Plaza's Tyylikkäin Setti ?

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana koo_plaza, 06.11.2005.

  1. Tomppa-

    Tomppa- Guest Guest

    Liittynyt:
    23.11.2004
    Viestejä:
    760
    Saadut tykkäykset:
    0
  2. Juho

    Juho Guest Guest

    Liittynyt:
    22.01.2002
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kangas on noin 30-40cm päässä tason takareunasta.
    Eli tason takana on hyvä tila vielä johtoviidakon näpräilyyn, kun tuollaista tasoa ei helpolla siirrellä jos haluaa vaihdella/kytkeä letkuja.
    Leffa käytössä halogeenit ei luonnollisesti ole päällä.
     
  3. H.Huuru

    H.Huuru Guest Guest

    Liittynyt:
    26.01.2009
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä ensimmäinen olohuone settini ja myös postaus. Kiitos kaikille palstalla kirjoittaneille, olen täältä saanut paljon arvokasta tietoa ht-suunnitteluun.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • 048.jpg
      Tiedostokoko:
      42,7 KB
      Katsottu:
      2 675
    • 049.jpg
      Tiedostokoko:
      43,8 KB
      Katsottu:
      2 366
    • 050.jpg
      Tiedostokoko:
      43 KB
      Katsottu:
      2 281
    • 051.jpg
      Tiedostokoko:
      42 KB
      Katsottu:
      2 192
    • 052.jpg
      Tiedostokoko:
      44,9 KB
      Katsottu:
      2 119
  4. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Tyylikästä! Joskin vaaleaa... Mikä tuo screeni on? Oikein näppärä myös tuo laitekaappi. Eikä taida kauhean pieni mökki ollakaan..?
     
  5. marduk

    marduk Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2002
    Viestejä:
    361
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tyylikäs asunto / setti ja hyvä oivallus tuo laiteteline. Itse kyllä yrittäsin jotenkin saada nämä takakajarit ylös kiinni ja hivenen taaemmaksi, siinä sitä riittää haastetta kun portaikko on juuri kohtalla.
     
  6. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    On tosiaan tyylikäs kokonaisuus!

    Jos muutoksia tekisin, niin takaskobejen määrän voisi pudottaa kahteen ja pyrkiä hakeman parempaa äänimaailmaa paremmalla sijoittelulla ja suuntauksella. Nyt reunimmaiset puskee eteen ja keskimmäiset taas puskee suoraan jonkun korvaan, joten hirveästi tuota pahemmaksi ei voi mennä. Jotenkin tulee olo, että tässä on haettu määrää laadun sijaan :(

    Taakse jos katsoo, niin sekä vasemmalla, että oikealla on tilaa, toisella puolella selkeästi enemmän kun toisella. Perinteiset takaskobet siten joku 1-1.5m taaksepäin mitä nyt ja suuntaus niin, että akselit leikkaa juuri ja juuri sohvan takana. Jos/kun nämä skobet olisi liian suuret tuollaiseen asetteluun, niin pöntöt vaihtoon ja pienempää tilalle. Tuon 7.1:n saisi pidettyä jos nuo kaksi muuta kanavaa laittaisi tuonne kattoon.

    Screeni näyttää DNP:n kankaalta, saattaa myös olla joku muu vastaava. Jos/kun noita ikkunoita ei voi pimentää, niin tuohon tilaan hyvä valinta. Asiaa auttaa kovasti tykin sijoittelu suht kauas kankaasta :)

    Edit: jos nyt jonkun toisen parannusehdotuksen voisi sanoa, niin keskiskobea voisi nostaa asteen ylemmäksi ja pikkusen tilata kohti kuuntelukorkeutta :)
     
    Viimeksi muokattu: 08.04.2009
  7. H.Huuru

    H.Huuru Guest Guest

    Liittynyt:
    26.01.2009
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos palautteesta. Screeni on Screenluxin silver gray (100", 1,5 gain, 90 astetta ja alareuna n.65cm lattiasta).

    Keskikajarin nostoehdotus oli hyvä idea.:thumbsup:

    Kajarit on Dalin ja kävin hakemassa ne Tallinnasta paikallisesta hifi liikkeestä viime kesänä, sain vielä 150m Jamon kaiutinkaapelia kaupan päälle+hyvän palvelun.
    Kajarien sijoittelua EHKÄ vielä harkitsen.
     
  8. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kannattaisi heivata koko takakajarit. Ihan tosissaan,eivät ne niin tärkeät ole.:)
    Muuten hieno tila.
     
    Viimeksi muokattu: 08.04.2009
  9. UrsusArctus

    UrsusArctus Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.09.2007
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
  10. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mä en kyllä ymmärrä miksi uusissa ääniformaateissa takaskobet olisi yhtään sen oleellisempia kuin aiemmin. 2kpl takana riittää jo pitkälle, harvat leffat vielä 4 takaskobea edes tukee...

    Oleellista olisi skobejen suuntaus, monet tässäkin topicissa ovat suunnanneet skobet suoraan eteenpäin, jota voinee pitää pahimpimpana mahdollisina virheenä.
     
  11. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Itse en kyllä luopuisi. Sen verta paljon lisätunnetta ne tuo leffoihin.

    Yllättävän moni leffa tukee. Aina tuota ei ole mainittu kansiteksteissä, eikä välttämättä flagia ole laitettu. Mutta kannattaakin pitää vahvistin pakotetussa EX/ES tilassa niin saattaa ylättää. :)

    Tämä on tärkeää. Itse omassa setupissa olen havainnut, että suuntaus ohi kuuntelija vinosti kohti screeniseinää tuo parhaan tuloksen. Oikeastaan vain kokeilemalla tämä selviää.
     
  12. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    Mä en taas tajua sitä miksi siellä takana pitää olla neljä skobea.. takakeskikaiuttimen näen kyllä jotenkin järkeiltynä. Itelläni on takana keskellä yläspäin suunnattu aw-surround.

    Toinen mikä mun mielestä on turhaa hifistelyä on takakaiuttimien äänimaailman identtisyys etukaiuttimien kanssa (eli siis että jos edessä on dynaudiota niin takanikin pitää olla jne). Ne on lähinnä efektikanavia; mun mielestä sille paikalle kelpaa vaikka joku OR:n kompakti edullinen kaiutin. Niihin on turha pistää rahoja kiinni, tietysti ulkonäöllisesti pätevä kaiutin saa olla. En oo toteuttanut tätä ideologiaa itse (eli halpaa taakse), mutta todennut vaan että näin se homma on. Eri asia jos kuuntelee super audio cd:itä tai audio dvd:itä. Kuka kuuntelee? Aika harva kai tätä nykyä.
     
  13. HardSoft

    HardSoft Haec habui, quae dixi Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    2 281
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joskus oli setissä takana pienikokoiset puolipallon suuntakuvion seinäsijoituksessa omaavat Miragen MBS-2 dipolikaiuttimet ja hyvin toimivat kun eivät olleet suuntaavat.

    [​IMG]

    Parhaissa ääniformaateissa sattuu saamaan taakse yhtä laadukasta ääntä kuin eteenkin ja vahvistimien kanavaerotus paremissa laitteissa on sitä luokkaa, että surround ääntä laadullisesti heikentävää ylikuulumista kanavien välillä ei esiinny. Jos haluaa nauttia yhtenäisestä äänikuvasta, tulee kaiuttimien olla äänellisesti samaa sarjaa - taajuusvaste alapäässä voi surroundissa olla hieman vaatimattomampi, kun subi hoitaa hommaa.

    Sama kuin pistäisi Bemariin eteen Pirelli P Zerot ja taakse Kuhmon konepajan pinnoittamat Kumbo Supertyrät - ei oo kiva nakkarii kiertää....

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 08.04.2009
  14. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 396
    Saadut tykkäykset:
    1
    Kuten sanoin, musiikissa eri asia.. Kokeilemallahan se selviää onko se niin merkittävä ero laadussa. Sillä mä tähän tulokseen olen tullut.
     
  15. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ja leffoissa ei ole lainkaan musiikkia?

    Tätä keskustelua voisi ehkä käydä jossain toisessa threadissä (ja on käyty jo, noin ziljoona kertaa)
     
  16. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noiden takakaiuttimien suuntaamiseen suosittelen kokeilemaan lattiasijoitusta. Eli kaikki sohvan ympärille lattilalle osoittamaan ylöspäin. Äänenvoimakkuutta vain sen verran että se ääni kuuluu sieltä samalla tasolla kuin edestäkin tulee. Sohvan ympärillä ei pahemmin heijastavia pintoja ole, eli epäsuoran äänen tuleminen takakaiuttimesta ei välttämättä ole kovinkaan herkkä. Sijoitus saattaa myös vaimentaa diskantteja. Mutta uskon, että mukavampi ja parempi takakanavien tasapaino jokaiselle sohvalla istujalle saadaan näin.
     
  17. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    En nyt oikein tajua miksi takakajarien äänellisesti hyvä sijoittelu olisi tossa kovinkaan iso ongelma. Sivukajarit käännetään sohvaa kohti, samalla niitä voisi siirtää hiukan ylöspäin ja eteenpäin , jos sisustuksellisesti raaskii. Takakajarit sitten roikkumaan katosta tonne rapun päälle. Siis oikeasti roikkumaan, ei kattoon kiinni, vaan ehkä metrin verran siitä alaspäin. Ripustus mahdollisimman näkymättömäksi, tai jollain tyylikkäällä ketjulla/vaijerilla, niin ei näytä pahaltakaan.

    Sisustuksellisestikin tällainen olisi mielestäni parempi ratkaisu. Nyt toi kajaririvi näyttää varsin hölmöltä, muuten siistissä tilassa (siis minun silmin).
     
  18. Mogge

    Mogge Guest Guest

    Liittynyt:
    28.04.2007
    Viestejä:
    89
    Saadut tykkäykset:
    0
    Harmooninen kokonaisuus! Laiteteline ja screen näyttävät todella tyylikkäiltä.

    Kuvien perusteella on vaikea hahmottaa tilan mittasuhteita, mutta mikäli sohva on suunnilleen puolessavälissä tuota avointa tilaa, niin olisiko huono idea heivata sohvan takaa kaksi kaiutinta portaikon taakse takaseinään kiinni, kuten käsittääkseni "oikeaoppisesti" 7.1-järjestelmässä niiden pitäisi olla?
     
  19. Simo81

    Simo81 Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2007
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erittäin upea kokonaisuus. Ja täällä itketään kaiuttimien asettelusta... Kateellisten piipitystä, sanon minä. Kyllä ne kaiuttimet varmaan löytää vielä oikean paikkansa. Kokonaisuus on kuitenkin parasta mitä täällä on nähty, sillä ilmiselvästi ideoita on haettu muualtakin kuin parin viime vuoden aikaisista sisustuslehdistä.
     
  20. Slarti

    Slarti Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    508
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä erittäin upeasta, mutta mietipä esimerkiksi sohvan oikeassa reunasssa istujaa. Onko kuuntelijalla mitään mahdollisuutta kuulla tuolla sijoituksella vasempien kanavien tavaraa niinkuin pitäisi?