Eikös tuo tapahtunut minun ensimmäisen ja toisen kappaleen välissä. Mansikkasoppa selittääkin tuon 'nopean väärän vastauksen'. Muuten ei kiistettävää.
Täytyy vielä kääntää tuo revikka Lontoon kielelle ja kertoa sielläkin murskaavat tulokset. On se vaan kumma, kun tuo sokkokuuntelu kadottaa ne selvät erot. JaniH ja TTH voivat tietysti kiroillessaan vedota tuntemattomaan oheislaitteistoon mansikkasopan lisäksi Vieläkin naurattaa tuo JaniH:n kommentti, ei voi mitään...
Eipähän tuohon ole vastaan sanomista. Selitykset osastolle voisin omalle kohdalleni lisätä että olin ekaa kertaa koko paikassa, kaiuttimet, koko muukin laitteisto oli minulle ennestään outo ja tämä oli minulle ensimmäinen sokkokuuntelu ja blaa blaa blaa. Kun on omat levyt käytössä niin selvät erot pitää kuulla kaikissa oloissa. Suosittelen sokkokuuntelun kokeilemista muillekin - kokemus oli mielenkiintoinen. Melko selvät erot rupeavat haihtumaan pikku hiljaa kun istuu kuuntelutuolille, aloittaa kuuntelun ja rupeaa valmistautumaan sokkokuuntelua varten Tämän päiväisen kuuntelukokemuksen perusteella (ja etenkin yhdessä kuuntelussa pyytämäni välireferenssin perusteella) sanoisin että ABX kuuntelu on lastenleikkiä kuuntelutapana käyttämäämme verrattuna. Toivotan onnea SVS kuuntelutestiin osallistuville
aika rankka testi verrattuna abx:ään! Huomioisin ainakin yhden seikan. Yhden väärän arvion jälkeen tulee melko varmasti toinen väärä, mikäli näyte toistetaan samalla kotelolla. Pitikö paikkansa? lisäksi kiinnostaa tietää tuliko väärät arvaukset yleensä ihan alussa, tai peräjälkeen?
Allekirjoitan tämän lauseen täysin. Ja tässä kuuntelussahan oli jopa ihan oikeasti mitattavissa oleva ero. (Vaikka se ei sitten ollutkaan ihan niin iso kuin niissä näyttämissäni käyrissä. Niissä oli ero leffa- ja musiikkiasetuksien välillä, eli koko sub out -taso musiikilla -5 dB verrattuna leffatasoon) Jep, onnea testiin täältäkin. Ei tule olemaan omakohtaisen, vaikka lyhyen, kokemuksen perusteella mikään helppo nakki.
Isot propsit Yorccille, Janille ja TTH:lle! :king: Olen itsekin kokeillut sokkokuuntelua pariin otteeseen (myös vahvistimia) ja tiedän miten vaikeaa se on. Silloin PB10:ä testatessa suljettuna/refleksinä kuulin kyllä eron, mutta vasteet eivät BFD:n puutteen takia olleet identiset, eli en voi sanoa mitään varmaksi. Olisi mielenkiintoista mitata subbarit tarkasti sekä suljettuna että refleksinä. Esim. suljetun ryhmäviivehän menee teorissa samanlaiseksi refleksin kanssa, kun suljetun vaste tasataan samanlaiseksi. Myös impulssivaste ja vaimentumisvaste olisi mukava mitata. Kuuntelu tietysti vahvistaa, että erot eivät ole niin suuria, että ne kuulisi selkeästi. Niin, mutta mehän kuunnellaankin ERI subbareita, pitäisi siis olla helppo nakki.
Yorcci voi tarkastaa tuon muistiinpanoista, mutta muistikuvani mukaan tällaisessa tilanteessa taisi tulla sekä oikeita että vääriä ratkaisuja. Väärät vastaukset taisivat tulla melko randomilla. Aina loppua kohti testi kuitenkin hankaloitui, kun mielikuvat avoimesta kuuntelusta olivat kauempana. Leffatestissä jokaisella taisi olla viimeinen veikkaus väärin.
Ei. Kuten JaniH jo totesikin, tuli sekä oikeita että vääriä hyvin sekalaisesti. Tai niin sekalaisesti, kuin tuollaisessa suppeassa testissä ehtii. Vääriä sekä alussa, ehkä yleisimmin keskellä, mutta myös lopussa. Leffanäytteellä väärät vastaukset tulivat todellakin viimeisenä minulla ja JaniH:lla, mutta TTH:n väärä vastaus tuli toisena 'kalibroinnin' jälkeen.
Tuossa sinun tapauksessahan vasteet olivat vielä kauempana toisistaan kuin meidän testissämme refleksi vs. suljettu, koska meillä vastetta oli tasoitettu BFD:llä lukuunottamatta sitä 5 dB:n korostusta refleksillä. Kyllähän tuossakin voidaan pitää eroa olemassaolevana, koska varsinkin leffamateriaalilla oikeita vastauksia tuli kaikilla. Aivan. Minä heitin pyyhkeen kehään jo avoimessa kuuntelussa, kun en löytänyt oikein mitään, mihin tarttua taajuusvasteet tasattuna. Mutta jos joku haluaa yrittää, on testi helppo järjestää uudelleen jollain aikavälillä. SVS:ien taajuusvasteidenhan pitäisi olla hyvin lähellä toisiaan, varsinkin jos vielä BFD:llä tasoitellaan tuolla laskym:n teatterissa, mutta onnea yritykselle edelleen. Tulee mielenkiintoinen testi :thumbsup:
laitetaampa tännekkin - kun nyt kerrankin sattuu näin hyvin... ... (seuraakohan eräs taho tätä paikkaa? ) Karkaako SVS-testaajilla mopo käsistä (*.gif)