PC-kortilla DVB-tekstitys DVD:lle valinnaiseksi

Keskustelu osiossa 'Digi-TV' , aloittajana pede, 27.05.2004.

  1. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikki ovat HP:n DVD+RW levyja. Ostin 10kpl.n pakettia kauan sitten.
    2.4X (se on ainoa mahdollinen mun polttimella RW levyille) :weep:
    Jokainen levy on poltettu ehkä pari kolme kerta aikaisemmin, lähinnä backupit.
    Nero 6.0. Itse asiassa kaikki poltettu melkein peräkkäin. Ennen sitä polttoa tallensin kaikki omissa hakemistoissa kovalevylla. Ja vielä tarkistin WinDVD:llä ennen polttoa että kaikki toimii hyvin. Mutta en osannut arvata että toimi hyvin softa playerilla mutta tökkii rautasoitimella :OI
    Tyhmä ei jäksannuu tehdä koko CellTimes touhua koska ajattelin pärjäväni aikahypyllä :OI Mutta vahingosta viisastuneena teen varmasti jatkossa. Siinä CellTime hommassa on se huono puoli että joutuu kelaamaan leffa ja valitsemaan oikeat chapter kohdat niin ettei osuu keskelle lausetta tms.
    Levyt oli työkaverilla lainassa eilen ja tänä aamuna palautti ne ja vahvisti että samaa ongelma hänenkin soitimella :weep: Muut levyt toimii ihan OK samoin kuin minullakin. Eli tämä vahvistaa sen että mun soitimessa ei ole mitään ongelma. Kaverilla on JVC:n DVD soitin.
    Mullahan on DVD+RW, eikä -RW. HP:n DVD100i asema ei edes osaa polttaa -RW levyja. Nero on asennettu noin vuosi sitten ja tämä on ensimmäinen kertaa kun tälläistä on sattunut. Ja niin kuin sanoin, 5 levy pyöri täysin ongelmittaa ja vain kolmessa on tätä ongelma. Ja nää kolmekin pyöri täysin normaalisti jos ei tahdo tehdä mitään aikahyppyja.... Eli pystyy katsomaan koko leffa alusta loppuun ilman ongelmia näillä kolmella levyllä. Kaikki muu onnistuu mainiosti paitsi se kelaaminen tiettyyn kohtaan suoraan. Eli jos edellisena iltana ei jaksaa katsoa koko leffa loppuun asti, niin seuraavana iltana saan pidellä kelaus nappula alhalla kunnes pääse haluttuun kohtaan :rolleyes: Ja soitimessa ei ole mitään bookmark toimintoa eikä se muistaa viimeiseksi katsottua kohta... :weep:

    Tää koko ongelma kuulostaa jotenkin oudolta koska levy on rakennettu oikein (muuten leffa ei pyörisi olleenkaan) mutta levyn rakenteesta puutuu ilmeisesti joku "indeksointi" jolla rautasoittimet pystyy hyppämään suoraan tiettylle aikaleimalle.

    Hagar
     
  2. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Tyhmä kysymys/huomio: Minulla joillakin tallenteilla (ei siis aina, mutta itse asiassa melko usein) Nebulan oma softa sekoilee aikaleimojen kanssa pahasti, eli saattaa ilmoitta ihan väärän pituuden leffalle, tai sitten se hyppää vähän miten sattuu, kun skrollauspalkilla yrittää liikkua eteen/taaksepäin. Eli olisiko itse tallenteessa joku ongelma, jota sitten konversiosoftat ei osaa korjata tarpeeksi hyvin, jotta rautasoittimille kelpaisi?
     
  3. Kelvin

    Kelvin Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    175
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla tapahtuu ihan samaa. Joskus Nebulan softa menee jumiin ja pitää sulkea softa ja käynnistää uudelleen. Viimeksi Top Gun :eek: -tallennus meni pahasti rikki, eikä ProjectX pystynyt purkamaan siitä audiota ollenkaan. Hagaria en osaa auttaa en edes tiedä voiko omassa rautasoittimessani hypätä suoraan tietylle aikaleimalle...

    Kelvin
     
  4. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nebulan ongelma on vanha tuttu jo. Mutta luulisin että ProjectX:n pitäisi korjata sitä streamia "normaaliksi" program streamiksi. Tunteeko joku PS:ä liityvät standardit hyvin?? Onko PSssä olemassa jotain aikaleima liityvä indeksointia? Tässä kyllä jotain muuta vikaa on. Nimittäin ProjectX:llä leikan myös mainokset pois. Jos se ei osaisi laittaa niitä aika leimoja, niin tekstitykset menisi ihan pilalle. Mutta näinhän ei käy. Huulisynkkääkin on säylyynyt hyvin läpi koko leffan. No yksi asiaa on ainakin varma. Tästä lähtien on pakko käyttää niitä CellTime arvoja jotta se kelaus kävisi vähän jouhevammin. Onko muut käyttänyt samaa teknikka kuin vähän ylempäänä kuvailtuu. Eli viiden minuutin välin chaptereitä? Entäs se hexa muokkaus jotta saadan nuo chapterit myöskin näkyviin?

    Kysyisin myös toinen asiaa. Onko kukaan tehnyt yhdestä tallenteesta kahta DVD levyä (tyylin Disc1, Disc2)? Kysymyksessa on esim. Titanic elokuva joka ei mahduu millään konstilla yhdelle levylle (ellei suostuu käyttämään DVDShrinkia ja purista sitä pienemmäksi). Ja jatkokysymyksenä tähän se että voiko valita itse mistä kohta pannaan poikki?

    Hagar
     
  5. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo-o... Eli kysyisin tuosta Nebulan tallenteista vielä: Vaikka authorisoin mitä tallennetta vaan Ifoeditillä, niin ääni ja kuva menevät pois synkasta :eek: :confused:

    Ja ajattelin käyttää esim. DVDmaestroa authorisoimiseen, mutta se ei oikein ymmärrä ProjectX:n tekstitys vaihtoehtoja (.srt, .sup, .sub. yms.) :confused: Eli mitä pitäisi säätää...?!?
     
  6. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä ProjectX versiota käytät? Minulla on käytössä ProjectX0.81.8.01. Nimittäin aikaisemmilla versioilla on hommat mennyt lähes aina pieleen jossain vaiheessa sitä prosessia. Leikkatko mitään pois alkuperäisestä pätkästä vai demuxatko koko homma kerralla video/audio/sup streameiksi? Minä ainakin leikan kaikki ylimääräistä pois. Nyt on ainakin 8 leffan verran kokemusta ja kaikissa on säilynyt synkkä. Ainoa ongelma on ollut kolmessa leffassa se aikahyppy (lue edelliset postaukset).
    Eli prosessi on kutakuinkin näin -
    Raaka nebulan tallenne -> projectX -> .m2v, mpa ja .sup filut -> ifoedit (Author new) -> valmis hakemisto poltettavaksi.

    Hagar
     
  7. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on se, mikä on Doom9:ssä uusin... Eli leikkaan ProjectX:llä ja muxaan... Niin, mitä tekstitysmuotoja tuolle DVDmaestrolle saisi ängettyä?!?
     
  8. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoitatko DE-muxaan Sitä sen ProjectX:n pitäisi tehdä eikä muxata...
    Ei ole kokemusta DVDMaestrosta mutta Ifoeditille kelppa .SUP muoto. Kokeile piruttain sitä Ifoeditiakin. Se on ilmaista.
     
  9. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, siis demuxannut :)

    Olen kokeillut, mutta kun synkka kerta menee, niin ajattelin koittaa muita... :confused:
     
  10. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo. Nyt löytyi vika,miksi Ifoeditis menee synkka sekaisin... Eli kun en leikannut ohjelmaani ProjectX:llä,niin kaikki toimi ok! Eli nyt seuraava kysymys: kuinka leikkaan ProjectX:n tuotoksen? Sillä mpeg2shinnt,mikä olikaan :) eli kuinka sillä leikataan,ku en tajua sitä millään... Jos joku valaisisi. Kuinka tekstitys? Pitääkö sille tehdä jotain,ettei se mene ajoituksesta pois,kun leikkaa...?
     
  11. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Et tarvitsee koko Mpeg2schnitt olenkaan. Pystyt koko leikkaus operaatio suorittamaan pelkkällä ProjectX:lla. Tästä tulee sitten mummon ohjeet. Oletan että yrität leikata nebulalla (tai vastavalla tehty) tallenne. Siinä ylensä on alussa jotain höpinä leffan alkamisestä. Välissä on mainokset ja lopussa on taas leffan loputtua lisä höpinä. Eli homma menee kutakuinkin näin. Avaa ProjectX ja lataa pätkä sisään. Menee extern tabille ja ruksi siihen Mpeg2schnitt idd version kohtaan. Subtitle tabillla valitsee SUP formatiksi. Nyt Menusta Option > Open Video Cut/special... Siinä vedä siitä nappulasta siihen kohtaan josta leffa alkaa. Paina add point. Palkin alku osaa muuttuu punaiseksi. Ja rudulla olava merkki muuttuu vihreaksi kolmioksi (play merkki). Nyt samalla tavalla hyppät ensimäisen mainoksen alkuun. Painaa taas add point. Nyt se oikea leffa osuus muuttu sillä palkillä vihreaksi ja ruudulle taas ilmestyy punainen neliö (stop merkki). Taas vierität etenpäin kunnes leffa alkaa taas. Painaa taas add point. Niin mainoksien osuus muuttuu sillä palkillä punaiseksi ja niin edelleen. Kunnes leffa loppu ja siihen kun lisäät merkki niin loppu osaa pätkästä jää punaiseksi. Eli homman juju on siinä että siinä palkissä kaikki ne kohdat mitkä haluat säilyttää pitäisi olla vihreällä ja kaikki mainokset yms. punaisellä. Käy vielä kerran koko leffa läpi ettei ole jäänyt mitään pois. Frame tason säätö onnistuu noilla < << >> > näppäimillä. Jos leffa on on 16:9 niin kannaatta varmista että kaikki säilytettävä on 16:9 merkillä (katso sen leffan preview ikkunan alalaita, siinä aina näkee sen hetkinen kuvasuhde) ja kaikki 4:3 tavaraa on varmasti leikattu pois (kaikki mainokset ovat 4:3). Ole tarkka ainakin siinä mainoskatkojen alussa ja lopussa koska siinä välillä leffan viimeinen fraimi enne katkoa litistetaan 4:3ksi. Tässä tapauksessa joudut luopumaan siitä fraimistakin. Jos nyt kaikki on kohdalla painaa "apply and close". Nyt jos demuxat niin kaikki turhaa leikkautuu pois.

    Toivottavasti saat onnistumaan näillä ohjeillä.

    Pede: Jos haluat niin voit vaikka lisätä nää ohjeet sinne ylös jotta se opus pysyy mahdollisimman kattavana (mutta jos lisät tämän niin kannata ainakin kappalen kielioppi käydä kerran läpi sillä silmällä :rolleyes: )

    Hagar
     
  12. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis olen tehnyt noin,mutta jos leikkaan projectX:llä, (tässä tapauksessa 4:3 alku höpinät pois 16:9) niin silloin lopputuloksessa on synkka päin mäntyä :confused:
    Mulla ei ole ruksittu tuota Mpeg2schnitt idd, joten onko se siitä kiinni?!?
     
  13. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko kokeillut eri järjestystä? Eli ensin demuxaus ja sitten leikkaus. Seuraavaksi voit kokeilla vaikkapa demuxin sijasta pelkkä "to TS" ja sitten leikkaukset päälle. Ja leikkauksen jälkeen demux. En osaa auttaa enempää... :eek:

    En ole koskaan käyttänyt sitä mpeg2shinnt. Ehkä joku muu voi auttaa..

    Hagar
     
  14. Pati

    Pati Guest Guest

    Liittynyt:
    25.05.2004
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    8
    DVDMaestro muistaakseni ottaa SON-tyyppistä tekstitystä. Olen käyttänyt sitä lisäämään suomenkieliset tekstitykset johinkin NTSC-DVD-elokuviin, en musiat että olisin Nebulan tallennuksiin käyttänyt DVDMaestroa, minulla IfoEdit toimii siihen ongelmitta.

    Joka tapauksessa, kaivoin juuri vanhat omaan käyttöön tekemäni DVDMaestron tekstitysohjeet esille, ne sanovat näin:

    - Konvertoi .srt -tekstitykset .ssa -muotoon SubReSync -ohjelmalla.
    - Konvertoi .ssa -tekstitykset .son/.bmp -muotoon MaestroSBT -ohjelmalla.
    - Editoi .son -tiedoston väripaletti samaksi kuin alkuperäisessä DVD-elokuvassa.

    Pystyisitköhän soveltamaan noita ohjeita Nebulan tallennuksiin?

    Pate
     
  15. Pati

    Pati Guest Guest

    Liittynyt:
    25.05.2004
    Viestejä:
    220
    Saadut tykkäykset:
    8
    Hyvä ohje Hagarilta, alla vaan pikku lisähuomioni:

    ProjectX:ssä on myös mahdollista laittaa video-välilehdellä aspect ratio: -kohtaan jotakin muuta kuin "don't change", jolloin nuo mainoskatkojen lähellä olevat mahdollisesti väärällä flagilla varustetut framet tulevat outputtiin valitsemallasi aspect ratio flagilla varustettuna (siis oikein).

    Pate
     
  16. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo. Pitää yrittää kikkailla... :)

    -Patelle: pitää soveltaa noita sun ohjeita, ellen saa tuota projectX:n leikkausta kuntoon...
     
  17. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo,eli tässä! ;)

    Ifoeditiin pitää käyttää videota ja audiota seuraavina pareina: m2v ja Wav tai mpv ja mp2! Kun sekoittaa esim. mpv ja wav, niin synkka menee! Kuten minulla. Halusin Wav (PCM),koska se on parempi laatuisempi,kuin mp2.

    Mutta kaikille tiedoksi, jos meinaa tökkiä :king:
     
  18. Hagar

    Hagar Guest Guest

    Liittynyt:
    05.07.2003
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mullahan on nimenomaan m2v ja mp2 eikä synkkä mennyt kertaakaan :hitme:
    Wav en ole kokeillut mutta ehkä pitäisikin seuraavaksi.

    Kai se on sitten tuurista kiini.. ;)

    Hagar
     
  19. pede

    pede Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    22.10.2002
    Viestejä:
    6 311
    Saadut tykkäykset:
    19
    tuo projectX parhaimmallaan vain demuxaa. eli ei se laatu parane dekoodauksellaWaviksi ja takaisin. ylimääräiset dekoodaukset huonontavat aina laatua. varsinkin jos vielä tehdään resamplaus.

    mulla on toi direct lossless conversion ollut käytössä.

    itse olen aina käyttänyt mpv ja mp2 demuxausta ja on toiminut kuin junan vessa jo aika monella viime versiolla.
     
  20. kupukka

    kupukka Guest Guest

    Liittynyt:
    15.07.2004
    Viestejä:
    674
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, haluan siksi Wav (PCM), että esim. Yamahan vahvistin ei ymmärrä DVD-soittimen lähettämää mp2:sta. Eli se ei ole "digitaalista". Ääni kuuluu kylläkin tv:stä (scartin kautte).

    Joten ajattelin laittaa äänet Wav muotoon, mutta se ei nyt oikein onnistu... Nimittäin huomasin, että wav ei sovi m2v tai mpv videon kanssa... JOS Ifoedit authorisoi...