Parkkipaikat (lapsi)perheille syrjiviä?

Keskustelu osiossa 'Kierrätyskeskus' , aloittajana koomapoika, 15.03.2009.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. Yorcci

Yorcci Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    No nyt yleistetään niin härskisti, että lapsettomat olisivat sinkkuja ja kantaisivat kaupasta vain mäyräkoiria kotiin, että on pakko hieman provosoitua...

Mulla sattuu olemaan meidän perheelle (2 henkeä + 2 kissaa) mitoitettu 2-paikkainen ja 2-ovinen auto, josta on kohtuullisen vaikea pujottautua ulos / sisään pitkien ovien takia. Sen kerran, kun emäntä saa minut jollain ihme taikatempulla jekutettua noihin marketteihin, niin sieltä ostetaan sitten ihan kassikaupalla tavaraa jo kahdellekin hengelle. Tai useammalle, jos vaikka sattuu kavereita tulemaan viikonlopuksi kylään.

Mutta en ole ikinä kantanut (kalja)mäyräkoiraa kaupasta autoon. (Oletan, että kaupalla tarkoitetaan edelleen muuta kuin Alkoa, josta olen jalostetun lonkeromäyräkoirarodun edustajan kyllä kantanut autoon useammankin kerran.)

Kun kyseessä on kuitenkin käyttisauto (huolimatta kaksipaikkaisuudestaan) ja samalla myös harrasteauto, niin en kyllä haluaisi kolhuja oviin. Tämän takia yleensä etsin parkkipaikan mahdollisimman 'vapailta vesiltä', mutta ne muutamat kassilliset painavat ihan yhtä paljon kuin lapsellisillakin perheillä.

En ole vaan koskaan ymmärtänyt sitä, miksi sinne kauppaan pitää se koko perhe haalia mukaan ihan väkisin? Itse välttelen jo emännänkin kanssa ruokakaupassa käyntiä aina, kun mahdollista. (Se taas johtuu siitä, että minä menen kauppaan, haen tarvittavat tavarat ja kassan kautta ulos. Nopeasti hoidettu. Emäntä menee kauppaan miettimään, mitähän sieltä tarvitsee... ilmeisesti yleistä naisille? Ja homma kestää vähintään varttitunnin kauemmin, olkoon ostoslista kuinka lyhyt tahansa)

Onneksi on toi lähikauppa :)

2. janolle

janolle New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan ne lapsiperheparkkiruudut ihan perseestä. Lähimmässä marketissa ovat meinaan niin kaukana sisäänkäynnistä ettei niitä kukaan käytä.

Jos jonkun mielestä lasten ja ostosten tunkeminen autoon on niin vaikeaa ettei se onnistu tavallisen parkkiruudun raameissa niin pysäköikööt sitten leveämpään ruutuun, sehän on vähän kuin häpeäpaalu. ;)
    Sama juttu koskee mielestäni invalideja ja liian isoilla ovilla varustettujen autojen omistajia. :D

Sitä en sulata että ajotaidoton pysäköi leveään ruutuun tai jopa kahteen. Jos ei osaa niin voi pysäköidä vaikka lähimmälle jalkapallokentälle kunhan se ei sillä hetkellä ole käytössä. :rolleyes:

3. Fatbastard

Fatbastard New Member Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Luetaan ne viestit siinä välissä myös niin tajuat miksi tuo on noin vahvasti karrikoitu.

Mutta varmaan myönnät, että jos kauppakassisi jää auton alle niin se ei ole ihan yhtä suuri murhe kuin se, että lapsi jää. Viis veisaan siitä tavaroiden kantamisesta, mä kannan kamat vaikka kymmenen kilsan päähän kotiinkin onhan mulla kädet joilla kantaa. Kyse oli lasten turvallisuudesta... tietenkin. Käsiin kun ei mahdu laspet ja kantamukset.

Hmm... olikos sulla lapsia jotka istuvat turvaistuimessa? Ongelmana on se, että monissa autoissa ovea ei voi aukaista ja jättää tiettyyn asentoon vaan se lukkiutuu muutamaan avoimeen asentton. Ainakin omassa Octaviassa kahteen, joko puoliksi auki tai ihan auki. Se on se ongelma, minä kun en kolhi viereisten ihmisten autoja. Ja taas päästään siihen, että käsittääkseni kuitenkin lapsiparkkien ideana on taata lapsiperheille tai huonosti liikkuville turvallinen reitti tavaroiden ja lasten kanssa autolle. Takareunaan sijoitetu lapsiparkit ovat siis aivan turhia.

Viimeksi muokattu: 09.04.2009
  4. Simo81

Simo81 New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Hieno ketju! Kertoo karua kieltä DVDPlazan käyttäjistä; omaa napaa osataan tuijottaa, oli sitten kyseessä lapseton tai lapsia omaava henkilö. Toki pitää muistaa, että näissä mielipiteissä varmaan liioitellaan, mutta hienosti näkyy totaalinen kyvyttömyys asettua toisen asemaan. Lapsettomat itkevät lapsellisten leveitä parkkipaikkoja, ja lasten isät (kai te kuitenkin miehiä olette?) parkuvat kuinka vaikeaa on käydä kaupassa lasten kanssa. Ja jos te olette tosissanne, niin olisiko aika mennä puhumaan ammattiauttajalle vaikeuksista? :D

5. itnortti

itnortti New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Suomessa on mielenkiintoinen tuo ihmisen ja peltilehmän suhde. Monessa muussa maassa kun katsoo niin kaikki autot (lukuunottamatta jotain rikkaiden ajopelejä) ovat täynnä isompia ja pienempiä kolhuja ja naarmuja eikä kukaan jaksa niistä välittää. Kysehän on ennen kaikkea käyttötavarasta.

Onneksi monessa isommassa kaupassa kamat voi kuskata kärryllä autolle ja sen jälkeen viedä kärryn läheiseen "kärryparkkiin". Ei tarvitse kanniskella mitään.

6. Fatbastard

Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä noille koskaan tule oikeastaan pysäköityä, ne kun ovat aina täynnä. Itse asiassa minulle on aivan sama onko niitä vai ei, ovat kyllä ihan hyvä idea. Eniten vaan vituttaa se, että niille pysäköidään kuin mannet invapaikalle... laiskuutta.

Yksi paikka missä tuo perheparkki on todella kätevä on itäkeskuksen sittari jossa on ulkoparkkis ja sellainen vanhanliiton parkkis, eli kauhea hässäkkä.
    Ja toinen on jo mainittu IKEA, jossa ostoksia ei saa vietyä autolle kärryillä koska esteenä on puomit.

Ja kuten sanoit, toki mielipide on hieman kärjistetty (kuten melkein aina netissä) mutta itse en ole perustellut millään muulla kuin turvallisuudella. Muut ovat vain vastalauseita ketjussa esitetyille väitteille.

7. Simo81

Simo81 New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos jätetään tuo yhteen kansanryhmään kohdistuva herjaus omaan arvoonsa, niin ei kai niille paikoille ole kiellttyä parkkeerata lapsettomien? Ei kai siinä mitään lakipykälää ole takana, korkeintaan kauppiaan halukkuus saada perheellisten maito ja vaipparahat omaan firmaan.

8. Yorcci

Yorcci Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä haluan pitää sen käyttötavarankin hyvässä kunnossa.

Kyse on toisen omaisuudesta, jota en suo kolhittavan. Oli se sitten peltilehmä, lasikuitupulkka, jenkkilahna, Tupperwarejenkki, kansanvaunu, perhe-Anjovis tai sitten mikä tahansa auto (tai muualla mopo, polkupyörä, lastenvaunut, videotykki, dvd-levy, cd-levy, ihan mikä tahansa toisen käyttöesine).

Siis ihan peruslaatuista toisen omaisuuden kunnioittamista.

9. Yorcci

Yorcci Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    No tottakai on eri asia kauppakassin tai lapsen jääminen auton alle.

Mutta kun kärjistämiseen mentiin ja ennenkuin maalataan lisää kauhukuvia parkkipaikoista lasten kuolemanloukkoina, niin jospa joku esittäisi vaikka muutaman todisteen siitä, että lapsia olisi jäänyt autojen alle kauppojen parkkipaikoilla yhtään sen enempää kuin muuallakaan liikenteessä. Väitänpä tässä ihan mututuntumalla, että parkkipaikoilla tapahtuu paljon vähemmän onnettomuuksia, koska nopeudet ovat niin alhaiset.

10. Maverick

Maverick New Member Blokattu

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä yleisillä parkkipaikoilla lommoa syntyy ja naarmuja tulee. Jokainen joka ajelee yleisillä parkkipaikoilla on tehnyt tämän suhteen tietoisen valinnan, kuten jo Kansio Itkonen aikoinaan totesi.

Itse en parkkiruuttuun ajaessani ajattele, onko viereisessä ruudussa autoa vai ei. Avaan auton oven aina 70 asteen kulmaan noustessani ajoneuvosta. Minulla on oikeus aukaista auton ovi niin auki kuin haluan.

Erityisesti Corveteilla ajelevat harrasteautoilijat ovat olleet ilahduttavan joustavia 70 asteen oven aukaisuilleni; kukaan ei ole koskaan valittanut vaikka Samarani ovenkahva on löytynyt viereiseen ruutuun sattuneen Veten hansikaslokerosta useammin kuin kerran.

11. Yorcci

Yorcci Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Tule Jyväskylään parkkeeraamaan ja nappaa Samaran ovellasi mun Corvetteen, niin vedän sua turpaan oikein huolella ja sitten pyyhin sun naamalla sen parkkipaikan. Tai joo, ensin vedän roudarinteipillä sun turvan tukkoon, kun minä en jaksa kuunnella piipitystä ja itkua. Lopuksi teippaan vielä sun jalat ja kädet selän taakse yhteen siten, että muodostat sivusta katsottuna D-kirjaimen. Sitten sullon sut sinne Samaran takakonttiin, pistän ovet lukkoon ja heitän avaimet jorpakkoon.

Jos sattuu olemaan sellainen farmari-Samara, teippaan takaikkunan ja takasivuikkunan sillä roudarinteipillä ja foliolla umpeen.

Sitten soitan kaverilleni, jolla on hinausfirma, että käy nostamassa sen sun Samaran kyytiin ja vie jonnekin hevonkuuseen pois ihmisten ilmoilta ja jättää sut Samaraasi sinne korpeen miettimään.

12. Bagheera

Bagheera Active Member

Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä parkkipaikoilla auton alle jää valitettavan usein lapsia. Useimmiten kuitenkin kotien pihoilla. Eli ei se nopus ole tässä tärkein tekijä, vaan peruuttaminen. Kauppojen parkkipaikoilla ongelma on ymmärtääkseni pienempi, koska siellä vanhemmat osaavat vahtia kakaroitaan tarkemmin kuin kotipihalla. Itse kyllä suon lapsiperheille tässä sen helpotuksen, että saavat jättää autonsa hiukan lähemmäs kauppaa, vaikka omat lapset lähenevätkin sellaista ikää, että en juurikaan kehtaa noita paikkoja käyttää.

13. Maverick

Maverick New Member Blokattu

Saadut tykkäykset:
    0
    Jaah, sinulla on siis Corvette?? Kuinka sattuikaan. Vaikutat melko epäsosiaaliselta mutta väkivaltaiselta harrasteautoilijalta. Toimintamalli on varmasti elokuvista opittu?

Kyllä yleisellä parkkipaikalla pitää pienet naarmut kestää. Itse mm. pelaan golfia asuinkiinteistömme autohallissa ja ajelen siellä mönkijällä pysäköityjä autoja ratamerkkeinä käyttäen. Kaikkien naapureitten mielestä homma on ollut täysin ok, ketään ei ole tähän mennessä vielä haitannut.

Tulevana kesänä ajattelin lähteä nykäskylään uusia paikoitushaasteita etsimään, olenhan eräänlainen harrasteautoilija itsekin. Lapsiperheitten parkkiruudut jätän suosiolla väliin, paikoituskohteena kiikarissani toki ovat häveliäästi hieman syrjemmälle pysäköityjen Corvettejen vierusruudut.

14. Fatbastard

Saadut tykkäykset:
    0
    Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Omassakin kotterossa muutama lommo kyljessä juuri viereisen auton ovesta. Ainakin minulle auto on sen verran suuri sijoitus ja mukava "lelu", että haluan pitää sen siistissä ja kolhuttomassa kunnossa. Toisten omaisuuden kunnioittamisen pitäisi kuulua jokaisen perusajatteluun...

Toisten autojen kolhiminen on mielestäni täysin rinnastettavissa esim. talon seinään maalattuihin töhryihin. Kuka haluaa, että tulen maalailemaan talojenne seinille törkyä?

15. Mama

Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    0
    Mihinkähän maahan nyt sitten vertaat? Intiaan vai Venäjään?

Jokainen lommo laskee auton jälleenmyyntiarvoa. Yks lommo meinaa satasia. Toki, voit itse ostella lommoisia auto uuden hinnoilla.

16. Kaitzu

Kaitzu Active Member

Saadut tykkäykset:
    10
    Mielenkiintoista lommokeskustelua :)

Mielenkiitoinen välinpitämättömyys kyllä paistaa toisten autoja kohtaa eräiden kommenteista :OI Onko kyseessä sitten nämä perheenisät, joiden oma kulkine on lommotettu omien jälkeläisten toimesta auton toimiessa jalkapallomaalin taustana tai sitten on jälkeläiset auttaneet isää lumien puhdistuksessa katuharjalla ... no tekevälle sattuu ;)

No jos oma perhemobiili on huonompi jälleenmyyntiarvoltaan kuin toisten, niin asiahan korjaantuu vandalisoimalla sitten muidenkin autot samaan kuosiin :hitme:

17. itnortti

itnortti New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Muuten hyvä mutta kukaan ei tainnut väittää että käyttötavaraa saisi kohdella miten tahansa saati väittänyt että toisen omaisuutta voi kolhia. Ainoa mihin itse otin kantaa oli se että hirveä poru jos autossa on pieni naarmu tai kolhu. Auto kulkee aivan yhtä hyvin (vrt. dvd-kiekko jossa naarmu saattaa aiheuttaa jopa näkyviä ongelmia).

18. itnortti

itnortti New Member

Saadut tykkäykset:
    0
    Aika pitkälti mihin tahansa euroopan maahan. No ruotsissa/norjassa ei ole tullut käytyä yli 10 vuoteen joten niiden tilanteesta en tiedä.

Luultavasti peltilehmän palvominen johtuu suomessa siitä että sitä pidetään jollain ihmeellisellä jalustalla. Auto ostetaan ja sitä pitää käyttää 10 vuotta kun muualla autoa vaihdetaan paljon useammin. Ei ihme että täällä on kohta maailman vanhin autokanta. No syytetään veroja, pieniä palkkoja yms. :)

19. Mama

Saadut tykkäykset:
    0
    Oukei, sun mielestäs on siis parempi pitää paskasti autoja ja vaihdella niitä useammin? Et ku ei jaksa varoo ja paskat luonnonvaroista?

20. Mama

Saadut tykkäykset:
    0
    Maverick trollaa.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.