Peerlessin uusi SLS 165 elementti

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana prkl, 28.08.2007.

  1. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näin kertoo hifitalo kyseisestä elementistä. Miten on, soveltuuko mokoma esim makuuhuoneeseen 2.1 systeemiin telkunkatselua ja musiikinkuuntelua silmälläpitäen? Mahdollisimman pieneen pitäisi saada menemään eli toimiiko tuo suljetussa miten? Jos vaikka laittaisi kaksi kappaletta samaan koteloon niin ei hyppisikään :D

    Onko muuten kokemuksia / käsityksiä tästä elementistä?
     
  2. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei missään nimessä sovi makuuhuoneeseen, saati sitten elokuville tai musiikille:D

    Millaista konseptia ajattelit? Pieneksi bassoksi vai? Ei siitä ainakaan keskiääniseksi ole.
     
  3. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Helpommin sanottu kuin tehty. 40 mm putkella (halk.) pituudeksi muodostuu jo ~40 cm...! 60 mm putkella ~90 cm.
     
  4. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin jossain vaiheessa pykätä makuuhuoneeseen pienet pöntöt ja niille tarvisi tietysti tukea pieneltä subilta. Isommat lattiakaiuttimet olisivat yksi vaihtoehto, kenties äänenlaadullisesti helpompi mutta sijoitus pienessä makuuhuoneessa moninkertaisesti hankalampi.

    Audiokit Xj saattaisi olla hyvä vaihtoehto kun tämä Peerless SLS 165 elementti tyrmättiin :)
     
  5. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tee vaikka semmoset Tangband-pilarit (huoneen nurkkiin) ku mulla oli, kyllä on ihan riittävästi bassoa makuuhuonekäyttöön.
     
  6. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sijoitus ongelma pukkaa kun toisen joutuisi laittamaan nurkkaan ja toista ei saisi nurkkaa lähellekkään :OI Juuri tämä on se syy miksi teen ennemmin pienet pöntöt jotka saa TV-tason päälle tai katonrajaan telineisiin tjsp. TB ei muutenkaan houkuta kun ei kolvi oikein pysy kädessä/tietotaito riitä suotimienkanssa leikkimiseen. 662 kloonit (AW6i) ollut mielessä tai jos nuo olkkariin tulevat AW7 pöntöt osoittautuvat todella hyviksi niin miksei sellaisetkin raaskisi laittaa.

    Palataanpa vielä tuohon subiin, sullahan Alspe oli tuo mainitsemani Xj joskus vähänaikaa? Onko siitä mihinkään? Suljettu olisi luonnollisesti hakusessa pienen koon ja pääasiallisen TV / musa käytön takia eli mitään LFE raitaa tällä ei toistettaisi.

    Miten tuo SLS 165 suljetussa kotelossa käyttäytyisi vai onko se todellakin niin susipaska ettei naurettavasta hinnastaan huolimatta kannata sekaantua?
     
  7. Kojootti5

    Kojootti5 Guest Guest

    Liittynyt:
    11.07.2007
    Viestejä:
    44
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksikäs ei onnistuisi? Putken viemä tila lasketaan kotelosta pois, joten sinne kyllä saa sen putken kanssa mahtumaan sen tarvittavan tilan. Ja voihan sen putken jättää ulös, ja koristella. Saa emäntä vaikka tehdä siitä sukkahousu telineen, jos ei vaan mitään ruuveja lyö siitä putkestä läpi.
     
  8. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    No joo, onhan se toki mahdollista, mutta kyllä tuollaisen lähes metrisen putken taivuttelu noin pieneen koteloon menee aika hankalaksi. Todellinen kotelotilavuuskin on silloin reilusti yli 10 litraa.
     
  9. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä en nyt tiedä kuinka erikoisen hienoa settiä olet tekemässä makkarin kakkossetiksi, mutta mielestäni Xj:kin on aika kallis. OR:n pikkusubin saa valmiina melkein samaan hintaan, eikös se ole samalla elementillä? Oli se musiikilla ihan kiva lisä pikkukaiuttimille, toi ikäänkuin yllättävän matalia huminoita mutta mikään ei kyllä ottanut elokuvatärinää.

    Audiokittiin taisi olla suunnitteilla joku Aw-4 coax tms. Ainaki siellä foorumilla oli jotain.

    Jos et saa kaiuttimia muualle kuin tv-tasolle (makkarissa?:D ), niin stereovaikutelma voi olla heikko.

    Kyllä joku laajakaista vois olla hyvä juttu ja helppo tehdä. Esim. CSS FR125. Tai sit TBW4-657SC, valmis imupiiri löytyy kyllä ja menee ilmankin jos hifiä ei hae.
     
  10. Lobotomy

    Lobotomy Uusi jäsen

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse en ole valmis tuomitsemaan elementtiä. Bassojalustoja olen noista suunnitellut, mutta siitä olen parissakin threadissa puhunut jo, joten searchiä käyttöön. Vielä en tosin ole käyttökokemuksia lukenut, kuullut tai edes nähnyt elementtiä.

    Tuosta muutama simulointi. Suljettua suosittelisin, varmasti riittää makuuhuoneeseen. Ainakin sellaisessa käytössä mitä itse makuuhuoneeseen kuvittelen tarvittavan.
     
  11. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Bassojalustathan noista saisi. Vaikka tekisi sitten yhdelläkin elementillä. Itse mietin tuossa, että sellaisethan noista saisi, että alaosaan itse bassokotelo ja sittten siitä pystytolppa, jonka sisässä refleksiputki tulis ylös ja päällä sitten pääkaiuttimelle paikka. Tai vaikkapa tunneliviritteinen kotelo, jonka refelksitunneli tulisi tuota tolppaa ylös...
     
  12. janive

    janive Guest Guest

    Liittynyt:
    19.06.2006
    Viestejä:
    103
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. sepi

    sepi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    420
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä näistä "alspen pilareista" on ihan riittävästi potkua makuuhuonekäyttöön... ihmettelen vaan miksi makuuhuoneessa pitäisi olla stereot tai televisio, eikös siellä "harrasteta" ihan jotain muuta. ;)
     
  14. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hei rajota jo :D :D :D Ei ne oo mun pilarit ku sun ja "Cyburgsin". Samperi sen alspen pilarit -threadin sais kyllä jo mode nimetä uudelleen.:cool:
     
  15. prkl

    prkl Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    2 029
    Saadut tykkäykset:
    0
    Basson tahdissa ;) :king:
     
  16. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä tilasin yhden kappaleen SLS165:sta. Ajatuksena tehdä tietokonekäyttöön 6th order bandbassa bassokaiutin Tangband W3-871S:ien kaveriksi. Alunperin tietokoneella oli Advent-merkkinen 2.1 sarja (30€), nyt Tangbandit on vaihduttu satelliiteiksi ja vielä olis tarkoitus vaihtaa Peerless alkuperäisen basson tilalle. Mennä siis aluksi Advent-sarjan omalla (paska) vahvarilla. Bandbass-kotelon ideahan on kaistanpäästö eli se on samalla akustinen jakosuodin. Ei välttämättä tarvita alipäästösuodin bassolle. Tässä en nyt hae HE-laatua:thumbsup:

    Laitan simulointi käyrän myöhemmin
     
  17. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä simulointi W3-871S + Peerless SLS165 Bandpass kotelossa. Onko jollakin käytännön kokemusta pärjääkö anti-hifisti-kokoonpanossa bandpassilla ilman alipäästösuodinta? 100 Hz:in pattia voisi madaltaa pienentämällä ylävirityksen koteloa, mutta se kotelo menee sit jo aika pieneksi ja alentaa herkkyyttä.

    [​IMG]
     
  18. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ehkä 2,5 litran etukotelo olisi parempi kuin 3 litrainen. Aika mukavasti vaste ulottuisi suorana 30 Hz:iin asti:D
    [​IMG]

    Osaako joku sanoa paljon putket tuhisee tms. jos soitellaan parilla watilla? Tai tuleeko refleksiputkista keskiääniä paljon jos ei ole mitään suodinta bassolla?
     
  19. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
  20. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0

    Itse olen tekemässä 5.25" SDS mallista subia kahdella passiivisella elementillä... kotelon osat onkin jo... elementtejä odotellessa :p ihan puhdas musiikkisubi tulossa... kovin matalalle tuolla ei päästä.

    katso liitettä uussubi.jpg