Pikakahvi / murukahvi

Keskustelu osiossa 'Ruoka & Juoma' , aloittajana Mahoney, 31.10.2006.

  1. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tavallisesta kahvista on thread täällä, mutta kun pikakahvissa on kyse ihan eri juomasta, katson oman aiheen olevan paikallaan. Tästä ei sitten tarvitse tehdä yleistä pikakahvin haukkumiskeskustelua.

    Mitä pikakahvia??
    Eli pikakahvi (murukahvi, instant coffee) on sitä purkissa tai pussissa myytävää jauhetta, jota sekoitetaan kuumaan veteen. Monessa tuoteselosteessa on mainittu, että jauhe on pakastekuivattua, mutta Wikipedian mukaan toinenkin säilömistapa on olemassa.
    Annostelua muuttamalla pikakahvista on helppo tehdä mieluista oman makunsa mukaan, mutta lähtökohtana voitaneen pitää teelusikallista 1,5 dl kuppia kohden. Yleensä ohjeissa sanotaan, että veden ei pitäisi olla ihan kiehuvaa, vaan esim. 85 - 95-asteista.

    Oma taustatarina
    Olen juonut tavallista suodatinkahvia muutaman vuoden ikäisestä nassikasta saakka, eli kolmattakymmenettä vuotta. Viime aikoina tajusin kuitenkin, että minua jo jonkin aikaa minua vaivanneet vatsavaivat (mm. kipu) olivat pitkälti kahvin aiheuttamia, vaikka tähystyksessä ei vatsahaavaa tai muutakaan löytynyt. Vähensin kahvin juontia, ja yritin tehdä teestä korvikkeen. No, teetäkin voi juoda, mutta huomasin Pirkka-lehdestä, että joku kehui Pirkan pikakahvia parhaaksi Pirkka-tuotteeksi ja ostin tuota kokeeksi. Edellisestä pikakahvikupposesta oli aikaa ainakin 10 vuotta.

    Tähänastisia kokemuksia
    Nyt on tullut ostettua jo montaa eri merkkiä, olenkin huomannut että pikahvia tulee juotua paljon enemmän, kuin tavallista. Onhan se valmistaminenkin tietysti hieman helpompaa, ja vedenkeittimellekin on tullut käyttöä. Itse en lisää sokeria kahviin ja käytän maitona rasvatonta maitoa tai rasvatonta hyla-maitoa - rasvaton maito on monen mielestä vihonviimeinen kahviin lisättävä neste, mutta itse käytin sitä jo tavallisen kahvin kanssa, joten vertailu onnistuu.


    Pirkka linkki
    Tällä aloitin, ja sen verran hyvää oli, että pikakahvin käyttäjäksi jäin. Maku oli mieto, ehkä turhankin, mutta ei ainakaan ollut mitään epämiellyttävää. Jauhe sekoittui hyvin veteen. Arvosana 3 / 5

    Euroshopper
    Odotukset eivät olleet korkealla (kun esim. merkin suodatinkahvi oli mielestäni aivan hirveää), mutta nyt ES yllätti positiivisesti. Maku korostuu miellyttävästi, ja tuoksu on hyvä niin jauheena kuin valmiina juomanakin. Jauhe on aika suurirakeista, mutta sekoittuu silti melko hyvin ilman lusikkaakin. Tämänhetkinen suosikkini jaetulla sijalla. Arvosana 4 / 5

    Granarom Gold
    Lidlin hyllystä osui silmiin harvinaisemman näköinen purkki, jota piti kokeilla. Maku eroaa sen verran Euroshopperin kahvista, että samasta tuotteesta ei ole kyse, mutta ei tätä huonommaksi voi sanoa. Ehkä hieman eleettömämpi kuin ES, mutta jakaa silti ykkössijan. Arvosana 4 / 5

    Nescafe Red Cup (punainen pakkaus) linkki
    Tämän kohdalla taas odotukset olivat korkeammalla, mutta tulos oli itselle pettymys. Eräs toinen henkilö totesi tätä juodessaan, että "tämähän on kuin tavallista kahvia!" Niinpä niin, ehkä sen takia en tästä pitänytkään, koska tavallinen kahvi on minusta ollut erittäin harvoin hyvänmakuista viime vuosina. Pahin puoli tässä oli kuitenkin haju, se oli suorastaan epämiellyttävä sekä jauheessa että veteen sekoitettuna. Arvosana 1 / 5

    Nescafe Kulta (ruskea pakkaus) linkki
    Tämän pikakahvin etiketissä sanotaan "pehmeä maku", joten ajattelin antaa Nescafelle vielä mahdollisuuden. Pakkausta avatessa levisi sieraimiin taas varsin epämiellyttävä haju, mutta onneksi tällä kertaa vain jauhe haisee, ei valmis juoma. Ruskea Nescafe on punaisen tavoin varsin lähellä tavallisen kahvin makua, mutta tällä kertaa jotenkin paremman makuisena - ehkä se on sitä pehmeyttä. Arvosana Arvosana 3 / 5

    Mitähän muita pitäisi vielä testata, ainakin Gevalia, X-tra, Hyvä Ostos, Rainbow -merkkisiä taitaa löytyä. Kokemuksia näistä, edellämainituista ja muista?

    Linkkejä
    Instant coffee Wikipediassa
    Tieteen kuvalehden vastaus kysymykseen pikakahvin valmistusmenetelmästä
    Pikakahvien markkinaosuudet (Ruotsissa?)
     
  2. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse siirryin kofeiinittomaan pikakahviin puolisen vuotta sitten. Aluksi epäilin että kofeiinin puute kaataa koko homman mutta muutaman päivän jälkeen en kaivannut kofeiinia edes aamuisin. Minulla kahvin juominen on vähentynyt reilusti, aikaisemmin oikean kahvin aikaan saattoi mennä päivässä 5-7 mukillista mustaa kahvia. Nyt määrä on 1-2 kuppia päivässä.

    Yöunet ovat selvästi laadukkaampia, tuntuu että nukun paljon rauhallisemmin ja syvempää unta. Edes yövuoroissa ei ole ollut tarvetta juoda tavallista kahvia, tottumuksen mukaan hörppäsen kyllä kupillisen töihin tullessani.

    Pirkalla minäkin porskuttelen, taitaa olla kaikkein halvinta eikä ihan mahdottoman pahaakaan...
     
  3. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Tämä nyt ei liity pikakahviin, mutta jos vatsavaivoja kahvista tulee, kannattaa siirtyä tummempipaahtoiseen tai espressoon. Ovat huomattavasti vähän vatsaa ärsyttäviä, kuin suomalaistyylinen käytännössä lähes raaoiksi jätetyistä pavuista tehty kahvi.
     
  4. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hmm, mulla on eriäviä kokemuksia Neskahvin Puna Kupista. Muistelisin kahvin maun olleen ihan Ok, mutta se oli melko ärtsyä ... ainakin kofeiinin puolesta, vaikka juon keskimäärin litran kahvia per päivä, niin kun vetäisin aikoinaan tuota Puna Kuppia 2dl morttelin verran, ei uni silmään ihan heti tullut. Tästä tosin aikaa melkein kymmenen vuotta.
     
  5. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    http://www.nescafe.fi/espresso.html

    Tuota on joidenkin muiden lisäksi tullut maistettua ja se on ihan hyvää. Murukahvit/pikakahvit ovat mainettaa parempia, niitä vaan ei pitäisi verrata oikeaan tuoreeltaan valmistettuun kahviin, joka on tietysti ihan eri makuista.
     
  6. Tomi_P

    Tomi_P Guest Guest

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    15
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässäpä on asiallinen thread. :)
    Tähän kohtaan on pakko suositella Reilun kaupan kahveja. Muutaman vuoden ajan on uponnut Africafen pikaversio, mutta Traidcraft osoittautui vielä paremmaksi ja bonuksena Traidcraft liukenee huomattavasti paremmin. Kaikissa näissä on tietysti onnistumisen edellytyksenä kahvin valmistaminen pelkkään maitoon, muuten pikakahvit ei oikein minulle tahdo toimia. Tällaisena maitoversiona pikakahvi vetää voiton kyllä melkein mistä tahansa kahvista.
    Tietoa Reilun kaupan (pika)kahveista löytyy osoitteesta www.reilukauppa.fi
     
  7. Sinclair

    Sinclair Guest Guest

    Liittynyt:
    02.11.2001
    Viestejä:
    594
    Saadut tykkäykset:
    1
    Itse olen tykästynyt Jacobsin Krönung nimiseen kahviin.
    Citymarketista olen tuota ostanut. Kannattaa tsekata.

    [​IMG]

    :thumbsup:
     
  8. TSaari

    TSaari Guest Guest

    Liittynyt:
    21.08.2005
    Viestejä:
    208
    Saadut tykkäykset:
    0
    Englannissa joskus asustellessa tykästyin Douwe Egbartsin (Continental Gold) instanttiin. Sopivan maukasta suomalaisille kohtuumäärällä muruja - vrt paikalliseen halpis "red mountain coffee":hen jota sai lastata puolen kuppia. Eli itselle n. pohja peittoon mukista, tilkka kuumaa vettä, rannepyöräytys ja loput vedet pyörimissuunta huomioon ottaen - säästää lusikkatiskin eikä vaaraa silmien puhkomisesta.

    Tätähän löytyy Suomesta Moccona nimen alta vissiin ainakin sestoista ja stockalta. Plussaa komiasta lasipurnukasta jonka voi pelastaa uusiokäyttöön toisin kuin esim nessun pliisut muovikuvut. :D
     
  9. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joka aamu tulee vedettyä pikakahveja, koska kuten muutkin ovat sen jo sanoneet, noita ei tulisi verrata kahviin. Eikä kahvit mielestäni ole hirveästi parempia.

    Yleensä litkin Nescafe kultaa, koska se ei ole sikahintaista, ja mielikuvat tekevät siitä herkkua.
     
  10. winterland

    winterland Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    5 248
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei varsinaisesti pikakahvia, mutta Frezzat ovat erittäin hyviä. Ei ole tullut koskaan maistettua kuumana, kylmänä (kuten ne pitääkin juoda) ne ovat juuri passeleita. Ainoa vika on suolainen hinta.
     
  11. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Pitää vielä maistella tuotakin, ainakin jos jonkun muun ostamana sattuu olemaan tarjolla. Makuasioitahan nämä, ja sinänsä tuo avausviestini arvostelukin on turha, mutta tuleepahan ainakin eri merkkejä esille keskustelussa.


    Edullisempaa "Frezzan korvikettahan" saa tekemällä tuollaista juomaa itse pikakahvijauheesta ja maidosta, niitähän siinä aidossakin on. Itse kokeilin kerran (laitoin lisäksi vähän kaakaojauhetta, kun myös juomani Frezzan etiketissä se mainittiin) tuollaisen valmistamista, ei silloin tullut ihan yhtä hyvää. Tosin käytin hyla-maitoa, josta en oikein pidä paljaanakaan.
     
  12. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nescafen Ice Coffee-annospussit ovat aika pitkälle erittäin hyvä korvike noille Frezza Mocille. Halpojakin taisivat olla(muistaakseni).
     
  13. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kävin äsken Prismassa ja huomasin että sielläpäs oli hyvä valikoima pikakahveja, 10 eri merkkiä. Naputtelin kännykkään kilohintoja ylös, parinkymmenen minuutin työ meni hukkaan kun en saanut niitä tallennettua uuteen puhelimeen ja hävisivät, mutta kävin sitten vielä kynällä raapustelemassa nuo uudestaan. Yhden liikkeen hintoja tietysti, mutta ehkä jotain suuntaa antavat ja samalla tulee taas pari uutta merkkiä esille. Halvimmasta kalleimpaan:

    • X-tra 12,45 e/kg
    • Hyvä ostos 20,50 e/kg
    • Mestari sekoitus 21,00 e/kg
    • Grandos Gold 24,25 - 25,00 e/kg (pakkauskoosta riippuen)
    • Rainbow 25,00 e/kg
    • Nescafe Red Cup 27,50 - 31,50 e/kg (pakkauskoosta riippuen)
    • Nescafe Kulta 32,50 - 43,00 e/kg (pakkauskoosta riippuen)
    • Gevalia 33,50 e/kg
    • Meira Cafe Hieno 35,62 e/kg
    • Reilun kaupan Uciri 65,00 e/kg
     
  14. Dundelion

    Dundelion Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    17.12.2002
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löfbergs Lila on hyvä pikakahvi, käyn silloin tällöin länsinaapurissa ja sieltä olen aina pari 200 gramman pussia ostanut, hinta jotain 6-7 euron nurkilla muistaakseni.

    Nescafe Kulta / Red Cup ok. Tuota Jacobsin pikakahvia pitäisi testata, normaalia olen ostanut ja oli hyvää ainetta.
     
  15. Zardoz

    Zardoz Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    827
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noita merkkejähän on sitten enemmän kuin odotinkaan. Kiitos tyhmän sivistämisestä. Itse turvaudun murukahviin lähinnä pohjoisen vaellusreissuilla... Nescafe kolahtaa mainiosti luonnon hiljaisuuden keskellä.
     
  16. Miikka720

    Miikka720 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.02.2004
    Viestejä:
    872
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri tuli ostettua näitä parin vuoden tauon jälkeen ja edelleen maistuu yhtä hyvältä. Varsinkin sitten on hyvää kun tekee juoman "ravistettuna, ei sekoitettuna". Saa hyvät vaahdot pintaan.
     
  17. Mahoney

    Mahoney Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    20.09.2001
    Viestejä:
    3 826
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nyt on tullut juotua edellisten lisäksi myös X-tra:a, Grandos Gold:ia ja Rainbow:ta, useamman pakkauksen verran jopa. Näistä en oikeastaan osaa enää arvostelua tehdä - kaikki tuntuvat muutaman kupin totuttelun jälkeen ihan juomakelpoiselta. Pitäisi päästä vertailemaan samanaikaisesti eri merkkejä, jotta eroja pystyisi paremmin kuvailemaan. Tuo X-tra on kyllä poikkeuksellisen halpaa, kuten jo aiemmin kirjoittamistani hinnoistakin näkee.

    Euroshopperin isoja purkkeja on myös mennyt useita. Viimeisen ja sitä edellisen purkin kohdalla ilmeni kuitenkin huonoa sekoittumista, jota aiemmin en havainnut.

    Mestari sekoitus ja Gevalia odottavat kaapissa vuoroaan...
     
  18. Andrei3000

    Andrei3000 Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2009
    Viestejä:
    398
    Saadut tykkäykset:
    2
    Piti upata kyseistä ketjua koska Lidlin pikakahvia ei ole vielä mainittu. Sitä on tullut nautittua epäsäännöllisen säännöllisesti. Nyt on taas menossa kolmas purkki peräjälkeen.

    Kuvaus purkin kyljestä:
    GranArom pakastekuivattu pikakahvi - keskipaahto (100% Arabica)
    100% ylänköjen parhaita Arabica-kahvilaatuja. Maailman tärkeimpien kahvin-viljelyalueiden valikoiduista raakakahveista syntyy kokeneiden paahtaja-mestarien taidolla juhlava sekoitus. Pakkaus riittää n. 56 kupilliseen. Yksi kahvilusikallinen kuppia kohden. Kaada kahvijauheen päälle kuumaa, ei enää kiehuvaa vettä. Säilytys kuivassa ja viileässä.

    Tähän olen kieltämättä tykästynyt, ja itse tapaan juoda vähän tuhdimpaa kahvia tyyliin "jossa lusikka seisoo".

    Mutta täytyy olla tarkkana tuolla Lidlin kahvihyllyssä, kerran otin vahingossa samaisen valmistajan kofeiinitonta-pikakahvia. Purkit kun ovat hämäävän samannäköisiä.:weep:
     
  19. Asarias

    Asarias Jutsait Tutaa! Tukijoukot

    Liittynyt:
    24.04.2007
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    5
    Useita pika"kahveja" maistettuani en kutsuisi ko. törkyjä kahviksi.:hitme:
     
  20. Andrei3000

    Andrei3000 Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2009
    Viestejä:
    398
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ellen ihan väärin muista, niin intin sissimuonapakkauksessa oli kerta-annospusseja pikakahvia joissa oli merkintä "Vain vangeille ja varusmiehille". Mutta jokatapauksessa intin kahvi on antanut mieleenpainuvimmat kiksit jumalaisella maullaan.

    Ruokapuolelta kaikkien aikojen taivaallisin kokemus on myös intin metsäkeikoilta. Haaleaa teetä ja näkkäriä jonka päällä niitä kolmionmuotoisia sulatejuustoja sekä balkaninmakkaraa.

    Edellisen viestin nirppanokka, ole ensin ilman jotain niin osaat arvostaa sitä eri tavalla.:thumbsup: