Se aika mikä noissa korttipelleilyissä joidenkin kohdalla ehkä voitetaan (tyyliin sekunnin kymmenyksiä) hävitään vastaavasti kymmenkertaisesti noiden tyyppien kohdalla. Ja usein on konekin jumissa toimintavirheineen, allekirjoitus vie myös mystisesti enemmän aikaa kuin pelkkä viivan vetäminen. Sitäpaitsi itsellä ainakin on jo käteinen valmiina maksua varten vuoron tullessa tosin joskus piruuttani tyhjennän kolikot saavatpahan kortilla maksajat oppia kärsivällisyyttä ja kassatytölle pientä päässälaskuharjoitusta.
Eli, miten tämä pitäisi tulkita? Että eri sukupolvet saa laittaa eriarvoiseen asemaan kykyjen perusteella?
Ei suinkaan. En väittänytkään, että PIN-varmennus olisi täydellinen ratkaisu varmennuksen saamiseen. Jos kuitenkin vertailet allekirjoittamista (a ala CleverIndeed eli että olisi pakko tuottaa aina identtisiä allekirjoituksia) ja PIN-varmennusta, niin tämä ensimmäinen varmennustapa erottelee ihmisiä heidän fyysisisten kykyjensä perusteella (esim. epävakaa käsi) ja toinen taas erottelee heitä lähinnä tottumusten kautta (vanhemmat sukupolvet eivät ole tottuneet uuteen teknologiaan). Epävakaalle kädelle ei mahda paljoa, kun taas totuttelu on ihmiselle jotain hyvin luontaista. Näin ollen kahdesta pahasta valitsen sen pienemmän.
Toisaalta en ole koskaan nähnyt epävakaan käden estävän maksutapahtumaa vanhuksella, unohtuneen numerokoodin sen sijaan jokuseenkin otteeseen.
Siksi puhuinkin nimenomaan allekirjoittamisesta a la CleverIndeed. Kuten aiemmin totesin, niin itsekin olen elämässä tähän saakka selvinnyt ilman pienintäkään huomautusta siitä, että allekirjoitukseni vaihtelevat todennäköisesti joka kerta. Jos kuitenkin eläisimme tässä CleverIndeedin lanseeraamassa maailmassa, jossa olisi oikeasti pakko tuotttaa identtisiä allekirjoituksia, niin uskoisin silloin Sampankin nähneen epäonnistuneita maksutapahtumia vanhuksilta jne.