Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun kun on ollut noita ongelmia vähän joka asiassa pankkien kanss ei pelkästään käteisen saatavuuden kanssa mistä aloitin sen aikaisemman jutun. Nyt ne puhuvat että voi olla että vielä joudutaan maksamaan pankkiin talletetuista rahoista. Se vasta kusetusta on ellei ne ole tallelokerossa. Jos ne on tilillä niin pankkihan tekee niillä bisnestä koko ajan ja hyötyy niistä. Sen huomaa jo siitä että kos jokainen suomalainen menisi nostamaan kaikki rahansa vaikka tänään tililtään niin ei pankit pystyisi niitä maksamaan ikinä vaan konkurssi olisi edessä. Mutta käytännössä tehtäisiin varmaan joku pikalaki että niitä ei saisi nostaa ja pankit saattaisivat pelastua. Eli et pystyisi nostamaan kaikkia rahojasi tililtäsi pois mutta maksaisit silti niiden säilytyksestä. Toinen juttu mikä tässä on ottanut pannuun jo pitempään on tuo kun olen halunnut tiliotteeni kotiin paperisena kirjallisena versiona joka kuukausi ja olen valmis ollut maksamaan niistä. Niin pankki oli lopettanut niiden lähettämisen ilman että olin sitä irtisanonut. Huomasin sitten puolenvuoden päästä että niitä ei ole lähetetty kuukausiin kun olisi tutkinut niitä. Sain silloin ne siltä ajalta ilmaiseksi kun kävin pankissa valittamssa että miksei niitä ole lähetetty. Oli kai ne varmaan saattanut jotain ilmoittaa siitä että jos ne haluaa vielä niin siitä pitää ilmoittaa pankille. Mutta enköhän minä ilmoita siitä erikseen silloin jos en niitä halua. No meni muutama kuukausi ja needen lähetys katkaistiin taas silloin rupesi todella kiehumaan. En jaksanut mennä enää edes pankkiin valittamaan. Sitten joidenkin aikojen päästä soittivat pankista ja kysyivät olenko ollut tyytyväinen palveluun varmaan huomasivat että olen siirrellyt rahojani toisen pankin tilille. Niin alkoin vittuilemaan sille tyypille kun niiden tiliotteiden tulo on katkaistu kaksi kertaa. Se mumisi jotain kun mulla on verkko pankki että se on siksi katkaistu mutta kun minä olen ne tilannut ja maksanut niistä. sitten se sanoi että pystyn ne tilaamaan kun soitan pankkiin omilla tunnuksilla. Sanoin minkä vitun takia minun pitäisi sinne soittaa kun en ole niitä tilauksia irtisanonutkaan. Ei se tyyppi todellakaan pystynyt niitä tilauksia laittamaan tulemaan ja näin en nyt saa niitä kirjallisena paperi versiona sentään sen uuden tunnusluku koneen pystyi lähettämään sen puhelun aikana tiliotteet olivat liian haastava juttu Nekeehän ne tosiaan sieltä netistä rajoitetun ajan varmaan joitain vuosia ja ehkä jos alkaisi tutkimaan asiaa ne saisi ehkä tulostettua jollakin tavalla mutta kun ei viitsi nähdä vaivaa siksi olen niistä maksanut enkä ole varma jos niitä sattuisi joskus tarvitsemaan onko itse tulostettu virallinen jota voisi käyttää. Huvikseenhan mänä pääsääntysesti ne olen tilannut mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka jotain erikoista sattuisi ja niistä olisi vaikka jotain hyötyä. Olen ainakin kerran tarvinnut yli 10 vuotta vanhoja tiliotteita apuna kun löin erään perillisen läijään perunkirjoituksissa ne olivat hyvin lisänä siinä tilanteessa perillinenkin oli kauhuissaan kun kuuli huhun että niin vanhoja otteita on tallessa. Vainaja oli ollut fiksu ainakin siinä että oli luovuttanut ne minulle säilöön. ainiin pankihan oli nordea josta en ole saanut palvelua
Ainakin Googlen mukaan noin 8% maailman rahamäärästä on käteisenä, eli tosiaan hankala tilanne, jos kaikki suomalaiset lähtis rahojaan nostelee ulos. Käytännössä mahdotonta. Se olisi varmaankin mahdollista, että kaikki siirtäisivät rahansa ulkomaisiin pankkeihin. Tiedä sitten mitä siitä seuraisi. Olisi mielenkiintoista tietää, miten varmalla pohjalla digitaalinen raha yleensä on. Pelkkiä numeroita tietokannassa?
Negatiivinen korko johtuu ihan Saksasta. Paperinen tiliote tarkoittaisi sitä että silppurille olisi käyttöä. Nordea ja Applen ekosysteemi on tätä päivää. Apple Pay ja Nordea Wallet on kyllä loistava kombo.
Ei se mitään kusetusta ole, se on liiketoimintaa. Pankilla on aika paljon kiinteitä kuluja, ja jollakin ne pitäisi kattaa. Miinuskorkojen (euriborit) myötä liiketoimintaympäristö on muuttunut melkoisesti. Samalla pankit ovat karsineet kiinteitä kulujaan, toimipaikkoja vähentämällä ym. Tämä ei kuitenkaan riitä. Pankki tekee toki bisnestä sillä rahalla mitä sinne talletat, mutta sen bisneksen tuotto on nyt niin huono että se ei riitä kattamaan kuluja. Moni vanhempi euribor-pohjainen asuntolaina on nyt nollakorolla, ne joissa miinuskorko syö myös marginaalia. Eli pankki on antanut asiakkalle rahaa ilmiaseksi, ja toiminnassa on toki vielä kuluja päälle. Noista tiliotteista. Nordean verkkopankista löytyy ne tiliotteet pdf-dokumentteina. Se on siis täysin sama paperipino, jonka pankki sinulle tulostaa ja postittaa. Voit siis aivan hyvin tulostaa ne itsekin jos niin haluat. Sillä ei ole väliä kuka ne tulostaa, ne on ihan saman näköiset paperit. Ne säilyvät verkkopankissa muutaman vuoden, ja voit ne halutessasi kopioida sieltä haluamaasi paikkaan parempaan talteen. Kerran vuodessa, vaikkapa vuoden vaihtuessa nappaat sieltä ne talteen, 12 kappaletta pdf-dokuja, ei ole iso homma. Pienempi vaiva kun joka kuukaisi sen paperin vastaanottaminen postitse ja sen säilöminen. Talleta ne digitaalisena, ja tulosta sitten tulevaisuudessa jos tarvetta tulee. Digitaalisena ne on paremmassa tallessa kuin paperisena, ellet sitten vie niitä paperiversioita tallelokeroon turvaan.
Se minne ne pdf-dokut tallennetaan on nimeltään pilvipalvelu. Pankit on myös ulkoistanut tallelokerot mikä on ihan järkevää. https://www.jalonom.com/tallelokerot/
Vesa Puttonen selitti kansantajuisesti tänään Ylellä negatiivista korkoa: https://areena.yle.fi/1-50250646 En rupea tähän avaamaan sen enempää. Puttonen selittää asia selvästi ja ohjelma kestää 12 minuuttia. Itselläni on ykköstili Danskessa. Siellä on kaikki tositteet PDF-tiedostoina monta vuotta pilvipalvelussa. Ne on myös helppoa ladata itselleen.
Noniin nyt sitten danske bank alkoi mulkkuilemaan eli huonontamaan palvelujaan lisää. Eukko meni oulun danskeen maksamaan laskuja sillä netti pankki päätteellä. Mitä vittua ne päätteet oli poistettu ei edes yhtä kappaletta ollut säästetty. Eli pankki ei viitsi enää tarjota edes halpaa päätettä laskujen maksuun netissä jos esim pankissa haluaisi maksaa yhtäkkiä jonkun laskun . Vitun mulkut sanon minä!!!Virkailija oli sanonut joo me päätimme poistaa ne samalla kun muutimme eri osoitteeseen
Ei ole älypuhelinta maksaminen ei liene onnistua peruspuhelimella. Pankissa nettipankki päätteellä maksaminen lienee turvallisinta. Voinee olettaa että jos rahat häviää tililtä niin pankki olisi vastuussa siitä että pankin konttorissa olevan laitteen tietoturva ei olisi ajantasalla. Itse kun ei välttämättä tajua virustorjunnasta juuri mitään eikä raski maksullisia ottaa . nordeassa on ainakin vielä ollut yksi kappale tietokoneita joissa on nettipankki päällä en tiedä pääseekö sillä edes muualle kuin nettipankkiin ja näyttää että kyllä sillä näkyy käyttöäkin olevan monesti siinä on asiakas makselemassa kun menen sinne. Itsekin olen sillä monesti maksellut. Näyttää siellä maksuautomaatitkin olevan mutta niiden käyttö on maksullista.
Puhelimen appilla maksamisessa on se hyvä puoli että se ei pyöri selaimessa, eli siihen ei saa noin vaan asennettua vilpillisiä lisäosia tms.
Aloittaja jokin kansakoulun käynyt 80 v jos pankkien toimintaperiaate ei ole selvillä ja ajattelee, että kaikkien rahat pitäisi olla tallelokerossa suoraan kokonaisuudessaan takaisin annettavissa samalla kertaa ja pitäisi vielä korkoa maksaa + kyvyt eivät riitä nettipankista tiliotteen (nihin sitä tarvitsee?) tulostamiseen? Hyvin muuten kännykkäapilla viiivakodin lukeminen onnistuu.
Vahva suositus kännykkäappin käyttöönottoon. On vaan niin kätevää. Jos pysyttäytyy vanhoissa toimintamalleissa (niin kuin ikävän moni seniori tehnyt tähän asti) ampuu itseään pahasti jalkaan. On ihan hirvittävän tärkeää pysyä yhteiskunnan kehityksessä mukana, jotta pärjää siinä tulevaisuudessakin. Myös sitten, kun alkaa olemaan jo haasteita iän tuomien vaivojen vuoksi.
En pysty käyttämään älypuhelinta harvinaisen sairauden takia. Älypuhelimen käyttö laukaisee minussa vakavan psykoosin jolloin luulen että puhelin on otettu haltuun ja minua seuraillaan ja luulen että joku käyttää puhelinta tietämättäni vaikka se on kädessäni ja lasku saattaa minuutissa nousta useisiin tuhansiin euroihin. Siitä ne harhaluulot leviävät myös kaikkiin muihin asioihin hyvin nopealla vauhdilla.
Valitettavasti kaltaisiasi kyseisestä psykoosista kärsiviä on Suomessa niin vähän, ettei pankkien kannata erikseen räätälöidä teille omaa ”palvelupakettia”. Ei kai tuossa muu auta kuin yrittää hoitaa raha-asiat mahdollisimman pitkälle käteisellä, ja antaa edunvalvontavaltuutus jollekin nuoremmalle sukulaiselle tai ystävälle, joka voisi hoitaa pankkiasioita sähköisesti.
Nyt alkaa hiukan huolestuttaa. Olen toista päivää yrittänyt siirtää rahaa Bank Norwegianin säästötililtä suomalaiselle pankkitilille, mutta tulee vain virheilmoitus: 500 – Internal server error. Siis häh? Sivusto ei ole kokonaan nurin, mutta rahaansa ei saa ulos. Miten voi olla tällaista? Spoiler Siellä ei tietenkään ole ketään enää töissä eikä yhteydenottoihin vastata ennen kuin vasta joskus joulun jälkeen. Tässä kuussahan ei ole enää monta pankkipäivää jäljellä, ja laskut olisi hyvä saada ajoissa maksettua. Minulla on vain suomi–norja–suomi-taskusanakirja, eikä siinä ole muita kirosanoja kuin djevelen, satan, skitt, fitte!!!
Mielelläänhän miestä mäessä auttaisi, mutta vaikea tuossa on ulkopuolisen laittaa rikkaa ristiin. Jos olisin norjalainen, ohjeistaisin hyödyntämään mainitsemastasi taskusanakirjasta kaikki jo viittaamasi siinä julkituodut ilmaisut, mitä kirosanoihin tulee. Suomalaisena sitä vastoin suosittelen, että aloittaisit perinteitä kunnioittaen perkeleellä, jos et vielä ole ehtinyt? Tuollainen asiakaspalvelu kun vetää kölin alta jopa Nordean vastaavan, mikä on paljon sanottu, ja jolla en niinkään viittaa viimeaikaisiin palvelunestohyökkäyksiin. Toivottavasti kuvio selkenee pian. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin syyhy jota ei voi raapia, ja digisiirtymäriitin jälkiliukkaillahan näitä riittää...
Voisiko olla jonkun koneessa olevan tietoturvaohjelmiston aiheuttama häikkä. Viime viikolla minun piti kytkeä pois F-Securen "pankkitoimintojen suojaus", että sai asiansa hoidettua. (Edit: OP:ssa.)
Ja käsittääkseni näitä Norwegiania käytetään ihan kusettamis tarkoituksissa. Joten ei harmita pätkääkään, että yhtä veron kiertäjää vähän harmittaa. PS. Ja oli hauska lukea blaast from the past Jodon viesti tuolta ketjun ylhäältä. Aina on elämässä hyvä muistaa, että kaikilla ei se hissi mene ihan yläkertaan asti.