tänään näin ja olen Corcan kanssa samoilla linjoilla leffan suhteen(jos ketään enää sen Salo sohelluksen jälkeen allekirjoittaneen kommentit kiinnostaa) leffa ei mielestäni tuonut juurikaan juonellisesti mitään uuta genreensä, mutta ei silti ollut mitenkään kliseinen. Spoiler jo aiemmin mainuttu kännykän hapuilu oli vähän kliseinen kyllä, mutta erinomainen toteutus toi kohtaan hyvin jännitystä. äänettömyys oli aika tehokas efekti. melkein kuuli oman pulssin kohoavan siinä kohdassa. hieman,ei ehkä niinkään kliseinen kohta, mutta vähän huonosti kirjoitettu kohta, oli se, kun fosterin tyttö välkytti s.o.s sanomaa naapurille. välkyttely oli ihan hyvä idea, mutta käydä sitten huutamaan?? noh ehkä se olisi "hieman" typistänyt leffan pituutta jos naapuri olisi siinä vaiheessa soittanut poliisit, mutta silti tuo tuntui vähän huonolta kohdalta. toisaalta naapurin mies ei tosiaankaan näyttänyt miltään partiopojalta ja jenkeissä kun ei kaikki taida soittaa poliiseita paikalle, vaikka joku ammuttaisi kadun toisella puolella niin ehkä tuohon ratkaisuun voi tyytyä ja kysymys siitä, kumpi olisi tuohon rooliin ollut parempi: Nicole vai Jodie. Tässä muodossa mielestäni Jodie, mutta jos Spoiler jodien turvahuoneessa harrastamaa panikointia(esim. tytölleen se sepustus joka meni jotenkin näin "Jos emme ala panikoida, niin kaikki menee hyvin" Jonka jälkeen tyttö palautti äitinsä takaisin maan pinnalle) oli ollut enemmänkin, niin silloin Nicole olis ollut osaan parempi. Jodien suusta kuultuna noi kohdat eivät oikein toimineet. ja 1/2 eli 3,5 naamaa
No tulihan tuokin nyt sitten katsottua. Jossain heitettiin aikaisemmin ilmoille; Ja mielestäni näin juuri David tekikin, ehkä jopa huonoimman elokuvansa tähän mennessä... Kamera-ajot oli hienoja, tunnelma hieno (dark as hell), mutta tarina hieman toisella kädellä tehty. En tykännyt kuin pallukan edestä. Edit: Taisi muuten olla Jodiella vielä hieman rinnat turvoksissa synnytyksen jäljiltä? :love:
Itsekin tuli tuo katsottua ja nyt kun olen päivän asiaa miettinyt, olen samaa mieltä. Fincherin huonoin elokuva tähän mennessä. Eikös se mennyt niin että vasta kuvausten loppupuolella selvisi että Foster on raskaana, siis vasta alkuvaiheissa. Could be wrong...
Vähän jo kerkesin ihmettelemään ettei kenelläkään ole kriittisempää kommenttia Panic Roomista...oh well, nyt voin taas nukkua yöni rauhassa...
Silloin kun PERUSTELEE hyvin näkemyksensä (oli se negatiivista tai positiivista), niin that should be enough.. Oh well.. Mielestäni Fincher ei ole vielä ehtinyt huonoa elokuvaa tekemään. Alien3 ja The Game eivät ole aivan Sevenin ja Fight Clubin tasolla, ja Panic Room on jossain siellä välillä. Siinä lause jota saa "kritisoida"..
Noh, pitää kai sitten heittää muutamat perustelut jotka johtivat siihen päätelmään että Panic Room on mielestäni Fincherin huonoin tuotos tähän mennessä. Positiivista leffassa oli jo moneen kertaan mainittu kameratyöskentely. Myös musiikki oli hyvää, itse muusikkona tulee kiinnitettyä leffojen musiikkiin huomiota yleensä erittäin paljon. Oli takuuvarmaa Shorea (joka säveltäjänä mielestäni näyttää toimivan paljon paremmin pienemmissä produktioissa), toisin kuin LOTR score joka oli mielesäni Shorelta rimanalitus. Jännitystä Fincher pystyi kehittämään ihan hyvin. Elokuva nykyistä keskitasoa parempi, leffateatterissa katsomisen kestävä viihdyttävä elokuva mutta ei elokuva joka jäisi elämään. Pettymys Fincher -elokuvaksi. Sitten negatiivista, dialogissa aivan liikaa sellaisia "muka hauskoja" kommentteja. Yksi löytyi jonka nauratti, se "Joe Pesci"-läppä. Elokuva ei tarjonnut uutta ja mielenkiintoista, näitä jännityselokuvia on jo nähty, Fincher -elokuvalta on yleensä voinut odottaa jotain uutta. Käsikirjoitus oli liian kevyt kokonaisuudessaan jo pelkältä lähtöasemaltaan, olisi tarvittu nerokas käsikirjoitus ja leffa olisi voinut olla loistava . Jännitystä luovat tilanteet olivat ennalta-arvattavia, tosin muutama oli kyllä toteutettu mielesäni erittäin hyvin, kuten esim. sillä hiljaisuuden käytöllä. Tyypillisyyttä esim. Spoiler Ensin esitellään tällainen juuri turvallisuus syistä rakennettu linnake "panic room" sen jälkeen aletaan väkisin ja kuluneilla tavoilla keksiä syitä miksi sieltä pitäisi päästä käymään ulkopuolella. Yksi juttu huvitti, Spoiler Päästiin kerran jopa miltei bad taste -tyyliseen camp kauhun maailmaan; Raoulia lekalla päähän, mies tippuu kerroksen alas mutta eiköhän mies jo kohta ole taas pystyssä. Elokuvasta jäi negatiivisella tavalla tyhjä olo; mielestäni elokuvalla ei ollut mitään sanottavaa, missä oli sen sanoma, se loisti poissaolollaan. Eihän sitä varsinkaan puhtaassa viihdepätkässä tarvita, mutta sitä minä yleensä leffasta haen, ja siinä myös yksi syy miksi leffa oli pettymys. Hyvät suoritukset näyttelijöiltä, hyvä ohjaus, surkea käsikirjoitus. Siinä perusteluja, valitan mahdollista sekavuutta
Oli mielestäni hyvä perusjännäri jossa useita hyvännäköisiä kohtauksia. Hieman tyhjä olo kyllä jäi elokuvan päätyttyä. Spoiler Odotin, että hyvän rosvon "hyvyys" olisi palkittu pakoon pääsemisellä tai jollakin muulla tavalla. Mutta siihen jäi äijä muurilla kiikkiin. Hänen ja Fosterin katseita (tuijotusta) kuvattiin pitkään ja ehkä juuri tästä syystä odotin, että jotakin vielä tapahtuu. Kolmen ja puolen pallukan arvoinen. 1/2
No jos tuo olisi mennyt niinkuin Qube ajatteli niin silloinhan siinä ei olisi ollut mitään mieltä. Tai toinen vaihtoehto huonolle lopulle, että Spoiler "Pahat poliisit" olisivat suolannet "hyvän Forestin" fanfaarien soidessa... Onneksi näinkään ei käynyt. Mielestäni ihan kelpo loppu filmissä mitä nyt tuo kliseinen Spoiler kerran jo (ainakin periaatteessa) kuollut herää jälleen mekkaloimaan. Luulisi siinä vaiheessa esim. pako kiinnostavan enemmän... ½ arvosanaksi
Spoiler Kyllä tuon värillisen rosmon kiinnijääminen leffan lopussa oli varmaan paras mahdollinen vaihtoehto. Se oli voitu tehdä ainakin kahdella tavalla huonommin: Rosmo olisi päässyt karkuun. Happy, happy ja siirappi valuu. Olisi mielestäni ollut todella kliseinen loppu leffalle. Sitten toinen, että poliisit olisivat ampuneet rosmon. Hero, hero ja Helsinkisyndrooma olisi tullut liiaksi esiin.(Jos se nyt oli helsinkisyndrooma, jossa panttivanki alkaa tuntea myötätuntoa kidnappaajaansa kohtaan(vaikka eihän tässä ketään oikeastaan kidnapattu)) Spoilerin sisällä tekstiä leffan yhden rosmon kohtalosta.
Huomasin äsken Nytistä, että Panic Room oli saanut Tapani Maskulalta neljä tähteä. Aika poikkeuksellista kyllä. Toisaalta itsekin arvostan elokuvaa 3½ - 4 pallukan verran, mutta että Maskulakin...
Kävimpä minäkin hyödyntämässä finnkinon vitospäiviä ja päädyin koko lailla samoille linjoille aiempien mielipiteiden kanssa. Kuvaus lämmitti mieltä ja hienostihan se leffa piti loppujen lopuksi otteessaan. Ennalta-arvattavuus -- itse asiassa koko leffa oli enemmän tai vähemmän ilmeinen jo alusta lähtien -- vähän häiritsi, mutta silti lapsuksiin sortumaton toteutus toimi moitteetta tällaisessa pikkujännärissä. Sain vielä tennarissa molemmat käsinojat itselleni kun molempien puolien naapurit jännittivät kädet kyynärpäitä myöten suussa penkin kätköissä
Kyllä leffa aika intensiivinen oli. Mutta ei tietenkään teille, kun te tiesitte kaikki jo etukäteen (se on kovan leffajäbän merkki)..
Aika vanha ketju, mutta kuittaanpa tähän kun leffa pääsi uusintakatseluun. Aikoinaan tämän olen katsonut ja Fincherin fanina säästänyt kokoelmassa. Valitettavan pahasti aika oli syönyt tätä tekelettä. 12 vuotta sitten kamera-ajot oli varmaan cooleja, mutta nyt ne olivat noloja. Hahmot olivat todella kliseisiä ja se likan esittäjä vitutti enimmäisestä silmäyksestä lähtien. Piti ihan tarkistaa, ja sehän oli nykyään kohtuullisen suosittu, yhden ilmeen Kristen Stewrt. Ei tämä oikeasti ollut mikään merkkiteos millään mittarilla. Nyt 2/5.