Pelikoneen kasaus

Keskustelu osiossa 'Laitteet' , aloittajana pavezx, 20.12.2015.

  1. pavezx

    pavezx Guest Guest

    Liittynyt:
    20.12.2015
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkä olis tarkotus rakentaa entisen valmis koneen koteloon jonkun näkönen pelikone , varmastikkin pienellä budjetilla. Kysyisinkin nyt että kannattaako noita usb porttipaikkoja, tuuletinta, muistikortin lukupaikkaa jättää talteen vanhasta? itse pää komponentit tulee uutta mutta tollaiset pikkuosat jäin miettimään että kannattasko säästää? tai onko jotain muuta mitä kannattas jättää talteen?
     
  2. John-117

    John-117 Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    USB-takasilakat: kannattaa, jos haluaa ottaa käyttöön emon midboard (sisäisiä) USB-paikkoja.

    Tuulettimet: kannattaa tietysti. Jos ovat muuten kunnollisia.

    Muistikortin lukija: kannattaa, jos tarvitsee kiinteää kortinlukijaa ja sen hanskaamia korttityyppejä on edelleen käytössä. Kovin vanhat SD-lukijat eivät esimerkiksi enää ymmärrä SDHC (+4 GB) ja SDXC (+32 GB) -tyyppisiä uudempia SD-kortteja.


    Muista kompoista tietenkin kiintolevyt, optinen asema, PCI-erikoiskortit (TV-viritinkortti, äänikortti), mahdollinen CPU-erikoisjäähy (jos käy uuteen prossukantaan) sekä poweri ovat potentiaalisia majanmuuttajia uuteen systeemin.
     
  3. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Tästä olen vähän eri mieltä. Muistikortinlukijat ovat oiva tapa hajottaa muistikortteja - etenkin jos kuvia siirtelee usein. Herkät erityyppiset muistikortit kannattaa pitää lähdelaitteissaan kiinni ja siirtää aina kuin voi suoraan usb-kaapelilla lähdelaitteesta pc:lle. Nykyään osa kameroista ja muista laitteista tukee langatonta WLAN-siirtoa, jolloin johdot aiheuttava vähemmän päänvaivaa.
     
  4. John-117

    John-117 Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    SD-kortin ainakin pitäisi kestää kytkemistä kuin USB. Tämän on tullut todistettua myös käytännössä: olen siirtänyt valokuvia vuosikaudet kortinlukijoiden välityksellä eikä yhtään muistikorttia ole koskaan hajonnut. Muista korttityypeistä kuin SD:stä ei ole kestotesti -tason kokemusta, tosin. Muovinen muistikortti on kyllä mekaanisesti helpommin tuhottavissa riittävän ronskin rekkamiehen käsittelyssä, kuin kokometallisella liittimellä varustettu USB.

    Tietenkin jatkuvasti kiinni oleva kortinlukija = jatkuvasti kiinni oleva USB-laite. Mikä voi joskus aiheuttaa ongelmia mm. Windowsien valmiustilojen yms. kanssa.
     
  5. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Itselläni on vähän toisenlaiset kokemukset. Kaksi SD-korttia hajonnut. Toinen lakkasi kokonaan toimimasta ja toinen on siinä hapessa, että seuraava kamerasta irroitus hajottaa sen lopullisesti. Sandisk tais olla toinen ja Kingston toinen. Vanhanmalliset CF-kortit kestivät enemmän höykkyä - tosin niillä pystyikin sitten tuhoamaan itse lukijat. :)

    Pointti olikin se, että jos haluaa ultimaattista turvaa, niin en suosittele korttien nykimisiä ja laittamisia paikoilleen pitkässä juoksussa. Varmasti lukijan tyyppi että kohdelaitteen paikka kortille vaikuttavat paljon kestävyyteen.
     
  6. John-117

    John-117 Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2015
    Viestejä:
    611
    Saadut tykkäykset:
    30
    Kyllä, muovinen muistikortti on helpompi tuhota väärällä käsittelyllä kuin metallinen USB-johdonpää... Myös käyttäjä itse voi vaikuttaa asiaan skarppaamalla; ei nyt yritä tunkea sitä muistikorttia väärin päin lukijaan/kameraan. Ainakaan kovin montaa kertaa... :D

    Noh, minä en ole saanut ongelmaa vielä aikaan muistikorttien irrottelusta. En nyt ihan pro-tasolla tosin ole niitä irrotellutkaan.