Poliisille oikeus murtautua koneellesi

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana tsinivuo, 25.02.2011.

  1. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Tietokone -lehden uutisen kommenteista:
    Mikäli tämä pitää paikkansa, niin tuo ehdotus kuulostaa täysin TYPERÄLTÄ ja toteuttamiskelvottomalta. Kuka tahansa tietokoneista mitään tietävä voi vaikkapa kryptata kiintolevyjensä sisällön, jolloin ei sinne mitään ohjelmia pysty asentamaan. Windows 7 yritysversioissa tuollaisen toiminnon voi aktivoida parilla hiiren klikkauksella. Entä mitenkä monelle eri käyttöjärjestelmäversiolle poliisi aikoo tehdä ohjelmastaan porttauksen? Vai toimiiko vakoiluohjelma vain windows xp koneissa? Nettiliikenteen voi helposti lähettää salatussa muodossa etäpalvelimen kautta (salattu vpn yhteys), jolloin esimerkiksi epäillyn nettipiuhan väliin menemisestäkään ei mainittavaa hyötyä ole, sieltä kaapattu tavara kun on täysin satunnaista bittijätettä.
     
  2. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    No itseäni ei jänskätä, vaikka pari kertaa onkin hälytys syyttä suotta tullut. Sillä minähän tiedän, etten ole varas, joten miksi turhaan stressata itseään moisella pikkuasialla.
    Siis niin kauan on pikkuasia, kunnes joku yli-innokas vartija tulee joku kerta kaasuttamaan ja laittamaan rautoihin. No, empä kyllä odota itseni kohdalla koskaan niin käyvän, tai edes lähellekään mitään tuollaista (en varasta, en ole poliisin vanha tuttu, en ole narkomaani tai alkoholisti, en käytä mitään päätä sekoittavia lääkkeitä tms., enkä myöskään huuda ja riehu silmittömästi pikkuasioiden vuoksi).

    Ensimmäisellä kerralla ostin ensin tavallista antennikaapelia (kerällä muovikassissa), joka sitten sai vaatekaupasta lähtiessä hälyttimen piipittämään. Toisella kerralla kävi samoin tavaratalon kassalla, syynä repussa ollut modeemi. Tai varmaankin sen mukana tullut verkkopiuha. Mitään traumoja ei onneksi jäänyt, enkä ilmeisesti kovinkaan rikolliselta vaikuttanut, kun asia hoitui nopeasti. Kenties on kovinkin tuttu ongelma.

    Eli monenlaiset ja monenkokoiset "kelat", eli siis kiepillä olevat johdot aiheuttavat paljon turhia hälyjä. Itsekin osaan nykyään etukäteen varautua, jos pitää jotain kaapelia tai johtoa shoppailureissulla ostaa.
    Läheisessä prismassa muistan kuulleeni varsin usein kuulutuksen "Aiheeton hälytys kassalla numero...". Eli rutkasti parantamisen varaa tuntuisi noissa systeemeissä olevan.
     
  3. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    No kyllähän noista sulle vaivaa koitui, vaikkei nyt ihan traumoja sentään. Juuri tätä mä lähinnä tarkoitin. Mua itteäni tollanen tilanne nolottaisi ihan simona ja LISÄKSI tulisi sitä vaivaa ja ajanhukkaa kun pitää siinä todistaa syyttömyyttään vain sen takia että liipaisinherkkä hälytinportti alkaa turhaan piipittämään.

    Tää on tätä lainkuuliaisten kansalaisten kiusaamista sillä, että yrittää vaikeuttaa varkaiden toimintaa. Kyllä ne varkaat silti varastavat, oli noita hälyjä tai ei. Aina ne keinot keksii.

    Toinen esimerkki lainkuuliaisten kiusaamisesta on tietokoneohjelmistojen avaindonglet. Ohjelman lisenssin ostanut joutuu tunkemaan äärimmäisen epäluotettavan donglen koneensa USB-porttiin saadakseen ohjelman auki. Sinne menee yksi USB-portti. Yleensä vielä vaatii donglen/tietokoneen rekisteröimistä ohjelmistovalmistajan sivuilla. Kokemuksesta tiedän, että tämä voi olla helvetin vaikeaa ja kun se epäonnistuu kerran (tyssää serverivirheeseen), niin pitää meilata tai soittaa sinne jenkkilään, että rekisteröivät sen manuaalisesti. Tähän menee useita päiviä aikaa. Ja jos tuo dongle häviää tai hajoaa, on usein pirun vaikeaa saada uusi dongle ohjelmistofirmalta. Ja tällöinhän ei tuo pirun maksettu ohjelma toimi!
    Samaan aikaan piraatti porskuttaa kräkätyllä ohjelmaversiolla, joka ei mitään dongleja tai rekisteröintejä tarvi.
    Huomaatteko jotain nurinkurista?
     
  4. winterland

    winterland Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    5 248
    Saadut tykkäykset:
    2
    Minua on aikoinaan epäilty suht vakavasta rikoksesta, ja asian selviämiseen (ja syyttömyyteni todistamiseen) kesti useampi kuukausi. Olisi ainakin minua haitannut melkoisen paljon, jos poliisi olisi voinut tämän ajan minua ja toimintaani kyttäillä. Ja kuitenkin olen rockfieldin mainostama "kunnon kansalainen."
     
  5. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Suomi on Maailman Paras Maa, mutta täällä on hirveä valta poliisilla. Poliisi saa itse päättää kotietsinnöistä kaiken. Tietokonevakoilu kuulostaa lähinnä huvittavalta! Jos erehdyt arvostelemaan poliisin toimia internetzissä, niin koneesi voidaan tutkia koska on syytä epäillä... varsinkin jos on kaiken lisäksi pannut poliisin vaimoa menneisyydessä. Poliisi päättää kostaa. Ellei sitten ole jo tehnyt kotietsintää aiemmin... En siis oikein usko siihen, että liika valta yksissä käsissä on koskaan hyväksi.