Pieniä asioita, jotka pitäisi kieltää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Johnny Fortune, 25.04.2004.

  1. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Kyllä mä kuitenkin veikkaan, että sydämessään tämä poliisi halusi kuitenkin vain auttaa sinua. Musta tuntuu, että se teidän toiminta näytti vain hieman oudolle. Sydämessään varmasti sekin poliisi on vain pieni pelokas poika. Musta myös tuntuu siltä, että kyllä se poliisi oli ihan reilu kun vain vähän huuteli.
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    :D :rolleyes:
     
  3. Klingsor

    Klingsor Guest Guest

    Liittynyt:
    07.06.2006
    Viestejä:
    170
    Saadut tykkäykset:
    0
    Poliisimieshän ei sinua tuntenut, eikä voinut tietää minkä takia hakkasit betonipylväitä: olitko raivonvallassa riehuva narkki, vai iloinen matti meikäläinen hieman maistissa. On eri asia miltä itse uskot näyttäneesi, mutta poliisimiehen silmissä käyttäydyit agressiivisesti. Tuollainen käytös edeltää usein vakavampaa välikohtausta, ja näin poliisikin luultavasti ajatteli.
    Itsekin, vaikka vain ohikulkijana, pitäisin tuollaista käytöstä uhkaavana ja kiertäisin kadun toiselta puolen: betonipylväitähän ei normaalisti täysin rauhalliset ihmiset hakkaa ja potki.
    Ja jos tuo poliisin käytös aiheuttaa jonkin "tilanteen", niin se on sitten provosoitujan huoli ja harmi, jos tulee saatua provosoitumisen seurauksena vähän kyytiä ja helvetilliset sanktiot. Kyseessähän on herran jestas järjestysvalta, eli poliisin kimppuun ei käydä, ja jos joku käy niin hän on roisto.

    Ja poliisikoulusta sen verran, että siellä karsitaan aika tehokkaasti sisäänottovaiheessa ne henkilöt jotka eivät sovi poliiseiksi. Asia ei ole niin , että poliiseiksi ryhtyvät nämä aikaisemmin mainitsemasi isot ja lihaksikkaat(hallitseva ja voimakas jne) barbaarit älykääpiöt. Ei todellakaan ole niin. Päinvastoin, vaikka fyysinen kunto onkin (vain) edellytys poliisin tehtävien hoitamiseen. Ja sitä psykologiaa ja ihmistuntemusta siellä tosiaan opiskellaan. Eikä sinne myöskään noin vain "mennä".
     
  4. Jeukkuli

    Jeukkuli Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.02.2004
    Viestejä:
    1 867
    Saadut tykkäykset:
    10
    - tuollaisen kaltaiset patulipokkaat tai mitä lie ovatkaan, rumia kuin mitkä (perkeleen muotihomot kun tuollaisia nostavat katumuotiin)
    - lahkeiden tunkeminen sukkien sisään (silloin kun minä olin teini, niin teki vain paikallinen kylähullu), toisaalta on helvetin koomisen näköistä kun ensin on julmetut lökäpöksyt, sitten tulee ohkaiset tikkunilkat ja sitten ruotsinlaivan kokoiset skeittikengät
    - sisustusohjelmat, -lehdet ja koko sisustushumpuuki (jos minulla olisi liian paljon rahaa, niin laittaisin ne vaikka sijoitusrahastoihin enkä mihinkään ruokasalin pöytään, joka on tehty jostain Malagan vanhan kaupungintalon lattialankuista)
    - aiemmin mainittu Venäjän villit videot ohjelman juontajan tekoaksentti
    - Einstein ohjelman "Stenius", kai siinä nyt voisi olla asiallinen juontaja eikä mikään teennäinen koomikko
     
  5. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö tuo ihan aito aksentti liene, vaikka ärsyttääkin? Viktor Drevitski on miehen nimi.
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ensinnäkin täytyy sanoa, että vaikka puhuinkin siitä fyysisestä puolesta, niin mielestäni annoin kyllä kaiken kunnian poliiseille enkä todellakaa väittänyt, että vain "muskeli-älykääpiöt" sinne menevät. Totta kai siellä opiskellaan sitä mielenkäyttöäkin aivan kuin lihaksienkin käyttöä.

    Mutta väitätkö tosiaan, että minun sijassani (ja kyllä, tiedän, että sinä et olisi sitä pylvästä potkinut edes) et olisi pitänyt tämän poliisedän käytöstä vääränä:

    Kävelen reippaasti talvisena yönä viikonloppuna tyhjää keskustan katua eteenpäin, kaverini seuraa minua parin metrin päässä. Olemme vaihtamassa baaria. Minulla on hyvä fiilis ja koska hyvä fiilikseni ilmenee usein poikamaisena pomppimisena yms. fyysisenä tekona ja koska olen innokas taistelulajien harrastaja, niin nähdessäni edessäni ison betonipylvään lyön siihen pari kevyttä iskua ja kerran potkaisen noin 30 sentin korkeudelle kevyesti. Sitten poliisiauto ajaa siihen viereen ja ikkunasta poliisetä huutaa jotain. (Okei, tähän mennessä kaikki on kohdallaan. Todellakin poliisin kuuluu olla tässä jämerä ja ottaa tilanne hallintaan.) Käännyn poliisiautoon päin täysin rauhallisena, hieman hymyssäsuin vailla minkäänlaisia aggressioita. Poliisetä lähes huutaa haluanko putkaan yöksi. Vastaan rauhallisesti, että en ja että se äskein oli vain leikkiä. Kaverini tulee viereeni ja hänkin sanoo samaa. Poliisetä jatkaa putkalla uhkaamisella ja käskee meidän poistua hyvin nopeasti. Käännyn sanomaan kaverilleni, että "Lähdetään!" ja alamme kääntyä poispäin. Samassa poliisisetä huutaa, että meidän pitää mennä jo tai joudumme putkaan.

    Jos Klingsor sinun mielestäsi tämä oli asiaankuuluvaa käytöstä tältä poliisilta, niin ei kai voi muuta sanoa kuin että meillä kahdella on hyvin erilainen kuva siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Totta kai poliisin kuuluu olla jämerä ja pitää asiat hallinnassa. Todellakin tilanteita voi estää sillä, että on vähän sellainen tyly ja huutamalla käskee. Cartmanin sanoin: "Respect my authority!!!" Mutta tämä poliisi varmasti näki, että olin täysin rauhallinen vailla minkäänlaisia aggressioita ja kun kaverinikin siihen tuli sanomaan, että "Tyyppi vain leikki sen pylvään kanssa!" niin jos silloin vieläkin jatketaan samalla linjalla ja uhataan putkalla, niin silloin jotain on pielessä. Ja Klingsor myös silloin huomataan se, että ilmeisesti tämä poliisi pinnasi niiltä pyskologialuennoilta.

    Jos musta sattuisi tulemaan poliisi, niin kai mun pitää sitten Klingsorin ohjenuoraa käyttää ja aina uhata putkalla. Ja auta armias, jos Klingsor itse on kaveriporukalla ulkona ja leikkisästi kaveriaan hieman tönäisee esim. reaktiona hyvään vitsiin, niin totta kai mä olen nurkan takana sen todistamassa ja taidanpa Magliten kanssa tulla loppuillaksi häntä uhkaamaan putkalla. Sehän on siis ihan sama tehtiinkö se töniminen hymyssäsuin ja vahingoittuiko siinä kukaan: töniminen on töniminen, ja silloin uhataan putkalla. :D :D :D

    EDIT: Vielä selvennöksenä niin en sanonut aiemmin, että koska olen sellainen ja sellainen, niin poliisin käyttäytyminen oli väärää. Ei tietenkään poliisi voi tuntea minua. Mutta Klingsor, aivan kuten tullessaan paikalle poliisi ajatteli, että "Tuo on aggressiivinen!" ja sen takia huusi, niin samalla tavalla poliisin olisi pitänyt ajatella (katsoessaan ruumiinkieltäni), että "Ehkä tämä tyyppi ei ole aggressiviinen, koska hän on täysin rauhallinen ja myös hänen kaverinsa vakuuttaa, että kyse oli ihan harmittamasta poikamaisesta liikainnosta mitä tulee siihen betonipylvääseen".
     
  7. Klingsor

    Klingsor Guest Guest

    Liittynyt:
    07.06.2006
    Viestejä:
    170
    Saadut tykkäykset:
    0
    No juu. En tietty itse voi tietää millainen tilanne oli, joten sorry. Kyllä se poliisi varmaan ylireagoi sitten. Ja mulkkujahan on joka alalla väkisinkin. Mistäköhän turhautumisesta mahtanut olla kyse?

    Yritin vain tuoda vähän esiin poliisin näkökulmaa tilanteesta. Sitä kun ei niin usein ajatella, että miltäköhän tilanne on oikeasti vaikuttanut poliisin vinkkelistä.

    Mutta kyllä poliisi putkalla uhkailla saa, jos niikseen tulee. Saisivat vielä toteuttaakin tuota uhkausta useammin, sillä ainakin turun viikonloppuyössä on usein niin häiriintynyt meininki, että... ts. väkivallan, ilkivallan, raiskausten ja kusipäisyyden peikot tanssivat kauppatorilla piiriä ja kylpevät aurajoessa.
     
  8. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jeps... toivottavasti muuten huomasit, että en tarkoittanut aggressiivisesti sulle vastata (aivan kuin olisin ärtynyt sulle). Tuli vain sellainen fiilis luettuani tekstini uudestaan, että varmaan voisit kuvitella niin.

    Kyllähän poliiseja on moneen lähtöön ja kaikki eivät hoida tilanteita samalla tavalla. Melkein voisi jopa lähteä sille linjalle, että olen kummiskin jo iso poika ja ei putkalla uhkaillut saisi tehdä musta itkupilliä. En kuitenkaan sille linjalle lähde, sillä minusta vaan paras tapa hoitaa asiat on olla jämerä mutta myös reilu. On kaksi eri asiaa pitää auktoriteettiä yllä olemalla jämerä ja ääntä hieman korottamalla tehdä selväksi, että on tosi kyseessä ja sitten vain huudella ja uhkailla. Tässähän oli vielä se, että tämä poliisi ei kunnolla edes antanut mulle tilaisuutta kertoa mistä oli kyse.

    Kirjoitit siitä provosoitujan syystä aiemmin, niin pitkälti olen samaa mieltä kyllä kanssani. Mutta esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa, jos minun sijassani joku toinen ihminen vetäisi herneen nenään ja alkaisi kyselemään, että "Mitä hittoa sä uhkailet ja huudat, kun en ole tehnyt mitään?" ja tämä johtaisi poliisin ulostuloon, kiinniottamiseen ja mahdolliseen kahakkaan, niin kyllä minusta poliisinkin syytä se on. Ihmiset kun ovat erilaisia, ja eihän nyt siinäkään ole mitään järkeä, että poliisi saisi sanoa ja tehdä mitä vain, ja jos et ota sitä vastaan ja vikise vaan puolustat itseäsi (siis jos poliisi selkeästi tekee jotain väärää) niin kaikki tuleva on sitten pelkästään omaa syytä. Jotkut ihmiset ovat esimerkiksi sen verran idealistisia eivätkä ehkä kunnioita niin poliiseja, niin jos esim. tuollaisessa tilanteessa sellainen henkilö kuuntelee poliisin turhaa huutamista ja uhkailuja, niin totta kai mahdollisuus ikävään tilanteeseen on, tilanteeseen, jonka poliisi itse olisi voinut estää olemalla vain tilanteen tasalla ja hoitamalla asiat puhumalla eikä uhkailemalla.

    Niin kuin sanoinkin, että sen hyväksyin täysin, että poliisi huomatessaan mut sparraamassa pylvään kanssa pysäytti kohdalleni ja huusi mua lopettamaan. Huutaminen on menee etenkin nuorille tyypeille hyvin kalloon. Mutta kun käännyin poliisin puoleen ja ruumiinkieleni varmasti paljasti, että en ollut suuttunut, aggressiivinen tai raivonvallassa vaan iloinen ja onnellinen, niin sen jälkeen se huutaminen ja etenkin uhkailu muuttui minusta vääräksi toiminnaksi poliisin osalta. Ja etenkin se, että kun sitten kaverin kanssa tottelimme poliisia ja lähdimme kävelemään pois, niin tämä poliisi vielä hoputti meitä ja huusi, että jos emme mene nopeammin pois niin joudumme putkaan, kertoo kyllä, että kyseinen poliisi todellakin menetteli väärin.
     
  9. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mopolla hurjasteleminen pyörä-, kävely- ja muilla vastaavilla teillä. :grr: Tulisi nyt edes talvi, niin ei tarvitsisi noita vähään aikaan väistellä ja niiden pärinää kuunnella.

    Poliisit hus pois Elviksen kimpusta mopoterroristeja valvomaan!
     
  10. Miikka720

    Miikka720 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.02.2004
    Viestejä:
    872
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin no, ihan laillistahan tuo on tietyillä pyöräteillä. Ei kaikilla, mutta joissakin on merkinnät.
     
  11. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Asiasta toinen esimerkki:
    Astun paikalliseen tietotekniikkaliikkeeseen, josta menin ostamaan tietyn kiintolevyn:
    - myyjä : päivää, mitäs teille?
    - asiakas : yksi 250 GB:n Seagate SATA-kiintolevy
    - myyjä : ei ole, tulee vasta lokakuun 15. päivä
    - asiakas : mutta nettisivunnehan pitäisi näyttää varastotilanteenne ja sen mukaan niitä olisi, ainakin 30 minuuttia sitten?
    - myyjä : no ne on varattuna konepaketteihin eli vapaana ei ole yhtään myytäväksi

    Eli taas tuli tuo "eioo" :OI
     
  12. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siksipä se pitäisikin kieltää...
     
  13. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ota pari buranaa ja hengitä syvään. Mitä kauheaa sulle onkaan tapahtunut, poliisi on käskyttänyt sinua? Riehu lisää kaupungilla aktiivisen elämäntyylisi kanssa ja saatat oikeasti päätyä sinne putkaan. Turha siinä nyt on virkamiestä käydä syyttämään jos hän on vain tehnyt työtään. Mistä ihmeestä se poliisi voi tietää mikä narkki sinä olet jos potkit yöllä jotain pylvästä? Se että hän ei tullut edes autosta ulos kertoo sen, että hän otti tilanteen oikessa mittakaavassa. Toista olisi ollut se että sinulle ja kaverillesi olisi tehty turvallisuustarkastus ja henkilöllisyystiedot olisivat tarkastettu mahdollisten hakujen vuoksi...

    Tähän ketjuun...turhan *askan jauhaminen.
     
  14. wickerman

    wickerman Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    26.09.2006
    Viestejä:
    845
    Saadut tykkäykset:
    0
    DVDPlaan ja kauppapaikan mollaaminen. Plaza on jees ja Mika on kingi! :thumbsup:
     
  15. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Valehtelu.
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Nimittäin sarkasmiahan se ei voinut olla, siitä seuraa pois potkiminen.



    _______________________




    Jaahas, ei ollutkaan vitsin tai valheen heitto, vaan mielipide, kun kerran alkoi sadella privamailissa ruikutteluja. Kumma kun ei julkisesti uskalleta sanoa mielipiteitä, pitää selkään alkaa puukottaa takavasemmalla.

    Siis rautalangasta sama uudelleen:

    1) joku väittää, että on ilkeää moittia foorumin tiettyjä toimintoja tai ylläpitäjää.

    2) minä väitän tuota väitettä valheeksi. Koska pomotahoa on voitava kritisoida, muutenhan kyse on hirmuhallinnosta, jossa vaiennetaan eriävät mielipiteet pois. Kuten osittain tapahtuukin, oudosti katoaa pois kaikki tiettyjä asioita kriittisesti käsittelevät keskustelut. Jos käsiteltäisiin täsmälleen samoilla sanoilla vaikkapa Namibian Takakylän Sivujoen saastumista, tekstit saisivat olla paikallaan, mutta kun kohteena on hallinnoiva porras, outoja editointeja tapahtuu. Siksi olen eri mieltä kohdan 1) esittäjän mielipiteestä, eli ajattelin hänenkin vitsailevan. Mutta ihan vakavissaan olikin moista väittämässä. Mikäs siinä, saahan sitäkin mieltä olla, että keisarin uudet vaatteet ovat hienot, vaikka todellisuudessa vaatteita ei olisikaan.
     
  17. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Muka-äijänä oleminen ja toisten asioiden vähättely ja ivailu.

    Ei millään pahalla, mutta tuo on ns. kliseinen kommentti siinä mielessä, että heti tulee mieleen sellainen tyyppi, joka vain odottaa päästä kommentoimaan jokaiseen paikkaan "Älä itke, vauva!" Joillakin ihmisillä, täällä plazallakin heitä on kourallinen ainakin, on tarve olla sellainen, että pitää heti iskeä kyntensä jonkun tekstiin, jos se sattuu heidän mielestään olemaan vähänkään erilainen tai ns. nössömäinen. Olen aina ihmetellyt tällaisia ihmisiä, koska en ensinnäkään ymmärrä joidenkin tarvetta olla negatiivinen ja toiseksi en ymmärrä miten aikuiset ihmiset eivät ymmärrä, että kun he eivät kommentoi rakentavasti niin heidän ÄO:nsä laskee sitä mukaa. Jos esim. kirjoittaisin tänne, että "Voi voi, multa halkesi kynsi!" niin rakentava ratkaisu olisi kommentoida tyyliin "No se on varmasti harmi, mutta maailmassa on suurempiakin huolia kuin haljennut kynsi." Nämä tietyt yksilöt sitten kommentoivat tätä esim. tyyliin "Älä mussuta, nössö. Ketään ei kiinnosta sun haljennut kynsi. Älä kirjoita tänne tuollaista millä ei ole mitään väliä." Toki kaveriporukassa tuo jälkimmäinenkin menee läpi, mutta tuntemattomien kesken ainakin itse pitäisin tämän jälkimmäisen kirjoittanutta henkilöä suoraan sanottua typeränä. Kyllähän huumorilla ja sivalluksilla on tilaa täällä plazalla, mutta kun näitä alkaa ilmenevään samalta henkilöltä useamminkin eikä sitä kommenttia enää voi millään lailla ottaa huumorina, niin rajansa on kaikella.

    Jos sun mielipide on, että poliisi saa aiheettomasti huudella ja uhkailla (senkin jälkeen kun tekee täysin mitä poliisi itse on käskenyt) niin sitten se on sun mielipide. Toivon mukaan jos sulle tapahtuu samaa kuin mulle, niin noudatat tätä ideologiaasi ja otat kaiken vastaan hymysuin.

    Kommentissasi piilee myös ristiriita. Ensin sanot, ettei poliisi voinut tietää mikä narkki olen ja sitten, että poliisi otti asian oikeassa mittakaavassa, kun ei tullut autostaan ulos. Eikös nämä asiat ole vähän ristiriidassa? No kaiken kertoo se, että kun poliisi oli käskenyt mun ja kaverin poistua ja aloimme tekemään niin, niin edelleen tämä poliisi sitten jatkoi putkalla uhkailua. Mutta tämä on ilmeisesti sitten mielestäsi poliisin työhön kuuluva asia.
     
  18. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mitähän en nyt taas ymmärtänyt. Vastasin viestissäni ensin sinun kirjoitukseesi. Lopuksi kirjoitin "Tähän ketjuun...turhan *askan jauhaminen.", mikä siis on mielestäni pieni asia, joka pitäisi kieltää.

    Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että sinä ylireagoit kyseisessä tapauksessa virkamiestä enemmän.
     
  19. hiost

    hiost White Trash Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.11.2003
    Viestejä:
    2 366
    Saadut tykkäykset:
    6
    Jep. Kauaks jää hulkstereista ja kumppaneista.
     
  20. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Okei, no siinä tapauksessa pyydän anteeksi. Toki varmaan itsekin huomaat, että kun ensin kritisoit mua ja sitten sopivasti laitat "tähän ketjuun..." niin totta kai tulkitsen sen muhun liittyväksi. Mutta pahoitteluni jos näin ei ollut.

    No kai se on makuasia sitten miten tuohon kyseisen poliisin toimimiseen haluaa suhtatua. Ehkä olen sitten sellainen pullamössöpoika, jos poliisi autostaan huutelee uhkauksia, vaikka en ole tehnyt mitään -- ja vielä senkin jälkeen kun on selittänyt poliisille mitä teki, näyttänyt poliisille olevansa rauhallinen ja täysissa ruumiin ja sielun voimissa ja totellut poliisin paikaltapoistumiskäskyä -- on jotain mikä minusta on väärin. Oma oikeuden- ja kohtuudentaju kuitenkin sanoo, että se on täysin OK, kun poliisi huutamalla keskeytti mun innon, mutta sen jälkeiset huutelut ja uhkailut olivat sitten väärin.