehon puolesta se voisi olla tehokkain ratkaisu?
     
  17. aheikkinen

    aheikkinen Tuttu käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 011
    Saadut tykkäykset:
    121
    Ei..

    Cree ledit ja Lithium akut on nykypäivää.
    Tästä lähtisi reguloitu led moduuli heijastimella. Kaveriksi ja 18650 akut ja niille laturi. Lisäksi tarvitaan kotelointi/kiinnikkeet, jotka voi modata vaikkapa jostai turhaksi jääneestä vanhasta pyöränlampusta.
    Tai sitten voi ostaa valmiin taskulampun ja sille fillarikiinnikkeen.
    Cree ledin valoteho on tavallisiin huoltsikkaledeihin tottuneelle häikäisevän mahtavan upea elämys.. Itselläni on P-7 emitterillä varustettu lamppu, ja tehoa piisaa! Oma lamppuni sisältää himmeän ja täyskirkkaan moodin. Valoteho on himmeälläkin hyvä. Täysteholla valo 'näkyy' normaalina aurinkoisena päivänäkin selvästi. Teho ei myöskään hiivu akun kuluessa, koska virtalähde on reguloitu ja ledi toimii aina optimaalisesti koko alijännitesuojatun akun kapasiteetin ajan. Fillaritelinekin löytyy, mutta fillaria vain ei ole :D
     
  18. Dr. Eever

    Dr. Eever Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 738
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tätä taustaa (eli omaa käyttökokemusta) vasten tietysti hyvä vaihtoehto tuokin. Kuten sanottua, ajovaloasiaan palataan myöhemmin. En raaskinut ostaa edes parin kympin kypärää nyt kun "olen työpaikkojen välissä"... tiedän, väärä paikka säästää.

    Sittenhän voisi ostaa sen ksenontaskulampun ja sille telineen?
     
  19. juhuri

    juhuri Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    200
    Saadut tykkäykset:
    1
    Pyörävaloksi ostin juuri tällaisen:
    Hocus-Focus

    Saa haukkua. Kunnon testiin pääsee kun aurinko viimein laskee syksyllä. Kesä mennään vielä Airam PyöräileVille huomiovalolla - sitä ei tarvitse irroitella. Saa olla pysäköidessä paikallaan. Maksaa 2 markkaa.
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2010
  20. sakali

    sakali Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1 212
    Saadut tykkäykset:
    1
    dvb-g:

    Ja katettu:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 05.11.2013