Pieniä asioita, jotka pitäisi kieltää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Johnny Fortune, 25.04.2004.

  1. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 516
    Saadut tykkäykset:
    794
    Tai sitten oikeinkirjoitus olisi kunniassa.

    Höh, sitten kun on ollut viikon verran -20 astetta Celsiusta tai kylmempää niin alkaa vähän harmittamaan. Kunnon vaatetuksella -10 astetta ei ole kovin paha.
     
  2. ErgoWanker

    ErgoWanker Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin tällä foorumilla kirjoitellaan pääsääntöisesti melko ymmärrettävästi, mutta sitten on näitä jotka eivät aloita lauseitaan ISOLLA kirjaimella, suoltavat kirjoitusvirheitä joka toiseen sanaan ja viis veisaavat lauserakenteista jne. Oikeinkirjoitus kunniaan, prkl! Ei se nyt niin vaikeaa voi olla tai sitten DVB-G:n väitteet lintsaamisesta ja kokkelin vetämisestä pitävät paikkansa.
     
  3. Wade

    Wade Uusi jäsen

    Liittynyt:
    12.07.2002
    Viestejä:
    694
    Saadut tykkäykset:
    0
    isoja kirjaimia pitää säästää että riittäisi kaikille...
    niin ne nykyajan nuoret vetelee vaan kokkelia nokkaan, ei sitä ennen ollut semmoisia kaikkien piti vaan impata ja viikonloppuisin sitten rapakaljaa juoda,

    nykyajan pullamössöt prkl.
     
  4. ErgoWanker

    ErgoWanker Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkistin asian kirjainvaraston varastovastaavalta ja hänen mukaansa ISOJA kirjaimia on eilen tilattu niin paljon, että KAIKILLE varmasti riittää. Ei kuulemma lopu kesken vaikka lampaat söisivät.
     
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 516
    Saadut tykkäykset:
    794
    Minä voin lahjoittaa muutaman ison kirjaimen, kas tässä:

    AAAAAAAAAA
    BBBBBBBBBBB
    CCCCCCCCCC
    DDDDDDDDDD
    EEEEEEEEEE
    FFFFFFFFFF
    GGGGGGGGGG
    HHHHHHHHHH
    IIIIIIIIII
    JJJJJJJJJJ
    KKKKKKKKKK
    LLLLLLLLLL
    MMMMMMMMMMM
    NNNNNNNNNN
    OOOOOOOOOO
    PPPPPPPPPP
    QQQQQQQQQQ
    RRRRRRRRRRR
    SSSSSSSSSSS
    TTTTTTTTTTTT
    UUUUUUUUUUU
    VVVVVVVVVVVV
    WWWWWWWWWW
    XXXXXXXXXXX
    YYYYYYYYYYYY
    ZZZZZZZZZZ
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
    ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
    ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
     
  6. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen kans puolustamassa oikeinkirjoituksen kunniaa vaikka joskus siitä itsekin lintsaan.

    Mua NIIN jurppii sellaiset jampat jotka foorumeilla vetävät herneet nenään jos niiden oikeinkirjoituksesta huomautetaan. Jotkut vaan on sellaisia "mua ei sitten komennella ja neuvota"-tyyppejä. Minä itse, kyllä minä osaan, muissa on vika jos MUN tekstiä ei osaa lukea jne..:hitme:
     
  7. Navarone

    Navarone THIS IS DVDPLAZAAAH!!! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.12.2006
    Viestejä:
    289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan kieliopilliset ja kielelliset virheet toki häiritseviä, mutta ei niin häiritseviä että itse jaksaisin sellaisista ruveta mesoomaan :)
     
  8. Baron

    Baron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.08.2003
    Viestejä:
    1 911
    Saadut tykkäykset:
    0
    elikkäs kyllähän imPROVOsoinnille täytyy myös jättää sijaa oikein-/väärinkirjoituksessakin. Ei kukaan ole laulusolistiakaan ampumassa, jos se tai hän jonkun tahdin vetää nuottivihkoonsa katsomatta. Ei olisi meillä enää jatslaulajia.

    Äärimmäisyyksiin menemistä tietenkin tulee välttää, taiteellinen vapahtaja tai kielioppipoliisi ovat molemmat nopeasti epäsuosiossa. Jonkin urbaanijutun muistan kirjakielityökaverista, joka jätettiin porukan ulkopuolelle melko lyhyen testijakson jälkeen. Kokeilkaapa kirjakieltä puhekielenä vaikka maitokaupassa tai lähi(ö)pubissa asioidessanne. Vittuiluna ottavat.
     
  9. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 516
    Saadut tykkäykset:
    794
    Puhuttu ja kirjoitettu kieli ovat ihan eri asioita. Puhutussa kielessä otetaan huomioon kenen kanssa kommunikoidaan (poliisille puhutaan kirjakieltä ja kaverille "heitetään tsättiläppää"). Elekieli ja tilanne auttavat ymmärtämään puhujaa vaikka hänen artikulaationsa olisi kovinkin heikkoa (kaksi örisevää puliukkoa ymmärtävät hyvin toisiaan koska ovat olleet ystäviä vuosikymmeniä). Kirjoitetulla tekstillä ei ole tätä etua ja kommunikaation selkeys on tärkeää koska lukijana saattaa olla kuka tahansa ikään, sukupuoleen, kulttuuriin tai koulutustasoon katsomatta.
     
  10. ErgoWanker

    ErgoWanker Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tismalleen näin. En tosiaankaan ole hakemassa kieliopillisesti täydellistä tai kirjoitusvirheistä vapaata tekstiä, vaan mielestäni tietyt perusasiat olisi hyvä pitää mielessä ihan vaan senkin takia ettei informaatiosisältö katoa sekaviin lauserakenteisiin ja välinpitämättömään suhtautumiseen kirjoitusasuun. Ei varmasti vie liikaa aikaa laittaa ne ISOT kirjaimet lauseiden alkuihin ja sijoittaa pilkku tai piste oikeaan paikkaan.

    ImPROVOsointi saattaa mennä totaalisesti hukkaan jos teksti näyttää vain ja ainoastaan kirjoitustaidottoman tekemältä.
     
  11. geecb

    geecb Guest Guest

    Liittynyt:
    08.02.2005
    Viestejä:
    646
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei sillä että minua olisi tämän kirjoituksen kieliasu häirinnyt, hyvää perustekstiä se oli. Virheitä kuitenkin löytyy, kuten niitä pelkäämiäsi pilkku virheitä ;)
     
  12. Arpa

    Arpa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    808
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yhdyssanavirheistä puhumattakaan.
     
  13. ErgoWanker

    ErgoWanker Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä, hyvä! On sittenkin vielä toivoa paremmasta! :)

    Edit: Pilkku virheitä lukuun ottamatta... :)
     
  14. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä.
    Puhekielen käyttö kirjoitettuna, ilman välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia, antaa kirjoittajastaan todellakin Real Live Ääliö -kuvan.Ainakin minulle.
     
  15. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 202
    Saadut tykkäykset:
    46
    Tuo on sellainen asia joka saa minut näkemään punaista :D En tiedä miksi, ärsyttää vain kun sanat hyppivät silmille!

    "Me ollaan bisnes miehiä Lappeen rannasta ja tultiin laittamaan poltto ainetta teiän sähkö moottoriin! Tasa raha mieluiten, koska vaihto rahaa ei ole matka laukussani!!!"

    Olipa taas hyvä esi merkki..
     
  16. geecb

    geecb Guest Guest

    Liittynyt:
    08.02.2005
    Viestejä:
    646
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei, melkein kirjoitit paikkakunnan oikein! Sehän on kuin onkin lappeen Ranta:p Sekoitit vain ison ja pienen alkukirjaimen toisinpäin.

    Edit: Niin sehän pointtini siis tekstissäni olikin, ettei mielestäni tarvitse olla äidinkielen laudaturin, eikä edes magnan kirjoittaja, jotta saisi "oikeuden" päästä vaikkapa dvdplazan foorumeille kirjoittelemaan. Tämäkin lause oli erittäin huono; liian monta pilkkua, sivulausetta ja sanaa. Pahinta eivät ole pilkkuvirheet, eivät edes yhdyssanavirheet (kyllä te kaikki teette yhdyssanavirheitä, jopa niiden kammoajat), vaan ns. run-on-lauseet, kuten tämä, eli se jatkuu, jatkuu, jatkuu ja jatkuu, eikä loppua näy, ei jaksa lukea, ei saa selvää, ei käytetä kappalejakoja, jne.

    Edit2: Tuli vielä mieleen yksi sana, jota lähes kaikki plazalaiset tuntuvat käyttävän: "kuullostaa". Esimerkki: "Kaiuttimet kuullostavat omaan korvaani erittäin hyviltä." Hä, kuulostaako vaiko ei!? Miksi pitää olla niin epävarma, pelottaako toisten mielipiteet?
     
  17. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 232
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuitenkin vielä tarkeampänä kuin isot kirjaimet, pilkut ja yhdyssanat, pitäisin DVB-G:n mainitsemaa täytesanojen käytön vähentämistä. Joillakin on kumma ominaisuus pystyä kirjoittamaan 100 sanaa yhden asian esittämiseen kun taas joltakin toiselta sama homma käy 20 sanalla.

    Eli lyhyesti, tuodaan vi**u se asia esille, eikä pelkästään hakata sitä näppäimistöä.
     
  18. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Vessat joista puuttuu käsisuihku ja vialliset käsisuihkut joissa on hauska pieni ruittaava reikä.
     
  19. Toni W

    Toni W Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    343
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omissa kirjoituksissa on alkanut häiritä yksi asia... nimittäin kolmen pisteen liiallinen käyttö lauseiden päättämisessä. En tiedä mistä syystä, mutta näitä tulee viljeltyä jopa tiedostamatta (alentunut tiedostamisen taso tosin taitaa olla normaalia mulle) melkein joka viestiin.
     
  20. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 516
    Saadut tykkäykset:
    794
    Sinun kannattaisi siirtyä neljän pisteen käyttöön....