Polkupyörä

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Terris, 11.05.2008.

  1. Terris

    Terris Guest Guest

    Liittynyt:
    02.03.2004
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    4
    Crescent olisi varmaan aika hyvä vaihtoehto, mutta pikkasen on liian kalliita. Mielessä olisi sellainen missä on 7 vaihdetta. Jämäkkä peruspolkupyörä, ettei tartte koko aikaa laittaa ketjuja takaisin paikalleen.
     
  2. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Niin no ei se mitään ketjujen irtoamisesta kerro on siinä sitten 1 vaihde tai 30 vaihdetta. Nimittäin mun vanhassa helkamassa irtosi kyllä suht usein, tämä johtui kyllä lähinnä siitä kun ketjut oli melko löysälle menneet eikä jaksanut kiristää. No nykyisessä pyörässä (3 vuotta ollut) ei ole kertaakaan lähteneet ketjut paikoiltaan. Kun vaan pitää pyörästä huolta niin kyllä sillä on sitten ilo ajella ja hintakaan ei tunnu pahalta kun käyttöikä on oikein huollettuna kuitenkin pitkä.
     
  3. katchu

    katchu Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2006
    Viestejä:
    487
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinkas nykypyörät kestää vähän isomman kaverin painoa? Eli kestääkö runko ja pysyykö vanteet ympyränä kun ottelupainoa on karvan päälle 100 Kg? Onko maastopyörän ja kaupunkipyörän vanteiden kestosssa mitään eroa?

    Ja kuinkas porukka on hankkiutunu entisestä pyörästä eroon kun on tullut uusi tilalle? Vai onko se vanha jätetty vielä säästöön?
     
  4. EskoMörkö

    EskoMörkö Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, perkule, saitte taas sen jo vähän häipyneen pyöräkuumen nostaan päätä. Eilinen päivä meni katsellessa mitä ostaisin (jos olis rahaa) ja löysin tämän: http://www.feltbicycles.com/city.php?id=3 Huntteri kertoo hinnaksi 595,-. Peruspyörä, vain takavaihde Deore ja v-jarrut, ei jousia ei mitään ylimäräistä... on se hieno.
     
  5. emaasalmi

    emaasalmi Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    591
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ostin 2006 Saksalaisen Focus Black Falls hybridin ja en kyllä keksi pyörästä mitään pahaa sanottavaa. Erittäin kevyt polkea, vaihteet ovat toimineet ongelmitta eikä mitään muutakaan vikaa ole ainakaan vielä ilmennyt. Focus oli merkkinä ihan uusi minulle, mutta muistelisin että hinta lähes samoilla osilla olisi ollut hieman kilpailijoita edullisempi. Lisäksi tykästyin kovasti pyörän ulkonäköön joten valinta oli lopulta aika helppo. Omasta Black Fallsistani löytyy levyjarrut edestä ja takaa. Etuhaarukan jouston saa tarvittaessa lukittua.

    En tiedä myydäänkö merkkiä muualla kuin Larun Pyörässä. Muistaakseni ~700e tuosta maksoin. Larun Pyörällä on ehkä rumimmat nettisivut mitä tiedän. Speksit kannattanee tsekata Focuksen omilta sivuilta ja hinnat tarkistaa sitten Larun Pyörän sivuilta.

    http://www.larunpyora.com

    http://www.focus-bikes.de/

    Tuommonenkin näytti itse asiassa löytyvän:
    http://www.larunpyora.com/focus2008.pdf
     
  6. NudistPriest

    NudistPriest Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.01.2006
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    Trek 7300FX:llä olen ajellut pari vuotta. Miinusta tulee ajoasennosta ja huonosta rullaamisesta. Ajoasento tulee liiaksi käsien varaan omasta mielestäni. Laakerit on herkistelty ja ilmaa on renkaissa, mutta fillari rullaa onnettoman huonosti. Tuntuu kuin jarrut päällä ajelisi. Vuosia vanhalla Hobby Hall:n halpisfillarilla menee ohi heittäen. Muuten on pelannut mainiosti.
     
  7. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30

    100 kiloa plus 20 kilon kauppakassit+reppu on itsellä "testivälineenä". Paitsi että kymmenisen kiloa läskiä on tullut poljettua pois, mutta siis viimeisten 10 vuoden aikana olen jopa satakiloisena elellyt ja fillarilla roudannut sapuskat, ohjaintangossa kauppakasseja roikottaen.

    Etujousto on mielestäni pakollinen ominaisuus, muuten etupyörästä hajoaa pinnat ja jopa vanne lommoutuu, etenkin kaupungissa lukuisiin ajoradan reunakiviin/betonikiviin/viisteisiin. Ranteetkin tykkäävät etujoustosta.

    Takajousto on suositeltava ominaisuus, muuten takapyörästä hajoilee pinnoja, kuten minulle on käynyt joka vuosi, koska ei ole takajoustoa. Jousitettu satulaputki minulla kyllä on, mutta se ei suojele ajokkia tarpeeksi, suojelee kyllä ahteria eli selkärankaa. Ostan jatkossa vain täysjoustofillareita, mutta koska niitä ei myydä 6...9 kilon painoisina, osto on lykkääntynyt. 16-25 kilon hirviöt eivät innosta.

    "Maastopyöräosat" ovat suositeltavia, iskuja kestävät navat nyt ainakin tarvitaan, vanteetkin mieluusti hieman tukevampaa tekoa olkoon. Etenkin siinä päässä ajokkia, jossa ei ole jousitusta.

    Maantiekilpurin navat+vanteet menevät pilalle töyssyissä. En siis suosittele kuivia avoimia timanttilaakereita raskaalle kuljettajalle, etenkään kaupunkin tai maastoon, mutta sileällä maantiellä ne voivat kestää, kunhan ei aja hiekkatiellä eli pölypilvessä.

    Nuorempana "60-kiloisena" ajoin kilpafillaria, mutta iän (läskin) kartuttua ostin suosiolla erilaisia maastofillareita, joihin aina vaihdoin välittömästi kapeammat renkaat, koska en liiku teiden ulkopuolella. Nappulatyyppiset maastorenkaat sopivat vain oikeaan maastoon ja talviajoon.

    On helpompi vaihtaa maastopyörään muutamia tarpeellisia maantiekomponentteja kuin maantiekilpuriin vaihtaa maasto-osia. Renkaat joka tapauksessa aina menevät uusiksi, minulla ainakin, missään fillarissani ei ole koskaan ollut itselle mieluisia renkaita (slicksit ja/tai puhkeamattomat) myyntihetkellä, ei edes kilpureissa.
     
  8. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Sen verran vielä että kannattaa hommata pyörä jossa saa lukitettua noi jouset päälle/pois, kun ajelee kaupungin ulkopuolella. Nimittäin etenkin ylämäessä noi jouset vie turhan paljon tehoa pois.
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Tarkoitat varmaan takajoustoa, ja siinä olevaa väärää nivelgeometriaa, ehkäpä 100 euron markettifillareita? Etujousto ainakaan ei niiaa polkiessa, eikä laadukas takajoustokaan.

    Väärä polkemistekniikkakin on syyllinen jos jousitus litistyy polkemisen aikana. Ne, jotka polkevat väärällä tekniikalla, ostakoon siis välineet, jotka sallivat väärin polkemisen. Vähän sama jos tykkää hakata betonilaatalla otsaansa, kannattaa panna vaahtomuovipala väliin. Tai lopettaa se betonilaatalla otsaan hakkaaminen.

    Lukkopolkimilla ja niihin sopivilla klossikengillä oppii oikean polkutekniikan, joka ei ole pumppaava vaan pyörivä like.

    Eikä saa nousta seisomaan polkiessa, ellei ole hengenvaara kyseessä. 30-40 asteen nousutkin pääsee ylös satulalla istuen, kun nyppylä on matala ja vauhdilla siihen menee, tai on riittävän kevyt välitys, edessä noin 20 hammasta ja takana yli 30 hammasta. Vaihteiston skaala on väärin valittu jos satulalla istuen ei pääse etenemään. Minä nostan ahterin irti penkistä ajon aikana ainoastaan lepuutuksen eli puutumisen takia.
     
  10. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    En tarkoita takajoustoa vaan etujoustoa. Omassa pyörässä on lukitettava etujousto ja eron tehossa kyllä huomaa pyöräillessä, ja pyöräilytekniikka on kyllä kunnossa. Ja pyörä ei kuitenkaan mikään 100 euron markettifillari ole.

    edit. tuolla hieman tietoa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=30684
     
  11. Moloch

    Moloch Guest Guest

    Liittynyt:
    09.06.2005
    Viestejä:
    325
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin pari viikkoa sitten paikallisesta Prismasta Carraro Night kaupunkipyörän hintaan 299€.

    Miesten 7-vaihteinen (Shimano Nexus 7) kaupunkipyörä. Jalka- ja käsijarru.
    Runkokorkeus 58 cm. Semmoinen mopon kaasukahvan -tyylinen vaihdin, napavaihteet. Tarakka, lokasuojat ja ketjusuoja. Lukko piti ostaa erikseen.

    Rullaa kevyesti ja vaihteet vaihtuu nätisti. Olen tykännyt ajella työmatkoja.

    Vanhasta pyörästä (noin 20 v. 3-vaihteinen) pääsi helposti eroon. Jätin yliopiston pihaan lukitsematta. Tosin en ole käynyt katsomassa onko vielä siellä, mutta eiköhän joku tarvitseva ole sen jo realisoinut.
     
  12. katchu

    katchu Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2006
    Viestejä:
    487
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katselin netistä polkupyörien hintoja, ja vaikuttaisi ettei alle 500€ ole suuriakaan mahdollisuuksia saada edes jollain tavalla laadukasta polkupyörää. Maasto-ominaisuuksia en taida tarvita, joku hybridi olisi varmastikkin hyvä valinta itselleni. Hyvän pyörän voisi kuvitella kestävän lähes 10v, hyvällä huolehtimisella pidempäänkin. Silti yli 500€ lohkaiseminen opiskelijan budjetista on hankalaa :(
     
  13. kaarlos

    kaarlos Guest Guest

    Liittynyt:
    17.06.2005
    Viestejä:
    816
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinhän se on. Ystäväni osti tuossa muutama kuukausi takaperin Tunturin ParkCafé -mallisen pyörän, joka oli juurikin noin 500 euron sijoitus. Mielestäni erittäin hyväntuntuinen pyörä kaupunkiajoon ja tuota ne myyjätkin ehdottelivat BikePlanetilla, jos heidän mielipiteitään nyt voi uskoa.

    Oman pyöräkuumeeni sain laantumaan kun vaihdatin (enemmän tai vähemmän) uskolliseen Bilteman ratsuun uuden takavanteen, joka oli aiemmin kiero ja täten vemppasi ja raskautti ajoa. Tämä Biltemankin pyörä on yllättävän hyvä ajettava, pitää vaan toivoa että tämä nyt kestää taas seuraavat vuodet ongelmitta.
     
  14. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Noissa bikeplaneteissa on mun kokemuksien mukaan ihan hyvää väkeä

    500 euroa on ehkä kertahankintana suuri, voihan sitä opiskelijanakin luottokorttia vinguttaa, maksaa vaikka 30 euroa kuukausittain takasin ilman korkoa
     
  15. EskoMörkö

    EskoMörkö Guest

    Liittynyt:
    Viestejä:
    0
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tinkaamalla lähtee 10-15% hinnoista pois eli voit katella ihan hyvin sitä vähän alle 600€ hintaluokkaa ja siinä alkaa saada jo ihan kivoja pyöriä. Hinnoista saa varmaan paremmin tiputettua pois polkupyörää erikois liikkeistä kuin jonku isomman ketjun pyöräosastolta.
     
  16. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Ja tuollakin tuo lukitus todettiin varsin tarpeelliseksi kun putkelta poljetaan.

    Itse en ole keulan notkumista huomannut ylämäissä vaikkei keula olekaan lukossa. No minä pidänkin perseeni penkissä niinä vähinä kertoina kun tuolla fillarillani ajelen, niin ylä- kuin alamäissäkin :D
     
  17. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ja onko sillä nyt hirveästi väliä, vaikka se jousitus ihan pikkusen söisikin tehoa? Ainakin itse otan mielummin kaupungissä mielummin täysjouston mukavuuden ja pienen tehohävikin kuin kovan rungon ja iskut käsille / munille.
     
  18. katchu

    katchu Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2006
    Viestejä:
    487
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuossa kun oli vaihteista puhetta, niin aloin miettimään tulisiko mahdollisessa uudessa pyörässä olla napavaihteet (eli 7-9 vaihdetta ilmeisesti?) vaiko sitten ihan 21/24 kuten nykyisessä. Edellisessä pyörässä oli tuo seitsemän vaihdetta, aina tuntui vaihde olevan liian iso tai pieni. Nykyisessä on sitten tuo 21-vaihdetta, sopiva vaihde löytyy yleensä joka tilanteeseen. Toisaalta tuota on monet kerrat saanut säätää ja korjata, kun kaikki vaihteet ei ole toimineetkaan. Tälläkin hetkellä pienin vaihde viskaa ketjut pinnojen väliin, eikä takavaihtaja siirrä ketjuja ihan viimeiselle rattaalle, vaikka laittaisi isoimmain vaihteen silmään. Kuinka paljon te muut huollatte vaihteistoa vuosittain että se pysyy kondiksessa?
     
  19. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mä nyt puhuinkin siitä kun ajetaan kaupungin ulkopuolella

    Jokainen tyylillään mutta jos enemmän pyöräilee niin arvostaa tuota lukitusta kyllä
     
  20. TheJambo

    TheJambo Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.06.2004
    Viestejä:
    2 272
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mä kyllä huollan kerran kuukaudessa ja sit jos on pidemmälle lenkille lähdössä niin katsoo vielä ennen sitä kaikki kondikseen.

    Talvella en pyörää käytä, vain huhtikuusta lokakuuhun.