Pidätkö kirjaa katsomistasi elokuvista?

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Zeick, 31.03.2014.

  1. Zeick

    Zeick Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.09.2006
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    5
    Vuoden 2006 puolivälissä sain idean pitää kirjaa kaikista katsomistani elokuvista. Vaikeinta oli löytää sellaisten elokuvien nimiä, joita olin katsonut ala-asteikäisenä ja joiden juonesta minulla oli vain hämärä muistikuva. Lopulta onnistuin juonikuvausten perusteella ja DVD-plazan käyttäjien avulla trackkaamaan kaikki katsomani elokuvat. Onko joku muu DVD-plazalainen harrastanut samantapaista elokuvien järjestelyä? Olisi mielenkiintoista nähdä millaiset elokuvajakaumat muilla ihmisillä on.

    Minulla on nykyisin Excel-tiedostossa kaikki näkemäni elokuvat aakkosjärjestyksessä. Aina kun näen elokuvan, lisään sen listaan ja pyrin pitämään sen ajan tasalla. Jokaisen elokuvan kohdalla on elokuvan nimi, valmistusvuosi, pituus (minuutteina), valmistusvaltio, arvio (0.5-5.0 neljänneksen välein), genre, ohjaaja ja päänäyttelijä. Näistä parametreistä olen laskenut keskiarvon, keskihajonnan, moodin, mediaanin, minimin, maksimin, alakvartiilin, yläkvartiilin, vaihteluvälin, kvartiilipoikkeaman, variaatiokertoimen sekä vinouskertoimen.


    Tilastolliset tunnusluvut sekä ostettujen ja nauhoitettujen elokuvien osuus:
    [​IMG]

    Tilastollisesta analyysistä on tekemättä vielä kolmannen momentin vinouden sekä huipukkuuden laskeminen. Tähän mennessä (31.3.2014) olen nähnyt 733 elokuvaa. Alla on piirakkadiagrammimuodossa elokuvien jakautuminen valmistusvuosikymmenen, pituuden, genren ja arvion mukaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Samat taulukkomuodossa:
    [​IMG]

    Valmistusvuoden mukaan:
    [​IMG]

    Edellisen kertymäfunktio:
    [​IMG]

    Esimerkki katsottujen elokuvien kokonaislukumäärän muuttumisesta ajan funktiona päivän tarkkuudella:
    [​IMG]

    Toisessa Excel-tiedostossa on elokuvateatterissa katsomani elokuvat elokuvan nimen, katsomispäiväyksen, aloituskellonajan, pituuden, elokuvalipun hinnan, teatterin nimen, salinumeron, rivinumeron, paikkanumeron ja arvion kanssa.

    Katsottujen elokuvien lukumäärä ja kertymä vuositasolla:
    [​IMG]

    Sama taulukkona:
    [​IMG]

    Elokuvalippujen hintakehitys:
    [​IMG]

    Elokuvateattereiden jakautuminen piirakkadiagrammilla:
    [​IMG]
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. TKX

    TKX Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    44
    Saadut tykkäykset:
    0
    olen pitänyt alusta lähtien listaa eli v.82 lähtien jolloin olin 10-vuotias nyt reilut 30-vuotta myöhemmin listalla on reilu 3300 nimikettä.
    Listasta puuttuu tosin elokuvateatterissa nähdyt koska se lista hukkui aikoinaan johonkin.
    Aluksi merkkasin vain leffan nimen, mutta myöhemmin lisäsin lajityypin ja oman arvosani sekä tarkan päivämäärän.
    prosenttuaalisesti en ole laskenut eri lajityyppien osuutta.
     
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Todella kovan luokan paneutumista, nostan hattua molemmille!

    Myönnettävä on, ettei itsestäni ole moiseen. Yritin nyt vuoden alusta pitää kk-kirjanpitoa (Plazaa varten), mutta sekin lopahti heti alkuunsa.
     
  4. MiguZ

    MiguZ Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.11.2007
    Viestejä:
    264
    Saadut tykkäykset:
    5
    Komppaan edellistä. Kovaa settiä. Itselläni oli myös aikanaan junnuna ruutuvihko, johon merkkasin leffat ja sarjat. Siihen aikaan lähinnä telkkarista tuli katsottua, leffassa käynti isossa kaupungissa pikkukylästä oli harvinaista herkkua. Muistissa on toki elokuvateatterikokemus leffasta Leonard part 6. :D

    Sitten myöhemmin pidin kirjaa myös Excelillä. Se kuitenkin jossain vaiheessa kävi mielestäni kovin työlääksi. Nykyään listaan enää Wordilla ostamani eli omistamani leffat. Pakko on, koska niitä on nyt vähän kolmatta tuhatta. Mutta niistäkin laitan vain (alkuperäisen) nimen sekä lippukuvakkeella kannen ja tekstityksen kielen.

    Mitä noin OP:n tilastoihin tulee, tuossahan on aineksia johonkin pieneen tutkimukseen/graduun/väikkäriin tms. Hienoa työtä, veli harrastaja. :king:
     
  5. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Aiemmin kirjasin katsotut elokuvat Movielensiin, parisen tuhatta sinne tuli jokusen vuoden ajalta merkittyä.

    Nykyään listaan katsomani Letterboxdiin.
     
  6. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 993
    Saadut tykkäykset:
    265
    Ei tule pidettyä kirjaa. Tosin monesti on aikomus alkaa pitää. Vois tehdä exceliin taulukon...