Plazan suuri arvosteluasteikko -keskustelu

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Vole, 29.03.2012.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Vole

Vole Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    81
    Hunger Gamesin ketjussa oli puhetta elokuvien arvosteluista ja arvostelijoista, joten motivoiduin sen pohjalta lopultakin tekemään keskustelun elokuvien arvostelemisesta. Eli keskustelun aiheena on arvosteluasteikot, joita käytetään yleensäkin elokuvien arvostelussa ja täällä Plazassakin sitä näkyy. Kaikki eivät tätä harrasta ja sekin on ihan hyvä valinta, jos on sana hallussa ja osaa sitä kautta hyvin kertoa tuntemuksensa läpi.Olen jo aiemmin ajatellut tämmöisen ketjun perustamista, koska tuntuu että jengillä vaihtelee aika rajustikin pisteiden määrä. En nyt tässä tarkoita sitä että yksi henkilö antoi hyvät pisteet koska piti leffasta ja toinen huonot koska vihasi sitä, vaan kun joskus lukee muiden arvosteluja ja on sinänsä samaa mieltä asiasta mutta pistearviot heittävät kumminkin yllättävän paljolla. Mietin että millä perusteella kukin täällä antaa niitä tähtiä tilanteesta riippuen.

Itse käytän arvosteluasteikkoa 0-5 ja käytännössä en ole tuota nollaa koskaan antanut, vaikka huonoja elokuvia olenkin nähnyt. Täyttä viittä pistettäkin välttelen, koska en usko täydellisyyteen, mutta olen viitosia jakanut pari kappaletta kun fiilis on ollut sen mukainen. En siis ole kovin innokas jakamaan helposti pisteitä, koska ne pitää ansaita. Toisaalta oma järjestelmäni on vähän erilainen eli vaikka en montaa pistettä antaisi niin se ei tarkoita elokuvan olevan täysin toivoton. Tässä lyhyt selitys systeemistäni, jota olen pyrkinyt noudattamaan:

0-1 = Elokuva on oikeasti huono ja siihen ei kannata tuhlata aikaa tai rahaa.
    1-2 = Elokuva on huonohko (lähempänä ykköstä) tai kelvollinen (lähempänä kakkosta), vaaditaan kumminkin jotakin positiivista jotta tämän saavuttaa (esim. hyvä näyttelijäsuoritus/idea).
    2-3 = Elokuva on ihan ok tai hyvä (lähempänä kolmosta), teos kannattaa kerran katsastaa jos aihe tai traileri tuntuu sytyttävän, elokuvassa tehdään siis useampi asia hyvin.
    3-4 = Elokuva on hieno ja se onnistuu usealla osa-alueella, teos kannattaa katsoa, mutta puuttuu jokin joka nostaisi sen huippujen joukkoon. Tällä on jopa uudelleenkatsomisarvoa.
    4-5 = Elokuva on kerrassaan mahtava ja se ei pelkästään onnistu useilla osa-alueilla vaan hoitaa ne erinomaisesti, herättää tunteita ja laittaa ajattelemaan tai on erittäin viihdyttävä (esim. komedioiden kohdalla).

Arvostellessani lähden oikeastaan miettimään juuri noiden sanallisten selitysten kautta, kuinka hyvä elokuva oli.

Eli mites muut plazalaiset? Laittakaas omia systeemejänne ja mielipiteitänne.

2. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    724
Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.